De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Re: De zondag.

Berichtdoor bernard 3 » 14 mei 2016 17:23

Marnix schreef:Tja maar ik ben heel veel christenen tegengekomen die de sabbat niet houden of de zondag niet als rustdag maar die absoluut geen papieren leden zijn maar zeer betrokken christenen die proberen te doen wat God van het vraagt. En toch hanteren op dit punt hele andere standaarden dan jij doet. Misschien is het dus niet zo makkelijk als je stelt (wat ik doen is goed en als mensen het anders doen dan ik zijn het geen goede christenen)

Ook ik heb al heel wat mensen tegengekomen die beweren christenen te zijn. Maar door hun daden bewijzen totaal geen volgelingen van Christus te zijn omdat ze moedwillig zijn voorschriften aan hun laars lappen.Want hoe kan men beweren om, zoals jij zegt, “ te doen wat God van je vraagt” als men zeer duidelijk de door Christus eigenhandig geschreven geboden minacht en/ of wijzigt.

Ook de Farizeeën en Schriftgeleerden beweerden God dienstig te zijn maar Christus toonde duidelijk aan dat hun daden en motieven tegengesteld waren aan hetgeen God van hen vereiste en ze in feite hypocrieten waren.

Te meer daar Christus zeer duidelijk stelt dat van geen enkele van zijn geboden zelfs geen jota of titel mag veranderd worden (Matt5:18).
Het is Christus die door ZIJN eigenhandig geschreven geboden de standaard bepaalt of men al dan niet een volgeling van Hem is. En niet de mens; wie of wat men is of met hoeveel men ook mag zijn.

En zoals Paulus vroeger beweerde dat niet ieder die beweerde een jood te zijn daarom ook werkelijk behoorde tot Gods volk. Zo is het ook op vandaag een feit dat niet ieder die beweert een christen te zijn daarom ook werkelijk een volgeling van Christus is.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 14 mei 2016 17:52

bernard 3 schreef:Ook ik heb al heel wat mensen tegengekomen die beweren christenen te zijn. Maar door hun daden bewijzen totaal geen volgelingen van Christus te zijn omdat ze moedwillig zijn voorschriften aan hun laars lappen.Want hoe kan men beweren om, zoals jij zegt, “ te doen wat God van je vraagt” als men zeer duidelijk de door Christus eigenhandig geschreven geboden minacht en/ of wijzigt.

Integendeel meneer Bernard, u bent degene die geen enkele waarde hecht aan het offer van Jezus aan het kruis. Gebeuzel over de sabbat is het, meer niet.

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 15 mei 2016 06:02

bernard 3 schreef: Ook ik heb al heel wat mensen tegengekomen die beweren christenen te zijn. Maar door hun daden bewijzen totaal geen volgelingen van Christus te zijn omdat ze moedwillig zijn voorschriften aan hun laars lappen. Want hoe kan men beweren om, zoals jij zegt, “ te doen wat God van je vraagt” als men zeer duidelijk de door Christus eigenhandig geschreven geboden minacht en/ of wijzigt.

Johannus Hermanus schreef:Integendeel meneer Bernard, u bent degene die geen enkele waarde hecht aan het offer van Jezus aan het kruis. Gebeuzel over de sabbat is het, meer niet.

Beste JohannusHermanus
Waarom focust men zich steeds enkel en alleen op de zevende dag (het vierde gebod) als ik het heb over de eigenhandig geschreven TIEN GEBODEN die moedwillig (en structureel) overtreden worden. Waarom spreek je ook niet van hen die beweren volgelingen van Christus te zijn en het tweede gebod met de voeten treden .
Of van hen( kerkleiders en andere) ,enkele decennia geleden in Duitsland, die omwille van een paar tirannen of volksmenners hun leden met allerlei smoesjes naar andere landen meestuurden om daar massaal mensen te vermoorden. Waren dat dan ook mensen en instellingen die zich volgelingen van Christus konden noemen en waarde hechten aan het offer van Christus; ook al traden ze dan Christus eigenhandig geschreven geboden met de voeten?
Of is dit dan ook niet meer dan wat Gebeuzel over .....?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 15 mei 2016 07:11

bernard 3 schreef:Ook ik heb al heel wat mensen tegengekomen die beweren christenen te zijn. Maar door hun daden bewijzen totaal geen volgelingen van Christus te zijn......
Het is Christus die door ZIJN eigenhandig geschreven geboden de standaard bepaalt of men al dan niet een volgeling van Hem is. En niet de mens; wie of wat men is of met hoeveel men ook mag zijn.
Dus ook Bernard bepaald niet of iemand een volgeling van Christus is.
De Bijbel leert letterlijk dat de sabbat een teken is van het verbond tussen God en Israël.
Het gaat dus om een andere interpretatie van de bijbel, en niet om het moedwillig aan de laars Lappen van God's geboden.
Wat jij dus eigenlijk hoogmoedig beweerd is dat iedereen die de bijbel anders interpreteert als jij geen volgeling van Jezus is.

God JHWH heeft de tien woorden eigenhandig geschreven, niet Jezus Christus. (Die inderdaad ook God is, maar evengoed mens)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 15 mei 2016 08:16

naamloos schreef:God JHWH heeft de tien woorden eigenhandig geschreven, niet Jezus Christus. (Die inderdaad ook God is, maar evengoed mens)

Want ik stel er prijs op broeders, dat gij weet, dat onze vaderen allen onder de wolk waren, allen door de zee heengingen, allen zich in Mozes lieten dopen in de wolk en in de zee, allen hetzelfde geestelijk voedsel dronken, want zij dronken een geestelijke rots, welke met hen medeging EN DIE ROTS WAS CHRISTUS. (1 Korintiêrs 10 :1-5)

Hij was het die steeds met het Joodse volk in de woestijn medeging in de vuur - en wolkkolom als de Middelaar tussen God de Vader en de mensheid,
Hij, Jezus de Christus, was de "IK BEN" die tot Mozes sprak in de braamstruik , Hij de God van Israël, de God van Abraham, Isaak en Jakob.(Exodus 3)
En Hij was het dan ook die persoonlijk de eigenhandig geschreven geboden aan Mozes gaf

Johannes 8:53-59
Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik.
Laatst gewijzigd door bernard 3 op 15 mei 2016 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 15 mei 2016 08:47

bernard 3 schreef: Beste JohannusHermanus
Waarom focust men zich steeds enkel en alleen op de zevende dag (het vierde gebod) als ik het heb over de eigenhandig geschreven TIEN GEBODEN die moedwillig (en structureel) overtreden worden. Waarom spreek je ook niet van hen die beweren volgelingen van Christus te zijn en het tweede gebod met de voeten treden .
Of van hen( kerkleiders en andere) ,enkele decennia geleden in Duitsland, die omwille van een paar tirannen of volksmenners hun leden met allerlei smoesjes naar andere landen meestuurden om daar massaal mensen te vermoorden. Waren dat dan ook mensen en instellingen die zich volgelingen van Christus konden noemen en waarde hechten aan het offer van Christus; ook al traden ze dan Christus eigenhandig geschreven geboden met de voeten?

Meneer Bernard,

U komt mij over als een consequent man met de intentie om God te dienen. Ook bespeur ik een mate van getergd zijn, ik vermoed dat u een man op leeftijd bent die de oorlog wellicht heeft meegemaakt. Dat dit sporen nalaat kan ik mij goed voorstellen. Ik heb een goede vriendin van voorbij de negentig die beide oorlogen heeft meegemaakt, waarvan een zeer bewust. Een slag apart is het en ik kan er gemakkelijker respect voor opbrengen.

U heeft het over het tweede gebod van de tien geboden. Ik neem aan dat u de versie bedoeld zoals beschreven in Ex.20:2-17 en niet die van De Nieuwe Catechismus van de Rooms-katholieke Kerk 1995, waarin het tweede gebod gemakshalve maar achterwege is gelaten. Ze zullen de bui wel zien hangen ;) . Doodslag ben ik, evenals de mensen van enkele decennia geleden, ook mee bekend. Daar waar mensen eindelijk hun hart konden verluchten omdat ze zich hier (denken ze dan) geen zorgen over hoefden te maken, boog ik het hoofd en schaamde me diep en maakte me zorgen.

Ik kan de tien geboden niet loskoppelen van de gehele wet, deze ziet hier op de hele openbaring die God aan Mozes gegeven heeft. Laat ik vooropstellen dat ik geenszins van mening ben dat deze wet geen waarde meer heeft. Paulus schrijft immers:

Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet. (Rom.3:31)

Nergens in de Bijbel wordt haar waarde ontkent. In bovenstaande Schriftgedeelte wordt er echter wel een ander Licht op geworpen...

Ook in Galaten wordt er op een manier gesproken over deze wet, die zou kunnen doen vermoeden dat de wet nog steeds van kracht zou zijn:

Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. (Gal.3:24)

Leest u aub goed de directe context die met name gevonden kan worden in vers 23 en 25, het vers ervoor en erna dus. Maar ook de bredere context is van belang; we hebben hier te maken met overwegend heidenen die met God niet bekend waren en die dus, voordat het geloof kwam, onder de wet stonden! Het gaat hier dus niet om persoonlijk geloof, maar om de verkondiging van het evangelie.

Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade. Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade? Dat zij verre. (Rom.6:14-15)

Deze tekst doet mij ervan overtuigd zijn dat we niet meer onder de wet als systeem staan. Wat ik wel kan, is van deze wet leren. Ik leer ervan wat de wil van God is omtrent bepaalde, fundamentele!, zaken. De wet doet dat op een min of meer dwingende manier, verpakt in bewoordingen als: gij zult en gij zult niet. Verspreid over het Nieuwe Testament worden alle geboden van deze wet, behalve die van de sabbat!, op een bepaalde manier herhaald. Echter niet meer in negatieve zin, maar in een positieve zetting. Neem bv het gebod: Gij zult niet stelen. In het Nieuwe Testament wordt dit gebod herhaalt en zelfs uitgebreid!

Die gestolen heeft, stele niet meer, maar arbeide liever, werkende dat goed is met de handen, opdat hij hebbe mede te delen dengene, die nood heeft. (Ef.4:28)

Niet alleen een opdracht om niet meer te stelen, nee een opdracht om voor je onderhoud te werken. En nog meer zelfs: wees weldadig en geef ten overvloede! En zo komt elk gebod aan bod in het NT, behalve die van de sabbatsrust!

De enige reden waarom men iemand de wet zou kunnen voorhouden, als het ware in de vorm van een spiegel, is m.i. wanneer men als lid van de gemeente in zonde valt en daar halsstarrig in blijft volharden.

Er wordt vaak beweerd dat de wet je de grootte van de schuld voorhoud ten opzichte van God. Hier kan ik het niet mee eens zijn: het feit dat Jezus door God verlaten werd op het kruis toen Hij de plaats van verloren zondaren innam, dus ook die van mij, laat zien hoe onmetelijk groot de schuld van de zondaar is. Meer kan ik er niet van maken en ik ben ervan overtuigd dat dit waarheid is.

bernard 3 schreef:Of is dit dan ook niet meer dan wat Gebeuzel over .....?

Gebeuzel is een woord dat ik gebruik als ik ergens kort van stof over wil zijn. Hopende dit enigszins ontkracht te hebben, laat ik u dit schrijven. Mijn excuses als mijn kort van stof zijn bij u wrevel heeft opgeroepen.

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 15 mei 2016 09:33

Beste Johannus Hermanus

Als ik Gods Woord goed begrijp dan heeft God zijn voorschriften en geboden als een soort handleiding voor een gelukkig bestaan aan de mensheid gegeven; En daarom raadt hij zijn volk meermaals aan om ze te onderhouden “opdat het u wel ga”.

De Tien Geboden heeft Christus dan ook eigenhandig opgeschreven omdat ze het fundament en dus de basisregels van zijn bestuur waren. Het is ook opmerkelijk dat deze IN de ark gelegd werden als het teken bij uitstek van hun belangrijkheid en onveranderlijkheid. Andere voorschriften en wetten die op een zekere tijd in de geschiedenis belangrijk en noodzakelijk waren werden ook door God aan Mozes gegeven. Maar deze hadden niet het waarmerk van onveranderlijkheid zoals de TIEN GEBODEN. Daarom was het Mozes toegelaten deze zelf te boek te stellen wat niet het geval was met de TIEN GEBODEN. Zelfs toen Mozes ze stuk sloeg, dan nog was het niet toegestaan aan Mozes om ze te herschrijven en schreef Christus ze zelf ten tweede male op steen.

Omdat stuk voor stuk al deze TIEN GEBODEN nu juist de onveranderlijkheid uitdrukken van Gods systeem dat gebouwd is op rechtvaardigheid en liefde. Betekent het dan ook dat indien men één ervan wijzigt of negeert, men gans het systeem negeert en dus ook Gods autoriteit als Soeverein en Schepper aantast.
En of dit nu het eerste , tweede, vierde of zesde gebod is dat men moedwillig schrapt of negeert, dat doet er volgens Jacobus in feite niets toe.(Jacobus 1: 25 t.e.m 2:13 ). Men bewijst er enkel mee dat men God niet vertrouwt en zijn eigen weg wil gaan door zelf te gaan bepalen wat men al of niet van God wil aanvaarden.

Daarom staat er ook geschreven, en dit niet als een must maar als een logisch gevolg :
Wanner gij Mij liefhebt , zult gij Mijn geboden bewaren
En
Wie mijn geboden heeft en ze bewaart die is het die Mij liefheeft (Johannes 14:16 -24)

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 15 mei 2016 10:26

bernard 3 schreef:De Tien Geboden heeft Christus dan ook eigenhandig opgeschreven omdat ze het fundament en dus de basisregels van zijn bestuur waren. Het is ook opmerkelijk dat deze IN de ark gelegd werden als het teken bij uitstek van hun belangrijkheid en onveranderlijkheid. Andere voorschriften en wetten die op een zekere tijd in de geschiedenis belangrijk en noodzakelijk waren werden ook door God aan Mozes gegeven. Maar deze hadden niet het waarmerk van onveranderlijkheid zoals de TIEN GEBODEN. Daarom was het Mozes toegelaten deze zelf te boek te stellen wat niet het geval was met de TIEN GEBODEN. Zelfs toen Mozes ze stuk sloeg, dan nog was het niet toegestaan aan Mozes om ze te herschrijven en schreef Christus ze zelf ten tweede male op steen.

En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren. Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet; Maar zo wie Zijn Woord bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan kennen wij, dat wij in Hem zijn. Die zegt, dat hij in Hem blijft, die moet ook zelf alzo wandelen, gelijk Hij gewandeld heeft. Broeders! Ik schrijf u geen nieuw gebod, maar een oud gebod, dat gij van den beginne gehad hebt; dit oud gebod is het woord, dat gij van den beginne gehoord hebt. Wederom schrijf ik u een nieuw gebod: hetgeen waarachtig is in Hem, zij ook in u waarachtig; want de duisternis gaat voorbij, en het waarachtige licht schijnt nu. Die zegt, dat hij in het licht is, en zijn broeder haat, die is in de duisternis tot nog toe. Die zijn broeder liefheeft, blijft in het licht, en geen ergernis is in hem. Maar die zijn broeder haat, is in de duisternis, en wandelt in de duisternis, en weet niet, waar hij henengaat; want de duisternis heeft zijn ogen verblind. (1Joh.2:3-11)

Ik vind uw opmerking aangaande het eigenhandig schrijven van de tien geboden door God, een mooie. Dit geeft inderdaad een extra belang aan. M.i. als God het heeft over Zijn geboden bewaren, bedoeld Hij daarmee de ganse Schrift en niet slechts een selectie daaruit. God schrijft dit nieuwe gebod niet meer op stenen, maar op ons hart...

Een mooie samenvatting van dit oude gebod, kunnen we vinden in:

Alle dingen dan, die gij wilt, dat u de mensen zouden doen, doet gij hun ook alzo; want dat is de wet en de profeten. (Mat7:12)

Het nieuwe gebod echter luid:

Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt; gelijk Ik u liefgehad heb, dat ook gij elkander liefhebt. (Joh.13:34)

In feite wordt hier iets toegevoegd: Niet meer liefhebben zoals u wil dat anderen u zouden behandelen, maar liefhebben zoals Jezus u liefheeft.
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 15 mei 2016 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 15 mei 2016 12:28

bernard 3 schreef:Want ik stel er prijs op broeders, dat gij weet, dat onze vaderen allen onder de wolk waren, allen door de zee heengingen, allen zich in Mozes lieten dopen in de wolk en in de zee, allen hetzelfde geestelijk voedsel dronken, want zij dronken een geestelijke rots, welke met hen medeging EN DIE ROTS WAS CHRISTUS. (1 Korintiêrs 10 :1-5)

Hij was het die steeds met het Joodse volk in de woestijn medeging in de vuur - en wolkkolom als de Middelaar tussen God de Vader en de mensheid,
Hij, Jezus de Christus, was de "IK BEN" die tot Mozes sprak in de braamstruik , Hij de God van Israël, de God van Abraham, Isaak en Jakob.(Exodus 3)
En Hij was het dan ook die persoonlijk de eigenhandig geschreven geboden aan Mozes gaf

Johannes 8:53-59
Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik.
Daar staat dus niet dat Jezus Christus (Jezus = Redder Zaligmaker, Christus = Gezalfde) de geboden persoonlijk schreef.
De naam Jezus komt hier helemaal niet in voor, die is verbonden aan zijn mensheid.
In exodus staat dat JHWH dat deed. Dat is de drie-ene God. Hoor Israël, de Heere onze God is 1.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 15 mei 2016 17:39

Marnix schreef:En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren. Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet; Maar zo wie Zijn Woord bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan kennen wij, dat wij in Hem zijn. Die zegt, dat hij in Hem blijft, die moet ook zelf alzo wandelen, gelijk Hij gewandeld heeft. Broeders! Ik schrijf u geen nieuw gebod, maar een oud gebod, dat gij van den beginne gehad hebt; dit oud gebod is het woord, dat gij van den beginne gehoord hebt. Wederom schrijf ik u een nieuw gebod: hetgeen waarachtig is in Hem, zij ook in u waarachtig; want de duisternis gaat voorbij, en het waarachtige licht schijnt nu. Die zegt, dat hij in het licht is, en zijn broeder haat, die is in de duisternis tot nog toe. Die zijn broeder liefheeft, blijft in het licht, en geen ergernis is in hem. Maar die zijn broeder haat, is in de duisternis, en wandelt in de duisternis, en weet niet, waar hij henengaat; want de duisternis heeft zijn ogen verblind. (1Joh.2:3-11)

Ik vind uw opmerking aangaande het eigenhandig schrijven van de tien geboden door God, een mooie. Dit geeft inderdaad een extra belang aan. M.i. als God het heeft over zijn geboden bewaren, bedoeld Hij daarmee de ganse Schrift en niet slechts een selectie daaruit. God schrijft dit nieuwe gebod niet meer op stenen, maar op ons hart...

Een mooie samenvatting van dit oude gebod, kunnen we vinden in:

Alle dingen dan, die gij wilt, dat u de mensen zouden doen, doet gij hun ook alzo; want dat is de wet en de profeten. (Mat7:12)

Het nieuwe gebod echter luid:

Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt; gelijk Ik u liefgehad heb, dat ook gij elkander liefhebt. (Joh.13:34)

In feite wordt hier iets toegevoegd: Niet meer liefhebben zoals u wil dat anderen u zouden behandelen, maar liefhebben zoals Jezus u liefheeft

Waar staat dit in de Bijbel dat God, op vandaag, zijn gebod op ons Hart schrijft?.
Is dit niet veeleer een belofte die op de toekomst ,na de opstanding, slaat!!. (lees de Bijbelse context er maar eens op na)

En in wat verschilt dit nieuwe gebod tegenover God van het oude tegenover God? Sluit dit” nieuwe gebod” tegenover de naaste dan de liefde tot God uit?

Of is het niet zo dat het Bijbels gezegde Wanner gij Mij liefhebt , zult gij Mijn geboden bewaren en Wie mijn geboden heeft en ze bewaart die is het die Mij liefheeft (Johannes 14:16 -24) duidelijk behouden blijft.

Ik denk dan ook dat voorgaande redeneringen er enkel toe dienen om toch maar de eigen wil op de voorgrond te plaatsen. Voorbijgaand aan de eenvoudige en duidelijke uitspraken betreffende Gods wil.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 15 mei 2016 21:53

bernard 3 schreef: Waar staat dit in de Bijbel dat God, op vandaag, zijn gebod op ons Hart schrijft?.

Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn. (Jer.31:33)

En de Heilige Geest getuigt het ons ook; Want nadat Hij te voren gezegd had: Dit is het verbond, dat Ik met hen maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten geven in hun harten, en Ik zal die inschrijven in hun verstanden; (Heb.10:15-16)

bernard 3 schreef:Is dit niet veeleer een belofte die op de toekomst ,na de opstanding, slaat!!. (lees de Bijbelse context er maar eens op na)

Dus, u bent naar de bekende weg aan het vragen.

bernard 3 schreef:En in wat verschilt dit nieuwe gebod tegenover God van het oude tegenover God? Sluit dit” nieuwe gebod” tegenover de naaste dan de liefde tot God uit?

Dit komt mij over als een vreemde redenatie, want je zou juist verwachten bij het oude verbond de liefde tot God niet te vinden...

bernard 3 schreef:Of is het niet zo dat het Bijbels gezegde Wanner gij Mij liefhebt , zult gij Mijn geboden bewaren en Wie mijn geboden heeft en ze bewaart die is het die Mij liefheeft (Johannes 14:16 -24) duidelijk behouden blijft.

Iets met een stokpaardje.

bernard 3 schreef:Ik denk dan ook dat voorgaande redeneringen er enkel toe dienen om toch maar de eigen wil op de voorgrond te plaatsen. Voorbijgaand aan de eenvoudige en duidelijke uitspraken betreffende Gods wil.

Elck Zot heeft zijn Marot en tijdverdrijf om spelen.

PS:

Zou u zo vriendelijk willen zijn om de juiste persoon bij de juiste quote te vermelden?

Alvast bedankt.

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 16 mei 2016 09:34

Beste JohannesHermanus

In een van uw vorige reacties schrijf je “God schrijft dit nieuwe gebod niet meer op stenen, maar op ons hart... en je gebruikt dit argument om aan te tonen dat er een nieuw gebod van liefde is en zodoende ook de geboden die Christus op de stenen tafelen geschreven heeft voorbijgestreefd en dus op vandaag niet meer van toepassing zouden zijn.

Toen ik je vroeg: Waar staat dit in de Bijbel dat God, op vandaag, zijn gebod op ons Hart schrijft?. Heb je met onderstaande teksten geantwoord:
Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn. (Jer.31:33)
En de Heilige Geest getuigt het ons ook; Want nadat Hij te voren gezegd had: Dit is het verbond, dat Ik met hen maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten geven in hun harten, en Ik zal die inschrijven in hun verstanden; (Heb.10:15-16)

Welnu wat je hier doet is een veel voorkomend fenomeen om door gebruik van stukken tekst die onvolledig zijn en totaal uit hun verband gerukt zijn, waardoor hun oorspronkelijke betekenis en doel volledig verloren gaat, de eigen mening proberen te onderbouwen en deze van de Bijbel te verdraaien.

Want de context waarin deze Bijbelverzen voorkomen is totaal anders dan deze waarin jij ze plaats. Omdat het hier een belofte betreft die uitgesproken wordt over hetgeen dat zal gebeuren wanneer Gods Koninkrijk uiteindelijk zal ingesteld zijn.

Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn. DAN zullen zij niet meer ieder hun naaste en een ieder zijn broeder leren: Kent de Here; want allen zullen Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen, luidt het woord des Heren, want ik zal hun ongerechtigheden vergeven en hun zonde niet meer gedenken. (Jer. 31:33-34

….voorts afwachtende totdat zijn vijanden gemaakt worden tot een voetbank voor zijn voeten. Want door één offerande heeft Hij voor altijd hen volmaakt, die geheiligd worden. En ook de Heilige Geest geeft ons daarvan getuigenis want nadat Hij gezegd had: Dit is het verbond, waarmede Ik Mij aan hen verbinden zal na die dagen, zegt de Here: Ik zal Mijn wetten in hun harten leggen , en die ook in hun verstandschrijven, en hun ongerechtigheden zal Ik niet meer gedenken (Heb.10:13-17-6)

Bij het gebruik van de context kan men dus vaststellen dat zowel in het OT als in het NT dezelfde belofte beschreven wordt die uiteindelijk zal vervuld worden wanneer Christus’ vijanden allen tot een voetbank voor zijn voeten zullen gemaakt worden en dit gebeurt pas op het einde der tijden. Want op vandaag moet men elkaar (broeders en naaste ) nog leren en onderwijzen en kent iedereen (de kleinen en de groten) de Here nog niet.

Tot dan is de uitspraak van Christus betreffende zij eigenhandig op steen geschreven geboden nog altijd van toepassing :
Want voorwaar Ik zeg u: eer de hemel en de aarde vergaat zal er niet één jota of één titel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied.(Matt. 5:18)

Uw redenering berust dus op een totaal on- Bijbelse basis.
Ze is dan ook enkel een menselijk bedenksel om een vooringenomen stelling betreffende het op vandaag niet meer van toepassing zijn voor de mensheid van Christus’ eigenhandig geschreven geboden te onderbouwen.
En een dergelijke houding is volgens Gods woord geen eigenschap van hen die volgelingen van Christus genoemd worden.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 16 mei 2016 10:25

bernard 3 schreef:Want de context waarin deze Bijbelverzen voorkomen is totaal anders dan deze waarin jij ze plaats. Omdat het hier een belofte betreft die uitgesproken wordt over hetgeen dat zal gebeuren wanneer Gods Koninkrijk uiteindelijk zal ingesteld zijn.

Er komt inderdaad een tijd waarin u als volk, als joden, Hem ook zult leren kennen zoals de Christenen Hem reeds kennen... En ik hoop van harte dat deze tijd spoedig komt.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 19 mei 2016 15:46

Laten christenen massaal protesteren en bidden tegen de plannen om de Zondagswet in te trekken, betoogt ds. C. J. Meeuse.

Toen de overheid in 1989 de euthanasiewetgeving wilde invoeren, hebben we vanuit onze gereformeerde gemeente in de classis Rotterdam een bidstond belegd in samenwerking met andere kerkverbanden. Diezelfde avond, tijdens onze samenkomst, viel het kabinet en kon de wet niet aangenomen worden.

Iemand zou kunnen tegenwerpen dat die wet er later toch wel in gekomen. Dan moeten we beschaamd zeggen dat we weinig hadden van de eerste christelijke gemeente, die in grote saamhorigheid volhardde in het bidden en smeken.

bron: RD.nl
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 19 mei 2016 15:50

Zolang men niet verbied om samen te komen, zie ik het probleem niet.

Terug naar “[Religie] - Open forum”