Cultuurchristendom (verdwijnt?)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Nina

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Nina » 24 mar 2016 09:26

Dat is al een hele poos niet meer zo.
Ik heb het in elk geval niet meer meegemaakt, en kom daar inmiddels al bijna 12 jaar...

Vijf jaar geleden heb ik dat nog meegemaakt. Weet niet of dat in die kerk inmiddels ook veranderd is.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 24 mar 2016 09:43

Chaya schreef:Die drang zie ik in Nederland steeds minder worden.

Ja ik ook, en dat zegt helaas genoeg.
Neemt niet weg dat het samenkomen een kenmerk van christen zijn is.
Als iemand in z'n eentje thuis kerk kan houden terwijl er samenkomsten zijn om te bezoeken, (ziekte en geldende redenen daar gelaten), dan is er toch iets niet goed.

Teus schreef:Heb nog even nagedacht, zit nu op 4 kerken binnen een straal van 1500 M.
Chaya en Mona kennen het misschien nog wel.

Ja ik ken het, sterker nog, ik ben lid van zo'n kerk.
Ben ik nu een gedegradeerde christen in jouw ogen?
Of zit ik ergens ernstig fout?
Ik denk dan: als dit een onderdeel van het cultuurchristendom is, dan zal het vanzelf verdwijnen.
Ik hecht er in ieder geval geen grote waarde aan.
Wellicht komt er een tijd dat we samenkomsten houden bij ons op de deel....
Dan is alle franje er gewoon af, en zitten we op hooibalen.
Geen idee. Maakt ook niet uit. Als God maar in ons midden is.
En zolang er mensen samen komen in Zijn Naam, zal dat zo zijn.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mar 2016 09:50

Goed, ik dacht dat het nauwelijks meer voorkwam. Heeft iemand enig idee hoe dit zo is ontstaan? En Mona, bij jou in de kerk gebeurt dat trouwens, is dat niet heel vreemd? Zorgt het niet voor een vreemde verhouding tussen gemeente en predikant en zo?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 24 mar 2016 09:57

mona schreef:Ja ik ken het, sterker nog, ik ben lid van zo'n kerk.
Ik denk dan: als dit een onderdeel van het cultuurchristendom is, dan zal het vanzelf verdwijnen.

1) Nee, je bent een kind van God als je gelooft in de Heere Jezus Christus en mag weten en leven vanuit Zijn Genade alleen.

2) Cultuur christendom zal inderdaad vanzelf verdwijnen, dat weet ik zeker, en dat zie je al gebeuren.
God houdt Zijn kerk in stand (door kerkmuren heen, door mensen bedacht)
God heeft 1 gemeente op aarde verzamelt op heel verschillende plekken (niet enkel de kerken)

3) Dat zou prachtig zijn een samenkomst waar dan ook (op de deel op hooibalen)
temidden op de boerderij in Gods Schepping, het zal een toegevoegde waarde zijn, met de loeiende koeien erbij, weg vanuit
de door mensen bepalende en heersende regels, God alleen de eer!
In de bijbel lezen we : "Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen."
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 24 mar 2016 10:53

Marnix schreef:En Mona, bij jou in de kerk gebeurt dat trouwens, is dat niet heel vreemd? Zorgt het niet voor een vreemde verhouding tussen gemeente en predikant en zo?

Ik ben lid van de PKN.
de dominee komt binnen, er worden door een ouderling afkondigingen gedaan, en dan zingen we het eerste lied (psalm, gezang of een lied uit OTH).
De dominee gaat weg na het laatste lied.
Hij is er dus gewoon de hele kerkdienst bij.
Als er koffie drinken is na de dienst is hij er ook bij.
Volgens mij gaat het toch overal zo in de reguliere kerk?

Of begrijp ik iets verkeerd, en wordt er iets anders door jullie bedoelt?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 24 mar 2016 11:48

Johan100 schreef: ]
Met hoeveel mensen komen jullie bij mekaar dan Teus? In een gebouwtje of bij iemand thuis of zo?

In een gebouwtje komen we bij elkaar met zo'n 80 tot 100 personen.
Onze voorgangers zijn o.a. Dato Steenhuis, Jacques Brunt, Arjan Baan, Ds. Ezinga, en nog een aantal.
Het is goed toeven hoor.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 24 mar 2016 11:54

Gewoon een kerk dus alleen zonder eigen gebouw. De PKN kwam hier tot voor kort ook bij elkaar in een gebouwtje (geen kerk) wat ze huurde op de zondag voor een paar uurtjes.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 24 mar 2016 12:05

Een duidelijk definitie van cultuurchristendom ontbreekt nog een beetje, maar ik denk dat we wel weten ongeveer wat er mee bedoeld wordt.
Ik las het min of meer ergens in de volgende woorden: "een vermenging van het christelijk geloof met een geheel van gewoonten en gedragingen, die te maken hadden met oorspronkelijk heidendom, volksgeloof en eigentijdse denkbeelden. Deze vermenging werd christendom genoemd, maar de kritische vraag klinkt: was het evangelie zelf in deze vermenging niet vaak onherkenbaar geworden?''

Ik kan met recht zeggen dat ik heel veel gezinnen/mensen ken die thuis lezen of gelezen hebben. Die wereld is mij niet vreemd.
Ik zou het zelf niet aanbevelen, op basis van wat ik er van weet. Behalve als je geen voedsel krijgt, dan wordt het moeilijk.
Maar toch blijft het een eigen keuze, als het goed is tussen God en de persoon zelf.
Als er een kerk is in de buurt waar je goed heen kan, zou ik dat zeker aanbevelen. Zeker met name voor kinderen i.v.m. met verenigingsleven e.d. Zij missen een hoop.
Ik kijk over kerkmuren heen zelf. Daarom noem ik niet graag namen van kerkverbanden en dominees, maar dat is misschien al opgevallen.
Als het goed is lees of hoor je de Heere Jezus zelf dwars door de predikant heen, anders klopt er iets niet.

rotterdam schreef:
Exact Teus, zo is het en niet anders. Google maar eens op "gereformeerde liturgie" of kijk in het "dienstboek".
Ik wil er aan toevoegen dat in de "iets minder rechtse :D kerken" het exact hetzelfde is maar dan inclusief het kopje koffie.
Dat kopje koffie is overigens achteraf en maakt geen deel uit van de eredienst.
Blijft de vraag waarom jij zo'n karikatuur maakt van de kerkdiensten van de reguliere kerken ?

Rechts , links midden, uiterst rechts, uiterst links :)
We weten i.i.g. wat er mee bedoelt wordt.

Teus schreef:
In een gebouwtje komen we bij elkaar met zo'n 80 tot 100 personen.
Onze voorgangers zijn o.a. Dato Steenhuis, Jacques Brunt, Arjan Baan, Ds. Ezinga, en nog een aantal.
Het is goed toeven hoor.

Oke, die ken ik wel. Behalve Steenhuis.
Sola5baptisten dus.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 24 mar 2016 12:14

Chaya schreef:
Arjan Plaisier: "Het cultuurchristendom verdwijnt"
[i]"De kerk komt op eigen benen te staan. Het cultuurchristendom verdwijnt," reageert PKN-scriba Arjan Plaisier op het KRO-onderzoek 'God in Nederland'.

De kerk komt op eigen benen te staan. De kerk zoals wij die zien, de uiterlijke kerk misschien wel.
Als de cultuur de pilaar is waar de kerk op staat, klopt er iets niet natuurlijk.
Het gaat in wezen om de petra (belijdenis) die Petrus uitsprak. Op deze petra zal Ik mijn gemeente bouwen. (Matth.16:18.)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 24 mar 2016 12:16

Teus schreef:Een half jaartje geleden ongeveer,
Als ik hier de 3 dichtstbijzijnde kerken bezoek gaat dat zo.
Op dit forum zijn er nog wel mensen die zo kerken denk ik.

Chaya schreef:Teus, in iedere (uiterst) rechtse kerk komt de predikant uit de consistorie, tezamen met de k.r..
Ouderling van dienst leest mededelingen voor en de predikant betreedt hier net voor of net na de kansel.
Als hij AMEN heeft gezegd, na de Zegen, gaat het orgel spelen en gaat hij de kansel af en geeft de dienstdoende ouderling hem een hand waarna hij de ds voorgaat naar de consistorie.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij een bepaalde negatieve toonzetting hebt aangaande reguliere kerkdiensten. Dat mag je zelf weten, daar zitten hier meer van op dit forum.
Maar je moet geen dingen gaan vertellen die niet waar zijn, of sterk overdreven.
Koffiedrinken is inderdaad in veel kerken niet aan de orde, ook niet in de mijne en ik mis dat ook niet.
Bij ons wordt het wel gedaan na bijzondere diensten, zoals belijdenis, doop etc.

Ik antwoordt alleen een paar vragen die aan mij gesteld worden.
Ik kan het niet anders verwoorden maar als je zegt dat ik lieg moet je me direct duidelijk maken waar en wanneer ik dat doe.
Ik heb er inderdaad moeite mee als een predikant op een voetstuk gezet wordt maar heb daar niets over gezegd. Het komt denk ik dat jij een bepaalde negatieve kijk op bepaalde mensen heb. We hadden het over onordelijkheid in een kerk, wat daarmee bedoeld werd was uiteindelijk mij vraag. Tot op heden nog geen antwoord op gehad.
Wanneer ik je naam noem om aan te geven dat ik denk dat jij met zo,n gewoonte ervaring heb , omdat het mij van anderen overkwam alsof het niet meer voorkomt, zie je het direct als een aantijging. Ik heb er niets mee bedoeld.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 24 mar 2016 12:30

Teus schreef:Heb nog even nagedacht, zit nu op 4 kerken binnen een straal van 1500 M.
Chaya en Mona kennen het misschien nog wel.

mona schreef: Ja ik ken het, sterker nog, ik ben lid van zo'n kerk.

Wat is dit, zoals ik al schreef is het alleen maar om een ander te beantwoorden.
Mona, jij weet heel goed hoe ik er tegenover sta, ook weet je heel goed hoe ik tegenover jou sta.
Ik vindt het heel kwetsend hoe jij je reactie hier neerzet. Het maakt me werkelijk verdrietig.
Er zijn hier best wel eens felle discussies maar jou sarcasme in dit geval sta me slecht aan, en je weet donders goed wat ik bedoel.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 24 mar 2016 12:43

rotterdam schreef:

Exact Teus, zo is het en niet anders. Google maar eens op "gereformeerde liturgie" of kijk in het "dienstboek".
Ik wil er aan toevoegen dat in de "iets minder rechtse :D kerken" het exact hetzelfde is maar dan inclusief het kopje koffie.
Dat kopje koffie is overigens achteraf en maakt geen deel uit van de eredienst.
Blijft de vraag waarom jij zo'n karikatuur maakt van de kerkdiensten van de reguliere kerken ?

Nog meer... Ik beantwoordt alleen vragen, vanwaar die karikatuur?
Vertel jij mij dan eens waarom jij denkt dat ik moet googlen?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 mar 2016 13:13

Teus schreef:Nog meer... Ik beantwoordt alleen vragen, vanwaar die karikatuur?

Omdat ik al m'n hele leven in kerken kom en nog nooit gezien heb dat een dominee pas binnenkomt als de dienst al is begonnen, ook heb ik nog nooit een dominee gezien die direct na de preek vertrok.

Google ; vooruit ik zal je helpen ; gereformeerde liturgie - http://www.cgkalphen.nl/picture/upload/ ... turgie.pdf

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 24 mar 2016 13:19

Teus schreef:Nog meer... Ik beantwoordt alleen vragen, vanwaar die karikatuur?

rotterdam schreef:Omdat ik al m'n hele leven in kerken kom en nog nooit gezien heb dat een dominee pas binnenkomt als de dienst al is begonnen, ook heb ik nog nooit een dominee gezien die direct na de preek vertrok.

Google ; vooruit ik zal je helpen ; gereformeerde liturgie - http://www.cgkalphen.nl/picture/upload/ ... turgie.pdf

En ik heb bijna mijn hele leven, op 5 jaar na, niets anders heb meegemaakt, zo,n 53 jaar lang. En een half jaar geleden nog.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 24 mar 2016 13:40

Teus schreef:Er zijn hier best wel eens felle discussies maar jou sarcasme in dit geval sta me slecht aan, en je weet donders goed wat ik bedoel.

Jammer dat je zo reageert.
Ik heb er niets geen kwetsend mee bedoeld.
Ik kreeg het idee uit jouw toon, dat het heel gek was dat Chaya en Mona dit soort reguliere diensten nog wel meemaakten.
Daar heb ik op gereageerd, en ik neem aan dat dat mag, omdat mijn naam hier ook in genoemd werd.

Verder was ik heel erg serieus mbt tot de diensten in klein verband, bijv. bij ons op de deel.
Dat bedoelde ik niet sarcastisch, maar ernstig.
Het zal me niet verbazen of er komt een tijd dat we zo bij elkaar komen.
Alle franje is er dan af, ook de cultuurfranje.
Liever op hooibalen met God, dan in luxe zetels zonder God.
Dat is wat ik bedoelde.

En daar laat ik het maar bij.

Terug naar “Archief”