Pfff, wat hebben jullie allemaal een tijd op te discussiëren
Hier nog een antwoord van mijn kant op je reactie van enkele pagina's terug.
Mortlach schreef:Hmmm, en hallucinaties dan?
Die kunnen slechts resultaat zijn van een bepaalde configuratie van de materie
Maar het is wel een fundamenteel probleem van de wiskunde, de vraag of wiskundige 'waarheden' op zichzelf bestaan of niet. Op die vraag zijn verschillende antwoorden met verschillende gevolgen mogelijk. Ik weet wel dat een van de fundamentele aannames van de wetenschap (maar van iedereen eigenlijk) is dat de logica zoals we die kennen klopt. Dat is inderdaad niet te bewijzen, want je hebt logica nodig om de waarheid van logica te bewijzen en dat werkt dus niet. Maar de gevolgen als het niet waar zou zijn, zouden niet te overzien zijn. Het is dus iets wat ik in de groep 'waar, maar niet bewijsbaar' plaats.
Tja, een platonist zou misschien iets zeggen als: het Ware wordt uitgedrukt in wiskundige formules, en wiskundige formules gaan terug tot het Ware. De vraag of het Ware dan bestaat, is voor een naturalist lastig te beantwoorden. Ontkenning is lastig om uniformiteit te bewaren, en erkennen is in strijd met een materieel wereldbeeld. Of er moet nog een derde mogelijk antwoord zijn.
EDIT: een behoorlijk naturalistische visie op de ziel kan denk ik bij Aristoteles gevonden worden. Hij kende (in tegenstelling tot Plato) een sterfelijke ziel, die terugkeerde tot de wereldgeest. #ofzoiets.
Goed, ja, misschien moeten we het over 'maximaal kenbaar' hebben en niet over absoluut kenbaar. We weten inderdaad dat er zaken zijn in de natuurlijke werkelijkheid die niet absoluut kenbaar zijn. Op kwantumniveau wordt het wat lastig. Dit geeft twee interessante punten: vrije wil en Gods alwetendheid.
Als vrije wil een gevolg is van materiële effecten - wat ik geloof - is het dan echt vrij of niet. Welk effect heeft de kwantum-onzekerheid dan?
Gods alwetendheid: kent God zowel het moment en de positie van een deeltje volledig wel? Waarom/hoe? Hij hoeft natuurlijk geen meting te doen, maar is dat genoeg?
Tja, kwantumfilosofie... Daar moet ik je een antwoord op schuldig blijven... Er zijn natuurlijk verschillende concepten over het al dan niet bestaan van een 'hidden variable' enzo, maar dat is beyond my scope om daar echt iets zinnigs over te zeggen, waar ik redelijkerwijs zelf vertrouwen in heb dat het enige waarheid in zich bevat. De visie dat QM slechts in staat is probabiliteiten uit te rekenen, zegt (denk ik) ook nog niet direct iets over het gedrag van de individuele deeltjes.
Een debat over vrije wil en determinisme, al dan niet in combinatie met QM, lijkt me hier off-topic. Wel interessant, maar ook ingewikkeld

Volgens mij ontkent iemand als Swaab de menselijke vrijheid? Maar dat weet ik niet zeker.
Even over Gods alwetendheid:
in den beginne, toen de materie/energie geschapen werd(nee, dit is geen nieuwe vertaling van Genesis 1:1), werd daarin niet een beginconditie gelegd, waarna de materie zich verder gedroeg zoals ze zich nu nog gedraagt? Ik weet niet in hoeverre ik/we hier uitkomen op determinisme en deïsme, of hoe verantwoord dit QM gezien is. Je moet begrijpen dat scheikunde zich niet zo in de QM(filosofie) verdiept; scheikundigen werken vooral met de resultaten uit de QM. Orbitaaloverlap enzo.
Misschien biedt de QM, of de snaartheorie:D wel een hele mooie oplossing voor de vrije wil;)
Niet echt. De oorspronkelijke vraag was geloof ik of ieder mens tot Hitleresk kwaad in staat was. Het experiment geeft aan dat de mens tot kwaad in staat is, maar er is nog wel even een verschilletje tussen mensen mishandelen en wat Hitler deed.
Correct, al zal het lastig te controleren zijn of ieder mens er toe in staat is miljoenen anderen de dood in te jagen...
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2