Marnix schreef:
Hoe verandert dat het perspectief? Natuurlijk staat de doop niet los maar hoort in het perspectief van geloof wat de Geest je geeft als Hij in je woont. In Handelingen 2 zie je dat de Geest komt en mensen bekeren zich en laten zich dopen. Die twee gaan hand in hand. En zeker, het gaat om geloof, de doop is een teken en zegel en een stap
door / in geloof.
Ik snap wat je bedoelt maar met een ander perspectief doelde ik erop dat de discussie; kinder- of geloofsdoop, niet zo heel relevant is als je je bedenkt dat die andere doop (geestelijke doop) de doorslag geeft.
Ik vind het persoonlijk moeilijk om het één boven het ander te stellen. In uitleg van beide kampen zit een waarheid..dan ben je sneller geneigd om dat te doen wat je altijd is geleerd.
Wij hadden laatst een preek die ging over Joh. de doper en ik vond het zeer interessant te ontdekken dat als je je liet dopen als Jood zijnde, jezelf min of meer als een proseliet neerzette. (Deze traden toe tot het Joodse geloof, als heidenen, na een 'cursus' van een afzienbare tijd, en werden toen al gedoopt! (In m'n eigen woorden)
Je kan je dus voorstellen dat het heel wat moed en vooral geloof vergde om je 'joodse' gezicht te verliezen. Dat geeft ergens dus ook wel een nuance, namelijk dat van het zichtbaar dopen een sterke boodschap uitging.