Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 11 jun 2016 11:20

Ark van Noach heeft aanvaring met Noorse Kustwacht

http://gcaptain.com/noahs-ark-crashes-i ... hat-right/

De ark van NoachJohan Huibers heeft tijdens het aanmeren in de haven van Oslo een aanvaring gehad met een schip van de Noorse kustwacht dat daar voor anker lag. De schade is aanzienlijk. Volgens de autoriteiten waren er geen dieren aan boord.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 jun 2016 11:38

Dat heb ik gelezen. Blijkbaar is dat schip niet meer in Nederland.
Ooit werd me verteld dat de gelegenheid er nog zou zijn om de ark te bekijken, toen hij duidelijk nog in Nederland was. Het is er niet van gekomen. Ik weet ook eigenlijk niet of het nou een heel levensechte belevenis oplevert van de Ark van Noach. Ten eerste meen ik me te herinneren dat deze ark acht keer kleiner was als de echte. Alles in je gedachten met acht vermenigvuldigen is ook weer zo'n gedoe. Verder zijn er geen plaatjes van de originele ark, dus hoe weten we dan hoe die eruit zag? En tenslotte zullen de historische omstandigheden ook wel heel anders geweest kunnen zijn dan toen de ark er echt was.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 jun 2016 11:53

Boekenlezer schreef:En tenslotte zullen de historische omstandigheden ook wel heel anders geweest kunnen zijn dan toen de ark er echt was.

Ja, zo was er bijvoorbeeld nog geen hoogwaardig staal, want onontbeerlijk is bij het zeewaardig houden van een schip van dit formaat :-oo

Maar volgens mij is deze ark wel op 1:1-schaal. Die 1:8 ark was van een tijd terug, een proef, wellicht?

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 11 jun 2016 13:35

Mortlach schreef:Ark van Noach heeft aanvaring met Noorse Kustwacht

De ark van NoachJohan Huibers heeft tijdens het aanmeren in de haven van Oslo een aanvaring gehad met een schip van de Noorse kustwacht dat daar voor anker lag. De schade is aanzienlijk. Volgens de autoriteiten waren er geen dieren aan boord.

Whaha hij wou toch ook met die ark naar de olympische spelen? Dat die man nog steeds rondvaart met zijn ark :mrgreen:

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 11 jun 2016 13:38

Mortlach schreef:Ark van Noach heeft aanvaring met Noorse Kustwacht

Volgens mijn info is de Ark nu onder kapiteinsorders van Aad Peters. Die ik uit een grijs verleden ken van de ark van Stekeltje (geloof ik :-k )
Maar het is idd een forse beschadiging.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 jun 2016 13:45

Harmonica2 schreef:Whaha hij wou toch ook met die ark naar de olympische spelen? Dat die man nog steeds rondvaart met zijn ark :mrgreen:

Hopelijk loopt hij daar geen Zika op, of een van de andere resistente bacteriën waar het daar blijkbaar nogal van wemelt.

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 11 jun 2016 13:51

Mortlach schreef:
Ik heb laatst The Rise and Fall of the Third Reich van William Shirer gelezen, een van de standaardwerken, en kan me niet herinneren dat dit aan de orde is gekomen. Het Duitse parlement was in 1930 al jaren een zootje waar geen stabiele regering mee te vormen was en de regering die er zat, kon alleen bestaan vanwege een presidentieel noodbesluit - dat elke jaar werd verlengd - wat ze de macht gaf het parlement te negeren. In zo'n situatie heb je niet echt Amerikaanse magnaten nodig om een persoon als Hitler aan de macht te brengen.

Het is ook pas sinds WO2 dat Amerika echt een militair-industrieel complex ontwikkelde én het was redelijk isolationistisch, dus die uitspraak zou ik toch met een slag om de arm benaderen. Ik lees zelf graag boeken gebaseerd op dagboeken en officiële stukken, juist omdat ik dan meer vertrouwen heb dat de zaak goed is onderzocht.

Oké, ik weet ook niet of ik het goed geïnterpreteerd heb. Het gaat om een connectie met Fritz Thyssen die de nazi partij financieel ondersteunde tot 1938 aldus wiki. Sutton noemt o.a Averell Harrriman waar je op zijn wiki pagina zelfs kan lezen dat hij idd zaken gedaan heeft met Thyssen (https://en.wikipedia.org/wiki/W._Averell_Harriman). Maar ook op de pagina's van Prescott Bush en Henry Ford lees je dat ze zaken zouden hebben gedaan met de Nazi's.

Hoe rijk was Duitsland eigenlijk in die tijd? De claim is namelijk dat de Duitsers zonder die steun nooit op zo'n niveau de tweede wereldoorlog konden voeren. Harriman was overigens een hele grote jongen met een heleboel elitaire connecties, dus hij had iig de middelen om de Nazi's te ondersteunen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 11 jun 2016 13:56

Mortlach schreef:Hopelijk loopt hij daar geen Zika op, of een van de andere resistente bacteriën waar het daar blijkbaar nogal van wemelt.

Ik las het ook, erg griezelig. Superresistent, alsof "gewoon" resistent of multiresistent niet erg genoeg is.
Het is zo ongrijpbaar en onbeheersbaar. Je kunt beter met een olifantenplaag te doen hebben. Die zie en hoor je tenminste.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 jun 2016 15:22

Harmonica2 schreef:Oké, ik weet ook niet of ik het goed geïnterpreteerd heb. Het gaat om een connectie met Fritz Thyssen die de nazi partij financieel ondersteunde tot 1938 aldus wiki. Sutton noemt o.a Averell Harrriman waar je op zijn wiki pagina zelfs kan lezen dat hij idd zaken gedaan heeft met Thyssen (https://en.wikipedia.org/wiki/W._Averell_Harriman). Maar ook op de pagina's van Prescott Bush en Henry Ford lees je dat ze zaken zouden hebben gedaan met de Nazi's.

Thyssen komt in The Rise and Fall inderdaad een aantal keer voor als donateur aan de Nazi's en Hitler persoonlijk. Thyssen noemde dat later trouwens wel 'de grootste vergissing van zijn leven'. Ford wordt ook een paar keer genoemd. Maar je moet je wel beseffen dat het dan nog deels gaat over een periode waarin nog helemaal niet zo duidelijk was hoe Hitler zich zou ontwikkelen. Een beetje als nu zakendoen met Trump. Misschien ontwikkelt hij zich tot dictator en dan is terugkijken altijd gemakkelijk. Hoewel er natuurlijk ook wel zaken werden gedaan nadat dat eigenlijk niet meer kon (Krupp, IG Farben).

Hoe rijk was Duitsland eigenlijk in die tijd? De claim is namelijk dat de Duitsers zonder die steun nooit op zo'n niveau de tweede wereldoorlog konden voeren. Harriman was overigens een hele grote jongen met een heleboel elitaire connecties, dus hij had iig de middelen om de Nazi's te ondersteunen.

Ze waren door het verdrag van Versailles behoorlijk uitgekleed. (een van de redenen dat Hitler aan de macht kwam, was zijn verkiezingsbelofte dat verdrag de prullenbak in te verwijzen). En toen ze eenmaal aan de macht waren, waren de Nazi's bijzonder creatief in geld verdienen. Zo werden alle arbeiders verplicht deel te nemen in het Volkswagen-project. Je levert een percentage van je loon in, en aan het einde van de rit krijg je een gloednieuwe auto. Er is nooit ook maar één auto uitgekeerd, maar de schatkist van de Nazi's vaarde er uiteraard wel bij.

Een vroege miltaire actie van de Nazi's was de bezetting van het Ruhrgebied, een economisch powerhouse waar heel veel militair materieel kon worden geproduceerd (ook weer tegen het verdrag van Versailles, maar dat lapte Hitler dus aan zijn laars).

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 11 jun 2016 15:51

Mortlach schreef:
Thyssen komt in The Rise and Fall inderdaad een aantal keer voor als donateur aan de Nazi's en Hitler persoonlijk. Thyssen noemde dat later trouwens wel 'de grootste vergissing van zijn leven'. Ford wordt ook een paar keer genoemd. Maar je moet je wel beseffen dat het dan nog deels gaat over een periode waarin nog helemaal niet zo duidelijk was hoe Hitler zich zou ontwikkelen. Een beetje als nu zakendoen met Trump. Misschien ontwikkelt hij zich tot dictator en dan is terugkijken altijd gemakkelijk. Hoewel er natuurlijk ook wel zaken werden gedaan nadat dat eigenlijk niet meer kon (Krupp, IG Farben).

Oké, dus zelfs in 1938 was het nog behoorlijk onduidelijk hoe de Duitse politiek zich ging ontwikkelen? Lees trouwens op wiki het volgende over IG Farben: In 1941, an investigation exposed a "marriage" cartel between John D. Rockefeller's United States-based Standard Oil Co. and I.G. Farben. De Rockefellers waren nauw verbonden met het clubje van Harriman.
Toch al vrij bizar allemaal, ook als deze mensen slechts van de situatie gebruik maakten.

[quote]
Ze waren door het verdrag van Versailles behoorlijk uitgekleed. (een van de redenen dat Hitler aan de macht kwam, was zijn verkiezingsbelofte dat verdrag de prullenbak in te verwijzen). En toen ze eenmaal aan de macht waren, waren de Nazi's bijzonder creatief in geld verdienen. Zo werden alle arbeiders verplicht deel te nemen in het Volkswagen-project. Je levert een percentage van je loon in, en aan het einde van de rit krijg je een gloednieuwe auto. Er is nooit ook maar één auto uitgekeerd, maar de schatkist van de Nazi's vaarde er uiteraard wel bij.

Een vroege miltaire actie van de Nazi's was de bezetting van het Ruhrgebied, een economisch powerhouse waar heel veel militair materieel kon worden geproduceerd (ook weer tegen het verdrag van Versailles, maar dat lapte Hitler dus aan zijn laars).quote]

Oké, dus zou je kunnen stellen dat Duitsland geen investeerders nodig had om te bereiken wat ze hebben bereikt?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 jun 2016 17:13

Harmonica2 schreef:Oké, dus zelfs in 1938 was het nog behoorlijk onduidelijk hoe de Duitse politiek zich ging ontwikkelen? Lees trouwens op wiki het volgende over IG Farben: In 1941, an investigation exposed a "marriage" cartel between John D. Rockefeller's United States-based Standard Oil Co. and I.G. Farben. De Rockefellers waren nauw verbonden met het clubje van Harriman.
Toch al vrij bizar allemaal, ook als deze mensen slechts van de situatie gebruik maakten.

Hmm, in 1938 waren de signalen toch al wel goed zichtbaar hoor, alhoewel, de Nazi's beheerste natuurlijk wel ALLE pers en media, dus dat kan het beeld hebben vertekend. Het is altijd lastig omdat we nu natuurlijk terugkijken en denken: hoe konden mensen dit nu niet inzien? Aan de andere kant, bedrijven zijn er altijd op uit om winst te maken, dus als de gelegenheid zich aanbiedt... Dat zie je nu ook in China waar de mensenrechten met voeten worden getreden en in Afrika waar genoeg westerse bedrijven zitten,

Oké, dus zou je kunnen stellen dat Duitsland geen investeerders nodig had om te bereiken wat ze hebben bereikt?

Inderdaad, voor zover ik erover gelezen heb, waren die investeerders eerder politieke donateurs en konden de Nazi's toen ze eenmaal aan de macht waren het allemaal prima zelf af. Als je grondstoffen tekort komt, dan verover je gewoon het gebied dat ze wél heeft.

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 11 jun 2016 18:51

Mortlach schreef:
Hmm, in 1938 waren de signalen toch al wel goed zichtbaar hoor, alhoewel, de Nazi's beheerste natuurlijk wel ALLE pers en media, dus dat kan het beeld hebben vertekend. Het is altijd lastig omdat we nu natuurlijk terugkijken en denken: hoe konden mensen dit nu niet inzien? Aan de andere kant, bedrijven zijn er altijd op uit om winst te maken, dus als de gelegenheid zich aanbiedt... Dat zie je nu ook in China waar de mensenrechten met voeten worden getreden en in Afrika waar genoeg westerse bedrijven zitten,

Oké, want ik lees dus dat Harriman tot 1942 zaken deed met de Nazi's (toen greep de Amerikaanse overheid in) en dat Thyssen tot 1938 de Nazi's financieel steunde . En idd, de voorbeelden van bedrijven die zaken doen met corrupte regeringen zijn eindeloos, daarom sta ik ook voor veel open wat dat betreft.

Inderdaad, voor zover ik erover gelezen heb, waren die investeerders eerder politieke donateurs en konden de Nazi's toen ze eenmaal aan de macht waren het allemaal prima zelf af. Als je grondstoffen tekort komt, dan verover je gewoon het gebied dat ze wél heeft

Hmm oké helder. Was Thyssen trouwens de grootste donateur?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 jun 2016 19:05

Mortlach schreef:Ja, zo was er bijvoorbeeld nog geen hoogwaardig staal, want onontbeerlijk is bij het zeewaardig houden van een schip van dit formaat :-oo

Maar volgens mij is deze ark wel op 1:1-schaal. Die 1:8 ark was van een tijd terug, een proef, wellicht?

Zou die ark van Johan Huibers dan ook een staalconstructie hebben?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 jun 2016 19:08

Harmonica2 schreef:Oké, want ik lees dus dat Harriman tot 1942 zaken deed met de Nazi's (toen greep de Amerikaanse overheid in) en dat Thyssen tot 1938 de Nazi's financieel steunde . En idd, de voorbeelden van bedrijven die zaken doen met corrupte regeringen zijn eindeloos, daarom sta ik ook voor veel open wat dat betreft.

In Afrikaanse landen en voor WO2 in Japan was corruptie zo systematisch dat er apart geld voor opzij werd gezet. Letterlijk, naast loon, afschrijving, voorraad etc, is/was er een kostenpost "Smeergeld".

Hmm oké helder. Was Thyssen trouwens de grootste donateur?

Bekend genoeg om te worden vermeld in mijn boek in ieder geval. Of hij de grootste was, weet ik niet. Volgens mij is vrij goed bekend wat het inkomen van Hitler was voor hij aan de macht kwam en van wie dat vandaan kwam.

Interessant (en schokkend) leesvoer trouwens, hoewel ik niet zelf nog niet direct de sprong zou maken van bedrijven met twijfelachtige moraal naar bedrijven die letterlijk een dictator aan de macht helpen uit winstbejag.

http://www.archives.gov/research/holoca ... reich.html

Hier een behoorlijke leeslijst uit de Amerikaanse nationale archieven. Misschien toch eens kijken of daar wat voor de collectie tussen zit :-)
Laatst gewijzigd door Mortlach op 11 jun 2016 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 jun 2016 19:09

Boekenlezer schreef:Zou die ark van Johan Huibers dan ook een staalconstructie hebben?

Volgens mij is er op allerlei foto's en andere documentatie genoeg staal- en laswerk terug te zien. Niet dat zijn boot zeewaardig is, natuurlijk, het ding ligt op een ponton dat overal heen moet worden gesleept.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”