Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Chaya » 04 mar 2016 09:40

Nina schreef:Ik snap niet hoe je op deze redenering komt. Ik denk niet dat Gods genade gebonden is aan sacramenten, maar wil Hem gehoorzamen in wat Hij zegt wat ik moet doen.

Even overlezen Nina, ik citeerde ds. Paauwe!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Berichtdoor Nina » 04 mar 2016 09:41

Elbert schreef:
Daarom is een overdoop onnodig en onwenselijk.

Pas las ik over een baby die twee maal werd gedoopt, omdat de dominee de verkeerde naam uitsprak.
Als men vindt dat een doop eenmalig moet zijn, moet je ook consequent zijn en zeggen: ach, wat maakt het uit, God weet de naam van dit kind wel. Maar nee, er werd weer gedoopt, en toen met de juiste naam.

Zo zeg ik: mijn (kinder)doop had geen rechtsgeldigheid, omdat ik geen recht heb op het verbond met Abraham, en dus geen deel uit maak van dat verbond. De gronden van die doop waren onjuist, daarom moet het over wanneer aan de voorwaarden van de doop wordt voldaan. Daarmee wordt niet gesuggereerd dat de theologie van de dopeling op alle gronden correct is. Sterker nog: de doop staat aan het begin van het geloofsleven. De dopeling hoeft niet eerst maandenlang onderwijs te krijgen, dat volgt nà de doop.

Nina

Berichtdoor Nina » 04 mar 2016 09:42

Nina schreef:Ik snap niet hoe je op deze redenering komt. Ik denk niet dat Gods genade gebonden is aan sacramenten, maar wil Hem gehoorzamen in wat Hij zegt wat ik moet doen.

Chaya schreef:Even overlezen Nina, ik citeerde ds. Paauwe!

Door hem te citeren nam ik aan dat je deze mening deelde, want waarom zou je hem anders aanhalen? Ik deel zijn mening zeker niet.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 mar 2016 09:47

benefietdiner schreef:Dopen in onbewust toestand (zuigeling) met nog zoveel goddelijke namen uitgeroepen heb geen zin want het kind verstaat het niet. Het kan aanmatigend over komen wat ik zegt maar het is gewoon de nuchter waarheid.

De nuchtere waarheid van benefietdiner, maar gelukkig niet van de Heere.
Wat zgt de Heere Jezus, opgetekend in de Bijbel: Als nu de overpriesters en Schriftgeleerden zagen de wonderheden, die Hij deed, en de kinderen, roepende in den tempel, en zeggende: Hosanna den Zone Davids! namen zij dat zeer kwalijk;
En zeiden tot Hem: Hoort Gij wel, wat dezen zeggen? En Jezus zeide tot hen: Ja; hebt gij nooit gelezen: Uit den mond der jonge kinderen en der zuigelingen hebt Gij U lof toebereid?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 mar 2016 09:50

Nina schreef:Door hem te citeren nam ik aan dat je deze mening deelde, want waarom zou je hem anders aanhalen? Ik deel zijn mening zeker niet.

Als ik iemand citeer, wil dat nog niet zeggen dat ik het er mee eens ben.
Ik ben dan gewoon om erbij te zetten: dit onderschrijf ik wel. :D
Maar ik denk ook dat God niet zodanig aan de sacramenten gebonden is, want anders zou een ongedoopte altijd verloren gaan.
Als je vanwege omstandigheden niet in staat bent het H.A. mee te vieren, zou de Heere je dan niet genadig zijn?

Nina

Berichtdoor Nina » 04 mar 2016 10:10

Chaya schreef:
De nuchtere waarheid van benefietdiner, maar gelukkig niet van de Heere.
Wat zgt de Heere Jezus, opgetekend in de Bijbel: Als nu de overpriesters en Schriftgeleerden zagen de wonderheden, die Hij deed, en de kinderen, roepende in den tempel, en zeggende: Hosanna den Zone Davids! namen zij dat zeer kwalijk;
En zeiden tot Hem: Hoort Gij wel, wat dezen zeggen? En Jezus zeide tot hen: Ja; hebt gij nooit gelezen: Uit den mond der jonge kinderen en der zuigelingen hebt Gij U lof toebereid?

Maar Chaya, dit zegt toch NIETS over de gronden van de doop???
Geen geloofsdoper zou ontkennen dat kinderen speciaal zijn voor de Here, maar dat wil niet zeggen dat ze daarom gedoopt mogen worden!

Jezus zegende de kinderen, maar de discipelen doopten ze niet - ze waren dat ook niet gewend, want als dat het geval was, hadden ze die moeders niet weggestuurd. (En de discipelen doopten veel mensen, nog meer dan Johannes de Doper)

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 04 mar 2016 10:12

dalethvav schreef:Nu is ook al meerdere keren langsgekomen dat de gereformeerde/reformatorische kerken de vv-theologie afwijzen. En ja, dat kan gezegd worden, maar als vervolgens dit artikel volmondig onderschreven wordt, dan kun je wel bewéren dat je die theologie afwijst, maar daarmee is dat in de praktijk dus niet het geval.

Ik weet van een aantal dominees die met kromme tenen het doopformulier uitspreken, zowel PKN als HHK.
Ik zou het mooi vinden als er een herzien formulier zou komen.
Maar reken er op dat de predikant die hiervoor op de bres gaat staan, heel wat over zich heen krijgt.
ds van M.M. van Campen heeft hierin een voortrekkersrol, maar wordt in de rechterflank door zijn standpunten niet altijd op handen gedragen (en dan zeg ik het nog netjes).

http://www.cip.nl/god/november-2015/531 ... t-scheiden
http://www.cip.nl/god/januari-2016/5314 ... er-de-doop

En lees vooral ook dit:
http://www.cip.nl/levensverhaal/maart-2 ... sie-houden

Het veranderen van visie, kan ontzettend veel problemen geven binnen kerk en familie.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 04 mar 2016 10:17

Chaya schreef:De nuchtere waarheid van benefietdiner, maar gelukkig niet van de Heere.

Die kinderen hoor ik wat zeggen maar een baby hoor ik alleen maar huilen en…… waarom zou de Heere Jezus die kinderen eigenlijk niet gedoopt hebben denk je, wel lag Hij de handen op hen en zegende hen. Nogmaals waarom niet dopen?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 mar 2016 10:21

benefietdiner schreef:Die kinderen hoor ik wat zeggen maar een baby hoor ik alleen maar huilen en……

Jij verkondigt zo'n gevaarlijke leer. In de eeuwigheid zullen de kleinsten God de lof toezingen.
benefietdiner schreef:waarom zou de Heere Jezus die kinderen eigenlijk niet gedoopt hebben denk je,

De Heere Jezus doopte ook geen volwassenen!
Je argumenten rammelen aan alle kanten.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 mar 2016 10:28

benefietdiner schreef:Dopen op het verbond van Abraham is niet juist en komt ons ook niet toe. Er is een nieuw verbond gesloten waaraan wij als christenen uit de heidenen moeten gehoorzamen.

Een beetje arrogant gezegd maar we moet geen oude koeien uit de sloot halen maar we kunnen van die oude koeien wel leren namelijk dat er een nieuw verbond gesloten zou en is geworden want het was een onvolmaakt verbond.
Het nieuwe verbond is gesloten in plaats van het verbond op de Sinai. Het verbond met Abraham is nog steeds van kracht en komt ons ook toe, want het wordt voortgezet in het nieuwe verbond.
Waarom zou Paulus in Galaten 3 en 4 (Gal. 3:17, Gal. 4:24-26) over het verbond met Abraham spreken als het de gelovige Galaten niet toe zou komen? Bedenk wel dat er geen = gelijk teken staat tussen Abraham en Israel. Abraham was een heiden uit Ur der Chaldeeen en bleef dat ook. Een gelovige heiden, dat wel. Met die heiden en met zijn nageslacht (Izak!) richtte God zijn verbond op en uit die heiden kwam Israel voort, maar niet alleen Israel. Pas bij Jakob kun je echt en exclusief over Israel spreken.
Juist deze gedachtegang vind je in Gal. 3 en 4 terug. Het verbond met Abraham bleef van kracht, ook toen de wet (het Sinaiverbond dat exclusief met Israel is gesloten) kwam. Daarom wordt de belofte aan Abraham dat in zijn zaad alle volken van de aarde gezegend worden het Evangelie genoemd. Die belofte zit onlosmakelijk vast aan het verbond dat God met hem heeft opgericht, die belofte maakt van dat verbond deel uit. Wie deelt in de belofte, deelt ook in het verbond.
Overigens refereert ook Stefanus in zijn toespraak tot de priesters en schriftgeleerden aan de afkomst van Abraham als heiden. Als je Hand. 7 leest, dan zie je allerlei verwijzingen naar het buitenland: Haran, Mesopotamie, de Chaldeeen, Egypte, Kanaan, Midian, Babylon. En dan bestond hij het ook nog om de profeet te citeren die zegt dat de Heere niet in de tempel door mensenhanden kan wonen.
Daarom is Abraham een vader van alle gelovigen (jood en heiden) en bijgevolg ook van hun kinderen. Want God wijzigt zijn principes niet. Hij behandelt de kinderen van gelovigen ook als gelovigen. Maar daar blijft het niet bij: Hij verwacht ook dat ze in de voetstappen van de gelovige Abraham wandelen. Want je enkel beroemen op het feit dat je gedoopt bent, is niet genoeg.
benefietdiner schreef:Die kinderen hoor ik wat zeggen maar een baby hoor ik alleen maar huilen en……
Wie alleen maar kijkt naar de natuurlijke mens, kijkt naar beneden en niet naar boven, vanwaar ons heil komt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Nina

Berichtdoor Nina » 04 mar 2016 10:33

De Heere Jezus doopte ook geen volwassenen!
Je argumenten rammelen aan alle kanten.

Johannes 4:1
'Toen nu de Here merkte dat de farizeeen gehoord hadden dat Jezus meer discipelen maakte en doopte dan Johannes - hoewel Jezus Zelf niet doopte, maar Zijn discipelen - ...'

De discipelen doopte dus onder de autoriteit van de Heer, wel vrouwen en mannen, geen kinderen

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 mar 2016 10:34

Nina schreef:Maar Chaya, dit zegt toch NIETS over de gronden van de doop???

God komt naar ons alvorens wij naar Hem gaan! Dus ook een baby kent Hij, vanaf het prilste begin.
Nina schreef:Geen geloofsdoper zou ontkennen dat kinderen speciaal zijn voor de Here, maar dat wil niet zeggen dat ze daarom gedoopt mogen worden!

Ik kan niet in de Bijbel terugvinden dat baby's niet gedoopt mogen worden.
De visie hierachter is dat kinderen rein zouden zijn (ik heb diverse geschriften gelezen inmiddels) en dat is dus niet waar.

Ook las ik:
Iemand die al onderwezen is.
Wie mag gedoopt worden?
Jezus zelf laat ons zien hoe het moet gaan, wannneer Hij tot zijn discipelen zegt: "Maakt al de volken tot mijn discipelen (leerlingen) en doopt hen" (Matteüs 28:19). Men moet eerst onderwezen worden voordat men een bijbelse doop kan ontvangen. Dit klopt met de gehele bijbelse geschiedenis aangaande de doop. Men vindt geen voorbeelden, waarin deze volgorde niet wordt toegepast.

Dan wordt het dus nog ingewikkelder, want jij zei eerder:
Nina schreef:Sterker nog: de doop staat aan het begin van het geloofsleven.

HIER komt bovengenoemd citaat uit

Nina

Berichtdoor Nina » 04 mar 2016 11:11

Nina schreef:
Chaya, dit zegt toch NIETS over de gronden van de doop???

Chaya schreef:[quote] God komt naar ons alvorens wij naar Hem gaan! Dus ook een baby kent Hij, vanaf het prilste begin.

Zeker, een baby kent Hij vanaf het prilste begin. En zeker, God kwam naar ons voordat wij naar Hem gingen. Maar alleen zij, die gehoor geven aan de oproep van God om zich te bekeren, mogen gedoopt worden. Zo belijdt ook de geloofsdoper dat God de eerste was, want hij zag al naar ons om voordat wij Hem zochten.

Nina

Berichtdoor Nina » 04 mar 2016 11:17

Chaya schreef:
Ik kan niet in de Bijbel terugvinden dat baby's niet gedoopt mogen worden.

Als jij iemand iets uitlegt, ga je niet vertellen wat het niet is, maar wat iets wèl is. Zo geef je richtlijnen aan wat geoorloofd is. Als de Bijbel leert dat je gedoopt kan worden wanneer je gelooft, wordt daarmee duidelijk dat een baby niet kan worden gedoopt. Zie Hand. 8:37 ' Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd.'

En dan hier een tekst die laat zien dat er geen kinderen werden gedoopt:
Hand. 8:12 ' Maar toen zij Filippus geloofden, die het evangelie van het Koninkrijk van God en van de Naam van Jezus Christus verkondigde, werden zij gedoopt, zowel mannen als vrouwen.

Nina

Berichtdoor Nina » 04 mar 2016 11:20

Chaya schreef:
Wie mag gedoopt worden?
Jezus zelf laat ons zien hoe het moet gaan, wannneer Hij tot zijn discipelen zegt: "Maakt al de volken tot mijn discipelen (leerlingen) en doopt hen" (Matteüs 28:19). Men moet eerst onderwezen worden voordat men een bijbelse doop kan ontvangen. Dit klopt met de gehele bijbelse geschiedenis aangaande de doop. Men vindt geen voorbeelden, waarin deze volgorde niet wordt toegepast.

Kom nou zeg! Op de Pinksterdag hoorden vele mensen dat Jezus de beloofde Messias was, zij namen dit aan en terstond werden er 3000 man gedoopt!

Cornelius, een man uit de heidenen, krijgt het evangelie uitgelegd en laat zich direct dopen. Lees handelingen maar eens goed door, mensen komen tot bekering en laten zich dopen.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”