Wat mankeert er aan Google-maps als leidraad om ergens te komen?
Als de Heere Jezus zichzelf manifesteert als de Weg naar God, ten leven enz., dan snapt toch ook iedereen dat?
o ja? vraag ik dan. Staat dat ergens?Onze wereld, de menselijke wereld is beeld van het hogere, goddelijke en hemelse. Daarom dat 'geestelijke' spreken. Je kan over Gods wereld en zijn toekomst niet rechtstreeks spreken, maar moet, vanwege de aard en het wezen van God en Zijn wereld wel spreken m.b.v. beelden en symbolen. Zijn Woord is geestelijk, en geen routebeschrijving, die je weg voor weg kan afvinken.
Dat lees ik als een stelling. Wat moet ik met die stelling? Kun je dat ook nader verklaren, onderbouwen? Dogma's moeten toch ergens vandaan komen?
En als je dat straks uitgelegd zult hebben, wat moet dan daarvan de invloed op het lezen van Zach.14 zijn? Is het dan niet meer waar wat daar staat?
Zelfs mijn gereformeerde kanttekeningen zie ik er niks aan verdraaien. Het enige wat ze doen is aangeven dat Kanaäniet soms ook koopman betekenen kan en dat soort dingen. Nou daar ben ik natuurlijk blij mee, de Bijbel behoeft ook van mij niet 'in beton gegoten' te worden.
(dat deden ze in mijn tijd al met lastige opzichters in de bouw

In het vrederijk zijn er juist geen offers meer, want die waren nodig om God en de mens te verzoenen..en die zijn dan juist verzoend.
Dit is voor mij zo'n door de theologie 'in beton gegoten' dogma, dat vereist dat we Zach.14 anders moeten gaan lezen als wat er gewoon staat.
En dan weten we samen dat we op de vraag 'hoe dan wel?' nooit een bevredigende uitleg krijgen. Men slaat dat hoofdstuk gewoon over. Van Henkjan c.s. horen we dan nooit meer wat aangaande deze dwaling, toch?
Nou dan zeg je verder waarheden welke m.i. mogelijk het Vrederijk willen ontkennen? Dat Vrederijk wordt in Op.20 6x als 1000 jaar benoemd. Tóch niet waar?? Kan dat eeuwige Koninkrijk niet gewoon beginnen met 1000 jaar vrede, omdat de satan dan gebonden is, de twee 'beesten' in het helse vuur geworpen en de Heere Jezus de wereldregering vanuit het aardse Jeruzalem op zich genomen heeft? Dat staat er wel, maar dat moet je vergeestelijken? En wat komt er dan wél uit als we het 'Vergeestelijkt' hebben? Toch nooit echt antwoord op gehoord?
Aad, tussen Op.19 aangaande de wederkomst van de Heere Jezus en Op.21 inzake de nieuwe aarde met bijbehorend het uit de hemel neerdalende Nieuwe Jeruzalem, staat in de Bijbel gewoon chronologisch Op. 20, toch? Eerst 19, dan 20 en dan pas 21, zo hebben we toch leren tellen? Mijn buur-kleindochtertje van twee wordt daar nu al door oma-juffrouw Hennie in onderwezen en is al op de helft hoor.
Bij jullie worden de eerste verzen van Op.20 ook nooit gelezen hè? En de chronologie van die hoofdstukken ook ontkend? (t.b.v. de theologie)
Jij beweert dat God een scheiding gaat aanbrengen in zijn Eigen Kerk/Lichaam: diegenen die 'opgenomen' worden en diegenen die 'achterblijven'. Hoe kan God Zijn eigen Kerk/Lichaam opdelen? Het is in mijn ogen zo gezocht en in-gelezen in de Heilige Schrift, doe dat toch niet, gebruik je gezonde verstand! Leer van de Geest wat de woorden die door de Geest geleerd zijn betekenen.
Nou, wel iets genuanceerder graag. Ik meen te concluderen uit Gods Woord dat het zo zou kunnen zijn. Sterker graag niet uitgedrukt willen hebben. Zie daarvoor het topic: 'het niveau van Bruid'.
Mij staart de schare die niemand tellen kan aan in Op.6 en 7., komende uit de grote verdrukking, welke volgens o.a. Daniël slechts 7 jaar zal duren.
Hoe kunnen dat zoveel martelaren worden ???
Nou, als ze niet gereed zijn voor de opname, of daar zelfs niet eens in geloven, zoals binnen onze gezindten? (dat dus 'vergeestelijken'!)
In Op.20:4 krijgen ze een aardse bestemming na hun hemelse aanwezigheid. Behoren ze wellicht bij de genodigden op de Bruiloft van het Lam? (Op19:9) We lezen nergens dat ze ook een verheerlijkt hemels opstandingslichaam krijgen.(o.a. 1Kor.15) ....... allemaal vragen .....
Verder graag naar het betreffende topic a.u.b. ...
Tot slot, als ik de door u aangehaalde 1Kor.2:13 lees in maar even gewoon de BGT (met jargon naar vmbo-niveau overgezet), waar Paulus getuigt dat hij Gods Geest heeft gekregen: "ik vertel Gods goede nieuws zoals de Heiige Geest het mij geleerd heeft. Ik gebruik de woorden die de Geest mij geeft, niet de woorden die je van wijze mensen kunt leren."
Vergun me ook nog even vers 14 toe te voegen: "Mensen zonder Gods Geest nemen Gods boodschap niet aan. Zij vinden die boodschap onzin. Zij kunnen die ook niet begrijpen, want je hebt de Geest nodig om Gods boodschap te kunnen beoordelen."
Leuk hè? Duidelijke boodschap hè? (ik verdenk de vertalers er altijd van dat 'wijze mensen' eigenlijk als duur doende intellectuelen bedoeld zijn