http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/237 ... -crematie/
De vraag is of het bijwonen van een crematie zondig is. In het antwoord staat het volgende.
Maar de eigenlijke vraag is: Welke uitleg moet en kan worden gegeven aan onze aanwezigheid bij een gebeurtenis die op zichzelf niet goed is? Geldt onze aanwezigheid als instemming met het gebeuren? Of kunnen we aanwezig zijn zonder dat we ermee instemmen?
Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat onze aanwezigheid bij zoiets neutraal is. Op de een of andere manier is het toch instemming betuigen, tenzij we uitdrukkelijk hebben verklaard: “Ik kom wel naar deze crematie, maar u moet goed begrijpen dat ik hierdoor op geen enkele manier mijn instemming ermee betuig, integendeel: ik verklaar nadrukkelijk dat ik het er helemaal mee oneens ben. Ik kom alleen uit meeleven met u, de rouw dragenden.”
Als ik toch in die situatie zou zitten en een kennis van een van mijn ouders als die overleden zouden zijn dit uitdrukkelijk tegen me zou verklaren, dan krijgt hij/zij een reactie waar je u tegen kunt zeggen. Ik zou als reactie uitdrukkelijk verklaren dat deze persoon niet langer welkom is bij de ceremonie en ook niet zal worden toegelaten. Maar dan een heel stuk minder vriendelijk verwoord, waarschijnlijk.
Hoe haal je het in je hoofd om een uitvaart zo om jezelf te laten draaien? Zo van "Ik kom wel, maar onder protest! Zie mij eens hier zijn om mijn medeleven te betuigen! Kijk naar mij, kijk naar mij! Ik zal iedereen wel eens even vertellen dat ze de uitvaart niet goed doen!"
nee, als het je echt om het meeleven en rouwdragen is bedoeld, als je echt een steun wilt zijn, dan ga je gewoon en houd je gewoon je mond. Zo'n moeilijke gebeurtenis voor familieleden over jezelf laten gaan, vind ik te walgelijk voor woorden.