mohamed schreef:Dank je.
Zat aanvankelijk aan een Toyota Yaris te denken maar ook een Fiat Punto spreekt me wel aan. Hoewel dat een Italiaans merk is.
De Seat Ibiza (ook de Arosa wel, maar die is vrij klein) is ook vaak voor een habbekrats op de kop te tikken (technisch gezien VW).
Mitshubishi van voor 2003 heeft veel problemen met roest bij de dorpelbalk en de wielkasten.
De Fiat (ik heb zelf Ciquecento gereden) gaat boven de anderhalve ton in onderhoudskosten aardig omhoog.
Toyota staat bekend als een heel goede auto, zelf geen ervaring mee.
Mazda staat bekend als een goede auto, maar ik heb er verschrikkelijk veel gezeur mee gehad, voor mij dus nooit meer...
Franse auto's in de prijsklasse waarin jij zoekt zijn vaak redelijk comfortable uitgerust, maar technisch aan hun eind.
Ik zou eerder voor een oudere Polo, Ibiza of een Yaris gaan dan voor de Punto, Colt of de Astra.
ER zijn globaal vier soorten transmissie:
-Handmatige versnellingsbak
Voordeel: degelijk
Nadeel: Comfort
-Automatische versnellingsbak
Voordeel: Comfort (schakelt heel soepel door de koppelomvormer)
Nadeel: Laag rendement (hoog verbruik)
Nadeel: duur in onderhoud
-CVT (Continue Variabele Transmissie)
Voordeel: Altijd het optimale toerental
Nadeel; alleen op oude Dafjes en Nissans toegepast.
Semiautomaat (handbak die door een robot wordt bediend)
Voordeel: Degelijk
Voordeel: Zuinig
Voordeel: zelf te beinvloeden
Nadeel: schakelt minder vloeiend dan een automaat.
En dan nog de buitencategorie:
Dubbelkoppelingssysteem (twee halfautomaten, 1 voor even versnellingen en 1 voor oneven versnellingen)
Voordeel: erg snel schakelen (de volgende versnelling staat altijd al klaar)
Voordeel: erg vloeiend schakelen (je voelt het echt niet)
Nadeel: wordt alleen in heel dure auto's toegepast.
Qua zuinigheid zou ik je de halfautomaat aanraden:
Quickshift - Renault
2-tronic - Peugeot
Allshift, Twin Clutch SST - Mitsubishi
C-Matic - Citroën (Citroën CX en Citroën GS)
Easytronic - Opel
Durashift EST - Ford
Powershift - Ford
Dualogic - Fiat
MultiMode, SMT (Semi Manual Transmission) - Toyota
I-SHIFT - Honda
SensoDrive of EGS of BMP of ETG of EBv6 - Citroën
Speedgear - Fiat
Selespeed - Alfa Romeo, Fiat
Softouch - Smart
Sportronic - Mitsubishi
Duo Select - Maserati
Automatic Stickshift - Volkswagen
Sequentronic - Mercedes-Benz
SMG / SSG - BMW
S-Tronic - Audi[1]
DSG (Direct Shift Gearbox) - Seat, Škoda, Volkswagen[1]
DCT - Volkswagen, Bugatti, Koenigsegg
PDK (Porsche Doppelkupplungs Getriebe) - Porsche
AMT (Automated Manual Transmission) - Proton