Mortlach schreef:De vraag is of massa zwaartekracht veroorzaakt als er geen massa bestaat.
Dat is meer een taalspelletje dan toch?
Oké, dus als er geen universum bestaat, is er nog steeds wiskunde. Hoe wil je 'niets' dan definiëren? Ik verwacht trouwens niet echt dat je daar uitputtend op antwoord, want het zijn vragen waar volgens mij geen sluitend antwoord op is.
Niets is eigenlijk niet te definiëren, maar iets als 'de volledige afwezigheid van alles' komt in de buurt. Als we 'niets' denken, denken we dan 'niets' niet eigenlijk al als iets?
De huidige koning van Frankrijk is kaal: in onze wereld is het momenteel (8 maart 2016, 17.23 uur plaatselijke tijd) een zinloze uitspraak. Wellicht dat er een mogelijke wereld is waarin in de koning van Frankrijk kaal is, maar of de huidige koning van Frankrijk daar ook kaal is, weet ik niet![]()
Volgens mij was de conclusie tijdens mijn colleges taalfilosofie juist dat die uitspraak NIET zinloos is, maar dat is ondertussen alweer erg lang geleden, dus helemaal helder voor de geest heb ik dat niet meer. Bertrand Russel heeft hier uitgebreid over nagedacht. Het probleem is dat de zin fout LIJKT, maar het tegenovergestelde "De huidige koning van Frankrijk is niet kaal" is dat ook en dan heb je dus een leuke kwestie.
Ik heb nooit taalfilosofie gevolgd - klinkt wel interessant maar ik moet keuzes maken. Of iets 'zinloos' is, is misschien een nogal een specifieke term in de taalfilosofie, kan ik me zo voorstellen i.i.g. Ik bedoelde (en dat woord had ik dus ook moeten gebruiken): een onware uitspraak.
EDIT: er zijn natuurlijk mogelijke werelden denkbaar waar de huidige koning van Frankrijk wel/niet kaal is. Voor onze wereld is de uitspraak in ieder geval onwaar.
Quintilianus zei al: schrijf niet zo dat mensen je kunnen begrijpen, maar dat ze je niet kunnen misverstaan

Dat is prima. Zodra iemand een biologisch zinvolle definitie weet te verzinnen waar alle Hominidae (mensapen) binnen vallen maar de mens niet, dan zal ik die gevoelens serieus nemen.
Ik zie de mens liever als geschapen naar het beeld en de gelijkenis Gods, hoewel we dat beeld door de zondeval kwijt zijn geraakt.
Waarom zou ik zo'n experiment kunnen verzinnen? Ik ben immers overtuigd van de werking van die wetten.
Dan moet je het 'nihil fit ex nihilo' toch ook niet betwijfelen en vervolgens het causaal Godsbewijs serieus nemen.