Dat is al een hele poos niet meer zo.
Ik heb het in elk geval niet meer meegemaakt, en kom daar inmiddels al bijna 12 jaar...
Vijf jaar geleden heb ik dat nog meegemaakt. Weet niet of dat in die kerk inmiddels ook veranderd is.
Moderator: Moderafo's
Dat is al een hele poos niet meer zo.
Ik heb het in elk geval niet meer meegemaakt, en kom daar inmiddels al bijna 12 jaar...
Chaya schreef:Die drang zie ik in Nederland steeds minder worden.
Teus schreef:Heb nog even nagedacht, zit nu op 4 kerken binnen een straal van 1500 M.
Chaya en Mona kennen het misschien nog wel.
mona schreef:Ja ik ken het, sterker nog, ik ben lid van zo'n kerk.
Ben ik nu een gedegradeerde christen in jouw ogen?
Of zit ik ergens ernstig fout?
Ik denk dan: als dit een onderdeel van het cultuurchristendom is, dan zal het vanzelf verdwijnen.
Ik hecht er in ieder geval geen grote waarde aan.
Wellicht komt er een tijd dat we samenkomsten houden bij ons op de deel....
Dan is alle franje er gewoon af, en zitten we op hooibalen.
Geen idee. Maakt ook niet uit. Als God maar in ons midden is.
En zolang er mensen samen komen in Zijn Naam, zal dat zo zijn.
Marnix schreef:En Mona, bij jou in de kerk gebeurt dat trouwens, is dat niet heel vreemd? Zorgt het niet voor een vreemde verhouding tussen gemeente en predikant en zo?
Johan100 schreef: ]
Met hoeveel mensen komen jullie bij mekaar dan Teus? In een gebouwtje of bij iemand thuis of zo?
rotterdam schreef:
Exact Teus, zo is het en niet anders. Google maar eens op "gereformeerde liturgie" of kijk in het "dienstboek".
Ik wil er aan toevoegen dat in de "iets minder rechtsekerken" het exact hetzelfde is maar dan inclusief het kopje koffie.
Dat kopje koffie is overigens achteraf en maakt geen deel uit van de eredienst.
Blijft de vraag waarom jij zo'n karikatuur maakt van de kerkdiensten van de reguliere kerken ?
Teus schreef:
In een gebouwtje komen we bij elkaar met zo'n 80 tot 100 personen.
Onze voorgangers zijn o.a. Dato Steenhuis, Jacques Brunt, Arjan Baan, Ds. Ezinga, en nog een aantal.
Het is goed toeven hoor.
Chaya schreef:
Arjan Plaisier: "Het cultuurchristendom verdwijnt"
[i]"De kerk komt op eigen benen te staan. Het cultuurchristendom verdwijnt," reageert PKN-scriba Arjan Plaisier op het KRO-onderzoek 'God in Nederland'.
Teus schreef:Een half jaartje geleden ongeveer,
Als ik hier de 3 dichtstbijzijnde kerken bezoek gaat dat zo.
Op dit forum zijn er nog wel mensen die zo kerken denk ik.
Chaya schreef:Teus, in iedere (uiterst) rechtse kerk komt de predikant uit de consistorie, tezamen met de k.r..
Ouderling van dienst leest mededelingen voor en de predikant betreedt hier net voor of net na de kansel.
Als hij AMEN heeft gezegd, na de Zegen, gaat het orgel spelen en gaat hij de kansel af en geeft de dienstdoende ouderling hem een hand waarna hij de ds voorgaat naar de consistorie.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij een bepaalde negatieve toonzetting hebt aangaande reguliere kerkdiensten. Dat mag je zelf weten, daar zitten hier meer van op dit forum.
Maar je moet geen dingen gaan vertellen die niet waar zijn, of sterk overdreven.
Koffiedrinken is inderdaad in veel kerken niet aan de orde, ook niet in de mijne en ik mis dat ook niet.
Bij ons wordt het wel gedaan na bijzondere diensten, zoals belijdenis, doop etc.
Teus schreef:Heb nog even nagedacht, zit nu op 4 kerken binnen een straal van 1500 M.
Chaya en Mona kennen het misschien nog wel.
mona schreef: Ja ik ken het, sterker nog, ik ben lid van zo'n kerk.
Ben ik nu een gedegradeerde christen in jouw ogen?
Of zit ik ergens ernstig fout?
Ik denk dan: als dit een onderdeel van het cultuurchristendom is, dan zal het vanzelf verdwijnen.
Ik hecht er in ieder geval geen grote waarde aan.
Wellicht komt er een tijd dat we samenkomsten houden bij ons op de deel....
Dan is alle franje er gewoon af, en zitten we op hooibalen.
Geen idee. Maakt ook niet uit. Als God maar in ons midden is.
En zolang er mensen samen komen in Zijn Naam, zal dat zo zijn.
rotterdam schreef:
Exact Teus, zo is het en niet anders. Google maar eens op "gereformeerde liturgie" of kijk in het "dienstboek".
Ik wil er aan toevoegen dat in de "iets minder rechtsekerken" het exact hetzelfde is maar dan inclusief het kopje koffie.
Dat kopje koffie is overigens achteraf en maakt geen deel uit van de eredienst.
Blijft de vraag waarom jij zo'n karikatuur maakt van de kerkdiensten van de reguliere kerken ?
Teus schreef:Nog meer... Ik beantwoordt alleen vragen, vanwaar die karikatuur?
Vertel jij mij dan eens waarom jij denkt dat ik moet googlen?
Teus schreef:Nog meer... Ik beantwoordt alleen vragen, vanwaar die karikatuur?
Vertel jij mij dan eens waarom jij denkt dat ik moet googlen?
rotterdam schreef:Omdat ik al m'n hele leven in kerken kom en nog nooit gezien heb dat een dominee pas binnenkomt als de dienst al is begonnen, ook heb ik nog nooit een dominee gezien die direct na de preek vertrok.
Google ; vooruit ik zal je helpen ; gereformeerde liturgie - http://www.cgkalphen.nl/picture/upload/ ... turgie.pdf
Teus schreef:Er zijn hier best wel eens felle discussies maar jou sarcasme in dit geval sta me slecht aan, en je weet donders goed wat ik bedoel.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten