Moderators: henkie, Moderafo's
Nina schreef: Ik kom wel, maar niet onder protest, hoewel ik absoluut tegen crematie ben. Helaas is niet iedereen gelovig, en leeft dus ook niet iedereen (of probeert men te leven) naar de richtlijnen die God heeft gegeven. Maar ik sta midden in deze wereld, ben er niet van, maar hoop voor ongelovigen een getuige van mijn Vader te zijn.
Naar een crematie gaan, is niet hetzelfde als er mee instemmen.
Nina schreef:Ik mijd ook mijn buren niet, die ongehuwd samenwonen, en anderen die een leven leiden dat niet (geheel) in overeenstemming is met Gods Woord.
Nina schreef:Ik vraag me af wat voor effect het heeft als ik een uitnodiging krijg voor een crematie, en dan wegblijf. Zullen de betrokkenen dit als liefdevol ervaren? Zullen ze de Here door mij heen zien dan, en getrokken worden tot Hem? Of zullen ze zeggen: weer zo'n christen, die denkt beter te zijn dan anderen?
JohannesHermanus schreef:U verbind gelijk een conclusie aan het gedrag. Op zich is dat niet verkeerd, maar wel als die conclusie al staat in de openingspost zonder discussie gevoerd te hebben. Ik ben van mening dat uw interpretatie van dit gedrag een onjuiste is. Dat zal ik ook proberen te onderbouwen:
Het wel komen, maar onder luid protest, geeft in mijn ogen aan dat men een allemansvriend wil zijn. Alles en iedereen te vriend willen houden, altijd aardig gevonden willen worden, ten koste zelfs van je principes. Dat dit nooit zal lukken, moge duidelijk zijn. Daarachter gaat vaak angst om niet geaccepteerd te worden schuil. Dit gedrag ligt ten grondslag aan veel burnouts! Het kost dus sloten energie met slecht rendement.
Mortlach schreef:Ja, de conclusie dat het nogal bot is kritiek te uiten tegen de nabestaanden over de uitvaart (van te voren of tijdens) van iemand, ligt behoorlijk voor de hand. Zeg eens eerlijk, als het obligate handenschudden en condoleren plaatsvindt, zeg je dan ook "Gecondoleerd met je geliefde, alleen zo jammer van die crematie hè?"
Mortlach schreef:Het is in mijn ogen een volslagen gebrek aan inlevingsvermogen. Als je niet wilt gaan omdat je tegen cremeren bent, ga dan gewoon niet en stuur een kaartje (zonder uitleg!).
Mortlach schreef:Maar gaan en kritiek leveren, dat vind ik stuitend. Met zulk soort vrienden heb je geen vijanden meer nodig.
JohannesHermanus schreef:Daar kun je proactiever in zijn, zie mijn eerste posting ( viewtopic.php?f=6&t=26721&start=1065#p2041681 ). Het was een fatsoenlijk gesprek zonder botte toestanden.
Mortlach schreef:Het scenario waarover het in de vragenrubriek-vraag gaat. Je kunt dan natuurlijk allerlei andere scenario's opsommen en zeggen dat het dan anders is, en daar geef ik je dan helemaal gelijk in. Maar misschien is het handiger bij het scenario uit de vragenrubriek te blijven.
Mortlach schreef:
De vraag is of het bijwonen van een crematie zondig is.
Maar de eigenlijke vraag is: Welke uitleg moet en kan worden gegeven aan onze aanwezigheid bij een gebeurtenis die op zichzelf niet goed is?
Geldt onze aanwezigheid als instemming met het gebeuren?
Of kunnen we aanwezig zijn zonder dat we ermee instemmen?
Hoe haal je het in je hoofd om een uitvaart zo om jezelf te laten draaien?
Yoshi schreef:Ik ben gelovig en leef (of probeer) naar Gods richtlijnen te leven. Over begraven danwel cremeren heeft Hij geen richtlijnen gegeven. Begraven is puur een traditie in onze cultuur, niet Gods richtlijn.
JohannesHermanus schreef:Die meneer Slurink heeft groot gelijk. Mooi van hem dat hij de tijd neemt om te schrijven ipv door te verwijzen. Het kan wat mij betreft ook niet genoeg benadrukt worden:
Wie geloofd in Christus alleen, die is gered. Wil men er nog wat bij geloven? Dan gaat men verloren...
JohannesHermanus schreef:Echter destilleer ik uit het voorbeeld wat God ons geeft in:
Alzo stierf Mozes, de knecht des HEEREN, aldaar in het land van Moab, naar des HEEREN mond. En Hij begroef hem in een dal, in het land van Moab, tegenover Beth-peor; en niemand heeft zijn graf geweten, tot op dezen dag. (Deut.34:5-6)
weldegelijk een goed gebruik, door God voorgedaan. En dat is vast niet zomaar. In het NT wordt dit gebruik herhaald:
Zij namen dan het lichaam van Jezus en wikkelden het in linnen doeken, met de specerijen, zoals
het de gewoonte van de Joden is bij het begraven … Daar nu legden zij Jezus. (Joh.19:38-42)
Overigens ben ik nog niet zo zeker van uw opmerking als ik lees wat God zegt over verbranden van doden:
Zo zegt de HEERE: Vanwege drie overtredingen van Moab, ja, vanwege vier, zal Ik er niet op
terugkomen, omdat hij de beenderen van de koning van Edom tot kalk verbrand heeft. (Am.2:1)
JohannesHermanus schreef:Echter destilleer ik uit het voorbeeld wat God ons geeft in:
Alzo stierf Mozes, de knecht des HEEREN, aldaar in het land van Moab, naar des HEEREN mond. En Hij begroef hem in een dal, in het land van Moab, tegenover Beth-peor; en niemand heeft zijn graf geweten, tot op dezen dag. (Deut.34:5-6)
weldegelijk een goed gebruik, door God voorgedaan. En dat is vast niet zomaar. In het NT wordt dit gebruik herhaald:
Zij namen dan het lichaam van Jezus en wikkelden het in linnen doeken, met de specerijen, zoals
het de gewoonte van de Joden is bij het begraven … Daar nu legden zij Jezus. (Joh.19:38-42)
Overigens ben ik nog niet zo zeker van uw opmerking als ik lees wat God zegt over verbranden van doden:
Zo zegt de HEERE: Vanwege drie overtredingen van Moab, ja, vanwege vier, zal Ik er niet op
terugkomen, omdat hij de beenderen van de koning van Edom tot kalk verbrand heeft. (Am.2:1)
rotterdam schreef:
Verder, zeker in de steden in Nederland is het gebruikelijk om de graven na 20 jaar te ruimen. En dan ?
Speedy schreef:
Dan worden de resten verzameld, bij elkaar gelegd, en in een massagraf gelegd. Er gaat niets verloren en blijft bestaan.
rotterdam schreef:Geloof je het zelf ? Toch niet echt hé ? Bij elkaar gelegd ? Ons skelet bestaat uit 206 botten.
Het gebeurd met een graafmachine (dragline).
rotterdam schreef: Dat u vaderlandse tradities wilt handhaven, heel goed, daar is niets "mis mee".
Dat u Bijbel citaten gaat gebruiken om het "Goddelijk" gelijk aan uw kant te krijgen lijkt me dubieus.
rotterdam schreef:Verder, zeker in de steden in Nederland is het gebruikelijk om de graven na 20 jaar te ruimen. En dan ?
Duuk schreef:Als jij zo graag de gewoonten van het volk van Israël doet, dan mag ik aannemen dat je je aan ALLE gewoonten houdt. Anders ben je wel wat selectief.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten