benefietdiner schreef:*Verwijderd door moderator. Gebruiker heeft tevens geen toegang meer tot de besloten fora*
nou breekt me de klomp.

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
benefietdiner schreef:*Verwijderd door moderator. Gebruiker heeft tevens geen toegang meer tot de besloten fora*
Marnix: tenzij je Joods bent, is het Verbond van Abraham NIET voor JOU. Dus dat kan je laten rusten.
Dit verbond bestaat nog steeds, is niet vervangen of wat dan ook. Het Nieuwe Verbond is nieuw, het borduurt niet door op het Verbond met Abraham, het is nieuw, het is ook anders: bij het verbond van Abraham zitten verbondsleden die dan wel nageslacht van Abraham zijn, maar het verbondsteken (de besnijdenis) zegt nog niets over hun geestelijke staat.
Dat is anders in het Nieuwe Verbond: leden van het Nieuwe verbond hebben allemaal een besneden hart.
6 En nu heeft Hij zoveel uitnemender bediening gekregen, als Hij ook eens beteren verbonds Middelaar is, hetwelk in betere beloftenissen bevestigd is. 2 Kor. 3:6.
7 Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht geweest zijn.
8 Want hen berispende, zegt Hij tot hen: Zie, de dagen komen, spreekt de Heere, en Ik zal over het huis Israëls en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten; Jer. 31:31, 32, 33, 34.
9 Niet naar het verbond dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hen bij de hand nam om hen uit Egypteland te leiden; want zij zijn in dat Mijn verbond niet gebleven, en Ik heb op hen niet geacht, zegt de Heere.
10 Want dit is het verbond dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: hIk zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn. Jer. 31:33. Zach. 8:8.
11 En zij zullen niet leren een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, zeggende: Ken den Heere; want zij zullen Mij allen kennen, van den kleine onder hen tot den grote onder hen. Joh. 6:45, 65. Joh. 2:27.
12 Want Ik zal hun ongerechtigheden genadig zijn, en hun zonden en hun overtredingen zal Ik geenszins meer gedenken.
13 Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; dat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.
Hebreeën 8.
mona schreef:Hieronder de doopvisie van Spurgeon.
http://www.reformatorischebaptisten.nl/ ... lingen.pdf
Bunyan, Philpot en Spurgeon zijn alle drie gedurende hun leven van doopvisie veranderd,
van de kinderdoop naar volwassendoop.
Zou dat "toevallig" zijn denk je?????
mona schreef: nou breekt me de klomp.
mona schreef: Dit heeft niets met de doop te maken, maar met ongeloof.
Het Oude Verbond is het verbond dat God sloot toen Hij hen uit Egypte leidde. Dit verbond is verbroken, maarGod maakt een Nieuw Verbond, de wetten, zoals gegeven onder het Oude Verbond, staat niet langer op stenen tafelen geschreven maar in de harten van de mensen.
Dit heeft niets te maken met het Verbond met Abraham, dat staat nog altijd overeind. Als je dat niet beaamt, hang je dus de vervangingstheologie aan.
Gen 17:7 ' Ik zal Mijn verbond maken tussen u en Mij, u en uw (fysieke!!) nageslacht na u, al hun generaties door, tot een eeuwig verbond, om u tot een God te zijn, en voor uw nageslacht na u.'
Duidelijker kan de Bijbel niet zijn, tenzij je er niet aan wilt natuurlijk.
Johan100 schreef:Ik vind het behoorlijk provocerend mona om met zulke grote letters de kinderdoop als volksverlakkerij neer te zetten.
Of je nu in je opvatting meer neigt naar kinderdoop of naar volwassenedoop, dat doet er niet toe. Dit draagt niet bij aan een constructief gesprek.
Johan100 schreef:Als je nou eens heel het topic rustig doorleest, zie je dat ik gen. 17 aanhaal.
Maar je haalt alles door elkaar. Twee weken terug reageerde je ook al vanuit je gevoel en stond je op je achterste tenen en toen dacht ik: '' ach, ik ga er maar niet op in, want dat heeft geen zin.''
Speedy schreef:Spurgeon was zeer gematigd over het vasteland-denken mbt kinderdoop.
Speedy schreef:Bunyan is gaan zien dat als tegenhanger van de engelse staatskerk dat de doop in de staatskerk niet deugde, maar dat de totale tegenhanger ook niet klopte.
Speedy schreef:De toenmalige puriteinse prediker John Owen had groot respect voor Bunyan en onderstreepte de prediking. Als Bunyan zo'n anti-kinderdoop aanhanger was geweest dan was het tot een grote splitsing gekomen en had men Bunyan afgewezen, dat is niet het geval.
Ik weet dat niet.Speedy schreef:De refobaptisten halen elke keer dit erbij, maar mijn mening is dat je ze dan pas echt serieus kan nemen als we dan ook de uitverkiezingsleer overnemen van Bunyan, Philpot en Spurgeon, en dan denk ik dat de kar plotseling stil zal staan.
Johan100 schreef:Ik vind het behoorlijk provocerend mona om met zulke grote letters de kinderdoop als volksverlakkerij neer te zetten.
Of je nu in je opvatting meer neigt naar kinderdoop of naar volwassenedoop, dat doet er niet toe. Dit draagt niet bij aan een constructief gesprek.
Nina schreef:Je schrijft dit als reactie op mijn schrijven dat God het verbond met Abraham nooit heeft vervangen.
Hoe bedoel je dit dan?
Het Sinai-verbond is de voortzetting van het verbond met Abraham. Het Oude Testament maakt dat onomstotelijk duidelijk.
Mee eens.
In de volheid des tijds wordt dan Abrahams Zaad(=de Christus) geboren.Nu breekt het nieuwe verbond door en komt in de plaats van het Sinai-verbond.
Die worden nl door het geloof ingeent in/op de boom.En behoren daarom dean ook tot het geestelijke Israel.
Onomstotelijk nog wellearsi schreef:Het Nieuwe Testament maakt onomstotelijk duidelijk, dat de Gemeente de door God Zelf gewilde voortzetting is van het natuurlijke volk Israel.
http://www.bijbelcollege.nl/downloads/p ... bonden.pdf
Dat verbond hoefde ook niet uitgebreid te worden, want het verbond had al een plaats voor de heidenen: "in u zullen alle geslachten van het aardrijk gezegend worden" (Gen. 12:3, 22:18, 26:4, 28:14). Ik zie hier een poging om het verbond met Abraham te beperken tot het volk Israel, maar dat is te kort door de bocht, want dat was vanaf het begin al niet zo. Gods verbond met Abraham is opgericht met een Mesopotamiër uit Ur der Chaldeeën (hoe heidens wil je het hebben?), waaruit later ook het volk Israel is voortgekomen. Dat verbond was altijd al geestelijk van aard. Je kunt stellen dat de heilshistorische hoofdlijn van dat verbond via Israel liep, maar niet dat het verbond beperkt is (en is gebleven) tot het volk Israel. Dit gaat de hele mensheid aan, vanaf het begin al.ereunao schreef:Ik ben het helemaal met dat art.eens! Het verbond met Abraham is niet tot de heidenen uitgebreid en in de kerk voortgezet;
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten