meribel schreef:wat een mooi gedicht Moestuin!
wie is de schrijver daarvan?
Weet ik niet Meribel, ik had het vroeger ooit wel eens op Refoforum geplaats.
Misschien dat iemand anders het weet.
Er is ook nog een variant van "de Buurman"
Mijn rechterbuurman is vannacht gestorven,
hij had een maagkwaal en is dood gebloed.
Hij had zich hier een goed bestaan verworven
Ik vraag mij af, hoe hij het boven doet ?
Ik vrees, dat ondanks deskundig overleggen,
hij deze schade zelfs niet heeft begroot.
Ik had ook, toen ’t nog kon, hem moeten zeggen
zich te verzekeren voor nà de dood !
Doch, wat ook ’t deel zij, dat hij heeft verworven,
het is voorbij, voor hem is ’t pleit beslecht.
Mijn rechterbuurman is vannacht gestorven…..
en ik heb nooit een woord tot zijn behoud gezegd ! Het is zo indringend.
Het roept vragen op.
Het maakt me schuldig, wat doe ik?
Als het te laat is en ik heb niks gezegd.....dat voelt zeer ernstig.
en tegelijk
Hoe had ik het kunnen / moeten zeggen, en voor als ik het geprobeerd had, en hij wilde het niet horen
enz....
Daarnaast denk ik het nooit te kunnen, ben bang om overpraat te worden, het onderspit te delven in het gesprek
Genoeg redenen te bedenken waarom het niet kan
Je kan het ook niet in het licht houden van
vanuit het uitgangspunt dat iedereen hier reformatorisch is.... de 1 heeft een reformatorische buurman (lijkt een makkie dan)
de ander een Nederlands Gereformeerde buurman (niet al te moeilijk) de ander een PKN buurman ( tja, je kan het heel moeilijk al gaan maken) en dan....dan houden we onze mond, eerst nog evangelisch.....is als buren mee te leven, graag zelfs (in kerkelijk opzicht ligt dat vast wel even anders, maar als buurman van je huis, prima.) beter dan een buurman die atheist is, of hardrocker, of zondags de pop songs door de muren heen klinken en noem maar op.
..................................vul zelf maar je eigen situatie in op de puntjes
http://www.youtube.com/watch?v=HSUAmPHjwgg1. Is hier een hart door vrees benard, vermoeid door 's levens strijd?
Twijfel drukt u neer, gij struikelt telkens weer,
o, vat weer moed, want God is goed en steeds tot hulp bereid!
Zo gij slechts kunt geloven, ziet gij Zijn heerlijkheid.
Refrein: Daar zijn geen grenzen aan Jezus' macht
voor elk die wond'ren van Hem verwacht.
Ja, wie Hem aanraakt, ervaart Zijn kracht.
Daar zijn geen grenzen aan Jezus' macht
2. Gaat gij gebukt, door zorg gedrukt? Leg dan uw lasten neer!
Tob niet langer voort, vertrouw op 's Heren woord!
Hij hoort uw beê en schenkt u vreê in liefde eind'loos teer.
Zo gij slechts kunt geloven, niets is onmoog'lijk meer! Het gebed vermag veel.
Als wij zaaien (ook al is het naar ons idee, niet tot nut geweest, ) je weet nooit hoe het land in harten en dat het ooit tot kiem komt
Op de tuin zie ik het weleens, je zaait, het 1 komt op, het ander niet, soms na 2 jaar komt er nog zaad opeens tot bloei, zo is het ook in het leven.
Bij God is niets onmogelijk, dat we dit nooit vergeten.
Hoe vaak we ook struikelen over onze woorden om te getuigen, God werkt !
Nalaten is vele malen erger.
Paulus schrijft in de brief aan de Romeinen (1)
16 Want ik schaam mij niet voor het Evangelie van Christus, want het is een kracht van God tot zaligheid voor ieder die gelooft, eerst voor de Jood, en ook voor de Griek.
17 Want de gerechtigheid van God wordt daarin geopenbaard uit geloof tot geloof, zoals geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven.
Nu lijkt het alsof Paulus heel sterk in zijn schoenen staat, maar niets is minder waar, meer met knikkende knieen ook
dat lezen we in de Korintiers brief 1 Kor 2
1 En ik, broeders, toen ik bij u kwam, ben niet gekomen om u met voortreffelijkheid van woorden of van wijsheid het getuigenis van God te verkondigen,
2 want ik had mij voorgenomen niets anders onder u te weten dan Jezus Christus, en Die gekruisigd.
3 En ik was bij u in zwakheid, met vrees en veel beven.
4 En mijn spreken en mijn prediking bestonden niet in overtuigende woorden van menselijke wijsheid, maar in het betonen van geest en kracht,
5 opdat uw geloof niet zou bestaan in wijsheid van mensen, maar in kracht van God. Amen!
MoesTuin