Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor rotterdam » 24 feb 2016 07:26

Nina schreef:
Rotterdam schreef:Maar ja dat zal ook wel geen argument zijn ben ik bang, Nina weet het vast beter dan Augustinus.

Augustinus leefde van 354 - 430, dus laten we niet doen alsof hij een ooggetuige was.
De vervangingsleer is door hem de kerk binnen geslopen. Niet een erg betrouwbare 'bron', vind ik.

Ja dat had ik dus al verwacht - Nina weet het beter dan Augustinus. #-o
Ik stel vast dat ze op al mijn andere punten niet reageert.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 24 feb 2016 10:56

Rotterdam:

Code: Selecteer alles

Ja dat had ik dus al verwacht - Nina weet het beter dan Augustinus. #-o

Dat is haar goed recht, en zij ( ik neem tenminste op de klank af aan dat nina vrouw is ) volgt hierin jullie voorbeeld. Want jullie ging toch ook niet op mijn punten in? En dat ze beter weet dan Augustinus komt niet doordat ze meer licht zou hebben, maar omdat er sindsdien wel wat gebeurd is dat ons tot nadere bezinning dwingt. Want God heeft het doodgewaande Israël als een fenix uit de as doen herrijzen door de dorre doodsbeenderen weer tot een volk bij elkaar te voegen, al is het dat er nog geen Geest in is. En er is niets nieuws onder de zon; ook in Israël was het de grootste en wijste koning die Israël ooit gehad heeft die de 1e uit het huis van David was die Israël voorging in afgoderij. En Aäron nam de leiding in de zonde met het gouden kalf. En zo heeft Augustinus de grond gelegd voor de heiligenverering door het bidden op het graf van een heilige. Alle vlees is als gras, niks goeds van te verwachten! En nu is de schrik en de verdwazing in het geref.kamp zo groot dat prof.dr.W.Verboom ooit in de ‘Waarheidsvriend’ een fictieve brief aan de ‘eerwaarde vader Calvijn’ schreef waarin hij deze smeekt om meer licht in deze duistere zaken. Men wendt zich blijkbaar liever tot de dode Calvijn dan tot het woord van de levende God! ereunao

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 24 feb 2016 10:58

ereunao schreef:Dat is haar goed recht, en zij ( ik neem tenminste op de klank af aan dat nina vrouw is ) volgt hierin jullie voorbeeld. Want jullie ging toch ook niet op mijn punten in? En dat ze beter weet dan Augustinus komt niet doordat ze meer licht zou hebben, maar omdat er sindsdien wel wat gebeurd is dat ons tot nadere bezinning dwingt. Want God heeft het doodgewaande Israël als een fenix uit de as doen herrijzen door de dorre doodsbeenderen weer tot een volk bij elkaar te voegen, al is het dat er nog geen Geest in is. En er is niets nieuws onder de zon; ook in Israël was het de grootste en wijste koning die Israël ooit gehad heeft die de 1e uit het huis van David was die Israël voorging in afgoderij. En Aäron nam de leiding in de zonde met het gouden kalf. En zo heeft Augustinus de grond gelegd voor de heiligenverering door het bidden op het graf van een heilige. Alle vlees is als gras, niks goeds van te verwachten! En nu is de schrik en de verdwazing in het geref.kamp zo groot dat prof.dr.W.Verboom ooit in de ‘Waarheidsvriend’ een fictieve brief aan de ‘eerwaarde vader Calvijn’ schreef waarin hij deze smeekt om meer licht in deze duistere zaken. Men wendt zich blijkbaar liever tot de dode Calvijn dan tot het woord van de levende God! ereunao

Je blijft het toch leuk vinden om karikaturen te plaatsen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 24 feb 2016 10:58

Het is natuurlijk geen heiligschennis om het niet eens te zijn met Augustinus, noch heb je het daardoor hoog in je bol zoals gesuggereerd wordt.
Zo denkt Rotterdam het ook beter te weten dan Nina en anderen, nou dat mag. Niks schokkends aan #-o
Augustinus was, net als wij hier allemaal, gewoon een mens. Net als vroeger zijn er ook nu geleerde en ongeleerde mensen, en alles er tussenin.
Wie het schokkend vind om van mening te verschillen met Augustinus verraadt daarmee dat die hem op een voetstuk geplaatst heeft.

Naar mijn mening heeft Augustinus een belangrijk aandeel gehad in het realiseren van Jesaja 25: 7 En Hij zal op deze berg verslinden de sluier waarmee het gezicht van alle volken omsluierd is, en de bedekking waarmee alle naties bedekt zijn.
Het gros van de christelijke wereld heeft geen oog voor de positie en toekomst van Israël (lees de profeten zonder te vergeestelijken), en het feit dat het de overgrote meerderheid is die het verbondenverhaal gelooft (010 zet de getallen hier met regelmaat neer) wordt aangevoerd als argument dat die leer de goeie is. Ahumm, eigenlijk bevestigt het alleen maar bovenstaande tekst!
Het christendom heeft vanwege de vervangingsleer -waar de verbondenleer deel vanuit maakt- in de naam van Jezus Israël de vreselijkste dingen aangedaan. In plaats van hen tot jaloersheid te verwekken hebben we precies het tegenovergestelde gedaan.
Daniël heeft geprofeteerd dat aan het eind der tijden de kennis zal toenemen Hoofdstuk 12: houd deze woorden geheim en verzegel dit boek tot de tijd van het einde. Velen zullen het onderzoeken en de kennis zal toenemen.
Ik geloof dat in deze tijd de kennis aan het vermeerderen is, want steeds meer mensen gaan Israël weer zien.
Ik geloof dat God bezig is de sluier-bedekking weg te nemen, dat het niet lang meer duurt voordat vers 8 werkelijkheid gaat worden: de Heere HEERE zal de tranen van alle gezichten afwissen en de smaad van Zijn volk wegnemen van heel de aarde, want de HEERE heeft gesproken.
Dan zal blijken dat God trouw is aan zijn verbond, ook al heeft de kerk daar zn eigen invulling aan gegeven.

De doop in de plaats van de besnijdenis: Waarom heeft Paulus, die zoveel over de besnijdenis heeft gezegd, er dan niet één keertje over gerept dat de besnijdenis overgegaan is in de doop. Een hele vergadering in Handelingen over de besnijdenis ... maar niks hoor. De Galaten-brief, ook al niks. De besnijdenis was een onderwerp wat (ook) in die dagen sterk speelde, waar hij dan ook over gesproken heeft.
Rederlijkerwijs mogen we dan toch verwachten dat hij in die vergadering die m.n over de besnijdenis ging duidelijk had gemaakt dat de doop daarvoor in de plaats gekomen is. Och jongens, en dat wordt mij een tunnelvisie verweten! :neeschudden:

Yoshi schreef:Alsof de praktijk bij zogenaamde volwassen wedergeboren christenen zoveel beter is.
Dat zeg ik dan ook niet.
Yoshi schreef:De doop is de wedergeboorte ongeacht wanneer die geschied.
Ik geloof Johannes meer dan de RKK: 1 Johannes 5: 1 Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 24 feb 2016 11:38

naamloos schreef:Het gros van de christelijke wereld heeft geen oog voor de positie en toekomst van Israël (lees de profeten zonder te vergeestelijken), en het feit dat het de overgrote meerderheid is die het verbondenverhaal gelooft (010 zet de getallen hier met regelmaat neer) wordt aangevoerd als argument dat die leer de goeie is. Ahumm, eigenlijk bevestigt het alleen maar bovenstaande tekst!
Het christendom heeft vanwege de vervangingsleer -waar de verbondenleer deel vanuit maakt- in de naam van Jezus Israël de vreselijkste dingen aangedaan. In plaats van hen tot jaloersheid te verwekken hebben we precies het tegenovergestelde gedaan.
Daniël heeft geprofeteerd dat aan het eind der tijden de kennis zal toenemen Hoofdstuk 12: houd deze woorden geheim en verzegel dit boek tot de tijd van het einde. Velen zullen het onderzoeken en de kennis zal toenemen.
Ik geloof dat in deze tijd de kennis aan het vermeerderen is, want steeds meer mensen gaan Israël weer zien.
Ik geloof dat God bezig is de sluier-bedekking weg te nemen, dat het niet lang meer duurt voordat vers 8 werkelijkheid gaat worden: de Heere HEERE zal de tranen van alle gezichten afwissen en de smaad van Zijn volk wegnemen van heel de aarde, want de HEERE heeft gesproken.
Dan zal blijken dat God trouw is aan zijn verbond, ook al heeft de kerk daar zn eigen invulling aan gegeven.

:jaknikken:
Er is al heel wat redekaveling geweest over de rechtvaardiging van de geloofsdoop t.o.v. de kinderdoop.
Is het in deze discussie misschien beter om eerst Israël de juiste positie terug te geven en hierin te laten zien dat de kinderdoop niet te rechtvaardigen is. Ereunao doet dat wel enigszins.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 feb 2016 12:16

naamloos schreef:Het is natuurlijk geen heiligschennis om het niet eens te zijn met Augustinus, noch heb je het daardoor hoog in je bol zoals gesuggereerd wordt.
Zo denkt Rotterdam het ook beter te weten dan Nina en anderen, nou dat mag. Niks schokkends aan #-o
Augustinus was, net als wij hier allemaal, gewoon een mens. Net als vroeger zijn er ook nu geleerde en ongeleerde mensen, en alles er tussenin.
Wie het schokkend vind om van mening te verschillen met Augustinus verraadt daarmee dat die hem op een voetstuk geplaatst heeft.

Ach naamloos, wat is een voetstuk ? Ik acht hem in ieder geval vele malen hoger en betrouwbaarder dan al die amateur theologen en zelfverklaarde profeten (en profetessen) op deze site.
Zonder "leer" zonder apostolisch getuigenis (traditie) wordt de kerk een schip zonder roer.
En dat is duidelijk te zien in dit topic.

Gisteren schreef Chaya ; meent men in 2016 de verlichting te hebben. Triest. Ik trek me terug uit deze discussie.
En gelijk heeft ze, ik volg haar naar de uitgang.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 24 feb 2016 12:53

rotterdam schreef:Gisteren schreef Chaya ; meent men in 2016 de verlichting te hebben. Triest. Ik trek me terug uit deze discussie.
En gelijk heeft ze, ik volg haar naar de uitgang.
LOL! Nog geen week geleden zei je: "Ik ga de discussie verder niet aan maar de Bijbel zegt ..." (pagina 83) En vervolgens doe je gewoon mee met de discussie. En je hebt nog minstens 2x gezegd dat je niet meedeed met de doop-discussie, om daarna toch driftig mee te doen.
Dikke prima hoor, maar je blijkt zelf niet te weten wat je wilt.
rotterdam schreef:Ach naamloos, wat is een voetstuk ? Ik acht hem in ieder geval vele malen hoger en betrouwbaarder dan al die amateur theologen en zelfverklaarde profeten (en profetessen) op deze site.
Zonder "leer" zonder apostolisch getuigenis (traditie) wordt de kerk een schip zonder roer.
En dat is duidelijk te zien in dit topic.
Ach Rotterdam, ik ben niet onder de indruk van je poging anderen te kleineren. (dat vind ik altijd van zwakte getuigen, en het is ook laag. Erg bevorderlijk voor de eenheid, niet?) Verders, met de leer en getuigenis vanuit de traditie zijn er veel ergere dingen gebeurd dan in dit topic.
benefietdiner schreef:Er is al heel wat redekaveling geweest over de rechtvaardiging van de geloofsdoop t.o.v. de kinderdoop.
Is het in deze discussie misschien beter om eerst Israël de juiste positie terug te geven en hierin te laten zien dat de kinderdoop niet te rechtvaardigen is. Ereunao doet dat wel enigszins.
Dat klopt. Het één hangt aan het andere vast, en het heeft alles met Israël te maken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ereunao

Berichtdoor ereunao » 24 feb 2016 13:17

benefietdiner:

Ja, maar juist dat laat men liggen en daarom komen wij hier nooit uit. Want de eigen identiteit van Israël wordt niet onderkent. Omdat de verzoening dezelfde is als onder Gods verbond met Israël meent men dat nu ook dat verbond op de kerk overgegaan is en het N.V. voor Israël en de kerk dezelfde heilsperspectieven biedt. Niet beseft wordt dat de Gemeente v.Chr. een nieuwe schepping is die , door de inwonende Geest aan Hem verbonden in Zijn opstandingsleven een heel andere relatie met dezelfde Messias heeft. Deze verschillen worden op basis van de grootste gemene deler tegen elkaar weggestreept. Maar, geloof mij, al is elke koe een dier met vier poten, een kop en een staart, daarom is elk dier nog geen koe! Feitelijk gaat het hier dus niet om een verv.theorie, maar om identiteits vervalsing. De kerk loopt al eeuwen met het paspoort van Israël op zak. En daarom is Leiden in last nu de wettige erfgenaam van de beloften uit zijn graf verrezen is. ereunao

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 24 feb 2016 13:33

Mooie discussie! Hopelijk blijven jullie met elkaar in gesprek.
Niet weglopen hoor Chaya, en Rotterdam niet cynisch worden, dat vertroebelt de discussie.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

ereunao

Berichtdoor ereunao » 24 feb 2016 16:15

mona:
[quote]Mooie discussie! Hopelijk blijven jullie met elkaar in gesprek.
Niet weglopen hoor Chaya, en Rotterdam niet cynisch worden, dat vertroebelt de discussie.[/[quote]

Mooi, en nu Marnix, Rotterdam mag ook! Maar dan wel terzake. niet met eeuwenoude stellingen die weliswaar de status van een axioma verkregen hebben, maar intussen alle bijbelse grond missen ereunao

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 24 feb 2016 16:44

rotterdam schreef:Ja dat had ik dus al verwacht - Nina weet het beter dan Augustinus. #-o

Augustinus, dat was toch degene die tot één van de grondleggers van de vervangingstheolgie gerekend mag worden?

"Een klassiek voorbeeld van wat de vervangingstheologie inhoudt, treffen we aan bij de kerkvader Augustinus in zijn uitleg van Psalm 59:12 (De civitate Dei XVIII, 46) (.....)." (citaat van http://www.ibstudiehuis.nl).

Maar ja, het is van Augustinus en dan is het wel goed. Toch? Of weet ik het dan, net als Nina, ook beter als ik daar kritiek op heb?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2016 23:41

ereunao schreef:
Mooi, en nu Marnix, Rotterdam mag ook! Maar dan wel terzake. niet met eeuwenoude stellingen die weliswaar de status van een axioma verkregen hebben, maar intussen alle bijbelse grond missen ereunao

Ik heb dat al uitgebreid gedaan ik blijf niet bezig marnix
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ereunao

Berichtdoor ereunao » 25 feb 2016 10:16

Marnix:Ik heb dat al uitgebreid gedaan ik blijf niet bezig marnix
Dat heb je juist niet gedaan, ik heb er op gewezen dat , al rusten alle verbonden op dezelfde verzoening, dat geen bewijs is dat die verbonden nu ookop de kerk overgegaan zijn. En ook dat de kerk een heel andere relatie met dezelfde Messias heeft als Israël. En dat juist daar de fout in jullie redenering zit! ereunao

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 25 feb 2016 10:33

ereunao schreef:Marnix:Ik heb dat al uitgebreid gedaan ik blijf niet bezig marnix
Dat heb je juist niet gedaan, ik heb er op gewezen dat , al rusten alle verbonden op dezelfde verzoening, dat geen bewijs is dat die verbonden nu ookop de kerk overgegaan zijn. En ook dat de kerk een heel andere relatie met dezelfde Messias heeft als Israël. En dat juist daar de fout in jullie redenering zit! ereunao

Doe nou niet zo zielig ereunao. Marnix en helemaal Elbert (in de diverse oude topics) hebben jouw woorden weerlegt. Dat jij dat niet kan overnemen is jouw zaak, dat is de vrijheid van een forum. Maar kom niet aan met deze opmerkingen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 25 feb 2016 12:17

Doe nou niet zo zielig ereunao. Marnix en helemaal Elbert (in de diverse oude topics) hebben jouw woorden weerlegt. Dat jij dat niet kan overnemen is jouw zaak, dat is de vrijheid van een forum. Maar kom niet aan met deze opmerkingen.
e

Ze hebben mijn woorden niet weerlegd op de punten die ik noemde; ze zijn er met geen woord op ingegaan. En dat terwijl dit de enige sleutel is die op dit slot past! Maar Rotterdam verwijt nina wel dat ze op de andere punten niet ingegaan is
ereunao

Terug naar “[Religie] - Algemeen”