Wanneer is iets waar en wanneer niet?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Re: Wanneer is iets waar en wanneer niet?

Berichtdoor JohannesHermanus » 06 jun 2016 21:13

Mario schreef:En hoe komt dat? Als de Heilige Geest kracht heeft moet Hij mij zeker kunnen bereiken. Waarom lukt Hem dat niet?
Ik sta voor veel open, dus als Hij mij wil bereiken, sluit ik me er niet voor af. Maar Hij moet het doen, niet ik.

Dan behoort u niet tot de uitverkorenen... (ik ben het niet per definitie eens met deze stelling)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 06 jun 2016 21:27

@mario
Waar sta je voor open, als ik vragen mag?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

IRHuman
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor IRHuman » 06 jun 2016 21:28

schaapje schreef:human
Ik zie nu waarom je niet mijn hele bericht quote, want daarin zeg ik dat ondanks het niet willen van de mens God blijft liefhebben, maar de mens wil niet en....dwingen zal Hij niet.

Want also lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn enig geboren Zoon heeft gegeven......

Als je de mens onwetend hebt geschapen, en verwacht dat de mens in onwetendheid gaat kiezen voor jou? Dan klopt er heel veel niet in de godtheorie.

God is almachtig, god is alwetend. Er gaat niet boven god. God is de oorzaak, god is eeuwig, toch?

God schept de mens. Waarom? die vraag blijft open staan. Er waren geen dwalende zielen. Als die er waren moet God ze gemaakt hebben, want God heeft alles gemaakt, alles is zijn plan.

Ok, God heeft de mens geschapen in onwetendheid, hij heeft ze bewust een wereld gegeven die veel vragen oproept. De hersenen die de mens heeft gekregen van god mogen ze eigenlijk niet gebruiken. Want de vrucht der kennis is verboden terrein.

God stelt ook voorwaarden, hij bepaald wat een zonde is en wat niet. Maar verteld dat niet niet zelf. Sterker nog, hij had een wereld kun geven waarin men niet bloot werd gesteld aan zonde. Een wereld waar sex niet zo verschrikkelijk lekker was bijvoorbeeld. Want het is bijna alsof god de mens iets onweerstaanbaars meegeeft, dat men het hele leven moet weerstaan, op een enkel moment na. Sex is alleen om kinderen te krijgen, en enkel voor binnen het huwelijk.

Sex is een zonde, en uit zonde worden we geboren. Dat is geen liefde. Dat lijkt veel meer op sadisme.

Een liefdevolle god had nooit een wereld gecreeerd vol met onweerstaanbare zonden. Een wereld vol met pijn, moord en geweld. Welke vader of moeder wil een wereld vol geweld en ellende voor zijn haar kinderen?

Maar ouders hebben geen almacht noch alwetendheid. God moest geweten hebben hoe enorm zijn schepping zou lijden in de wereld die hij heeft geschapen. Hij is immers alwetend.

Had god het anders kunnen doen? Jazeker, hij is ook almachtig daarnaast. Hij had het kunnen doen op een manier dat de mens niet zou lijden. En waarom eerst deze lijdensweg? Waarom niet die stap overslaan? Gelijk allemaal in bestaan komen in het paradijs. Waarom was dat niet een beter plan?

Een liefdevolle god treitert zijn schepping niet met al die ellende. Een liefdevolle schept geen wereld met zondes, want hij bepaald wat de zonde is.

Zeggen dat God onvoorwaardelijk lief heeft maar ook tegelijk bepaald wat zondes zijn en de mens daar op afrekenen is een contradictie in terminis. Het ontkracht zichzelf. Het blijft niet overeind.

Waarom niet de mens scheppen met alle kennis?

IRHuman
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor IRHuman » 06 jun 2016 21:33

JohannesHermanus schreef:Dan behoort u niet tot de uitverkorenen... (ik ben het niet per definitie eens met deze stelling)

En poef, ineens is de onvoorwaardelijke liefde weg.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 06 jun 2016 21:34

JohannesHermanus schreef:Dan behoort u niet tot de uitverkorenen... (ik ben het niet per definitie eens met deze stelling)

Maar is de stelling waar? Bestaat er een god of geest zoals er groen gras bestaat? Is het een universeel gegeven of een persoonlijk? Als het universeel is (en het is dus waar, hoe kom ik dat als ongelovige dan te weten?
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 06 jun 2016 21:35

schaapje schreef:@mario
Waar sta je voor open, als ik vragen mag?

Voor alles dat redelijk te onderbouwen is.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 06 jun 2016 21:40

Mario schreef:Voor alles dat redelijk te onderbouwen is.

Jij zei ik sta open voor alles waarom ontvang ik de H.G. niet in een antwoord op JohannesHermanes.

:?:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 06 jun 2016 21:46

Ik begrijp je laatste vraag niet helemaal Schaapje? Vraag je je af waarom ik de HG niet ontvang? Of waarom ik er niet voor open zou staan?
Want ik meen te begrijpen dat jij ook de HG ontvangen hebt?
Kun je me dan vertellen hoe dat werkt?
Daniel Patrick Moynihan

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 06 jun 2016 21:53

IRHuman schreef:En poef, ineens is de onvoorwaardelijke liefde weg.

Helemaal mee eens.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 06 jun 2016 22:01

Mario schreef:Maar is de stelling waar?

Ik denk niet dat het verstandig is om met deze materie te beginnen. Maar naar mijn overtuiging komt geloof voor uitverkiezing.

Mario schreef:Bestaat er een god of geest zoals er groen gras bestaat?

Er bestaan een heleboel goden. Er is er echter maar eentje levend.

Mario schreef:Is het een universeel gegeven of een persoonlijk? Als het universeel is (en het is dus waar, hoe kom ik dat als ongelovige dan te weten?

Ik kan u allerlei feiten opnoemen die voor een Christen waarheid zijn. Geen van allen zullen u bewijzen dat God waar is. Ik kan u echter wel vertellen dat God boos op u is.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 06 jun 2016 22:11

Boude uitspraken JohannesHermanus.
Jij weet dat er maar 1 god levend is. Mijn vraag: Hoe kom ik dit te weten?
Ik weet bijvoorbeeld hoeveel Gray een bepaalde prostaattumor moet ontvangen wil deze gevoelig zijn voor celdood en wil de patient kans maken op genezing. Ik denk dat jij geen stralingsdeskundige bent, maar als jij wilt weten hoeveel Gray dit is en als je uitleg wilt hoe dit proces in zijn werk gaat, kan ik het je stap voor stap uitleggen. Straling kun je niet zien, maar ik kan het je aantonen m.b.v. diverse proefjes.
Nu doe jij een waarheid uitspraak en zegt: Er is 1 levende God. Wij weten beiden (ongeveer) wat we met leven bedoelen. Maar hoe ga jij mij het begrip 'god' uitleggen?
Daniel Patrick Moynihan

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 06 jun 2016 22:17

Mario schreef:Maar hoe ga jij mij het begrip 'god' uitleggen?

Niet. Daar bent u te logisch voor. God is niet een Big Bang, maar een Big Picture...

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 06 jun 2016 22:28

Ik zou zeggen, probeer me uit. Ook bij een big picture kan ik me iets voorstellen. Met de big bang heb ik eigenlijk iets meer moeite omdat tijd hier een rol speelt. En ik begrijp niets van het fenomeen tijd.
Maar aangezien God (want ik neem aan dat je dit met de big picture bedoeld) goed te beschrijven valt (Groot, Geest, een Hij, Schepper van heelal, diverse karakter eigenschappen) zou dit moeten lukken.
Wat is er dus waar aan God? Ook jij schijnt Hem goed te kennen, dus Hem aan mij uitleggen zou geen probleem moeten zijn. Begin bijvoorbeeld met Zijn bestaan. Hoe weet je dat Hij bestaat?
Daniel Patrick Moynihan

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 06 jun 2016 22:57

heintje schreef:Hoe weet je dat Hij bestaat?

Ik vrees dat u de discussie rationeel wil houden. Echter modus ponens werkt niet bij het bewijzen van Gods bestaan. Ik ga er een nachtje over slapen en kom hier morgen op terug.

IRHuman
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor IRHuman » 06 jun 2016 23:42

JohannesHermanus schreef:Helemaal mee eens.

JohannesHermanus is het er dus mee eens dat god's liefde niet onvoorwaardelijk is. Schaapje, geloofd hij in een andere god dan?

Terug naar “[Religie] - Open forum”