Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 12 feb 2016 11:45

Boekenlezer schreef:O ja? Toon dat dan maar eens aan! Dat lijkt mij onmogelijk te bewijzen, aangezien we het niet over een object hebben wat wij even in onze handen kunnen nemen en er proeven mee uit kunnen voeren.
Maar goed, je opmerking zal wel wat minder serieus bedoeld zijn.

Dat lijkt me toch precies het punt dat PCrtje wil maken. Als je de aan- of afwezigheid van de HG onmogelijk kunt aantonen, en de leiding die de HG al dan niet geeft onmogelijk kan aantonen, kun je het dus niet als argument gebruiken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 feb 2016 11:50

Cathy schreef:RD: Niet de biologische verwantschap tussen mensen, maar de religieuze band bepaalt of zij iets voor een ander overhebben. Het principe van de natuurlijke selectie in de evolutietheorie, lijkt op dit punt te falen. Dat concludeert een groep internationale onderzoekers woensdag in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.

Ik denk dat het dit artikel is:
http://www.nature.com/nature/journal/va ... 16980.html

Dat haal ik toch echt niet uit de pre-view die beschikbaar is.

Holding a range of relevant variables constant, the higher participants rated their moralistic gods as punitive and knowledgeable about human thoughts and actions, the more coins they allocated to geographically distant co-religionist strangers relative to both themselves and local co-religionists. Our results support the hypothesis that beliefs in moralistic, punitive and knowing gods increase impartial behaviour towards distant co-religionists, and therefore can contribute to the expansion of prosociality.

Hoe meer men denkt dat de god almachtig is en geneigd te straffen, hoe meer gelovigen geven aan medegelovigen op afstand. Dat is wat ik lees. Ik zie niets over biologische banden.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 12 feb 2016 12:04

Ik begreep het ook al niet. Maar ik ben niet zo heel erg goed in Engels. 8-[
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 12 feb 2016 12:09

Quasi schreef:Ik hoop dat je begrijpt dat dit jouw uitspraken zijn. De wetenschap zal zoiets nooit stellen.

Ze werken zoals boven al genoemd met marges van onzekerheid. De kans dat de aarde zo oud is als de YEC-lui beweren is ongeveer 0.0000000000000000000000001%. Het is voorbij alle redelijke twijfel dat de aarde en het universum niet zo oud is.

Quasi schreef:Hoho, je maakt er zelf een cirkelredenering van. Je verbouwt het verhaal van JohannesHermanus tot een cirkelredenering. Dat is wat anders dan zeggen dat wat JohannusHermanus zegt een cirkelredenering is.

Het is een cirkelredenering. Als wat JohannusHermanus zegt correct is zou niemand bekeerd kunnen worden door het lezen van de Bijbel. Ongelovigen hebben immers niet de Heilige Geest in zich. Dat lijkt me nogal tegenstrijdig met een aantal christelijke doctrines.

Quasi schreef:O ja? Toon dat dan maar eens aan! Dat lijkt mij onmogelijk te bewijzen, aangezien we het niet over een object hebben wat wij even in onze handen kunnen nemen en er proeven mee uit kunnen voeren.
Maar goed, je opmerking zal wel wat minder serieus bedoeld zijn.

Waarom neem je dit zonder pardon aan van iemand waarmee je het eens bent, maar moet iemand waar je het niet mee eens bent maar bewijzen? Je demonstreert nu gewoon de complete ongeldigheid van het argument.

Quasi schreef:Dat geldt voor schattingen van twee- tot driehonderd jaar geleden ook, dat die buiten de marge vallen van de onzekerheid. Bijvoorbeeld als de ouderdom van de aarde op honderd miljoen jaren gesteld werd. Toch zijn die schattingen dan maar even gedaan!

De schatting wordt alleen maar preciezer. Vroeger berekenden ze de afstand naar Australie met het aantal dagen reizen op een schip. Zeggen dat de aarde rond de 6000 jaar is is als zeggen dat Australie op 50 meter van Utrecht af ligt.

Dat haal ik toch echt niet uit de pre-view die beschikbaar is.

Mortlach schreef:Holding a range of relevant variables constant, the higher participants rated their moralistic gods as punitive and knowledgeable about human thoughts and actions, the more coins they allocated to geographically distant co-religionist strangers relative to both themselves and local co-religionists. Our results support the hypothesis that beliefs in moralistic, punitive and knowing gods increase impartial behaviour towards distant co-religionists, and therefore can contribute to the expansion of prosociality.

Hoe meer men denkt dat de god almachtig is en geneigd te straffen, hoe meer gelovigen geven aan medegelovigen op afstand. Dat is wat ik lees. Ik zie niets over biologische banden.

Inderdaad. Het causale verband is nog niet vastgesteld. Het zou net zo goed kunnen zijn dat de gelovigen meer geven omdat ze bang zijn gestraft te worden dan dat ze nou zoveel 'moreler' zijn dan ongelovigen.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 12 feb 2016 12:19

JohannesHermanus schreef:Daar waren we al over uit hè. Ik geloof God. U gelooft uw wetenschap.

Je doet alsof die 2 elkaar uitsluiten. Dat hoeft helemaal niet. Je zit toch op dit forum? Je begrijpt dat de computer het resultaat is van jarenlange wetenschappelijke vooruitgang?

JohannesHermanus schreef:Daar is niks flauws aan meneer kinpruik! Dat is gemeend vanuit de grond van mijn hart en ik leef in de stellige overtuiging dat zonder de Heilige Geest de Bijbel niet correct gelezen kan worden. Dan blijft het boek gewoon dicht.

Ik snap dat je het serieus meent en het gelooft. Daarom is het argument alleen nog niet geldig. Er is helemaal geen concensus over of die Heilige Geest wel bestaat of niet. Aannemende dat hij wel bestaat is het onmogelijk om aan te tonen dat jij met die Heilige Geest de Bijbel leest, dat een ander dat niet doet, en nog veel meer. Je doet met die uitspraken een hele hoop aannames die nergens op gegrond zijn.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 feb 2016 12:22

Cathy schreef:Ik begreep het ook al niet. Maar ik ben niet zo heel erg goed in Engels. 8-[

Als je denkt dat God je zal straffen, ben je geneigd aardiger te zijn tegen vreemden. Dit is goed voor sociale opbouw van samenlevingen. Dat is wat ik uit het verhaal haal.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 12 feb 2016 15:54

Mortlach schreef:Als we dan toch zaken aan het opsommen zijn die je als Kaft-tot-kafter moet 'goedpraten', dan vind ik zelf altijd het koperen vat uit 2 Koningen (geloof ik) erg leuk. Zowel de straal als de omtrek wordt gegeven en dan blijkt pi precies 3 te zijn en niet 3,1415....

U gelooft dat er ergens iets staat... een bedroevend niveau van Bijbelse kennis is wat u nu etaleert.

Hij maakte ook een koperen altaar, van twintig ellen in zijn lengte, en twintig ellen in zijn breedte, en tien ellen in zijn hoogte. Daartoe maakte hij de gegoten zee; van tien ellen was zij, van haar enen rand tot haar anderen rand, rondom rond, en van vijf ellen in haar hoogte, en een meetsnoer van dertig ellen omving ze rondom. Onder dezelve nu was de gelijkenis van runderen, rondom henen, die omsingelende, tien in een el, omringende de zee rondom; twee rijen dezer runderen waren in haar gieting gegoten. Zij stond op twaalf runderen, drie ziende naar het noorden, en drie ziende naar het westen, en drie ziende naar het zuiden, en drie ziende naar het oosten; en de zee was boven op dezelve; en al hun achterdelen waren inwaarts. Haar dikte nu was een hand breed, en haar rand als het werk van den rand eens bekers of ener leliebloem, bevattende vele bathen; zij hield drie duizend. (2Kron.4:1-5)

Het is ten hemel schreiend en tegelijkertijd verrassend, hoe vaak criticasters weigeren om vrij eenvoudige antwoorden te accepteren op problemen die niet zo heel moeilijk zijn om op te lossen. Met dat in het achterhoofd, is dit dan ook gelijk het laatste wat ik zal proberen te verduidelijken. Niet zozeer voor u, dan wel voor de oprecht belangstellenden.

1. Allereerst en belangrijkst: het is een kwestie van semantiek, m.a.w.; een korte beschrijving van een toestand zal nooit heel gedetailleerd zijn. De bijbel is geen technische blauwdruk.
2. Ten tweede: als men de verzen goed leest, dus alle beschikbare informatie extraheert, dan is de omtrek exact zoals men kan verwachten.
3. De mensen ten tijde van oude beschavingen, en zeker de Hebreeën, waren zeer goed onderlegd als het aankomt op wiskunde. Wat het gewoon zeer onwaarschijnlijk maakt dat men een grote geometrische fout niet zou hebben opgemerkt.

Als men niet verder kijkt dan vers 2, dan kan men concluderen dat het een cirkel betreft van 10 el doorsnee en 5 el hoog. Haar omtrek wordt geschreven op 30 el. Die omtrek zou mathematisch niet kloppen omdat de omtrek eigenlijk iets meer dan 31 el zou moeten zijn (31,416... om wat exacter te zijn). Nu vraag ik u om uw identiteitsbewijs eens te pakken en te bekijken van welke lengte u zou zijn volgens dit officiële document. Deze zal tot op de centimeter kloppen, echter zal een douanier u bij de grens tegenhouden als dit eigenlijk tot op de millimeter of micrometer een ander resultaat zou geven? Nee dus, het getal is accuraat genoeg om u doorgang te verlenen. Hetzelfde geld voor het stuk vlees wat u doorgaans haalt bij de slager: mag het een onsje meer zijn, wordt ook niet tot op de milligram nauwkeurig afgewogen, en we nemen genoegen met precisie tot aan de gram. Weinigen die zich daar druk over zouden maken toch.
Voorts is het gewoonweg onmogelijk voor de mens om exact het getal pi te berekenen. Alleen God weet dat! En het lijkt mij verre van handig om de Bijbel vol te schrijven met een oneindig getal, daar is de Bijbel niet voor bedoeld. God laat zoveel van Zich weten als goed is voor ons en dat is ruimschoots voldoende.

Diegenen die meer bewijs willen, verwijs ik naar vers 5. Daar staat nog een interessant stukje informatie die van belang is in deze kwestie:

Haar dikte nu was een hand breed,

In volledige context betekent dit dat de doorsnee en de omtrek onderdeel zijn van verschillende cirkels. De omtrek betreft namelijk de omtrek van de “zee” die zich aan de binnenkant van het object bevond. De doorsnee echter wordt gemeten van rand tot rand van het object. Men neme de omtrek van deze cirkel (30 el) en trekt een lijn door haar centrum van 10 el en u kunt concluderen dat u een handbreedte, oftewel ongeveer 10cm verder komt dan de rand van de omtrek... Precies zoals omschreven dus. En dat is, zeker gezien deze korte beschrijving, niet heel dichtbij benadering, maar zelfs zo dichtbij als maar mogelijk is in geschreven tekst!

Weet u, mensen hebben het volste recht om te vragen naar redenen waarom we de Bijbel geloven, vandaar ook dit antwoord. Echter als iemand maar blijft persisteren in het vragen naar de bekende wegen, dan is het die mens sowieso niet te doen om de redenatie, omdat ze daar nu eenmaal niet in geïnteresseerd zijn. Beter is het om weg te zeilen richting oprecht geïnteresseerden, dan te verdrinken in uw gesmolten zee.

Ongetwijfeld zijn die Hebreeën volgens u nu stupide mensen die geen universitaire opleiding hebben genoten. Ik wens u smakelijk eten met uw puntje uit deze taart.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 feb 2016 16:17

JohannesHermanus schreef:Het is ten hemel schreiend en tegelijkertijd verrassend, hoe vaak criticasters weigeren om vrij eenvoudige antwoorden te accepteren op problemen die niet zo heel moeilijk zijn om op te lossen. Met dat in het achterhoofd, is dit dan ook gelijk het laatste wat ik zal proberen te verduidelijken. Niet zozeer voor u, dan wel voor de oprecht belangstellenden.

1. Allereerst en belangrijkst: het is een kwestie van semantiek, m.a.w.; een korte beschrijving van een toestand zal nooit heel gedetailleerd zijn. De bijbel is geen technische blauwdruk.
2. Ten tweede: als men de verzen goed leest, dus alle beschikbare informatie extraheert, dan is de omtrek exact zoals men kan verwachten.
3. De mensen ten tijde van oude beschavingen, en zeker de Hebreeën, waren zeer goed onderlegd als het aankomt op wiskunde. Wat het gewoon zeer onwaarschijnlijk maakt dat men een grote geometrische fout niet zou hebben opgemerkt.

Ik weet wel dat de omringende beschavingen (Babylon, Egypte) goed waren met wiskunde, maar van de Hebreeers had ik dat nog niet gehoord. Niet gek ook als je denkt dat pi 3 is :-)

Maar goed, het is semantiek en niet heel gedetailleerd. En Genesis is dat ook niet, maar dat beschrijft de situatie wel ineens volledig. Zie je waar de inconsistentie zit?

Als men niet verder kijkt dan vers 2, dan kan men concluderen dat het een cirkel betreft van 10 el doorsnee en 5 el hoog. Haar omtrek wordt geschreven op 30 el. Die omtrek zou mathematisch niet kloppen omdat de omtrek eigenlijk iets meer dan 31 el zou moeten zijn (31,416... om wat exacter te zijn). Nu vraag ik u om uw identiteitsbewijs eens te pakken en te bekijken van welke lengte u zou zijn volgens dit officiële document. Deze zal tot op de centimeter kloppen, echter zal een douanier u bij de grens tegenhouden als dit eigenlijk tot op de millimeter of micrometer een ander resultaat zou geven? Nee dus, het getal is accuraat genoeg om u doorgang te verlenen. Hetzelfde geld voor het stuk vlees wat u doorgaans haalt bij de slager: mag het een onsje meer zijn, wordt ook niet tot op de milligram nauwkeurig afgewogen, en we nemen genoegen met precisie tot aan de gram. Weinigen die zich daar druk over zouden maken toch.

Ah, oké, dus het onfeilbare geopenbaarde woord van de Almachtige God zit ruim 5% naast de waarde van pi, maar dat is ineens geen probleem. Als God slager was, was het inderdaad geen probleem.

Voorts is het gewoonweg onmogelijk voor de mens om exact het getal pi te berekenen. Alleen God weet dat! En het lijkt mij verre van handig om de Bijbel vol te schrijven met een oneindig getal, daar is de Bijbel niet voor bedoeld. God laat zoveel van Zich weten als goed is voor ons en dat is ruimschoots voldoende.

Dat lijkt me sterk, aangezien pi per definitie geen exacte waarde heeft. En iets niet exact te kunnen berekenen en er ruim 5% naastzitten is nogal een verschilletje. En wederom, inconsistent. Als iets klopt, is het omdat de Bijbel onfeilbaar is, en als iets niet klopt, is de Bijbel TOCH onfeilbaar, alleen meent God dat pi tot 95% benaderen goed genoeg is voor ons.

Weet u, mensen hebben het volste recht om te vragen naar redenen waarom we de Bijbel geloven, vandaar ook dit antwoord. Echter als iemand maar blijft persisteren in het vragen naar de bekende wegen, dan is het die mens sowieso niet te doen om de redenatie, omdat ze daar nu eenmaal niet in geïnteresseerd zijn. Beter is het om weg te zeilen richting oprecht geïnteresseerden, dan te verdrinken in uw gesmolten zee.

Ik vind je antwoord gewoon niet overtuigend.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 feb 2016 16:22

Kijk, mij maakt het natuurlijk niet uit.

Mensen die touw en handen gebruiken om zaken te meten, die zitten er geheid naast qua antwoorden. Maakt niks uit verder, want iedereen die het leest zal zich een voorstelling kunnen maken van de grootte van het vat. Prima. Het doet er verder ook niet toe en dat is geen enkel probleem.

Maar als de Bijbel het geopenbaarde, onfeilbare Woord van een Almachtige, Alwetende God is, dan is het lastig vol te houden dat er zaken in de Bijbel staan die er niet toe doen. En die niet kloppen omdat God een touw nodig had om een omtrek te meten. Het is het een of het ander, maar je kunt niet van twee walletjes eten.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 12 feb 2016 16:25

Dubbel...

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 12 feb 2016 16:38

JohannesHermanus schreef:1. Allereerst en belangrijkst: het is een kwestie van semantiek, m.a.w.; een korte beschrijving van een toestand zal nooit heel gedetailleerd zijn. De bijbel is geen technische blauwdruk.

Waarom geldt dit niet voor Genesis?

JohannesHermanus schreef:Als men niet verder kijkt dan vers 2, dan kan men concluderen dat het een cirkel betreft van 10 el doorsnee en 5 el hoog. Haar omtrek wordt geschreven op 30 el. Die omtrek zou mathematisch niet kloppen omdat de omtrek eigenlijk iets meer dan 31 el zou moeten zijn (31,416... om wat exacter te zijn). Nu vraag ik u om uw identiteitsbewijs eens te pakken en te bekijken van welke lengte u zou zijn volgens dit officiële document. Deze zal tot op de centimeter kloppen, echter zal een douanier u bij de grens tegenhouden als dit eigenlijk tot op de millimeter of micrometer een ander resultaat zou geven? Nee dus, het getal is accuraat genoeg om u doorgang te verlenen. Hetzelfde geld voor het stuk vlees wat u doorgaans haalt bij de slager: mag het een onsje meer zijn, wordt ook niet tot op de milligram nauwkeurig afgewogen, en we nemen genoegen met precisie tot aan de gram. Weinigen die zich daar druk over zouden maken toch.

Conclusie, de Bijbel is niet van kaft tot kaft letterlijk waar. Het is overduidelijk dat de Bijbel geschreven is door mensen uit die tijd met technieken van die tijd. Als het de letterlijke woorden van God zouden zijn zou hij pi vast wel goed hebben.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 12 feb 2016 19:09

Mortlach schreef:Dat is niet wat ik ermee bedoelde, maar het is te ver weggezakt om goed te verwoorden. Het is ook niet heel erg relevant, het was maar een passerende gedachte.

Oke, ik begreep ook niet helemaal wat je bedoelde.

Volgens mij hebben we het niet over hetzelfde. Ik bedoel dat een kind (en volwassenen) duidelijk dingen kunnen denken die niet kloppen. Als ik mijn kind vraag 2 van 1 af te trekken, zegt ze nu nog: dat kan niet. Dat heeft niets te maken met fout geconfigureerd zijn, maar met het feit dat het brein een lerend orgaan is. Een 'geest' als fenomeen dat ontstaat als gevolg van materiële omstandigheden kan inderdaad niet 'onjuist' zijn, tenminste volgens mij betekent dat niets. Dat betekent echter niet dat die geest geen dingen kan denken die onjuist zijn. Dat doen we allemaal continu.

Ik redeneerde vanuit het principe dat materie nooit fout geconfigureerd kan zijn in de hersenen, omdat dat een oordeel is wat in deze zin niet op het materiële vlak past. Als hersenen dus door een configuratie van de materie een 'foutief' iets geven, verondersteld dat dat er een wiskundige en logische idee 'bestaat' die wel consequent is. Deze zouden op zichzelf genomen waar moeten zijn. Dat is iets wat je dan nog logisch aannemelijk moet maken, anders is denken dat 1+1=3 niet fout, omdat het slechts een configuratie van materie is die 1+1=3 bepaald.

NB: ik probeer hier ook maar wat te denken. Ik test en redeneer maar een beetje een eind weg. Misschien praat ik wel complete nonsense, maar als het goed is wordt dat wel aangevallen dan. Onder het motto: schrijvende maak ik voortgang in kennis, en voortgang makende in kennis, schrijf ik #ofzoiets

Waarom net niet alles? Is er iets dat in principe uitsluit dat we het mentale uiteindelijk - na 10.000 jaar ontwikkeling en onderzoek - niet volledig fysisch weten uit te drukken? Die 10.000 jaar is een willekeurige waarde, uiteraard, maar als je kijkt naar wat we 1000 jaar geleden wisten en dachten te weten, hoe zal het er dan over 10.000 jaar uitzien?

Omdat ook de laatste fysische stap overdacht moet worden. Men zou dan de hele werkelijkheid onder controle moeten hebben, en alle parameters moeten weten. Ik moet ineens denken aan het onzekerheidsprincipe: moment en positie van een deeltje kunnen niet tegelijkertijd volledig bekend zijn. Daaruit kan afgeleid worden dat zulke absolute kennis van de hersenconfiguratie niet mogelijk is???

Totdat wordt bewezen dat het in principe onmogelijk is, sluit ik dat zeker niet uit. Het 'ja maar de liefde dan' is een gevoelsargument. We willen niet dat zoiets bijzonders als liefde, of de geest in het algemeen, terug te brengen is naar materiële interactie, want dat is niet romantisch en dan verliest het de magie. Maar dat betekent niet dat het niet waar is.

Ok.

Ik begrijp je nog steeds niet. Mijn geest vindt zichzelf, al is dat al raar om te zeggen, niet bepaald zinloos. Vooral niet omdat ik over chocola kan fantaseren :-)

Dit zou een emergent van materie kunnen zijn. Misschien geldt dat niet voor jou persoonlijk. Bij jou zorgt de orbitaaloverlap voor nét een ietsje andere mening :D

Dat kan, dat is ook een proces dat mensen vaak doormaken als ze hun geloof verliezen. (daarmee insinueer ik niets over de staat van jouw geloof. Ik hoop dat die solide is). Maar het verlies van een 'externe zingever' kan lastig zijn in het begin. Maar het is dus niet de enige manier om ertegenaan te kijken en voor sommigen is het juist een bevrijding.

Ik herinner me een talkshow met Dmitri Verhulst, die werd er ook niet bepaald vrolijk van. Maar goed, daar zit waarschijnlijk een persoonlijk proces achter. Maar het idee, dat iemand geboren wordt, x jaar leeft, sterft en in het verleden voorgoed verdwijnt (tenminste, de meeste mensen) is tamelijk nutteloos. Hoop doet leven, en feitelijk is er in een naturalistisch wereldbeeld geen blijvende hoop.

Ja. Want dat is wensdenken. Iets is niet zo, omdat ik wil dat het zo is. De mens is niet zo speciaal dat de hele natuur voor haar buigt. Man, als soort stellen we niets voor. 100.000 jaar geleden bestonden we nog niet, en de kans is extreem groot dat we over 100.000 jaar weer verdwenen zijn.

:shock: ?:| ::(( hysterisch-smile
Sorry, er is geen huilende smiley, dus dan deze maar :P

Nee, het was stroom opvoeren op een acteur die ze niet konden zien maar wel horen. Het was vrij duidelijk dat ze de 'proefpersoon' (de acteur) aan het vermoorden waren. Maar zolang de onderzoeker naast de echte proefpersoon bleef staan om hem/haar aan te sporen en te zeggen dat het goed was, bleek een verrassend groot gedeelte van de mensen bereid een medemens een fatale stroomschok te geven.

De proefpersonen liepen zelf geen risico, anders zouden ze het uit zelfbehoud hebben gedaan en de proef ging net over de invloed van autoriteitsfiguren.

Er zijn wel meer experimenten gedaan, het gevangenisexperiment is er ook zo eentje. Dat liep zo uit de hand dat ze het vrij snel moesten staken.

Dan heb je zelf het antwoord op je vraag gegeven, denk ik ;)
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 12 feb 2016 19:25

Arendsoog schreef:Ik redeneerde vanuit het principe dat materie nooit fout geconfigureerd kan zijn in de hersenen, omdat dat een oordeel is wat in deze zin niet op het materiële vlak past. Als hersenen dus door een configuratie van de materie een 'foutief' iets geven, verondersteld dat dat er een wiskundige en logische idee 'bestaat' die wel consequent is. Deze zouden op zichzelf genomen waar moeten zijn. Dat is iets wat je dan nog logisch aannemelijk moet maken, anders is denken dat 1+1=3 niet fout, omdat het slechts een configuratie van materie is die 1+1=3 bepaald.

NB: ik probeer hier ook maar wat te denken. Ik test en redeneer maar een beetje een eind weg. Misschien praat ik wel complete nonsense, maar als het goed is wordt dat wel aangevallen dan. Onder het motto: schrijvende maak ik voortgang in kennis, en voortgang makende in kennis, schrijf ik #ofzoiets

Ik denk dat je nu een beetje te ver door filosofeert. ;)

Arendsoog schreef:
Omdat ook de laatste fysische stap overdacht moet worden. Men zou dan de hele werkelijkheid onder controle moeten hebben, en alle parameters moeten weten. Ik moet ineens denken aan het onzekerheidsprincipe: moment en positie van een deeltje kunnen niet tegelijkertijd volledig bekend zijn. Daaruit kan afgeleid worden dat zulke absolute kennis van de hersenconfiguratie niet mogelijk is???

Waar leidt je dit uit af? Wat is er precies anders aan de hersenen dat we die niet zouden kunnen begrijpen zoals andere natuurlijke fenomenen? Waarom heb je daar absolute kennis voor nodig? In de afgelopen 100 jaar is er een vreselijk potentiele techniek ontwikkeld wat nu al een enorm deel van ons leven beheerst. Ik denk dat het niet onwaarschijnlijk is dat we over 100 jaar een behoorlijke artificiele intelligentie kunnen bouwen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 12 feb 2016 20:20

JohannesHermanus schreef:Er staat nergens in de Bijbel letterlijk dat de zon om de aarde draait. De enige verwijzing naar een dergelijk gebeuren zou men kunnen opmaken uit Joz.10:12. Er wordt daar gewoon weergegeven hoe mensen over de dingen spreken die om hen heen gebeuren. Spreektaal dus, net zoals u vandaag de dag ook nog steeds zegt: de zon komt op en gaat onder. Flauwekul natuurlijk dat dit letterlijk gebeurd, maar als we alles letterlijk gaan moeten omschrijven dan wordt het allemaal wel behoorlijk vermoeiend toch? Dan kunnen we ook wel ophouden met dichten en hoor ik liever de volgende keer niet dat u de zon op ziet komen, maar dat de aarde nu zo draait, dat de zon boven de kim zichtbaar wordt... Dat worden ellenlange gesprekken en ben ik zo met de noorderzon vertrokken. (niet letterlijk nemen he :wink: )

Er staat wel degelijk letterlijk in de bijbel dat de zon om de aarde draait. Er staat "Zon, sta stil" In Jozua: " En de zon stond stil"

In prediker 1:5 "de zon komt op, de zon gaat onder, en altijd snelt ze naar de plaats waar ze weer op zal gaan..."

Het heeft serieus 200 jaar geduurd voordat de kerk besefte dat die tekst niet letterlijk was bedoeld. Zowel Luther als Calvijn waarschuwden voor wetenschappelijke dwaasheden: De bijbel had gelijk en daarmee uit. Galileo ging nog in de ban, voor zover ik weet. We zien nu weer precies hetzelfde.

Wij zeggen" de zon komt op" dat is de uitdrukking. "en de zon stond stil" is in geen enkele cultuur een dichterlijk iets.

Er wordt daar gewoon weergegeven hoe mensen over de dingen spreken die om hen heen gebeuren.

En dat geldt zeker ook voor Genesis. Want waar zie jij een uitspansel waar zowel vogels in vliegen als de hemellichamen in geplaatst zijn? En verder: wetenschap is nooit dichterlijk. Dus de opmerking dat de bijbel absolute wetenschap is in tegenspraak met andere opmerkingen. Ook lijken sommige christenen wel te zeggen: 'ach dat was hoe ze toen over de dingen spraken die ze zagen, maar schijnen niet te beseffen dat de mensen toen dachten dat God op een troon zat in de hemel, die zelfs bereikt kon worden door het bouwen van een toren, zodat God 'naar beneden kwam' om te kijken wat er aan de hand was.

De bijbel is echt geen wetenschap, het drukt inderdaad uit hoe de mensen toen de wereld zagen.
Ook gif is geschapen.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 13 feb 2016 10:23

kinpruik schreef:Ik denk dat je nu een beetje te ver door filosofeert. ;)

Oh ja, vast, dat zal. De waarschuwing van het dogmatische naturalisme: pas op voor de filosofie, ze redeneren een beetje te ver door:D ](*,)

Arendsoog schreef:Waar leidt je dit uit af? Wat is er precies anders aan de hersenen dat we die niet zouden kunnen begrijpen zoals andere natuurlijke fenomenen? Waarom heb je daar absolute kennis voor nodig? In de afgelopen 100 jaar is er een vreselijk potentiele techniek ontwikkeld wat nu al een enorm deel van ons leven beheerst. Ik denk dat het niet onwaarschijnlijk is dat we over 100 jaar een behoorlijke artificiele intelligentie kunnen bouwen.

Omdat je anders niet weet of de materie in de hersenen nu eindverantwoordelijk is voor het denken/geestelijke of niet. Als dat niet het geval is, hoor ik het wel waarom.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Terug naar “[Religie] - Open forum”