Yoshi schreef:http://www.ad.nl/ad/nl/38261/Nieuws/article/detail/4253408/2016/02/28/Geen-paaseieren-maar-verstopeieren-bij-Hema.dhtml
Boekenlezer schreef:Hoe lang gaat het verloochenen van de eigen cultuur nog door? Straks mag het kassameisje ook niet meer met hoofddoek achter de kassa. O wacht, dat natuurlijk wel. We proberen enkel de christelijke elementen te verwijderen.
Over paaseitjes kan ik mij niet zo druk maken. Eerst heb je de seculiere paashandel, voor allerlei mensen die weinig of niets met het christelijk geloof hebben en amper weten waar Pasen over gaat. Dat vinden we niet goed. En als een winkelier op het idee komt om die chocolade-eitjes eens anders te noemen, staat plotseling het christelijk karakter van de samenleving onder druk? Dan was die seculiere paashandel ineens allerchristelijkst?[/quote]
Het gaat hier m.i. niet om het anders noemen op zích. Wat dat betreft ben ik het met je eens dat er niets christelijks is aan paasdingen. Op zich kan ik me daar ook niet zo druk over maken. Vaak zijn ze zelfs terug te voeren tot vroegere heidense vruchtbaarheidsriten en -symbolen die niets van doen hebben met de werkelijke betekenis van Pasen.
Het gaat er, net als in Engeland, waar de biggetjes uit het sprookje moeten, om de wérkelijke beweegredenen. Als dat is vanwege moslims die hier moeiten mee hebben, en dat heeft er toch alle schijn van, ook bij de HEMA, dan is dát het punt waar het om gaat. In het sprookjesgeval gaat het immers ook niet om christelijk/niet-christelijk, maar om het jezelf in een dhimmi-status manoevreren.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.