Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 18 jun 2016 09:46

Boekenlezer schreef:
Maar sowieso botst christelijk denken met seculier denken. Eerst was de overgrote meerderheid nog christen. Dan gaat men zich ervan afkeren. De secularisatie. Maar de herinnering is nog vers, dus 'we zullen rekening met hen houden'. Maar dan is de secularisatie goed doorgewerkt, en ingedaald in de harten van verreweg de meeste burgers. En dan gaat blijken dat seculier en christelijk denken toch botst. En dan gaat de acceptatie natuurlijk ook afnemen. Daar kun je op wachten. Als men helemaal gewend is aan de seculiere bril, dan is men zich er niet meer van bewust dat die op staat. Dan is die zo vanzelfsprekend geworden, dat die niet meer opgemerkt wordt, en dan is alles wat daar niet bij past automatisch en vanzelfsprekend verwerpelijk. Inlevingsvermogen in wat anders is dan bijna niet meer op te brengen, of je moet van goeden huize komen.

Je kunt net zo goed beredeneren dat het net andersom gaat. Als de herinnering nog 'vers' is, herinnert men zich alle ellende die is aangericht nog en dat zal het inlevingsvermogen bepaald niet ten goede komen. Later, als de ergste wandaden zijn vergeten en de invloed voldoende is ingeperkt, is het een stuk makkelijker om ruimte te geven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 jun 2016 10:09

Mortlach schreef:Je kunt net zo goed beredeneren dat het net andersom gaat. Als de herinnering nog 'vers' is, herinnert men zich alle ellende die is aangericht nog en dat zal het inlevingsvermogen bepaald niet ten goede komen. Later, als de ergste wandaden zijn vergeten en de invloed voldoende is ingeperkt, is het een stuk makkelijker om ruimte te geven.

Dat gaat ook op. Mensen die christelijk zijn opgevoed en zich ervan afgekeerd hebben, zetten zich er het meest tegen af, om het maar te verdringen. Daar zijn diverse voorbeelden van te bedenken.

Je hebt het trouwens over ellende die is aangericht. Dat komt ietwat aanvallend op me over, maar het is natuurlijk eerlijk om toe te geven, dat er ook door christelijke mensen dingen verkeerd gegaan zijn. Mijns inziens omdat zij mensen zijn. Het verkeerd toepassen van de levensvisie? Dat kan. Maar als ik de nadruk leg op het menselijke falen, valt daaruit te verwachten dat er net zo goed bij mensen met een andere levenvisie dingen mis gaan, ellende aangericht wordt. Als ik bijvoorbeeld terugdenk aan een seculier, die na de tsunami in Indonesië lekker in de zon op zijn stoel zat in de zon, en zei "het gaat toch om jezelf, dat je zelf geniet?", dan zie ik daar wel een duidelijke potentie in tot het aanrichten van schade.
Ik ervaar zelf het moslimterrorisme als een enorme hinderpaal om mijn sympathiek-belangstellende kant voor de islam de ruimte te geven. Je zou het wellicht niet vermoeden, maar op zich zit die wel in me. Wel wat ondergesneeuwd, en er valt veel nieuwe zwarte sneeuw op door het bestaan van IS en zo.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 18 jun 2016 10:17

Een Duitse politieagente aan het woord; http://www.ad.nl/home/we-sluiten-de-oge ... ~acaa2598/

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 18 jun 2016 10:27

Zeker opmerkelijk Yoshi!

Dit ook in het AD:
Man (28) in Chicago live op Facebook doodgeschoten

De 28-jarige Antonio Perkins uit Chicago is woensdag doodgeschoten, terwijl hij gebruikmaakte van de livestreamfunctie op Facebook.

Afschuwelijk. :?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 jun 2016 10:45

Boekenlezer schreef:Dat gaat ook op. Mensen die christelijk zijn opgevoed en zich ervan afgekeerd hebben, zetten zich er het meest tegen af, om het maar te verdringen. Daar zijn diverse voorbeelden van te bedenken.

Maar op maatschappelijke schaal zou het ook een merkbaar effect kunnen hebben.

Je hebt het trouwens over ellende die is aangericht. Dat komt ietwat aanvallend op me over, maar het is natuurlijk eerlijk om toe te geven, dat er ook door christelijke mensen dingen verkeerd gegaan zijn. Mijns inziens omdat zij mensen zijn. Het verkeerd toepassen van de levensvisie? Dat kan. Maar als ik de nadruk leg op het menselijke falen, valt daaruit te verwachten dat er net zo goed bij mensen met een andere levenvisie dingen mis gaan, ellende aangericht wordt. Als ik bijvoorbeeld terugdenk aan een seculier, die na de tsunami in Indonesië lekker in de zon op zijn stoel zat in de zon, en zei "het gaat toch om jezelf, dat je zelf geniet?", dan zie ik daar wel een duidelijke potentie in tot het aanrichten van schade.

En ik zie het juist in het 'correct' toepassen van een levensvisie. Ben je bekend met de Magdelene Laundries, bijvoorbeeld? Met het feit dat Ierland door de VN op de vingers is getikt voor het schenden van mensenrechten vanwege het abortusbeleid? De enorme AIDS-crisis in Afrika, mede mogelijk gemaakt door religieuze instituten. De ronduit barbaarse anti-homogwetgeving in Afrika die door Amerikaanse christenen wordt ingefluisterd omdat zij het willen gebruiken voor interne propaganda? De oplichters van het allerlei varianten van het 'welvaartsevangelie' die met een privéjet naar de Filipijnen vliegen, daar de toch al straatarme bevolking zo gek krijgt dat ze hun laatste geld afstaan om dezelfde avond nog met koffers vol terug te vliegen. Dat is allemaal echt ellende die wordt aangericht omdat het welzijn van de medemens ondergeschikt wordt gemaakt aan de levensvisie.

En dan heb ik het nog niet eens over de talloze gevallen van discriminatie, met name in de VS, waar er door christenen actief wordt geprobeerd discriminatoire wetten in het wetboek te krijgen. Of de christelijke scholen daar waar enkel "Abstinence only" wordt gepredikt als het over seksuele voorlichting gaat. (met als gevolg een schrikbarend hoog aantal tienerzwangerschappen en zo nu en dan enorme uitbraken van allerlei SOA's).

Zijn seculieren allemaal stralende voorbeelden van humanistische gelijkwaardigheid? Nee, natuurlijk niet. Elke groep heeft nu eenmaal zijn rotzakken.

Ik ervaar zelf het moslimterrorisme als een enorme hinderpaal om mijn sympathiek-belangstellende kant voor de islam de ruimte te geven. Je zou het wellicht niet vermoeden, maar op zich zit die wel in me. Wel wat ondergesneeuwd, en er valt veel nieuwe zwarte sneeuw op door het bestaan van IS en zo.

Begrijpelijk, maar zie je zelf ook in dat de gemiddelde moslim net zo veel te maken heeft met terrorisme en IS of de AIDS-doden in Afrika als jij met de Magdelene Laundries?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 18 jun 2016 13:29

Boekenlezer schreef:Ik kan mij in deze discussie geen dingen herinneren, die ik als extremiteiten zou aanduiden. Ik heb alleen een keertje gezegd dat homoseksualiteit onfris is. Ofwel, dat ik dat vies vind. Als dat alles is?
Ja dat is extreem. Denk je niet na over de gevolgen van dergelijke uitspraken?
De documentaire 'Trough my eyes' geeft antwoord op de vraag wat het met je naasten (in de kerk) doet als je zulke dingen zegt.

Ik hoop trouwens ook dat je de rest van wat ik heb geschreven, hebt gelezen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 jun 2016 16:56

Tante Pollewop schreef:Ja dat is extreem. Denk je niet na over de gevolgen van dergelijke uitspraken?
De documentaire 'Trough my eyes' geeft antwoord op de vraag wat het met je naasten (in de kerk) doet als je zulke dingen zegt.

Ik hoop trouwens ook dat je de rest van wat ik heb geschreven, hebt gelezen.

Sorry, maar dat gaat me echt te ver. Op die manier kun je helemaal niets meer zeggen, omdat er altijd wel iemand kan zijn die iets kwetsend vindt. Zo komen we in de sfeer van de lange tenen, en als er íets is waar ik een hartgrondige afkeer van heb, dan dat wel.

Die video is drie kwartier. Dat is wel erg lang. Ik heb ongeveer de eerste twee minuten gezien. Sowieso bekijk ik niet gauw YouTube-video's van meer dan een kwartier.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 18 jun 2016 17:28

Daarom moet je zorgen dat je anderen zo min mogelijk kwetst.

Op Refoweb ben jij nu al heel vaak aangesproken op je kwetsende uitlatingen over homo's. Ik begrijp niet waarom je daarmee door gaat terwijl je weet hoe je opmerkingen overkomen. Het komt op mij over als bewust pijn doen van je naaste. Ik verbaas me daarover omdat ik het een christen niet vindt passen.

Jammer dat je de moeite niet neemt om even verder te kijken. Maar wat vond je van de eerste minuten? (Volgens mij gaat het daar vooral over christen zijn of hoe men tot geloof gekomen is.)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 18 jun 2016 18:22

Boekenlezer schreef:[
Sorry, maar dat gaat me echt te ver. Op die manier kun je helemaal niets meer zeggen, omdat er altijd wel iemand kan zijn die iets kwetsend vindt. Zo komen we in de sfeer van de lange tenen, en als er íets is waar ik een hartgrondige afkeer van heb, dan dat wel.

.

ik vind dat zelf moeilijk. Ik denk altijd, ja, maar wat denkt de mens achter de nickname. Wat kan ik wel vragen en wat niet?
Maar ik waardeer je openheid hier in, mag ik je dan ook directe vragen stellen?

De manier van praten hoe jij doet, heb jij in het dagelijks leven een beperking waardoor je sociaal onhandiger ben dan anderen? Heb je in het echte leven weleens dat mensen vinden dat je direct en onaangepast bent en is daar ook een oorzaak van?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 18 jun 2016 18:58

Vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Ook als de mening afwijkt van het politiek correcte. Ook als de mening anderen kwetst.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 18 jun 2016 19:36

Yoshi schreef:Vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Ook als de mening afwijkt van het politiek correcte. Ook als de mening anderen kwetst.

Maar welk belang dient het om een groep medemensen zo weg te zetten? Het is zo onnodig, en zo funest voor een kwetsbare groep jonge mensen. Ik vind dat daar geen vrijheid voor zou moeten zijn.

Een mening is iets anders als regelrechte vernedering. Het is iets anders als je het op respectvolle wijze oneens bent met elkaar of je probeert bewust in zo grof mogelijke bewoordingen de ander geweld aan te doen. Dat vind ik over de grens van het betamelijke en dat vind ik dus ook niet horen onder de vrijheid van meningsuiting.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 jun 2016 19:54

meribel schreef:De manier van praten hoe jij doet, heb jij in het dagelijks leven een beperking waardoor je sociaal onhandiger ben dan anderen? Heb je in het echte leven weleens dat mensen vinden dat je direct en onaangepast bent en is daar ook een oorzaak van?

Valt op zich wel mee, denk ik. Ik heb bijvoorbeeld een collega met een wat specifiek karakter, die de hebbelijkheid heeft om me wel eens dingen op te dragen waar ik niet zo voor voel. (Bijvoorbeeld: ik wil even wat rommel weghalen die mij stoort, maar dat is dan niet de bedoeling, want het zou efficiënter zijn om pas aan het eind alle rommel weg te halen.) Vind ik wel eens lastig, maar op zich kan ik de vrede daar goed mee bewaren. Dan verzin ik wel eens een slimmigheidje om toch mijn ding te doen, door dat dan te doen als die persoon het niet merkt. Dan is er niets aan de hand. Voor de ander pas ik mij dan aan, om geen ruzie te krijgen, en voor mijzelf schakel ik mijn slimheid in. Zo doe je dat.
Ik voel op zich wel een beetje moeite met die eigenschap van die collega, maar dat hebben andere collega's ook wel. Dan wordt die persoon bijvoorbeeld aangeduid met een vrij specifieke naam, waaruit dat blijkt.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 18 jun 2016 20:12

Tante Pollewop schreef:
Maar welk belang dient het om een groep medemensen zo weg te zetten?

Het doel indien dat er is verschilt van persoon tot persoon. Is ook niet relevant. Het recht op vrijheid van meningsuiting acht ik absoluut.
Het is zo onnodig, en zo funest voor een kwetsbare groep jonge mensen. Ik vind dat daar geen vrijheid voor zou moeten zijn.

Ik vind de vrijheid absoluut. Daar beperkingen aan stellen is er een van een glijdende schaal. Er valt altijd wel iemand te vinden die zich bij uitspraak x gekwetst voelt en het wil verbieden. Geven we daar ruimte toe dan is de vrijheid van meningsuiting in het geding. Dat zien we vandaag de dag al.

Een mening is iets anders als regelrechte vernedering. Het is iets anders als je het op respectvolle wijze oneens bent met elkaar of je probeert bewust in zo grof mogelijke bewoordingen de ander geweld aan te doen. Dat vind ik over de grens van het betamelijke en dat vind ik dus ook niet horen onder de vrijheid van meningsuiting.

Hoe een ander zich uit is aan die persoon en die persoon alleen. Zolang het is om de mening te verwoorden moet het mogelijk zijn zonder de ander te besmeuren. Meningen zijn ook slechts meningen, je hoeft je er helemaal niets van aan te trekken. Ben je het er niet mee eens, ga er tegenin of schud het van je af en loop verder.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 18 jun 2016 20:51

Ik ben het met je eens hoor, dat elke mening uitgesproken mag worden.
Ik ga alleen niet zover dat er om ruimte te maken voor die vrijheid, fatsoensnormen ver overschreden mogen worden. Dat is niet nodig en dient nergens toe.
Meningen mogen geuit worden, maar het is niet nodig anderen te schofferen, te beledigen en te kwetsen.

Daarnaast vind ik het van goed burgerschap en christelijke waardigheid getuigen als je omziet naar je naaste door je zo te gedragen dat anderen door jouw gedrag niet gekwetst worden. Eerder in dit topic haalde ik Romeinen 13 aan: 'weest elkaar niets schuldig, behalve de liefde. Want de liefde is de vervulling van de wet.'
Als je daarmee in je achterhoofd alsnog je naaste aan het kwetsen bent, en dat ook herhaaldelijk doet, vind ik dat je niet hebt begrepen wat Paulus daar betoogt.

Vrijheid van meningsuiting heeft een functie als misstanden aan de kaak worden gesteld, of overheden bekritiseerd moeten worden. Maar het beledigen en onheus bejegenen van homo's dient geen enkel doel, behalve dat de afkeer van degene die het uitspreekt heel duidelijk wordt, en wellicht de afkeer van anderen aanwakkert. Ik vind dat geen gewenste situatie, en het heeft helemaal niets te maken met naastenliefde. Sterker nog, het staat daarmee in schril contrast.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 20 jun 2016 10:52

.......en dan is daar de Regenboog aan de hemel, daar is God, het teken van Zijn Trouw!

http://nos.nl/artikel/2112249-regenboog ... lando.html

en dan verstommen wel de discussies (als het goed is) want God is daar!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Terug naar “Actualiteit & Politiek”