Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

mohamed

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor mohamed » 03 mar 2016 10:25

StillAwake schreef:Toch verwacht ik niet dat de handbak ooit helemaal zal verdwijnen.
Vooral auto's die veel kilometers hebben gedraaid hebben vaak bakproblemen, en dat is bij een automaat lastiger te verhelpen dan bij een handbak.
Vooral de koppelomvormer blijft een teer punt, wellicht dat de gerobitiseerde handbak (Porsche gebruikt die technologie) daar verandering in aanbrengt?

Ik zou zelf niet snel een automaat kopen, het is me de meerprijs niet waard...

In Amerika rijdt 80% automaat, daar is de handbak nooit een succes geweest ondanks de vermeende technische mankementen. Als je een automaat koopt is het slim in mijn ogen om een uit Amerika of Japan te nemen, want daar zijn de kinderziektes wel uit. Met een automaat kan je overigens wel snel optrekken als je genoeg power hebt en de gas ver genoeg indrukt. Mijn Swift trok de meeste handkarren er uit, de jouwe vermoedelijk niet.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2016 11:13

mohamed schreef:In Amerika rijdt 80% automaat, daar is de handbak nooit een succes geweest ondanks de vermeende technische mankementen. Als je een automaat koopt is het slim in mijn ogen om een uit Amerika of Japan te nemen, want daar zijn de kinderziektes wel uit. Met een automaat kan je overigens wel snel optrekken als je genoeg power hebt en de gas ver genoeg indrukt. Mijn Swift trok de meeste handkarren er uit, de jouwe vermoedelijk niet.

Amerikaanse auto's hebben over het algemeen erg inefficiente automaten. Verbruik is echt prut.
De laatste keer dat ik in Japan een auto huurde kreeg ik gewoon een handbak mee (Mazda).
Voor mij heeft de handbak juist in de bergen zijn charme, daar is autorijden gewoon leuk...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 mar 2016 12:05

Als je me een zuinige automaat kan aanbevelen hoor ik het graag, mijn huidige is een Suzuki Alto en die zuipt soms 1 op de 9 wat ik bizar vind voor zo'n kleine auto.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2016 12:08

mohamed schreef:Als je me een zuinige automaat kan aanbevelen hoor ik het graag, mijn huidige is een Suzuki Alto en die zuipt soms 1 op de 9 wat ik bizar vind voor zo'n kleine auto.

Op gas?
Of op benzine?
Voor zo'n kleine auto inderdaad een heel hoge waarde.
Is er niet iets anders aan de hand dan?

Voor een zuinige automaat kom je al snel bij de gerobotiseerde bakken uit.
feitelijk een handbak die automatisch bediend wordt...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2016 12:37

StillAwake schreef:Toch verwacht ik niet dat de handbak ooit helemaal zal verdwijnen.
Vooral auto's die veel kilometers hebben gedraaid hebben vaak bakproblemen, en dat is bij een automaat lastiger te verhelpen dan bij een handbak.
Vooral de koppelomvormer blijft een teer punt, wellicht dat de gerobitiseerde handbak (Porsche gebruikt die technologie) daar verandering in aanbrengt?

Ik zou zelf niet snel een automaat kopen, het is me de meerprijs niet waard...

Toch zie je in bijvoorbeeld de V.S. en Canada helemaal niemand met een handbak. Alles is daar automaat. Het kan dus wel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2016 12:47

Marnix schreef:Toch zie je in bijvoorbeeld de V.S. en Canada helemaal niemand met een handbak. Alles is daar automaat. Het kan dus wel.

Heb je ook wel eens gekeken hoeveel mijl een gemiddelde Amerikaan doet voor zijn bak gewisseld moet worden?
Overigens heb je gelijk, het kan wel.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2016 14:32

Klopt, auto's zijn daar een stuk minder duur en gaan doorgaans wel een stuk minder lang mee. Mee eens. En schakelen is helemaal geen ramp, eerder een automatisme. Dus ik vind het niet erg als er schakelbakken blijven. Ik heb ook niet bewust gekozen voor een automaat, maar we zagen een leuke auto en dat was nou eenmaal een automaat. Prima, daar ga ik hem niet om laten staan. Het heeft wel z'n voordelen. En ze zeggen wel eens: Als je eenmaal een automaat hebt wil je niet meer terug. Maar ik denk dat ik daar niet zoveel moeite mee zou hebben.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 mar 2016 17:42

mohamed schreef:Als je me een zuinige automaat kan aanbevelen hoor ik het graag, mijn huidige is een Suzuki Alto en die zuipt soms 1 op de 9 wat ik bizar vind voor zo'n kleine auto.

StillAwake schreef:Op gas?
Of op benzine?

Benzine.
StillAwake schreef:Voor zo'n kleine auto inderdaad een heel hoge waarde.
Is er niet iets anders aan de hand dan?

Ik vermoed van wel, deze auto gaat sowieso weg niet alleen vanwege het idioot hoge verbruik (het zou 1 op 13 moeten zijn) maar ook vanwege lekkage. Zo happy als ik aanvankelijk was met mijn Suzuki Alto ben ik dat door dergelijke zaken al lang niet meer.
StillAwake schreef:Voor een zuinige automaat kom je al snel bij de gerobotiseerde bakken uit.
feitelijk een handbak die automatisch bediend wordt...

Welke auto bedoel je specifiek en zijn die er voor rond de 2000 euro?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2016 19:36

Er zijn meerdere merken.
Zal zaterdag iets specifieker zaken noemen...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 mar 2016 21:15

StillAwake schreef:Er zijn meerdere merken.
Zal zaterdag iets specifieker zaken noemen...

Doe maar, ik ben op zoek naar een andere auto voor zo'n 2000 euro.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2016 23:25

Tip, op autoscout kan je uitgebreid zoeken op merk zonder dat je een type hoeft op te geven en dan bijv tot 2000 of 2500 euro en met automatische transmissie. Als je dan zoekt op aziatische merken als mitsubishi, toyota, honda, daihatsu vind je misschien wel wat.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 mar 2016 23:42

Dank je.

Zat aanvankelijk aan een Toyota Yaris te denken maar ook een Fiat Punto spreekt me wel aan. Hoewel dat een Italiaans merk is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2016 11:31

En een Mitsubishi Colt of zo?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 mar 2016 11:49

Geen rare auto, maar niet helemaal wat ik zoek. Wel qua verbruik heel mooi met 1 op de 17.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 mar 2016 11:58

mohamed schreef:Dank je.

Zat aanvankelijk aan een Toyota Yaris te denken maar ook een Fiat Punto spreekt me wel aan. Hoewel dat een Italiaans merk is.

De Seat Ibiza (ook de Arosa wel, maar die is vrij klein) is ook vaak voor een habbekrats op de kop te tikken (technisch gezien VW).
Mitshubishi van voor 2003 heeft veel problemen met roest bij de dorpelbalk en de wielkasten.
De Fiat (ik heb zelf Ciquecento gereden) gaat boven de anderhalve ton in onderhoudskosten aardig omhoog.
Toyota staat bekend als een heel goede auto, zelf geen ervaring mee.
Mazda staat bekend als een goede auto, maar ik heb er verschrikkelijk veel gezeur mee gehad, voor mij dus nooit meer...
Franse auto's in de prijsklasse waarin jij zoekt zijn vaak redelijk comfortable uitgerust, maar technisch aan hun eind.

Ik zou eerder voor een oudere Polo, Ibiza of een Yaris gaan dan voor de Punto, Colt of de Astra.

ER zijn globaal vier soorten transmissie:
-Handmatige versnellingsbak
Voordeel: degelijk
Nadeel: Comfort

-Automatische versnellingsbak
Voordeel: Comfort (schakelt heel soepel door de koppelomvormer)
Nadeel: Laag rendement (hoog verbruik)
Nadeel: duur in onderhoud

-CVT (Continue Variabele Transmissie)
Voordeel: Altijd het optimale toerental
Nadeel; alleen op oude Dafjes en Nissans toegepast.

Semiautomaat (handbak die door een robot wordt bediend)
Voordeel: Degelijk
Voordeel: Zuinig
Voordeel: zelf te beinvloeden
Nadeel: schakelt minder vloeiend dan een automaat.

En dan nog de buitencategorie:
Dubbelkoppelingssysteem (twee halfautomaten, 1 voor even versnellingen en 1 voor oneven versnellingen)
Voordeel: erg snel schakelen (de volgende versnelling staat altijd al klaar)
Voordeel: erg vloeiend schakelen (je voelt het echt niet)
Nadeel: wordt alleen in heel dure auto's toegepast.

Qua zuinigheid zou ik je de halfautomaat aanraden:
Quickshift - Renault
2-tronic - Peugeot
Allshift, Twin Clutch SST - Mitsubishi
C-Matic - Citroën (Citroën CX en Citroën GS)
Easytronic - Opel
Durashift EST - Ford
Powershift - Ford
Dualogic - Fiat
MultiMode, SMT (Semi Manual Transmission) - Toyota
I-SHIFT - Honda
SensoDrive of EGS of BMP of ETG of EBv6 - Citroën
Speedgear - Fiat
Selespeed - Alfa Romeo, Fiat
Softouch - Smart
Sportronic - Mitsubishi
Duo Select - Maserati