Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Geen één? Philipse heeft anders 200 pagina's nodig om alleen al Swinburnes argument met Bayesiaanse waarschijnlijkheidstheorie te weerleggen...heintje schreef:Anyway...mocht er iemand geïnteresseerd zijn in een lijstje argumenten zal ik ze per PB sturen. Moet ze dan helaas weer opnieuw uit mijn mouw schudden. Maar die 15 kostte me 5 minuten denk ik. Ik kan nl. geen 1 argumenten tegen atheïsme bedenken....Dat lijstje lijkt me dan ook korter.
Pcrtje schreef:ps. Probeer het juist openbaar te houden. Dan kan ik ook blijven meelezen en af en toe meereageren.
IRHuman schreef:Is "waarheid" een persoonlijke beleving, of is "waarheid" gebaseerd op een absoluut vaststaand feit of meerdere feiten?
Hoe ruim mag je het woord "waarheid" interpreteren, of valt het niet te interpreteren?
Wat vind jij?
vreemdeling schreef:
Je hebt denk ik 2 soorten waarheid.
Je hebt de waarheid van 'passend in jouw persoonlijke ervaring van werkelijkheid'.
En je hebt waarheid gebonden aan de wereld van actie en reactie, van oorzaak en gevolg, een waarheidsvorm die meetbaar en eventueel zintuigelijk waarneembaar is.
In mijn optiek ligt de tweede vorm van waarheid besloten in de absolute variant van de eerste, de ultieme waarheidsbeleving, die eigenlijk geen persoonlijke beleving meer genoemd kan worden, maar die het persoonlijke overstijgt.
Deze 2 vormen van waarheid zijn dus niet gelijkwaardig aan elkaar, objectieve waarheden zijn gebonden aan de relatieve wereld, de wereld van oorzaak en gevolg.
heintje schreef:Anyway...mocht er iemand geïnteresseerd zijn in een lijstje argumenten zal ik ze per PB sturen. Moet ze dan helaas weer opnieuw uit mijn mouw schudden. Maar die 15 kostte me 5 minuten denk ik. Ik kan nl. geen 1 argumenten tegen atheïsme bedenken....Dat lijstje lijkt me dan ook korter.
heintje schreef:Klopt. Geen goed argument. Want dan wordt Islam steeds meer waar, omdat deze religie toeneemt.
Nee, ik vind het een slecht argument.
heintje schreef:Anyway...mocht er iemand geïnteresseerd zijn in een lijstje argumenten zal ik ze per PB sturen. Moet ze dan helaas weer opnieuw uit mijn mouw schudden. Maar die 15 kostte me 5 minuten denk ik. Ik kan nl. geen 1 argumenten tegen atheïsme bedenken....Dat lijstje lijkt me dan ook korter.
rotterdam schreef:
Waarom is dit een slecht argument ?
Het gaat trouwens hier niet over de verschillen tussen geloven b.v. islam versus christendom.
Het gaat over het aantal mensen die in een hogere macht geloven versus atheïsten. (95% - 5%)
Harmonica2 schreef:Post het lijstje anders opnieuw. En over dat vetgedrukte wil ik nog even wat kwijt. Ik vind het veelzeggend dat je geen argument tegen atheïsme kan bedenken. Dat is voor mij een indicatie dat je de discussie maar vanuit één invalshoek bekijkt. Ik kan bijvoorbeeld zo een paar argumenten tegen atheïsme geven maar ook tegen theïsme. Je schetst ook continu een beeld van dat theïsten God altijd aannemen alvorens ze de discussie analyseren, maar je bent wel bekend met de theïstische argumenten waarbij dergelijke aannames helemaal niet worden gedaan.
Je hebt een beetje een naïef beeld van de discussie in mijn ogen.
heintje schreef:Opnieuw posten? Alleen met toestemming van moderatie alhier.
Graag zie ik wel goede argumenten tegen atheïsme. Ik weerleg ze allemaal, omdat ik denk dat ze er niet zijn omdat het de meest rationeel eerlijke optie is.
JohannesHermanus schreef:De waarheid is veel te ingewikkeld voor een volwassene, alleen een kind begrijpt die.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Lalage en 14 gasten