Boekenlezer schreef:Dat gaat ook op. Mensen die christelijk zijn opgevoed en zich ervan afgekeerd hebben, zetten zich er het meest tegen af, om het maar te verdringen. Daar zijn diverse voorbeelden van te bedenken.
Maar op maatschappelijke schaal zou het ook een merkbaar effect kunnen hebben.
Je hebt het trouwens over ellende die is aangericht. Dat komt ietwat aanvallend op me over, maar het is natuurlijk eerlijk om toe te geven, dat er ook door christelijke mensen dingen verkeerd gegaan zijn. Mijns inziens omdat zij mensen zijn. Het verkeerd toepassen van de levensvisie? Dat kan. Maar als ik de nadruk leg op het menselijke falen, valt daaruit te verwachten dat er net zo goed bij mensen met een andere levenvisie dingen mis gaan, ellende aangericht wordt. Als ik bijvoorbeeld terugdenk aan een seculier, die na de tsunami in Indonesië lekker in de zon op zijn stoel zat in de zon, en zei "het gaat toch om jezelf, dat je zelf geniet?", dan zie ik daar wel een duidelijke potentie in tot het aanrichten van schade.
En ik zie het juist in het 'correct' toepassen van een levensvisie. Ben je bekend met de
Magdelene Laundries, bijvoorbeeld? Met het feit dat Ierland door de VN op de vingers is getikt voor het schenden van mensenrechten vanwege het abortusbeleid? De enorme AIDS-crisis in Afrika, mede mogelijk gemaakt door religieuze instituten. De ronduit barbaarse anti-homogwetgeving in Afrika die door Amerikaanse christenen wordt ingefluisterd omdat zij het willen gebruiken voor interne propaganda? De oplichters van het allerlei varianten van het 'welvaartsevangelie' die met een privéjet naar de Filipijnen vliegen, daar de toch al straatarme bevolking zo gek krijgt dat ze hun laatste geld afstaan om dezelfde avond nog met koffers vol terug te vliegen. Dat is allemaal echt ellende die wordt aangericht omdat het welzijn van de medemens ondergeschikt wordt gemaakt aan de levensvisie.
En dan heb ik het nog niet eens over de talloze gevallen van discriminatie, met name in de VS, waar er door christenen actief wordt geprobeerd discriminatoire wetten in het wetboek te krijgen. Of de christelijke scholen daar waar enkel "Abstinence only" wordt gepredikt als het over seksuele voorlichting gaat. (met als gevolg een schrikbarend hoog aantal tienerzwangerschappen en zo nu en dan enorme uitbraken van allerlei SOA's).
Zijn seculieren allemaal stralende voorbeelden van humanistische gelijkwaardigheid? Nee, natuurlijk niet. Elke groep heeft nu eenmaal zijn rotzakken.
Ik ervaar zelf het moslimterrorisme als een enorme hinderpaal om mijn sympathiek-belangstellende kant voor de islam de ruimte te geven. Je zou het wellicht niet vermoeden, maar op zich zit die wel in me. Wel wat ondergesneeuwd, en er valt veel nieuwe zwarte sneeuw op door het bestaan van IS en zo.
Begrijpelijk, maar zie je zelf ook in dat de gemiddelde moslim net zo veel te maken heeft met terrorisme en IS of de AIDS-doden in Afrika als jij met de Magdelene Laundries?