elbert schreef:En meer breder gezegd is de landbelofte uitgebreid tot de hele wereld. Want aan Abraham is immers de wereld (de kosmos) beloofd (Rom. 4:13).
Je komt hier aardig dicht bij de, in mijn ogen zeer bedenkelijke, visie van dr. Steven Paas. Lees op het internet maar eens wat recenties over "Christian Zionism Examined" en "Liefde voor Israël nader bekeken".
Als ik je opmerking over de landbelofte lees, dan moet ik helaas opnieuw tot de conclusie komen dat kinderdoop-verbondvisie-vervangingstheologie onlosmakelijk met elkaar verbonden blijken te zijn.
Terechtmerk je op dat het in Rom. 4:13 over de kosmos gaat. Maar, daar waar het de specifieke landbelofte voor het volk Israël betreft, gaat het toch echt om Eretz Yisrael. Dat zou ik aan iemand met jou denkniveau toch niet uit hoeven leggen?
Als je de profeten en de beloften aan Israël erop nalsse is die landbelofte tot op de dag van vandaag nog steeds niet ten volle in vervulling gegaan. Dat moet dus nog komen.
Nog maar weer eens een citaat uit het commentaar van Stern:
"The promise to Avraham and his seed that he would inherit the world. The Greek word for "world" here is "kosmos"; Kittel's Theological Dictionary of the New Testament explains that here it means "inhabited world," but its sense "merges into that of the nations of the world" (III, p. 888), as found in such passages as Genesis 12:1-3,15:3-5, 17:2-7, 18:18 and 22:17-18. These passages are not the same as the ones in which it is promised that Avraham and his descendants would inherit the Land of Israel (Genesis 12:7, 13:14-17, 15:7-21, 17:7-8, 24:7); when the New Testament wishes to refer to the Land, it uses the word "ge" (see Mt 5:5N and JNT Introduction, Section VI, last paragraph)."
Het doet me ook denken aan de uit z'n context gehaalde berijmde Ps 105:5 dat altijd maar weer bij de kinderdoop gezongen wordt. Probeer eens twee berijmde verzen door te lezen om te zien hoe erg dit uit de context gehaald is. Als je vs 5 n.a.v. de doop zingt, moet je toch ook probleemloos vss 6 en 7 er achteraan kunnen zingen? Maar dan krijg je wel een heel vreemd iets:
5
God zal Zijn waarheid nimmer krenken,
Maar eeuwig Zijn verbond gedenken.
Zijn woord wordt altoos trouw volbracht,
Tot in het duizendste geslacht.
't Verbond met Abraham, Zijn vrind,
Bevestigt Hij van kind tot kind.
6
Al wat Hij Izak heeft gezworen,
Heeft Hij ook aan Zijn uitverkoren',
Aan Jacob, tot een wet gesteld,
Van al 't beloofde heil verzeld,
En aan gans Isrel toegezeid
Tot Zijn verbond in eeuwigheid.
7
Hij sprak: "Ik zal de schoonste landen,
'k Zal Kanân leev'ren in uw handen,
't Welk 't snoer uws erfdeels wezen zal."
Het volk was weinig in getal,
't Verkeerde daar als vreemdeling,
Toen 't zulk een gunstrijk woord ontving.
Sorry dat ik wat sarcastisch wordt, maar de enige reden dat 105:5 gezongen kan worden is m.i. omdat er het woord verbond en kind in staat. Past wel bij de verbondvisie gekoppeld aan de kinderdooppraktijk maar is niet echt goed bijbels te onderbouwen.
Ondertussen ga ik steeds meer begrijpen van de stelling van ds M.M. van Campen die stelt dat de relatie doop-verbond al gezien kan worden als vervangingsdenken. Het komt in dit topic althans steeds weer naar boven borrelen.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.