Het is natuurlijk geen heiligschennis om het niet eens te zijn met Augustinus, noch heb je het daardoor hoog in je bol zoals gesuggereerd wordt.
Zo denkt Rotterdam het ook beter te weten dan Nina en anderen, nou dat mag. Niks schokkends aan
Augustinus was, net als wij hier allemaal, gewoon een mens. Net als vroeger zijn er ook nu geleerde en ongeleerde mensen, en alles er tussenin.
Wie het schokkend vind om van mening te verschillen met Augustinus verraadt daarmee dat die hem op een voetstuk geplaatst heeft.
Naar mijn mening heeft Augustinus een belangrijk aandeel gehad in het realiseren van Jesaja 25: 7 En Hij zal op deze berg verslinden
de sluier waarmee het gezicht van alle volken omsluierd is, en de bedekking waarmee alle naties bedekt zijn.Het gros van de christelijke wereld heeft geen oog voor de positie en toekomst van Israël (lees de profeten zonder te vergeestelijken), en het feit dat het de overgrote meerderheid is die het verbondenverhaal gelooft (010 zet de getallen hier met regelmaat neer) wordt aangevoerd als argument dat die leer de goeie is. Ahumm, eigenlijk bevestigt het alleen maar bovenstaande tekst!
Het christendom heeft vanwege de vervangingsleer -waar de verbondenleer deel vanuit maakt- in de naam van Jezus Israël de vreselijkste dingen aangedaan. In plaats van hen tot jaloersheid te verwekken hebben we precies het tegenovergestelde gedaan.
Daniël heeft geprofeteerd dat aan het eind der tijden de kennis zal toenemen Hoofdstuk 12: houd deze woorden geheim en verzegel dit boek tot de tijd van het einde. Velen zullen het onderzoeken en de kennis zal toenemen.
Ik geloof dat in deze tijd de kennis aan het vermeerderen is, want steeds meer mensen gaan Israël weer zien.
Ik geloof dat God bezig is de sluier-bedekking weg te nemen, dat het niet lang meer duurt voordat vers 8 werkelijkheid gaat worden: de Heere HEERE zal de tranen van alle gezichten afwissen en de smaad van Zijn volk wegnemen van heel de aarde, want de HEERE heeft gesproken.
Dan zal blijken dat God trouw is aan zijn verbond, ook al heeft de kerk daar zn eigen invulling aan gegeven.
De doop in de plaats van de besnijdenis: Waarom heeft Paulus, die zoveel over de besnijdenis heeft gezegd, er dan niet één keertje over gerept dat de besnijdenis overgegaan is in de doop. Een hele vergadering in Handelingen over de besnijdenis ... maar niks hoor. De Galaten-brief, ook al niks. De besnijdenis was een onderwerp wat (ook) in die dagen sterk speelde, waar hij dan ook over gesproken heeft.
Rederlijkerwijs mogen we dan toch verwachten dat hij in die vergadering die m.n over de besnijdenis ging duidelijk had gemaakt dat de doop daarvoor in de plaats gekomen is. Och jongens, en dat wordt mij een tunnelvisie verweten!
Yoshi schreef:Alsof de praktijk bij zogenaamde volwassen wedergeboren christenen zoveel beter is.
Dat zeg ik dan ook niet.
Yoshi schreef:De doop is de wedergeboorte ongeacht wanneer die geschied.
Ik geloof Johannes meer dan de RKK: 1 Johannes 5: 1 Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)