Mortlach schreef:Als we dan toch zaken aan het opsommen zijn die je als Kaft-tot-kafter moet 'goedpraten', dan vind ik zelf altijd het koperen vat uit 2 Koningen (geloof ik) erg leuk. Zowel de straal als de omtrek wordt gegeven en dan blijkt pi precies 3 te zijn en niet 3,1415....
U gelooft dat er ergens iets staat... een bedroevend niveau van Bijbelse kennis is wat u nu etaleert.
Hij maakte ook een koperen altaar, van twintig ellen in zijn lengte, en twintig ellen in zijn breedte, en tien ellen in zijn hoogte. Daartoe maakte hij de gegoten zee; van tien ellen was zij, van haar enen rand tot haar anderen rand, rondom rond, en van vijf ellen in haar hoogte, en een meetsnoer van dertig ellen omving ze rondom. Onder dezelve nu was de gelijkenis van runderen, rondom henen, die omsingelende, tien in een el, omringende de zee rondom; twee rijen dezer runderen waren in haar gieting gegoten. Zij stond op twaalf runderen, drie ziende naar het noorden, en drie ziende naar het westen, en drie ziende naar het zuiden, en drie ziende naar het oosten; en de zee was boven op dezelve; en al hun achterdelen waren inwaarts. Haar dikte nu was een hand breed, en haar rand als het werk van den rand eens bekers of ener leliebloem, bevattende vele bathen; zij hield drie duizend. (2Kron.4:1-5)
Het is ten hemel schreiend en tegelijkertijd verrassend, hoe vaak criticasters weigeren om vrij eenvoudige antwoorden te accepteren op problemen die niet zo heel moeilijk zijn om op te lossen. Met dat in het achterhoofd, is dit dan ook gelijk het laatste wat ik zal proberen te verduidelijken. Niet zozeer voor u, dan wel voor de oprecht belangstellenden.
1. Allereerst en belangrijkst: het is een kwestie van semantiek, m.a.w.; een korte beschrijving van een toestand zal nooit heel gedetailleerd zijn. De bijbel is geen technische blauwdruk.
2. Ten tweede: als men de verzen goed leest, dus alle beschikbare informatie extraheert, dan is de omtrek exact zoals men kan verwachten.
3. De mensen ten tijde van oude beschavingen, en zeker de Hebreeën, waren zeer goed onderlegd als het aankomt op wiskunde. Wat het gewoon zeer onwaarschijnlijk maakt dat men een grote geometrische fout niet zou hebben opgemerkt.
Als men niet verder kijkt dan vers 2, dan kan men concluderen dat het een cirkel betreft van 10 el doorsnee en 5 el hoog. Haar omtrek wordt geschreven op 30 el. Die omtrek zou mathematisch niet kloppen omdat de omtrek eigenlijk iets meer dan 31 el zou moeten zijn (31,416... om wat exacter te zijn). Nu vraag ik u om uw identiteitsbewijs eens te pakken en te bekijken van welke lengte u zou zijn volgens dit officiële document. Deze zal tot op de centimeter kloppen, echter zal een douanier u bij de grens tegenhouden als dit eigenlijk tot op de millimeter of micrometer een ander resultaat zou geven? Nee dus, het getal is accuraat genoeg om u doorgang te verlenen. Hetzelfde geld voor het stuk vlees wat u doorgaans haalt bij de slager: mag het een onsje meer zijn, wordt ook niet tot op de milligram nauwkeurig afgewogen, en we nemen genoegen met precisie tot aan de gram. Weinigen die zich daar druk over zouden maken toch.
Voorts is het gewoonweg onmogelijk voor de mens om exact het getal pi te berekenen. Alleen God weet dat! En het lijkt mij verre van handig om de Bijbel vol te schrijven met een oneindig getal, daar is de Bijbel niet voor bedoeld. God laat zoveel van Zich weten als goed is voor ons en dat is ruimschoots voldoende.
Diegenen die meer bewijs willen, verwijs ik naar vers 5. Daar staat nog een interessant stukje informatie die van belang is in deze kwestie:
Haar dikte nu was een hand breed,In volledige context betekent dit dat de doorsnee en de omtrek onderdeel zijn van
verschillende cirkels. De omtrek betreft namelijk de omtrek van de “zee” die zich aan de binnenkant van het object bevond. De doorsnee echter wordt gemeten van rand tot rand van het object. Men neme de omtrek van deze cirkel (30 el) en trekt een lijn door haar centrum van 10 el en u kunt concluderen dat u een handbreedte, oftewel ongeveer 10cm verder komt dan de rand van de omtrek... Precies zoals omschreven dus. En dat is, zeker gezien deze korte beschrijving, niet heel dichtbij benadering, maar zelfs zo dichtbij als maar mogelijk is in geschreven tekst!
Weet u, mensen hebben het volste recht om te vragen naar redenen waarom we de Bijbel geloven, vandaar ook dit antwoord. Echter als iemand maar blijft persisteren in het vragen naar de bekende wegen, dan is het die mens sowieso niet te doen om de redenatie, omdat ze daar nu eenmaal niet in geïnteresseerd zijn. Beter is het om weg te zeilen richting oprecht geïnteresseerden, dan te verdrinken in uw gesmolten zee.
Ongetwijfeld zijn die Hebreeën volgens u nu stupide mensen die geen universitaire opleiding hebben genoten. Ik wens u smakelijk eten met uw puntje uit deze taart.