Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jasper34
Verkenner
Verkenner

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Jasper34 » 09 mei 2016 21:06

Hallo mensen, ik wil eventjes een verbetering plaatsen:
Ik doe bio-informatica, dus mijn studie behandelt deze theorie. (die ik niet volledig geloof)
Het stelt niet dat wij afstammen van apen, dat is een onjuiste redenering. Het stelt dat apen en mensen een relatief kort geleden gemeenschappelijke voorouder zouden moeten hebben. Uit deze voorouder soort zouden dan mensen zijn ontwikkeld en apen, betekend dat dan dan die ' voorouder ' een aap was? nee en dat stelt ook niet dat de mens een aap is, wij zijn namelijk allang niet meer als deze voorouder. Geloof ik dat? Nee ik geloof liever de bijbel en ik denk wel dat evolutie onder dieren heeft plaatsgevonden (er is zelfs overweldigend bewijs voor), maar Darwin verklaard jammerlijk niet het begin van het leven. Hij is er dus in geslaagd te ontdekken dat diersoorten veranderen en evalueren (muteren) door omstandigheden van buitenaf, maar niet hoe het leven is begonnen. Ik geloof liever genesis.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 09 mei 2016 21:28

Jasper34 schreef:Hallo mensen, ik wil eventjes een verbetering plaatsen:
Ik doe bio-informatica, dus mijn studie behandelt deze theorie. (die ik niet volledig geloof)
Het stelt niet dat wij afstammen van apen, dat is een onjuiste redenering. Het stelt dat apen en mensen een relatief kort geleden gemeenschappelijke voorouder zouden moeten hebben. Uit deze voorouder soort zouden dan mensen zijn ontwikkeld en apen, betekend dat dan dan die ' voorouder ' een aap was? nee en dat stelt ook niet dat de mens een aap is, wij zijn namelijk allang niet meer als deze voorouder. Geloof ik dat? Nee ik geloof liever de bijbel en ik denk wel dat evolutie onder dieren heeft plaatsgevonden (er is zelfs overweldigend bewijs voor), maar Darwin verklaard jammerlijk niet het begin van het leven. Hij is er dus in geslaagd te ontdekken dat diersoorten veranderen en evalueren (muteren) door omstandigheden van buitenaf, maar niet hoe het leven is begonnen. Ik geloof liever genesis.

Ik weet niet wat je precies bedoelt met "ik doe bio-informatica", maar dat zal vast wel niet betekenen "Ik studeer bio-informatica". Daarvoor zitten er namelijk teveel stijl- en spelfouten in je bijdrage. Met dit soort proza red je het echt niet bij bio-informatica.
Nog afgezien van de inhoud. Want die is ook erg mager.

Ik zou een en ander nog maar een keer "evalueren" als ik jou was.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 09 mei 2016 22:02

Jasper34 schreef:Ik geloof liever genesis.

Goedzo jongen! Wees niet te benauwd voor de elite hier op dit forum, pure academische arrogantie. Wees getroost: ik ben ook niet verder dan de MAVO gekomen en heb met zeer veel moeite een MBO opleiding weten te behalen. Niet vanwege het gebrek aan cognitie, maar aanpassen is niet mijn ding. Laat staan evolueren... ;)

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 09 mei 2016 22:06

Alsof zaken als wetenschap en rede vieze woorden zijn en zaken waar je je verre van moet houden als gelovige. Dat moet dan wel een klein geloof zijn waarin de balans tussen geloof en rede ernstig is verstoord.

Jasper34
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jasper34 » 09 mei 2016 22:07

Hallo,

Ja dat bedoel ik inderdaad! :) Mag ik wat vragen? Waarom bent u zo vijandig gezind? Ik sta altijd versteld van de vijandigheid op christelijke forums. En u bent daar o.a. nu ook weer een voorbeeld van. Waarom zoveel haat en nijd? En spelfouten? Nou...én... Doet dat er toe? Het is een forum om elkaar te helpen en elkaar op te bouwen en verder te helpen, maar ik zie alleen maar mensen met moeilijke termen en afkeurende zinnen elkaar de hersens inslaan. Is een arrogante boventoon voeren de boodschap van Jezus Christus? Ik denk het niet. Heb u naaste lief als uzelf. Wie dat als christen niet doet in zijn dagelijks leven en ook niet op een forum moet nog maar eens de HEERE zoeken. Want liefde is wat de mens en de wet siert. Heb liefde voor en naar elkaar en als het u niet aan staat wat ik heb geschreven of u hebt blijkbaar aan uw toon ook 'een natuurwetenschappelijke studie' gestudeerd, dan mag u dat gewoon vertellen, wie weet leer ik nog van u :wink: Wij moeten bekend staan als een vriendelijk en vredelievende gemeenschap, ik zou alle mensen op dit forum willen zeggen dat als men zo met elkaar omgaan we dat absoluut niet uitstralen. Maar goed ik ben beginnend student en we hebben het net gehad dus ja.. ik zag dit toevallig staan met de opmerking: wij stammen af van apen. Ik dacht dat klopt niet helemaal en ja ik heb dat misschien heeeel eenvoudig beschreven, maarja niet iedereen studeert deze vakgebieden... Dus ik zou zeggen vul mij maar aan! Wie weet wordt het wel duidelijer voor de vragensteller die een hele eenvoudige vraag stelde. :P

'goedbedoelde' groetjes..

Jasper34
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jasper34 » 09 mei 2016 22:08

Aan 'gravo' btw en bedankt voor de feedback @ de rest, laat ieder zijn mening hebben. :D

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 mei 2016 22:11

Jasper34 schreef:Hallo mensen, ik wil eventjes een verbetering plaatsen:
Het stelt niet dat wij afstammen van apen, dat is een onjuiste redenering. Het stelt dat apen en mensen een relatief kort geleden gemeenschappelijke voorouder zouden moeten hebben. Uit deze voorouder soort zouden dan mensen zijn ontwikkeld en apen, betekend dat dan dan die ' voorouder ' een aap was? nee en dat stelt ook niet dat de mens een aap is, wij zijn namelijk allang niet meer als deze voorouder.

Het was wel een 'aapachtige'. Verder ontkom je niet aan je afkomst. Hoe lang we ook evolueren, wij mensen blijven altijd dieren, zoogdieren en primaten. Niet alleen waren onze voorouders 'apen' (aapachtigen); wij zijn het ook.

Als je het daar niet mee eens bent, is er een leuke uitdaging voor je: bedenk een biologisch betekenisvolle definitie van alle mensapen waar de mens buiten valt. Zelfde geldt voor dieren: kom maar eens met een biologisch betekenisvolle definitie waar alle dieren binnen vallen maar de mens niet.

Geloof ik dat? Nee ik geloof liever de bijbel en ik denk wel dat evolutie onder dieren heeft plaatsgevonden (er is zelfs overweldigend bewijs voor), maar Darwin verklaard jammerlijk niet het begin van het leven. Hij is er dus in geslaagd te ontdekken dat diersoorten veranderen en evalueren (muteren) door omstandigheden van buitenaf, maar niet hoe het leven is begonnen. Ik geloof liever genesis.

Prima. Vooral blijven geloven. Gelukkig hoef ik van de wetenschap niets te geloven: de wetenschap komt namelijk met overtuigende bewijzen. En dat Darwin het niet over het begin van leven had, lijkt me een vreemd bezwaar voor een victoriaanse heer 150 jaar geleden. Hij wist niet eens van het bestaan van DNA (al had hij wel het idee dat er iets moest bestaan dat overerving mogelijk maakt); dus verklaren waar DNA vandaan komt, lijkt me wat ver gegrepen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jasper34
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jasper34 » 09 mei 2016 22:21

hallo mortlach,

Dat vind ik nog eens een leuke reactie! Weetje ik ben beginnend student en het boeit me allemaal niet wat voor ge-wel-dige namen er allemaal zijn haha... ik moet ook zeggen dat niet alles me ook interesseert in m'n opleiding, maar het ontdekken van nieuwe soorten en planten wel! DNA onderzoeken kan ongelofelijk mooi zijn. Al is het soms ook wel vermoeiend.. Maarja ach.. Maar dan nog een vraagje: Wat doen jullie op dit forum? :lol:
Volgens mij zijn jullie namelijk totaal ongelovig en hebben jullie dus ook niks met God of Jezus? Jullie hebben het over wetenschap geloven, dus jaa haha wat doen jullie hier.. mensen belemmeren met een andere visie op onderzoeksresultaten van mensen? Of de biologische juistheid behouden of speculaties? :P

Jasper34
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jasper34 » 09 mei 2016 22:40

:mrgreen: Ow en mortlach,

Ik bedoelde ook niet dat darwin al van alles van dna afwist.. Toch moet ik wel een beetje lachen! Want wij leerden pas dat de mensen die als eerste over DNA nadachten monniken waren uit de kerk jaja gelovige mensen die bedachten dat er wellicht DNA bestond. Heel leuk onderwerp, was ook erg verast.. Dat moest ik toch nog even melden haha vooral op dit forum natuurlijk.. Al vraag ik me wel af. Weten jullie wel dat refo web van heel veel soorten gemeenten is?

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 10 mei 2016 00:10

Jasper34 schreef:(...)Volgens mij zijn jullie namelijk totaal ongelovig en hebben jullie dus ook niks met God of Jezus? Jullie hebben het over wetenschap geloven, dus jaa haha wat doen jullie hier.. mensen belemmeren met een andere visie op onderzoeksresultaten van mensen? Of de biologische juistheid behouden of speculaties? :P

Wij moeten toch bekend staan als een vriendelijk en vredelievende gemeenschap? Nou, dat begint goed.
Verder begrijp ik niet veel van wat je hier schrijft. Kennelijk loop ik intellectueel wat achter.

gravo (totaal gelovig...haha :lol: )

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 10 mei 2016 00:12

800e berichtje

gravo

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 10 mei 2016 07:50

Yoshi schreef:Alsof zaken als wetenschap en rede vieze woorden zijn en zaken waar je je verre van moet houden als gelovige. Dat moet dan wel een klein geloof zijn waarin de balans tussen geloof en rede ernstig is verstoord.

Met recht gebruikt u het woord "alsof" : zo dat het erop lijkt maar het niet is. Mijn uitgangspunt is dat de wetenschap niet als doel heeft bewust de Bijbel en het Scheppingsverhaal in diskrediet te brengen. Echter daar waar wetenschap en Bijbel met elkaar in conflict komen, geef ik voorrang aan wat de Bijbel zegt.

Neem het verhaal van de bruiloft in Johannes 2 maar eens. Die hofmeester met al zijn vakkennis (een wetenschapper op zijn gebied) besluit tot een conclusie die absoluut en finaal de plank mis slaat. Die beste wijn moest wel de oudste zijn en vreemd genoeg tot het laatst bewaard zijn gebleven. Hoe mis kan men het hebben! Die wijn was nog geen uur oud... Ik beticht deze man niet van moedwillige valsheid in conclusies en ik snap het ook wel, want met de heersende wetenschap wist men niet beter. Tot op de dag van vandaag zal men hoogstwaarschijnlijk weer dezelfde conclusie trekken, mocht dit onder hun ogen gebeuren.

Mijn geloof is in ieder geval zo groot, dat ik geloof in het wonder. En met mijn redenatievermogen zit het ook wel goed, voor zover ik dat kan bekijken.

Jasper34
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jasper34 » 10 mei 2016 08:03

:P
JohannesHermanus schreef:Met recht gebruikt u het woord "alsof" : zo dat het erop lijkt maar het niet is. Mijn uitgangspunt is dat de wetenschap niet als doel heeft bewust de Bijbel en het Scheppingsverhaal in diskrediet te brengen. Echter daar waar wetenschap en Bijbel met elkaar in conflict komen, geef ik voorrang aan wat de Bijbel zegt.

Neem het verhaal van de bruiloft in Johannes 2 maar eens. Die hofmeester met al zijn vakkennis (een wetenschapper op zijn gebied) besluit tot een conclusie die absoluut en finaal de plank mis slaat. Die beste wijn moest wel de oudste zijn en vreemd genoeg tot het laatst bewaard zijn gebleven. Hoe mis kan men het hebben! Die wijn was nog geen uur oud... Ik beticht deze man niet van moedwillige valsheid in conclusies en ik snap het ook wel, want met de heersende wetenschap wist men niet beter. Tot op de dag van vandaag zal men hoogstwaarschijnlijk weer dezelfde conclusie trekken, mocht dit onder hun ogen gebeuren.

Mijn geloof is in ieder geval zo groot, dat ik geloof in het wonder. En met mijn redenatievermogen zit het ook wel goed, voor zover ik dat kan bekijken.

Wouw mooi gesproken! Daar ben ik her helemaal mee eens! Mooi gezegd.

Jasper34
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jasper34 » 10 mei 2016 08:14

gravo schreef:
Wij moeten toch bekend staan als een vriendelijk en vredelievende gemeenschap? Nou, dat begint goed.
Verder begrijp ik niet veel van wat je hier schrijft. Kennelijk loop ik intellectueel wat achter.

gravo (totaal gelovig...haha :lol: )

Hoe kun je mij niet begrijpen? Vanaf het moment dat ik hier een goedbedoeld berichtje plaatste bent u mij al vijandig gezind en probeert u mij met uw opmerkingen te vernederen. U verheft u boven alle anderen. Het feit dat ik er al bijna vanuit was gegaan dat u o gelovig was, zou voor u toch een andere reactie op moeten wekken.. Ik vind het helemaal niet 'grappig' hoe u mensen toespreekt. Zou Jezus mensen ook zo behandelen als u? Nee ik denk het niet. Volgens mij is paulus heel duidelijk in zijn brieven: Elkaar respecteren en liefhebben en elkaar op een milde en zachte manier verbeteren. Geen aanstoot willen geven. Het enige wat u geschreven hebt is hoogmoedig, trots, vernederend, bespottend, arrogant en zoals u het doet voorkomen 'onder uw niveau'. Denk nog maar eens goed na meneer Gravo over wat er staat in het nieuwe testament. U kunt in ieder geval uw houding aanpassen en uw toon aanpassen. Waar zijn speculaties, twisten en kwaadspraak goed voor?

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 10 mei 2016 19:01

Hoi Jasper,

Allereerst welkom op het forum. :) Het is een bekend probleem op dit forum dat men de evolutietheorie niet zo goed kan beschrijven en correct definiëren. Je hebt inderdaad gelijk wanneer je schrijft dat wij niet afstammen van apen maar dat men zou moeten zeggen dat apen en mensen een gemeenschappelijke voorouder hebben. Tegelijkertijd moet je zelf ook oppassen want je haalt abiogenese (het ontstaan des levens uit niet-leven) en de evolutietheorie (de ontwikkeling des levens vanaf de eerste levensvorm) door elkaar. Darwin had dat heel goed begrepen. Abiogenese en evolutie zijn twee volstrekt verschillende zaken.

Vanuit mijn opleidingen (biomedische wetenschappen en geneeskunde) ben ik veel in aanraking gekomen met de evolutietheorie en ik heb me er veelvuldig in verdiept. Niet voor niets kun je op mijn Refowebaccount terugzien dat de meeste bijdragen mijnerzijds in de evolutietheorieonderwerpen zijn geweest. Mocht je geïnteresseerd zijn in meer over de evolutietheorie, zowel inhoudelijk als geloofsgerelateerd, dan raad ik je aan zeker even terug te zoeken want er is de afgelopen vijf jaar waarin ik hier participeer reeds een hoop besproken.

In ieder geval zou ik graag nog willen vermelden dat de evolutietheorie mij geenszins van mijn geloof heeft gebracht en dat er best een aantal mensen op dit forum aanwezig is/was dat de evolutietheorie onderschrijft en tegelijkertijd overtuigd christen is. Voor mijzelf schrijvend, de evolutietheorie heeft mijn geloof wel voor een deel veranderd. In positieve zin zou ik willen zeggen. De evolutietheorie maakt mijn godsbeeld ontzagwekkender.

Ten slotte zou ik nog wat willen zeggen over je verhaspeling. Je schrijft namelijk:
Jasper34 schreef:dus mijn studie behandelt deze theorie. (die ik niet volledig geloof)
Ik sluit mij aan bij Mortlach. Het woord 'geloof' is hier iets totaal anders dan bijvoorbeeld geloven in God. De bewijslast en de bewijzen die dit 'geloof' zal moeten ondersteunen zijn van heel andere orde, bijvoorbeeld. Ik prefereer te zeggen dat ik in God geloof en dat ik wetenschappelijke theorieën onderschrijf. En, wees eens eerlijk, de evolutietheorie is minstens zo goed onderbouwd als de zwaartekrachttheorie.

Overigens is Gravo een prima vent en moet je hier een beetje tegen een stootje kunnen. ;) Blijf gewoon netjes inhoudelijk reageren en speel niet op de man. Ik denk dat je nog veel van Gravo kunt leren. Ik begrijp zijn reactie op jou wel. Je taalkundige vaardigheden representeren niet echt een universitair geschoold persoon. Maar dat maakt niet uit. Laat je niet te snel uit het veld slaan.
"Een libelle zweeft over het water..."

Terug naar “[Religie] - Open forum”