Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Boekenlezer » 29 feb 2016 10:17

Yoshi schreef:http://www.ad.nl/ad/nl/38261/Nieuws/article/detail/4253408/2016/02/28/Geen-paaseieren-maar-verstopeieren-bij-Hema.dhtml

Hoe lang gaat het verloochenen van de eigen cultuur nog door? Straks mag het kassameisje ook niet meer met hoofddoek achter de kassa. O wacht, dat natuurlijk wel. We proberen enkel de christelijke elementen te verwijderen.

Over paaseitjes kan ik mij niet zo druk maken. Eerst heb je de seculiere paashandel, voor allerlei mensen die weinig of niets met het christelijk geloof hebben en amper weten waar Pasen over gaat. Dat vinden we niet goed. En als een winkelier op het idee komt om die chocolade-eitjes eens anders te noemen, staat plotseling het christelijk karakter van de samenleving onder druk? Dan was die seculiere paashandel ineens allerchristelijkst?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 feb 2016 10:36

Na vier jaar weer 29 februari
Hoe is het mogelijk! Is het maandag, blijkt het 29 februari te zijn! :shock:
Dat had ik vrijdag en zaterdag nou echt niet gedacht. Je ziet zoiets niet aankomen.
De vorige keer was vier jaar geleden. Zou er een volgende keer komen, en zo ja, hoe lang zou dat dan duren? :lol:

Vandaag zijn alle mensen jarig, die minder jarig zijn. Alleen de mensen die op 29 februari jarig zijn, zijn minder jarig. Voor de rest is iedereen evenveel jarig.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 feb 2016 10:56

Boekenlezer schreef:Over paaseitjes kan ik mij niet zo druk maken. Eerst heb je de seculiere paashandel, voor allerlei mensen die weinig of niets met het christelijk geloof hebben en amper weten waar Pasen over gaat. Dat vinden we niet goed. En als een winkelier op het idee komt om die chocolade-eitjes eens anders te noemen, staat plotseling het christelijk karakter van de samenleving onder druk? Dan was die seculiere paashandel ineens allerchristelijkst?

Maar als je het mensen wilt uitleggen dmv The Passion, dan is het ook weer niet goed.

En als mensen zich al verzuchten dat men niet meer weet waar Pasen over gaat, denk dan maar niet te veel na over Pinksteren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 feb 2016 10:58

Boekenlezer schreef:Na vier jaar weer 29 februari

Veel leuker is de schrikkelminuten en -seconden die zo nu en dan moeten worden ingelast om de kalender gelijk te houden met de baan van de aarde om de zon.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 29 feb 2016 12:51

Yoshi schreef:http://www.ad.nl/ad/nl/38261/Nieuws/article/detail/4253408/2016/02/28/Geen-paaseieren-maar-verstopeieren-bij-Hema.dhtml

Boekenlezer schreef:Hoe lang gaat het verloochenen van de eigen cultuur nog door? Straks mag het kassameisje ook niet meer met hoofddoek achter de kassa. O wacht, dat natuurlijk wel. We proberen enkel de christelijke elementen te verwijderen.

Over paaseitjes kan ik mij niet zo druk maken. Eerst heb je de seculiere paashandel, voor allerlei mensen die weinig of niets met het christelijk geloof hebben en amper weten waar Pasen over gaat. Dat vinden we niet goed. En als een winkelier op het idee komt om die chocolade-eitjes eens anders te noemen, staat plotseling het christelijk karakter van de samenleving onder druk? Dan was die seculiere paashandel ineens allerchristelijkst?[/quote]

Het gaat hier m.i. niet om het anders noemen op zích. Wat dat betreft ben ik het met je eens dat er niets christelijks is aan paasdingen. Op zich kan ik me daar ook niet zo druk over maken. Vaak zijn ze zelfs terug te voeren tot vroegere heidense vruchtbaarheidsriten en -symbolen die niets van doen hebben met de werkelijke betekenis van Pasen.

Het gaat er, net als in Engeland, waar de biggetjes uit het sprookje moeten, om de wérkelijke beweegredenen. Als dat is vanwege moslims die hier moeiten mee hebben, en dat heeft er toch alle schijn van, ook bij de HEMA, dan is dát het punt waar het om gaat. In het sprookjesgeval gaat het immers ook niet om christelijk/niet-christelijk, maar om het jezelf in een dhimmi-status manoevreren.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 29 feb 2016 15:30

Ik liep de Hema binnen en las het als: vers-top-eieren.
Ik dacht, wat is dit nu weer? :lol:
Maar je moet ze dus verstoppen, aha.

Lekker hoor, maar niet die van de Hema. Het lekkerst zijn ze met room, caramel en advocaatvulling. :yum:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 feb 2016 15:37

Inderdaad. Wat hebben paaseieren met Pasen te maken? Hema geeft duidelijk aan waarom ze dit doen: Ze willen zich verre houden van geloofsovertuigingen. Toch al seculiere chocolade-eieren dan verstopeieren noemen lijkt me totaal geen probleem. En reacties als "De H stond voor Hollands maar nu voor Halal" en "van Paaseieren naar verstopeieren naar suikerfeesteieren" slaan dan helemaal nergens op. Deze actie is juist gedaan om religieuze dingen te vermijden ipv ze onder de aandacht te brengen. Onnodige bangmaker-ei dus maar weer eens....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 feb 2016 20:20

Marnix schreef:Ze willen zich verre houden van geloofsovertuigingen.

Ik las dat gisteren ook, en ik vind dat toch best wel een aparte zin. Het is maar net hoe je je dat voorstelt. Bijvoorbeeld zo?: Komt een man bij de HEMA, en hij zegt dat hij gelovig christen is. Krijgt hij te horen: "Opzouten dan! Wij houden ons verre van geloofsovertuigingen, en willen dus geen mensen in de winkel met een diepe geloofsovertuiging."

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 feb 2016 21:28

Marnix schreef:En reacties als "De H stond voor Hollands maar nu voor Halal" en "van Paaseieren naar verstopeieren naar suikerfeesteieren" slaan dan helemaal nergens op.

Toch zit er wel een kern van waarheid in.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 01 mar 2016 10:08

Mortlach schreef:Veel leuker is de schrikkelminuten en -seconden die zo nu en dan moeten worden ingelast om de kalender gelijk te houden met de baan van de aarde om de zon.

Ook grappig dat eeuwjaren (hoewel deelbaar door 4) geen schrikkeljaar zijn, tenzij het een veelvoud van 400 jaar betreft.
We gaan het met zijn allen waarschijnlijk niet meemaken, maar in 2100 slaan we de schrikkeldag over, waar we hem in 2000 wel gevierd hebben...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 mar 2016 10:43

Boekenlezer schreef:Ik las dat gisteren ook, en ik vind dat toch best wel een aparte zin. Het is maar net hoe je je dat voorstelt. Bijvoorbeeld zo?: Komt een man bij de HEMA, en hij zegt dat hij gelovig christen is. Krijgt hij te horen: "Opzouten dan! Wij houden ons verre van geloofsovertuigingen, en willen dus geen mensen in de winkel met een diepe geloofsovertuiging."

Nee, dan heb je het niet goed begrepen.

De volledige reactie van Hema
Hema-woordvoerder Arnold Drijver: ,,We hebben deze eitjes 'verstop eitjes' genoemd omdat het een leuk gebruik is om voor kinderen chocolade eitjes te verstoppen. We denken hierbij juist aan te sluiten bij een aloud gebruik binnen onze cultuur. Niets meer en niets minder. Hema houdt zich verre van geloofsovertuigingen, politieke of seksuele voorkeur of anderszins juist omdat Hema er voor iedereen is. Wij vinden het jammer dat er mensen zijn die ook hier weer een aanleiding zien om te twijfelen aan onze oprechtheid in deze. Overigens hebben veel van onze andere artikelen gewoon de naam Pasen met zich mee.''

Kortom: Bij de Hema is iedereen welkom, zijn alle overtuigingen welkom en de Hema zegt niet: Deze overtuiging is goed en de ander niet. Daar onthouden ze zich van. Dat je als winkel je daar niet mee bezig houdt is heel wat anders dan stellen dat een christen er te horen zou krijgen: Opzouten, je bent niet welkom. Sterker nog, als dat het geval was zou Hema zich niet verre van geloofsovertuigingen, voorkeuren enz maar zich er juist mee bemoeien. "We onthouden ons van geloofsovertuigingen dus christenen / moslims / joden zijn niet welkom" is natuurlijk zo tegenstrijdig als het maar kan zijn :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 mar 2016 13:11

Marnix schreef:
Nee, dan heb je het niet goed begrepen.

De volledige reactie van Hema
Hema-woordvoerder Arnold Drijver: ,,We hebben deze eitjes 'verstop eitjes' genoemd omdat het een leuk gebruik is om voor kinderen chocolade eitjes te verstoppen. We denken hierbij juist aan te sluiten bij een aloud gebruik binnen onze cultuur. Niets meer en niets minder. Hema houdt zich verre van geloofsovertuigingen, politieke of seksuele voorkeur of anderszins juist omdat Hema er voor iedereen is. Wij vinden het jammer dat er mensen zijn die ook hier weer een aanleiding zien om te twijfelen aan onze oprechtheid in deze. Overigens hebben veel van onze andere artikelen gewoon de naam Pasen met zich mee.''

Kortom: Bij de Hema is iedereen welkom, zijn alle overtuigingen welkom en de Hema zegt niet: Deze overtuiging is goed en de ander niet. Daar onthouden ze zich van. Dat je als winkel je daar niet mee bezig houdt is heel wat anders dan stellen dat een christen er te horen zou krijgen: Opzouten, je bent niet welkom. Sterker nog, als dat het geval was zou Hema zich niet verre van geloofsovertuigingen, voorkeuren enz maar zich er juist mee bemoeien. "We onthouden ons van geloofsovertuigingen dus christenen / moslims / joden zijn niet welkom" is natuurlijk zo tegenstrijdig als het maar kan zijn :)

Het is toch wel typisch dat voor sommige christenen "geloofsneutraal" direct antichristelijk betekent.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 mar 2016 13:43

Inderdaad. En dat niet-christenen bang zijn dat het een opstap is naar suikerfeesteieren en dat soort dingen. Slaat nergens op.

Lola2015
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lola2015 » 01 mar 2016 19:01

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 01 mar 2016 19:11

Lola2015 schreef:http://nos.nl/artikel/2090032-staat-mag-kerk-geen-persoonsgegevens-meer-geven.html

Goed of slechte ontwikkeling??

Een hoop gedoe extra voor veel mensen. Spijtig dus.

Grappig in deze context; http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... gers.dhtml

Puur kerken (en andere religieuze instellingen) pesten van D66. De symboolpolitiek partij bij uitstek.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”