de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Quasi
Mineur
Mineur

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Quasi » 25 jan 2016 08:52

rotterdam schreef:
Slechte vertaling hoor. Junias is een mannennaam.
Grondtekst zegt Junia en dat is verklaarbaar.
De conclusie dat Paulus een vrouw aanzienlijk onder de apostelen zou noemen, ging veel vroegere bijbelvertalers te ver. Door de Griekse naam van een ander accent te voorzien, lazen zij Junias, wat dan een mannennaam zou zijn. Deze naam komt echter niet voor in Griekse en Latijnse teksten uit die tijd, terwijl de naam Junia zeer gangbaar was, zeker in Rome, waar de familie der Junii reeds vele generaties aanwezig was.

De Nieuwe Bijbelvertaling kiest niet alleen voor de vrouwsnaam, maar heft ook de ambiguïteit van de Griekse bijzin op door aanzienlijken onder de apostelen te vertalen met "die als apostelen veel aanzien genieten". Hoewel deze inclusieve vertaling sterke papieren heeft, zijn de wetenschappers op dit punt niet unaniem

Volgens mij blijft het punt van Sjors gewoon overeind...

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 27 apr 2016 13:25

rotterdam schreef:
Je wilt niet hé ?

1) Het protestantisme kent drie ambten: van ouderlingen, predikant en diakenen. Deze ambten zijn ondeelbaar d.w.z. gelijk. Dus als er een vrouwenverbod heerst voor het ambt van predikant dan mag zij ook geen diaken worden.

2) Letterlijke vertaling van Romeinen 16 vers 1 - Ik beveel u onze zuster Febe* aan, diaken (en niet dienaresse) van de gemeente.
De statenvertalers halen wel meer van dit soort grapjes uit. Lees vers 7 daar staat ; Groet Andronicus en Junias. Kolder uiteraard "Junias is geen voorkomende naam - gewoon dikke duim. Wat moet het zijn ? Mevrouw Junia.

3) In Lucus 2 lezen we ; En er was Anna, een profetesse, dewelke niet week uit den tempel, met vasten en bidden, God dienende nacht en dag.
En deze (Anna), te dierzelfder ure daarbij komende, heeft insgelijks den Heere beleden, en sprak van Hem tot allen, die de verlossing in Jeruzalem verwachtten.

Anna profeteert niet alleen (en sprak van Hem tot allen) ook proclameert ze (d.i. preken)

Je kunt het wel vermoeiend vinden, maar uit alles blijkt dat je geen antwoorden hebt en dus gewoon, zonder discussie je gelijk wilt beslechten.

Slappe hap.

ZWIJGEN VAN DE VROUW IN OPENBARE VERGADERINGEN

Wie deze bijbelse gegevens leest moet bedenken dat ze zijn geschreven voor christenen die in de maatschappij waarin ze leven geen aanstoot moeten geven. Vrouwen moeten niet provocerend willen optreden zodat het Evangelie wordt gelasterd. Dat is de hoofdlijn die ook voor nu geldt.

Daarbij is het de vraag hoe dit in onze huidige tijd moet worden toegepast, want alles wat lijkt op een ten achterstelling van de vrouw in de kerk wordt door de wereld gelasterd. Nu behoeven we daar niet zo beducht voor te zijn, want voor ons moet het van groter gewicht zijn of het voor de Heere verantwoord is. We blijven m.i. het veiligst door de lijn van het NT aan te houden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 27 apr 2016 14:06

Wat ik altijd zo mis in dit soort discussies zijn de argumenten die nu eens niet aan het een of andere Bijbel-citaat zijn ontleend.

Steeds weer wordt het eigen gelijk gezocht bij een Bijbeltekst die enigszins in de richting van de eigen overtuiging tendeert. Daarbij wordt over het hoofd gezien, dat voorafgaand aan het zoeken van zo'n bijbehorende Bijbeltekst, er kennelijk al een keuze is gemaakt. Die keuze moet blijven staan en daarom wordt gezocht naar rechtvaardigingen van het eigen standpunt. Steeds weer blijken de teksten die daarvoor gevonden worden vrij selectief, want de ander (met een tegengestelde opvatting) vindt namelijk ook teksten om zijn of haar standpunt te ondersteunen. Het wordt zo altijd weer een gevecht van Bijbelcitaten contra Bijbelcitaten.

Ik zou het willen hebben over de vraag waarom men a priori voor de ene of de andere opvatting is. Ik denk namelijk dat die standpunten niet zozeer geworteld zijn in nauwkeurige Bijbelstudies, waarin alle relevante teksten de revue passeren.
Nee, de discussie over twistpunten zoals in dit topic hebben een andere achtergrond. Ze komen voort uit de groep waarmee men zich verwant voelt. Als dat een traditionele groep is, die op alle gebieden conservatief is, dan is het kunnen blijven behoren tot deze groep de eigenlijke drijfveer om een standpunt te hebben en er in te volharden. Dat geldt uiteraard ook voor "progressieve" groepen. Die zullen weer geen duimbreed wijken van hun inzicht, dat koste wat het kost een vernieuwend inzicht moet zijn.

De eigenlijke argumenten komen dus niet uit de Bijbel, maar komen voort uit de hedendaagse culturele, sociale, religieuze context waarin men de discussie voert. Men is al voor of tegen de vrouw in het ambt, en vervolgens selecteert men het handige Bijbelcitaat om het standpunt onwrikbaar te maken. De vastberadenheid om het eigen standpunt nooit te verlaten wordt zelfs door de inbreng van Bijbelteksten die een andere opvatting ondersteunen niet gebroken. Dus: zelfs als de Bijbel andere inzichten toelaat, dan nog heeft dat geen enkele invloed op het eigen standpunt. Men verliest er kennelijk te veel (vrienden, imago, goodwill, erkenning) mee als men breekt met de breed gedeelde groepsopvatting.

Zo Bijbels is het dan ook allemaal niet, wil ik maar zeggen. Al wil iedereen natuurlijk graag de vrome schijn ophouden met z'n eigen (interpretatie van) Bijbelteksten.

Ik zou zeggen: als de argumenten niet klip en klaar uit de Bijbel kunnen komen (omdat de Bijbel ambivalent is of verschillend gelezen en geïnterpreteerd kan worden), zeg dat dan en wees eerlijk over de eigenlijke drijfveren om een standpunt te verdedigen.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 27 apr 2016 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 27 apr 2016 14:15

gravo schreef:De eigenlijke argumenten komen dus niet uit de Bijbel, maar komen voort uit de hedendaagse culturele, sociale, religieuze context waarin men die discussie voert. De vastberadenheid om het eigen standpunt nooit te verlaten wordt zelfs door de inbreng van Bijbelteksten die een andere opvatting ondersteunen niet gebroken. Zelfs als de Bijbel soms andere inzichten toelaat, dan nog heeft dat geen enkele invloed op het eigen standpunt. men verliest kennelijk te veel (vrienden, imago, goodwill, erkenning) als men breekt met de breed gedeelde groepsopvatting.

En hiermee scheer je alle voor- en tegenstanders over één kam dus.
Je zegt dus dat de meesten hun standpunt uit een soort gemakzucht? angst? vast blijven houden.
gravo schreef:Zo Bijbels is het allemaal niet, wil ik maar zeggen. Al wil iedereen de vrome schijn ophouden met z'n eigen (interpretatie van) Bijbelteksten.

O, wat doen we dan nog op een forum?
gravo schreef:Wat ik altijd zo mis in dit soort discussies zijn de argumenten die nu eens niet aan het een of andere Bijbel-citaat zijn ontleend.

Staat deze zin dan niet haaks op hetgeen je daarna zegt?
gravo schreef:Als de argumenten niet klip en klaar uit de Bijbel kunnen komen, zeg dat dan en wees eerlijk over de eigenlijke drijfveren om een standpunt te verdedigen.

Sommige argumenten zijn nu eenmaal niet klip en klaar uit de Bijbel te halen en dat weet je heel goed. Soms haal je een argument uit hetgeen er niet staat.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 27 apr 2016 15:09

Chaya schreef:Citaat van H. D. Rietveld: Wie deze bijbelse gegevens leest moet bedenken dat ze zijn geschreven voor christenen die in de maatschappij waarin ze leven geen aanstoot moeten geven. Vrouwen moeten niet provocerend willen optreden zodat het Evangelie wordt gelasterd. Dat is de hoofdlijn die ook voor nu geldt.
Jammer dat de beste man niet zegt dat mannen evengoed geen aanstoot moeten geven, en niet provocerend moeten optreden zodat het evangelie gelasterd wordt.
Chaya schreef:Daarbij is het de vraag hoe dit in onze huidige tijd moet worden toegepast, want alles wat lijkt op een ten achterstelling van de vrouw in de kerk wordt door de wereld gelasterd. Nu behoeven we daar niet zo beducht voor te zijn, want voor ons moet het van groter gewicht zijn of het voor de Heere verantwoord is. We blijven m.i. het veiligst door de lijn van het NT aan te houden.
Alsof je dan tot een eenduidige conclusie komt! :neeschudden:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 27 apr 2016 15:09

Chaya, je begrijpt me verkeerd:

Ik denk dat het zo is: in een gemeenschap zegt men: "we willen geen vrouw in het ambt, dat is onbijbels"
Wie denkt en leeft in zo'n gemeenschap kiest een moeilijke weg, wanneer hij of zij zegt: "ik zou best de vrouw in het ambt willen, volgens mij is dat niet onbijbels".
Je moet dat echt gaan uitleggen. Je moet je verdiepen in de materie, argumenten pro en contra op een rij zetten en uiteindelijk je positie (als dissident) bepalen temidden van een groep gelijkgezinden, die toch bepaalde kernopvattingen deelt.
Da's niet makkelijk. Velen laten het erbij en denken: ze zullen daar wel goed over nagedacht hebben. Ik kan me niet voorstellen dat het anders zou kunnen zijn dan mijn voormannen, broeders / zusters zeggen. Bovendien heb ik geen zin / energie / vaardigheid om het allemaal uit te zoeken...en perslot van rekening.......er zijn toch ook bijbelse argumenten tegen de vrouw in het ambt.

Op deze manier is het sterkste argument om tegen de vrouw in het ambt te zijn inmiddels geworden: het handhaven van jezelf als loyaal deelnemer van de eigen gemeenschap. Daar doel ik op.

Dit geldt dan vooral voor de toehoorder.

Maar iets dergelijks geldt ook vaak voor de voormannen. Wat zetten zij niet op het spel, wanneer zij een decennia lang gedeeld standpunt opeens verlaten en met bijbelse argumenten komen om een andere geluid te promoten.
Men loopt het gevaar om helemaal uit de gratie te raken. men komt alleen te staan en uiteindelijk kan men zelfs buiten de gemeenschap gesloten worden, want de groep is altijd sterker dan het individu, als het er op aankomt. Er staan in dit soort gevallen altijd hardliners van de eigen opvatting op, die des te harder op het aambeeld van de eigen traditionele overtuiging hameren, naarmate er meer dissident geluid ontstaat. Als dat gebeurt, winnen de traditionalisten altijd. Zij staan voor de traditie, de identiteit en de gewoontes. Die zijn altijd sterker, zelfs als die tradities ronduit onbijbels zijn.

Dit is de manier waarop traditionele gemeenschappen hun opvattingen onveranderd houden. Zij dreigen in de grond van de zaak met verbanning, als men de dissident wil uithangen. Alle familiare, sociale, religieuze en vaak economische veiligheid kan mensen in uiterste instantie worden afgenomen. De deelnemers (hoog en laag) hebben daarom teveel te verliezen bij het ventileren van een ander niet-geaccepteerd geluid. Niet de bijbelse argumenten geven uiteindelijk de doorslag bij het formuleren van een eigen opvatting, maar de mate waarin er ruimte geboden wordt om binnen de gemeenschap een eigen opvatting te hebben. Is die ruimte er niet, dan is die andere opvatting er ook niet.

Dat beide kampen Bijbelteksten zoeken voor hun eigen gelijk is in dit proces wel begrijpelijk, maar eigenlijk bijzaak en lang niet doorslaggevend.
En dat blijkt ook, wanneer je ziet dat men de Bijbelse argumenten waarmee de tegenpartij komt dan niet meer relevant vindt.

Volgens mij is dit een zeer herkenbaar proces voor veel mensen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 27 apr 2016 15:11

Chaya schreef:Sommige argumenten zijn nu eenmaal niet klip en klaar uit de Bijbel te halen en dat weet je heel goed. Soms haal je een argument uit hetgeen er niet staat.

En dat geldt voor voor- én tegenstanders...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 apr 2016 15:46

Chaya schreef:We blijven m.i. het veiligst door de lijn van het NT aan te houden[/b].

Eens Chaya, het is niet helemaal duidelijk.
Ik kom er ook niet uit.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 27 apr 2016 15:55

Gravo is duidelijk in de antwoorden, helder!
Eens met Race406

Daarbij is het de vraag hoe dit in onze huidige tijd moet worden toegepast, want alles wat lijkt op een ten achterstelling van de vrouw in de kerk wordt door de wereld gelasterd.

Dit is helemaal niet de vraag, denk je nu echt dat een vrouw daarom persé predikante wilt worden om die reden.
Het gaat ook niet om de vraag of en hoe je dit moet toepassen.
Een vrouw die zich geroepten weet van en door de Heere God om Hem te dienen in Zijn wijngaard als Predikante die laat zich leiden door Zijn Woord (maar zeker ook , wat nogal eens vergeten wordt) Zijn Geest.
Ze overlegt dit (als het goed is) met haar Heer en Heiland.

Chaya schreef: We blijven m.i. het veiligst door de lijn van het NT aan te houden.

m.i. vertaal ik als een persoonlijke mening, in dit geval van een tegenstander van de vrouw in het ambt.
Dat is natuurlijk prima deze mening, maar meer ook niet.
Want als een vrouw zich geroepen weet door de Heere als predikante en hierin geleidt wordt door Zijn Heilige Geest, dan heeft daar verder geen mens meer over te oordelen.
Het is aan de Heere en Zijn Zegen gelegen.
naar Psalm 25

https://www.youtube.com/watch?v=LrjaWE9BL6E

2
Heer', ai, maak mij Uwe wegen,
Door Uw woord en Geest bekend;
Leer mij, hoe die zijn gelegen,
En waarheen G' Uw treden wendt,
Leid mij in Uw waarheid, leer
IJvrig mij Uw wet betrachten.
Want Gij zijt mijn heil, o Heer',
'k Blijf U al den dag verwachten.

6
Wie heeft lust den Heer' te vrezen,
't Allerhoogst en eeuwig goed?
God zal Zelf zijn leidsman wezen,
Leren, hoe hij wandlen moet.
't Goed, dat nimmermeer vergaat,
Zal hij ongestoord verwerven,
En zijn Godgeheiligd zaad
Zal 't gezegend aardrijk erven.

Voor of Tegenstanders van de vrouw in het ambt.
Voor of Tegenstander van de man in het ambt.
Het hoort niet eens een vraagstuk te zijn, waar hebben we het over?

Als een man of vrouw geroepen is en zich geroepen mag weten door God in dienst van Hem
Het is goed!
Wat vreselijk voor de vrouwen in de kerken die niet de ruimte krijgen binnen hun gemeentes om aan de roeping van God om predikante te worden, geen uitvoering kunnen geven en de Heilige Geest hierdoor een halt wordt toegeroepen door mensen.
Gelukkig gaan de tijden door en ook kerken waar nu geen ruimte is voor de vrouw in het ambt, het veranderd in rap tempo
Gods Geest laat zich gelukkig niet stoppen, door niets en niemand.
Gods Geest is wars van kerkmuren en gaat hier dwars door heen.
Gods Geest maakt vrij, ook de vrouw die zich geroepen weet in Zijn dienst, Vrij zijn door Zijn Geest in Christus.

Afbeelding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 27 apr 2016 16:04

Wat er in dit topic in ieder geval niet veranderd is dat aangegeven wordt dat het geen punt mag zijn en dat iedereen zijn mening mag hebben, maar tegenstanders moeten vooral hun mond houden en zich aanpassen omdat de Heilige Geest wordt weerstaan .............

Heel aparte 'vrijheid'
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 27 apr 2016 16:09

Speedy schreef:Wat er in dit topic in ieder geval niet veranderd is dat aangegeven wordt dat het geen punt mag zijn en dat iedereen zijn mening mag hebben, maar tegenstanders moeten vooral hun mond houden en zich aanpassen omdat de Heilige Geest wordt weerstaan .............

Heel aparte 'vrijheid'
Nou ja, dan weet je ook eens hoe het is om te 'moeten' zwijgen!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 27 apr 2016 16:11

naamloos schreef:Nou ja, dan weet je ook eens hoe het is om te 'moeten' zwijgen!

Na aantal jaren huwelijk weet ik wanneer ik moet zwijgen, leren vrouwen dat nou eens ook. :mrgreen:
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 27 apr 2016 16:34

Speedy schreef:Na aantal jaren huwelijk weet ik wanneer ik moet zwijgen, leren vrouwen dat nou eens ook.
Dat is niet sekse-afhankelijk hoor!

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 28 apr 2016 09:38

Speedy schreef:Na aantal jaren huwelijk weet ik wanneer ik moet zwijgen, leren vrouwen dat nou eens ook.

Dat maakt je standpunt goed duidelijk, deze reactie in dit topic #-o

en HIER kun je lezen hoe Gods Heilige Geest werkt anno 2016 en vrouwen roept in dienst tot Hem tot Zegen.

Citaat:
"We moeten ook letten op de wegen die de Geest met zijn kerk gaat. Wanneer wij zeggen dat wij op nieuwe vragen een antwoord vinden door Schriftstudie is dat eenzijdig. We moeten eraan toevoegen: en door te letten op wat de Geest doet. Dat is gereformeerd, maar dat is ook bijbels. Heel de bijbel door ontdekken we dat gelovigen nieuwe wegen in durfden slaan, wanneer ze ontdekten dat God hen met zijn Geest vooruitging.
Heel in het bijzonder lezen we dat in de Handelingen der Apostelen. Petrus zou nooit het huis van de heidense hoofdman Cornelius zijn binnengegaan, als Gods Geest hem niet vooruit gegaan was (Hand. 10:47). Het apostelconvent in Jeruzalem komt tot diep ingrijpende bijstellingen ten gunste van christenen uit de heidenen, omdat ze doordrongen zijn van het feit, dat dezelfde Geest werkt in jood en heiden (Hand. 15:28,29). De oplossingen die dan gekozen worden zijn later weer veranderd, maar voor toen waren ze zeer noodzakelijk als antwoord op het werk van God door de Geest. De Geest verbindt mensen aan Christus. De Geest schenkt vruchten vanuit deze levende gemeenschap met Christus. Daaraan kenden zij en kennen wij het werk van de Geest.

Het is begrijpelijk dat reformatorische christenen, voor wie de Schrift het laatste woord heeft, in de vorige eeuw niet meteen enthousiast waren toen de vrouw in het ambt werd gepropageerd. Hun aarzeling: is dit wel Gods bedoeling, was voor de hand liggend. We zijn intussen vele jaren verder. Steeds meer voorbeelden zijn te noemen van vrouwen, die met gaven van hoofd en hart de kerk dienen in het ambt, daarbij niets anders begerend dan de gemeente te bewaren bij het evangelie van de gekruisigde Christus. Zij zien zegen op hun werk. Wij allemaal kunnen die zegen zien. De vraag is of we dit ook als werk van de Geest durven benoemen, en dan geleerd door Woord en Geest beide, onze standpunten durven herzien. Is dat nodig? Ik denk van wel. Het hoeft niet van vandaag op morgen. De angst om na zoveel jaar alsnog aan te haken bij een seculier emancipatiestreven dat eerst werd afgewezen is begrijpelijk. We kunnen echter ook te star zijn. We kunnen ook weigeren ons werkelijk rekenschap te geven van wat de Geest ons schildert.

Mijn verwachting is dat steeds meer vrouwen, die van harte het geloof van de kerk van alle eeuwen uitdragen, de kerk in het ambt zullen gaan dienen. Daaraan gekoppeld is mijn verwachting dat langs deze weg het verzet tegen de vrouw in het ambt zal afnemen. Niet vanwege subjectieve gevoelens, ook niet vanwege een verlate erkenning van noodzakelijke emancipatie, maar vanwege het feit dat de Geest ons zelf het duidelijk zal maken: dit is goed, vrouwen die zich geroepen weten, vergissen zich niet met de beste bedoelingen, maar zijn daadwerkelijk door Mij in dienst genomen. Het is trouwens een van tweeën: óf vrome inbeelding óf roeping van God. Hier lijkt me geen derde weg mogelijk."

bron: Wim Dekker, IZB blad kontekstueel nr3
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 28 apr 2016 09:45

gravo schreef:Chaya, je begrijpt me verkeerd:

Ik denk dat het zo is: in een gemeenschap zegt men: "we willen geen vrouw in het ambt, dat is onbijbels"
Wie denkt en leeft in zo'n gemeenschap kiest een moeilijke weg, wanneer hij of zij zegt: "ik zou best de vrouw in het ambt willen, volgens mij is dat niet onbijbels".
Je moet dat echt gaan uitleggen. Je moet je verdiepen in de materie, argumenten pro en contra op een rij zetten en uiteindelijk je positie (als dissident) bepalen temidden van een groep gelijkgezinden, die toch bepaalde kernopvattingen deelt.
Da's niet makkelijk. Velen laten het erbij en denken: ze zullen daar wel goed over nagedacht hebben. Ik kan me niet voorstellen dat het anders zou kunnen zijn dan mijn voormannen, broeders / zusters zeggen. Bovendien heb ik geen zin / energie / vaardigheid om het allemaal uit te zoeken...en perslot van rekening.......er zijn toch ook bijbelse argumenten tegen de vrouw in het ambt.

@Gravo, okay, helder, hier kan ik wel in mee. Toch speelt in onze kerken het vraagstuk: mag de vrouw stemrecht om bijv een amtsbroeder te kiezen, al vanaf 1968 in onze kerken, heb ik opgezocht in de Acta.
We zijn nu bijna 50 jaar verder en het is er ongeveer bij de helft van de CGK (schat ik in) door.
In de gemeentes waar vrouwen mogen stemmen, maken niet alle vrouwen gebruik van dit stemrecht.
Maar dit terzijde.

Nog sterker zal dit bij de vrouw in het ambt spelen. Ik zie daar een veel langere tijd overheen gaan, zo niet helemaal niet gebeuren.
gravo schreef:Maar iets dergelijks geldt ook vaak voor de voormannen. Wat zetten zij niet op het spel, wanneer zij een decennia lang gedeeld standpunt opeens verlaten en met bijbelse argumenten komen om een andere geluid te promoten.
Men loopt het gevaar om helemaal uit de gratie te raken. men komt alleen te staan en uiteindelijk kan men zelfs buiten de gemeenschap gesloten worden, want de groep is altijd sterker dan het individu, als het er op aankomt. Er staan in dit soort gevallen altijd hardliners van de eigen opvatting op, die des te harder op het aambeeld van de eigen traditionele overtuiging hameren, naarmate er meer dissident geluid ontstaat. Als dat gebeurt, winnen de traditionalisten altijd. Zij staan voor de traditie, de identiteit en de gewoontes. Die zijn altijd sterker, zelfs als die tradities ronduit onbijbels zijn.

Ja en dat is maar goed ook. Soms lukt het één individu om een hele bevolking op te hitsen, dat voorbeeld kennen we helaas ook.
Ik denk dat we moeten oppassen om het argument tegen te gebruiken: ach, het is maar traditie.
Waarom zou iets geworteld in de middeleeuwen in 2016 achterhaald zijn?

De kerk heeft altijd te maken met winden van leer, onheil van buiten. En het is de taak van de hoeders van de kerk om hier tegenstand aan te bieden, dus niet met alle gevraagde veranderingen mee te gaan.
gravo schreef:Dat beide kampen Bijbelteksten zoeken voor hun eigen gelijk is in dit proces wel begrijpelijk, maar eigenlijk bijzaak en lang niet doorslaggevend.
En dat blijkt ook, wanneer je ziet dat men de Bijbelse argumenten waarmee de tegenpartij komt dan niet meer relevant vindt.

Het roodgemaakte begrijp ik niet, kun je dat nader uitleggen, voordat ik je verkeerd begrijp?

De vrouw in het ambt is pas echt een issue geworden toen de vrouwenemancipatie in de wereld op gang kwam. Daar waren de argumenten eigenlijk zwak, want het betrof vaak geen ambt, wel een roeping. (Aletta Jacobs)
Ik houd wel van historische boeken en DVD's, daarin kun je lezen en zien hoe veranderingen tot stand komen.

Ik denk wel dat er een wezenlijk verschil moet zijn/is tussen zaken die in de wereld spelen en zaken die in de kerk aan de orde zijn.
Er komt nu een generatie op die de vrouw geheel gelijk ziet aan de man, terwijl de scheppingsorde iets anders zegt.
Dat tij is niet meer te keren.
Hebben we in de kerk dan trage handen en slappe knieën om ons mee te laten voeren met de geest van de tijd?
Of brengt het ons op de knieën en vragen de Heere om wijsheid in deze?
Net zoals Daniël stand hield!

Ik bespeur bij de voorstanders meer een geluid van: ach, waarom eigenlijk, een vrouw is toch net zo goed als een man?
Maar daar gaat het niet om!
Tijdens het schrijven van de catechismus en de DL, is hier echt wel over nagedacht en gesproken.
Dit schrijvende, besef ik dat er dan weer een weerwoord komt (ik weet nu al van wie) dat deze mensen op een voetstuk worden geplaatst, het geschriften uit de middeleeuwen zijn enz enz.
De Bijbel is nog ouder! En toch, hij heeft het laatste woord, het hoogste gezag, tenminste, wat voor ons leesbaar is.

Beste gravo, het is dus geen kwestie van simpel vasthouden aan oude waarden of te makkelijk zijn om een nieuwe weg in te slaan en de boel op te schudden. Nee. Het gaat veel dieper dan dat.
Ik denk dat de vrouw in het ambt wel eens de splijtzwam in sommige kerkelijke gemeentes kan worden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”