Arendsoog schreef:Wie beweert dat de mens onwetend is geschapen???[/b]
Een ieder die claimt dat enkel God alwetend is.
Opdat Zijn eer zal rijzen uit het stof. Dat God alles gemaakt heeft, wat gemaakt is, klopt. Wat hebben wij, wat we niet ontvangen hebben?
Met welk doel? Opdat de mens God aanbidt? Zelfverheerlijking? Opdat god de reeds bestaande dwalende zielen(die niet konden bestaan voor dat er god was want enkel god is eeuwig)een lichaam kregen en gered konden worden? Waarom een lichaam en niet gelijk het paradijs? Verveelde God zich? Wat is de reden voor het bestaan? Enkel omdat God zich verveelde? Dan heeft hij iets te doen?
Jawel, maar dan wel in waarheid en in de juiste maat. En dat kon de mens.
Leg maar uit dan.
Jawel, God heeft ons een innerlijke zedenwet gegeven.
Nee, we hebben geslachtsorganen die aanmoedigen zoveel mogelijk voort te planten. Want van een innerlijke zedenwet is geen sprake. De 1 vindt het leven overzichtelijker naar ratio te "luisteren"(1 partner voor altijd), de ander meer naar "gevoel" (de geslachtsprikkeling" en vele gradaties daartussen. Van een zedenleer(niet innerlijk) is pas heel laat sprake bij de mens. Deze was extern, wordt opgelegd als norm, met als reden meer orde. Maatschappelijke orde. Maar in wezen wel "onnatuurlijke" orde. De drang die opkomt bij een prikkel in een wereld vol prikkels is enorm.
Daar weet menig predikant ook alles van(zonder verder in details te treden).
Waarom noem je het onweerstaanbare zonden?
Gezien er zogenaamd "gezondigd" wordt. Was het weerstaanbaar, zou er niet gezondigd worden.
De mens kon de zonden weerstaan.
O ja, natuurlijk. Want ieder mens is natuurlijk precies hetzelfde he?! Geestelijke aandoeningen die het inschattingsvermogen beinvloeden bestaan helemaal niet natuurlijk. Toch?
Kun jij alles overzien? Weet jij veel of dit niet de beste mogelijkheid is?
Let even goed op.
Dit stelde ik:
Had god het anders kunnen doen? Jazeker, hij is ook almachtig daarnaast. Hij had het kunnen doen op een manier dat de mens niet zou lijden. En waarom eerst deze lijdensweg? Waarom niet die stap overslaan? Gelijk allemaal in bestaan komen in het paradijs. Waarom was dat niet een beter plan?
Dit is je antwoord:
Kun jij alles overzien? Weet jij veel of dit niet de beste mogelijkheid is?
Snap je het zelf nog? Je begrijpt volgens mij niet de consequenties van almachtigheid en alwetendheid. Perfectie wijst richting de perfecte stelde je eerder. Vanwaar de verwarring , chaos en deze discussie dan? Bij perfectie was er geen verwarring, chaos en discussie.
Kon God het niet beter dan dit? Prima, maar dan is de stelling dat God almachtig is ontkracht bij deze. Wist God niet beter dan dit? Ook goed, maar dan is de stelling dat God alwetend is bij deze ontkracht. God zelf is dan gebonden aan grenzen, welke grenzen? Wie geeft die grenzen aan? Niet God zelf, waarom? De mens mag god's almachtigheid en alwetendhed niet zien? Hij wil dat men er blind op vertrouwd? Maar hij rekent je er wel op af dat het met geen mogelijkheid is vast te stellen?
Meneer de rechter, ik ben echt onschuldig, ik kan dat met 100% zekerheid aantonen. De rechter, "Ok laat het bewijs maar zien".
Nee meneer de rechter, dat doe ik niet. Ik wil dat U er blind op vertrouwd!
Welke rechter gaat daar in mee denk je? Is dat jouw logica? De rechter zal volgens jou zeggen, "prima laat ik u vrij"?
Wie beweert dat God zonde schept? Zeker voor de zondeval niet. Zonde is dat wat ingaat tegen het goede, het rechtvaardige, het ware. Niet willekeurig dus.
Dat zegt de godtheorie. God is almachtig, alwetend en eeuwig. En niks anders is dat. Het gevolg is dat alles ooit in het universum zijn schepping is, hij wist bij voorbaat de gevolgen en de uitkomst. Hij had het anders kunnen doen, maar deed het zo.
Het is grappig om te zien hoe menselijk de godtheorie is, en hoe zwak de theorie is. Maar de zwakheden verbergt men met blasfemie, selectieve verontwaardiging, en het afsluiten van het denken.