k was werkelijk verbijsterd door wat ik daar las (en herlas om mijzelf te overtuigen dat het er allemaal echt stond). En ik altijd maar denken dat de kinderdoop er voor de kínderen was. Nou, dat lijkt niet zo te zijn volgens het antwoord
Ja, men wringt zich in duizend bochten om het meest ongerijmde aannemelijk te maken! Uitdrukkelijk met name genoemde kinderen worden dus gedoopt op grond van het ‘collectieve geloof der Kerk’! Het is niet geoorloofd en aan de orde om hier naar het geloof van die kinderen of hun ouders te vragen. Wat de sacramentsleer betreft hadden wij net zo goed in de Roomse Kerk kunnen blijven! Want op grond van dezelfde redenering kunnen die ouders met hun baby op schoot ook aan het H.A. gaan! Maar dan is het wel vreemd dat er voor het H.A. wel voorbereiding gepreekt wordt en voor de doop niet
Maar verbaast jou dat nog? Mij allang niet meer! Want ik weet dat de kerk al eeuwenlang zichzelf als het ‘geestelijk Israël’ ziet en hier consequent de bloedlijn van de besnijdenis volgt. En Joodse kinderen moesten op Gods bevel besneden worden, of die ouders nu gelovig of ongelovig, vroom of goddeloos waren deed niet ter zake. Want dat volk was collectief drager van de belofte dat uit hen en geen ander volk de Messias geboren zou worden. En dat heeft men 1op1 overgebracht op de doop! Toch heeft ook de Reformatie wel aangevoeld dat doop niet helemaal losgemaakt kan worden van het geloof. Daarom heeft Calvijn er het veronderstelde geloof (Inst.IV.hst.16.20) en later Abraham Kuyper de veronderstelde wedergeboorte op verzonnen, wat natuurlijk 2 kanten van dezelfde zaak zijn. Maar in die tijd was het doorsnee kerkvolk als de schare die de wet niet kent en geloofde blindelings wat de kerk leerde. Maar nu met name de jonge mensen veel meer ontwikkeld zijn en geleerd hebben zelf na te denken en te onderzoeken wordt het lastiger en verzinnen de dominees van alles om zich eruit te redden, zo ook in deze vragenrubriek. Onze wijkpredikant, die dat formulier met kromme tenen leest en op zoek is naar een alternatief, heeft een verlegenheids oplossing gevonden en schrijft in zijn boekje ‘De Koninkrijksdoop ‘ dat de doop geen inlijving in de Gemeente, maar in het Koninkrijk betekent. En ja, dan klopt het natuurlijk wel. Want dat is zonder meer geen garantie. ‘De kinderen des Koninkrijks zullen buiten geworpen worden’. Matt.8:12.Maar volgens Joh. 3:3 kan een mens ook zonder wedergeboorte het Koninkrijk Gods niet zien. Dat is dus ook geen echte oplossing. Hier zal ik het voor ditmaal maar weer bij laten. ereunao