Johan100 schreef:En personages? Het waren gewoon personen, geen mythische sprookjesfiguren of zo. De bijbel is geen romannetje.
Dat zeg ik niet. Personage is toch een prima woord om een persoon aan te duiden? Adam, Eva, Abraham, Jozua... Het zijn allemaal Bijbelse personages. Ongeacht of ze nu wel of niet bestaan hebben.
Johan100 schreef:Eén van de problemen is dat de zondeval ook weggeschrapt wordt in heel dat mysterieuze denken en tot slot blijft er weinig meer van over.
Dat is onjuist. Bij Augustinus, om dat voorbeeld even te blijven gebruiken, bleef de zondeval prima staan. Ook in (post-)modern denken kan dat prima blijven staan. Ik heb niet voor niets verwezen naar mijn uiteenzetting hier op Refoweb over de evolutietheorie en de zondeval. Blijkbaar heb je het nog niet gelezen terwijl je er wel op reageerde...
Johan100 schreef:Jezus wordt zodoende geïllustreerd als zomaar één of ander weinigzeggend historisch persoon.
Johan, dit maakt niet uit. Dat dit een mogelijke consequentie is vanuit jouw perspectief is allicht zo. Maar ik geef onderbouwd aan dat dit voor heel veel christenen en christelijke wetenschappers vroeger en nu helemaal geen probleem was en is.
Pcrtje schreef:De laatste eeuw is er echter een tendens ontstaan om het scheppingsverhaal zo letterlijk mogelijk te interpreteren én om de wetenschap te gebruiken om dat precies kloppend te houden. Deze tendens is nieuw. Dat bedoel ik te zeggen.
Johan100 schreef:Nee, die tendens is niet nieuw. Mag ik het oneens zijn?
Je mag het oneens zijn. Maar dat heeft niet zoveel zin. Ik heb onderbouwd dat deze tendens bestaat. Jij hebt nog geen argument gegeven waarom ik het onjuist heb en jij het juist hebt. Bovendien zullen de meeste orthodoxe predikanten in Nederland dit gewoon erkennen, hoor.
Johan100 schreef:Dat zal best fluctueren, maar Mozes ging gewoon van zes dagen uit en christenen baseren hun geloof o.a. op die bijbel, anders ben je geen christen? Je bent toch christen?
Het klopt wel wat je hier zegt, maar dit maakt allemaal niet uit. Ik betoog dat er talloze christenen in de afgelopen eeuwen zijn geweest die hun geloof baseren op de Bijbel én die het Bijbelse scheppingsverhaal niet letterlijk interpreteerden. Augustinus, bijvoorbeeld. Of Newton. Ik kan je nog meer namen geven als je wilt. Zo zie je maar dat het allemaal niet zo zwartwitdenken is. Dat zwartwitdenken komt namelijk uit de VS, zoals ik heb laten zien met mijn bronnen.
Johan100 schreef:Ik denk de meeste en het heeft niets met krampachtig te maken.
Jij denkt de meeste. Kun je dat onderbouwen? Verder heeft dat wel met krampachtigheid te maken, want zaken die eeuwen prima te rijmen vielen met de Bijbel zijn
nu opeens een probleem en veel orthodoxe christenen proberen de wetenschap en haar resultaten zó om te buigen dat het allemaal precies past in hun eigen denkraam. Dat vind ik krampachtig. Ik denk dat het veel vruchtvoller is om wetenschappelijke resultaten te laten staan naast de Bijbel en Genesis te herinterpreteren als het gaat om het scheppingsverhaal. Precies zoals Augustinus deed. En Newton. En vele grote christelijke denkers van de afgelopen eeuwen.
Johan100 schreef:Nee, dat is geen tegenargument. Ik heb het niet over fossielen gehad. De zogenaamde 'wetenschap' die jij bedoelt kan hoog of laag springen en ze kunnen wel van alles de mensen proberen wijs te maken. Onmogelijk om te suggereren dat een fossiel heden ten dage gevonden bijvoorbeeld 6 miljoen jaar oud is.
Deze stelling mag je proberen te verdedigen in het evolutietheorietopic op dit forum.
Johan100 schreef:Ik heb niets met de V.S. te maken
Behalve dat je bepaalde denkbeelden hebt overgenomen die daar ontwikkeld zijn. Dat heb ik onderbouwd. Je hebt nog geen tegenargument gegeven.
Johan100 schreef:en ik geef aan dat het in de bijbel staat,
En dat erken ik ook. Dat schrijf ik toch? Ik betoog alleen dat het feit dat het zo in de Bijbel staat niet per se betekent dat het ook op een andere manier uitgelegd kan worden. Voor de gevolgen van een herinterpretatie moeten inderdaad oplossingen gevonden worden, maar die zijn allang gegeven. Lees de werken van... Augustinus. En Newton.
Johan100 schreef:Als christen ontleen je het gezag aan het Woord.
Klopt. Maar dat betekent niet dat het Woord op andere manieren geïnterpreteerd kan worden dan een absolute letterlijke lezing. Lees bijvoorbeeld de werken van... Augustinus. En Newton.
Johan100 schreef:Ik heb bovendien nogal een afkeer van het woord fundamentalisme, m.n. omdat het nogal een negatieve klank oproept.
Okee. Orthodox-religieus dan.
Johan100 schreef:Als je het fundament van de bijbel bedoelt geeft het niet, maar het 'klinkt' alsof je daar nogal een afkeer van hebt.
Ik vind het Amerikaanse idee dat alles precies letterlijk exact waargebeurd moet zijn zoals in Genesis niet vruchtvol, nee. Afkeer is dan weer een groot woord. Ik zie betere oplossingen om de wetenschappelijke resultaten te laten rijmen met orthodox godsgeloof. Zoals Augustinus bijvoorbeeld ook deed. En Newton. En vele andere in de geschiedenis van het christendom.
Johan100 schreef:Als we nu met zulke nietszeggende projecterende opmerkingen moeten komen, zijn we denk ik gauw uitgepraat. Hou het a.j.b. even inhoudelijk en speel niet op de persoon.
Ik speel volgens mij niet op de man met dergelijke opmerkingen. Ik kies immers niet de persoonlijke aanval maar beargumenteer dat jouw standpunt dat je ingenomen hebt typische voorbeelden zijn van Amerikaans, literalistisch denken. Er zijn gelukkig in de geschiedenis veel mensen geweest (en die zijn er nu nog steeds) die het scheppingsverhaal anders uitlegden dan jij nu doet, en dat die manier geenszins hun geloof dat zij baseerden op de Bijbel onderuitgehaald heeft. Augustinus, bijvoorbeeld. Of Newton.