Wanneer is iets waar en wanneer niet?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

heintje
Kapitein
Kapitein

Re: Wanneer is iets waar en wanneer niet?

Berichtdoor heintje » 11 jun 2016 11:15

Anyway...mocht er iemand geïnteresseerd zijn in een lijstje argumenten zal ik ze per PB sturen. Moet ze dan helaas weer opnieuw uit mijn mouw schudden. Maar die 15 kostte me 5 minuten denk ik. Ik kan nl. geen 1 argumenten tegen atheïsme bedenken....Dat lijstje lijkt me dan ook korter.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 11 jun 2016 11:21

heintje schreef:Anyway...mocht er iemand geïnteresseerd zijn in een lijstje argumenten zal ik ze per PB sturen. Moet ze dan helaas weer opnieuw uit mijn mouw schudden. Maar die 15 kostte me 5 minuten denk ik. Ik kan nl. geen 1 argumenten tegen atheïsme bedenken....Dat lijstje lijkt me dan ook korter.
Geen één? Philipse heeft anders 200 pagina's nodig om alleen al Swinburnes argument met Bayesiaanse waarschijnlijkheidstheorie te weerleggen...

ps. Probeer het juist openbaar te houden. Dan kan ik ook blijven meelezen en af en toe meereageren. ;-)
"Een libelle zweeft over het water..."

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 11 jun 2016 11:53

Pcrtje schreef:ps. Probeer het juist openbaar te houden. Dan kan ik ook blijven meelezen en af en toe meereageren. ;-)

Mee eens. :D
Ik ben ook heel benieuwd.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 11 jun 2016 11:59

Maar dan pak je er ook wel gelijk een lastige uit. De Bayesiaanse waarschijnlijkheidstheorie bedoel ik. Die werkt prima, maar Philipse gaat niet over 1 nacht ijs en moet dus alle waarschijnlijkheids/argumenten van Swinburne filosofisch om zeep helpen. Ik denk overigens dat hij daar wel in geslaagd is.
Maar eerlijk is eerlijk± Hij heeft Swinburne hoog opstaan als filosoof en debatteert dan ook alleen maar met de besten.
Maar Philipse geeft ook al gelijk toe dat een filosoof geen uitspraken mag (kan) doen over wetenschappelijke feiten zoals b.v. radio/activiteits-dateringen. Daar blijft de filosoof wijselijk van af.
Dit is wat Herman P er zelf over zegt:
"Dat heeft te maken met de complexiteit van zijn redenering. Swinburne benadert het theïsme - de theorie dat God bestaat - van alle christelijke denkers het meest wetenschappelijk. Hij weegt de argumenten en concludeert dat Gods bestaan, gezien al het bewijsmateriaal, waarschijnlijker is dan zijn niet-bestaan. Daarbij maakt hij gebruik van de Bayesiaanse waarschijnlijkheidstheorie. Mensen als Plantinga zijn makkelijk te weerleggen, terwijl je voor Swinburne veel meer ruimte nodig hebt. "
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 11 jun 2016 12:01

IRHuman schreef:Is "waarheid" een persoonlijke beleving, of is "waarheid" gebaseerd op een absoluut vaststaand feit of meerdere feiten?

Hoe ruim mag je het woord "waarheid" interpreteren, of valt het niet te interpreteren?

Wat vind jij?

Je hebt denk ik 2 soorten waarheid.
Je hebt de waarheid van 'passend in jouw persoonlijke ervaring van werkelijkheid'.

En je hebt waarheid gebonden aan de wereld van actie en reactie, van oorzaak en gevolg, een waarheidsvorm die meetbaar en eventueel zintuigelijk waarneembaar is.

In mijn optiek ligt de tweede vorm van waarheid besloten in de absolute variant van de eerste, de ultieme waarheidsbeleving, die eigenlijk geen persoonlijke beleving meer genoemd kan worden, maar die het persoonlijke overstijgt.
Deze 2 vormen van waarheid zijn dus niet gelijkwaardig aan elkaar, objectieve waarheden zijn gebonden aan de relatieve wereld, de wereld van oorzaak en gevolg.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 11 jun 2016 12:10

vreemdeling schreef:
Je hebt denk ik 2 soorten waarheid.
Je hebt de waarheid van 'passend in jouw persoonlijke ervaring van werkelijkheid'.

En je hebt waarheid gebonden aan de wereld van actie en reactie, van oorzaak en gevolg, een waarheidsvorm die meetbaar en eventueel zintuigelijk waarneembaar is.

In mijn optiek ligt de tweede vorm van waarheid besloten in de absolute variant van de eerste, de ultieme waarheidsbeleving, die eigenlijk geen persoonlijke beleving meer genoemd kan worden, maar die het persoonlijke overstijgt.
Deze 2 vormen van waarheid zijn dus niet gelijkwaardig aan elkaar, objectieve waarheden zijn gebonden aan de relatieve wereld, de wereld van oorzaak en gevolg.

Dit lijkt in eerste opzicht een prima uitleg, alleen heb ik moeite met deze zin: In mijn optiek ligt de tweede vorm van waarheid besloten in de absolute variant van de eerste, de ultieme waarheidsbeleving, die eigenlijk geen persoonlijke beleving meer genoemd kan worden, maar die het persoonlijke overstijgt.
Dan is het niet een persoonlijke waarheid meer, maar een foute gedachte die berust op foutieve persoonlijke opvattingen. Ik denk dat religieuze waarheden hier wel op van toepassing zijn. Want ik weet dat voor de gelovige God bestaat en dat Jezus is opgestaan uit de dood. Maar of de gelovige ook doorheeft dat het slechts een persoonlijke ervaring (Waarheid) is... Ik denk het niet. Volgens mij (correct me if i'm wrong) is de opstanding een waarheidsclaim. Daarom wordt me ook altijd verteld: "Geloven = zeker weten" Maar of dit een eerlijk standpunt is.
Daniel Patrick Moynihan

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 jun 2016 12:18

heintje schreef:Anyway...mocht er iemand geïnteresseerd zijn in een lijstje argumenten zal ik ze per PB sturen. Moet ze dan helaas weer opnieuw uit mijn mouw schudden. Maar die 15 kostte me 5 minuten denk ik. Ik kan nl. geen 1 argumenten tegen atheïsme bedenken....Dat lijstje lijkt me dan ook korter.

Eén vrij belangrijk argument is natuurlijk gewoon dat er vrij veel mensen zijn die wél geloven dat God/god/goden bestaan. Nu vind ik dat persoonlijk geen goed argument, maar het is wel een argument.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 11 jun 2016 12:22

Klopt. Geen goed argument. Want dan wordt Islam steeds meer waar, omdat deze religie toeneemt. Verder heb ik geen idee hoeveel mensen in ufo's geloven, maar ik denk dat het een aanzienlijk aantal is. Of geesten...of astrologie....
Nee, ik vind het een slecht argument.
Daniel Patrick Moynihan

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 11 jun 2016 13:25

heintje schreef:Klopt. Geen goed argument. Want dan wordt Islam steeds meer waar, omdat deze religie toeneemt.
Nee, ik vind het een slecht argument.

Waarom is dit een slecht argument ?
Het gaat trouwens hier niet over de verschillen tussen geloven b.v. islam versus christendom.
Het gaat over het aantal mensen die in een hogere macht geloven versus atheïsten. (95% - 5%)

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 11 jun 2016 13:31

Post het lijstje anders opnieuw. En over dat vetgedrukte wil ik nog even wat kwijt. Ik vind het veelzeggend dat je geen argument tegen atheïsme kan bedenken. Dat is voor mij een indicatie dat je de discussie maar vanuit één invalshoek bekijkt. Ik kan bijvoorbeeld zo een paar argumenten tegen atheïsme geven maar ook tegen theïsme. Je schetst ook continu een beeld van dat theïsten God altijd aannemen alvorens ze de discussie analyseren, maar je bent wel bekend met de theïstische argumenten waarbij dergelijke aannames helemaal niet worden gedaan.

Je hebt een beetje een naïef beeld van de discussie in mijn ogen.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 11 jun 2016 13:40

rotterdam schreef:
Waarom is dit een slecht argument ?
Het gaat trouwens hier niet over de verschillen tussen geloven b.v. islam versus christendom.
Het gaat over het aantal mensen die in een hogere macht geloven versus atheïsten. (95% - 5%)

Het is een slecht argument omdat aantal niets zegt over inhoudelijke waarheid. Als je in Utah zou wonen, zou Jospeh Smith jr. de laatste profeet zijn omdat daar de meeste mensen dit geloven. Slecht argument dus.
En hoe kom je aan 5% atheisten?
En uiteraard geloofde vroeger iedereen wel in geesten en goden. Maar de wetenschap heeft al heel veel geesten en goden overbodig gemaakt. Maar je hebt gelijk. heel veel mensen geloven in iets. We zijn dan ook nog maar een klein stukje van de overige dieren verwijderd.
Daniel Patrick Moynihan

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 11 jun 2016 13:42

Harmonica2 schreef:Post het lijstje anders opnieuw. En over dat vetgedrukte wil ik nog even wat kwijt. Ik vind het veelzeggend dat je geen argument tegen atheïsme kan bedenken. Dat is voor mij een indicatie dat je de discussie maar vanuit één invalshoek bekijkt. Ik kan bijvoorbeeld zo een paar argumenten tegen atheïsme geven maar ook tegen theïsme. Je schetst ook continu een beeld van dat theïsten God altijd aannemen alvorens ze de discussie analyseren, maar je bent wel bekend met de theïstische argumenten waarbij dergelijke aannames helemaal niet worden gedaan.

Je hebt een beetje een naïef beeld van de discussie in mijn ogen.

Opnieuw posten? Alleen met toestemming van moderatie alhier.
Graag zie ik wel goede argumenten tegen atheïsme. Ik weerleg ze allemaal, omdat ik denk dat ze er niet zijn omdat het de meest rationeel eerlijke optie is.
Daniel Patrick Moynihan

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 11 jun 2016 15:23

heintje schreef:Opnieuw posten? Alleen met toestemming van moderatie alhier.
Graag zie ik wel goede argumenten tegen atheïsme. Ik weerleg ze allemaal, omdat ik denk dat ze er niet zijn omdat het de meest rationeel eerlijke optie is.

Haha wat is dat nou voor houding? Je hebt überhaupt geen argumenten tegen atheïsme gehoord had je gezegd! Voor iemand die zich irriteert aan een gesloten dogmatische houding kom je eerlijk gezegd niet heel open over.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 11 jun 2016 15:37

De waarheid is veel te ingewikkeld voor een volwassene, alleen een kind begrijpt die.

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 11 jun 2016 15:52

JohannesHermanus schreef:De waarheid is veel te ingewikkeld voor een volwassene, alleen een kind begrijpt die.

Wel opmerkelijk dat jij als volwassene aan deze waarheid bent gekomen dan :mrgreen:

Terug naar “[Religie] - Open forum”