bernard 3 schreef: Beste JohannusHermanus
Waarom focust men zich steeds enkel en alleen op de zevende dag (het vierde gebod) als ik het heb over de eigenhandig geschreven TIEN GEBODEN die moedwillig (en structureel) overtreden worden. Waarom spreek je ook niet van hen die beweren volgelingen van Christus te zijn en het tweede gebod met de voeten treden .
Of van hen( kerkleiders en andere) ,enkele decennia geleden in Duitsland, die omwille van een paar tirannen of volksmenners hun leden met allerlei smoesjes naar andere landen meestuurden om daar massaal mensen te vermoorden. Waren dat dan ook mensen en instellingen die zich volgelingen van Christus konden noemen en waarde hechten aan het offer van Christus; ook al traden ze dan Christus eigenhandig geschreven geboden met de voeten?
Meneer Bernard,
U komt mij over als een consequent man met de intentie om God te dienen. Ook bespeur ik een mate van getergd zijn, ik vermoed dat u een man op leeftijd bent die de oorlog wellicht heeft meegemaakt. Dat dit sporen nalaat kan ik mij goed voorstellen. Ik heb een goede vriendin van voorbij de negentig die beide oorlogen heeft meegemaakt, waarvan een zeer bewust. Een slag apart is het en ik kan er gemakkelijker respect voor opbrengen.
U heeft het over het tweede gebod van de tien geboden. Ik neem aan dat u de versie bedoeld zoals beschreven in Ex.20:2-17 en niet die van De Nieuwe Catechismus van de Rooms-katholieke Kerk 1995, waarin het tweede gebod gemakshalve maar achterwege is gelaten. Ze zullen de bui wel zien hangen

. Doodslag ben ik, evenals de mensen van enkele decennia geleden, ook mee bekend. Daar waar mensen eindelijk hun hart konden verluchten omdat ze zich hier (denken ze dan) geen zorgen over hoefden te maken, boog ik het hoofd en schaamde me diep en maakte me zorgen.
Ik kan de tien geboden niet loskoppelen van de gehele wet, deze ziet hier op de hele openbaring die God aan Mozes gegeven heeft. Laat ik vooropstellen dat ik geenszins van mening ben dat deze wet geen waarde meer heeft. Paulus schrijft immers:
Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet. (Rom.3:31)
Nergens in de Bijbel wordt haar waarde ontkent. In bovenstaande Schriftgedeelte wordt er echter wel een ander Licht op geworpen...
Ook in Galaten wordt er op een manier gesproken over deze wet, die zou kunnen doen vermoeden dat de wet nog steeds van kracht zou zijn:
Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. (Gal.3:24)
Leest u aub goed de directe context die met name gevonden kan worden in vers 23 en 25, het vers ervoor en erna dus. Maar ook de bredere context is van belang; we hebben hier te maken met overwegend heidenen die met God niet bekend waren en die dus,
voordat het geloof kwam, onder de wet stonden! Het gaat hier dus niet om persoonlijk geloof, maar om de verkondiging van het evangelie.
Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade. Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade? Dat zij verre. (Rom.6:14-15)
Deze tekst doet mij ervan overtuigd zijn dat we niet meer onder de wet als systeem staan. Wat ik wel kan, is van deze wet leren. Ik leer ervan wat de wil van God is omtrent bepaalde, fundamentele!, zaken. De wet doet dat op een min of meer dwingende manier, verpakt in bewoordingen als: gij zult en gij zult niet. Verspreid over het Nieuwe Testament worden alle geboden van deze wet, behalve die van de sabbat!, op een bepaalde manier herhaald. Echter niet meer in negatieve zin, maar in een positieve zetting. Neem bv het gebod: Gij zult niet stelen. In het Nieuwe Testament wordt dit gebod herhaalt en zelfs uitgebreid!
Die gestolen heeft, stele niet meer, maar arbeide liever, werkende dat goed is met de handen, opdat hij hebbe mede te delen dengene, die nood heeft. (Ef.4:28)
Niet alleen een opdracht om niet meer te stelen, nee een opdracht om voor je onderhoud te werken. En nog meer zelfs: wees weldadig en geef ten overvloede! En zo komt elk gebod aan bod in het NT, behalve die van de sabbatsrust!
De enige reden waarom men iemand de wet zou kunnen voorhouden, als het ware in de vorm van een spiegel, is m.i. wanneer men als lid van de gemeente in zonde valt en daar halsstarrig in blijft volharden.
Er wordt vaak beweerd dat de wet je de grootte van de schuld voorhoud ten opzichte van God. Hier kan ik het niet mee eens zijn: het feit dat Jezus door God verlaten werd op het kruis toen Hij de plaats van verloren zondaren innam, dus ook die van mij, laat zien hoe onmetelijk groot de schuld van de zondaar is. Meer kan ik er niet van maken en ik ben ervan overtuigd dat dit waarheid is.
bernard 3 schreef:Of is dit dan ook niet meer dan wat Gebeuzel over .....?
Gebeuzel is een woord dat ik gebruik als ik ergens kort van stof over wil zijn. Hopende dit enigszins ontkracht te hebben, laat ik u dit schrijven. Mijn excuses als mijn kort van stof zijn bij u wrevel heeft opgeroepen.