Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

kinpruik

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor kinpruik » 10 feb 2016 00:56

JohannesHermanus schreef:d:)b

https://answersingenesis.org/

Zoals u kunt lezen in het betreffende artikel dateert ook deze informatie uit het jaar 2004. https://answersingenesis.org/genetics/i ... formation/ Een prima site met keurige informatie over het ontstaan van de wereld. Uw reacties getuigen van weinig respect gezien uw ongefundeerde verdachtmakingen van zaken waar u, naar mijn mening, benauwd voor bent. Uw reactie bevestigd i.m.o. dat de bron van mijn informatie behoorlijk accuraat is. Mijn dank daarvoor.

Vind je niet dat je nu een beetje kinderachtig bezig bent? Je hebt er geen probleem mee het Ted-filmpje van Mortlach weg te doen alszijnde onzin, terwijl de beste man die dat gemaakt heeft een gerespecteerd wetenschapper in het veld is. Vervolgens kom je zelf met allang gedateerde creationistische onzin aanzetten en dat moeten wij dan maar 'respecteren'. Het verschil erin is dat ik (terecht) de allang-ontkrachte-onzin van een pseudo-wetenschappelijke instelling wegzet als onzin terwijl jij dat doet met een gerespecteerd wetenschapper in een relevant vakgebied. Objectief gezien heb je gewoon ongelijk. En nee, voor leugens of onwaarheden heb ik inderdaad geen respect.

Sorry, Answers in Genesis heeft vrijwel nooit gelijk als het gaat over wetenschappelijke zaken. Als je je enigzins verdiept in het onderwerp kom je daar wel achter. Zo'n beetje de complete relevante beroepsgroepen zijn het structureel met ze oneens over vrijwel alles. Het wetenschappelijke gehalte ontbreekt gewoon. Welke papers zijn ook alweer onder de AoE-vlag gepubliceerd?

JohannesHermanus schreef:Overigens vind ik het vreemd dat u steeds reageert op comments aan Mortlach gericht. Bent u niet een en dezelfde persoon?

Nee. Dat werd door meerderen gedacht inderdaad. Ik denk dat we gewoon dezelfde interesses qua topics hebben. Bovendien zitten er niet zoveel atheisten op dit forum dus dan reageer je snel op dezelfde vragen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 feb 2016 09:46

JohannesHermanus schreef:Bent u nu werkelijk zo naïef? Nieuwe aapjes die toevallig weten dat ze eerst handelingen met een steentje moeten verrichten voordat er vreten in het spel komt... heel impliciet steentje zeker. Niks er van, kom een dier aan zijn vreten en alles wordt anders. Dit is pure operante conditionering.

Ik weet niet door welke wesp jij gestoken was toen je dit schreef, maar ik ervaar je toon als onnodig aanvallend. Zullen we proberen het prettig te houden.

Als je goed naar het filmpje luistert, wordt toch echt duidelijk gezegd dat dit specifieke experiment voor het eerst met deze aapjes wordt gedaan. Dat betekent niet dat er nog nooit enig experiment met deze aapjes is gedaan of dat ze niet zijn voorbereid.

Het lijkt mij behoorlijk vanzelfsprekend dat deze aapjes inderdaad al zijn getraind in het geven van een steentje in ruil voor voedsel. Maar dat dit de eerste keer is dat er 2 aapjes naast elkaar zitten en verschillende beloningen krijgen. En er wordt geïmpliceerd dat als je dit experiment herhaalt, de reactie van de apen minder fel wordt - ze raken 'gewend' aan de ongelijke behandeling, blijkbaar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 feb 2016 09:53

JohannesHermanus schreef:Overigens vind ik het vreemd dat u steeds reageert op comments aan Mortlach gericht. Bent u niet een en dezelfde persoon?

Wat bijzonder dat je hier over valt. Was het immers niet zo dat jij in eerste instantie reageerde op een link die ik plaatste op verzoek van Arendsoog. Toch is dat voor mij geen reden te geloven dat Arendsoog en jij dezelfde persoon zijn.

Wat betreft je link, die heeft Kinpruik al afdoende behandeld. Ik wil wel zeggen dat ik behoorlijk skeptisch sta tegenover informatie van AiE of andere YEC-bronnen. Dat is misschien lui, maar uit jarenlange ervaring blijkt gewoon dat ze zo goed als altijd misinformatie verspreiden. Informatie van een meer neutrale, betrouwbare bron, zou een enorm verschil maken.

Quasi
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi » 10 feb 2016 12:05

kinpruik schreef:
Zeker niet, het lijkt me alleen een nogal kromme redenering om de grootste stroming binnen het christendom impliciet weg te zetten als niet-christelijk.

Ik ga binnenkort op meerdere dingen reageren, maar wil je nou eens die drogreden van grootst, meeste, enzovoorts uit je verhaal halen? Dit blijft gewoon een (per definitie) verkeerd argument.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 10 feb 2016 12:54

kinpruik schreef:Vind je niet dat je nu een beetje kinderachtig bezig bent?

Integendeel, ik krijg meer en meer het idee dat ik met twee slimme broekenmannen van doen heb. U voelt zich gauw beledigd en geeft blijk van het hebben van zeer lange tenen. Echter vind ik ze van zulks lange aard, dat ik eerder de neiging heb om een katrol voor uw tenen aan te schaffen en deze aan u kado te doen, dan dat ik afstand zou moeten nemen van deze discussie.

https://www.youtube.com/watch?v=c0ci_gv7qVo

Ik vermoed dat het in uw hoofd hetzelfde liedje is.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 10 feb 2016 12:56

Quasi schreef:Ik ga binnenkort op meerdere dingen reageren, maar wil je nou eens die drogreden van grootst, meeste, enzovoorts uit je verhaal halen? Dit blijft gewoon een (per definitie) verkeerd argument.

Nee, eigenlijk niet. Ik vind het namelijk geen drogreden. Er is een grote gemene deler in het Christendom die geen moeite heeft met zowel de evolutietheorie als het scheppingsverhaal. Dat toont naar mijn idee aan dat het Christendom en de evolutietheorie wel degelijk met elkaar te verenigen zijn. Misschien zijn bepaalde interpretaties van het scheppingsverhaal niet verenigbaar met het Christendom, maar dat wil niet zeggen dat het Christendom als algemeen er niet mee te verenigen is. Er zijn 1.2 miljard katholieken op deze planeet, om die weg te zetten als niet-christelijk vindt ik nogal schofferend. Ik zou btw precies het omgekeerde zelfde zeggen als een katholiek van jouw interpretatie zegt dat die niet christelijk is. ;)

JohannesHermanus schreef:Integendeel, ik krijg meer en meer het idee dat ik met twee slimme broekenmannen van doen heb. U voelt zich gauw beledigd en geeft blijk van het hebben van zeer lange tenen. Echter vind ik ze van zulks lange aard, dat ik eerder de neiging heb om een katrol voor uw tenen aan te schaffen en deze aan u kado te doen, dan dat ik afstand zou moeten nemen van deze discussie.

https://www.youtube.com/watch?v=c0ci_gv7qVo

Ik vermoed dat het in uw hoofd hetzelfde liedje is.

Hoe kom je erbij dat ik beledigd ben? Ik corrigeer je even wanneer je een onwaarheid verteld, daarom ben ik niet beledigd. :)

Ik weet btw niet wat je met 'broekenmannetjes' bedoeld maar ik zal het maar als niet gezegd beschouwen.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 10 feb 2016 13:13

kinpruik schreef:Ik weet btw niet wat je met 'broekenmannetjes' bedoeld maar ik zal het maar als niet gezegd beschouwen.

Zoals u het nu uitdrukt wordt het een pleonasme. Geen probleem, want dat mag best benadrukt worden. Ik heb waardering voor uw begrip van stijlfiguren.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 10 feb 2016 13:16

JohannesHermanus schreef:
Zoals u het nu uitdrukt wordt het een pleonasme. Geen probleem, want dat mag best benadrukt worden. Ik heb waardering voor uw begrip van stijlfiguren.

Het is me nog steeds niet duidelijk wat je ermee bedoeld. Kunnen we na je toelichting weer ontopic?

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 10 feb 2016 17:14

Voor de belangstellenden hierbij nog een artikel over de nylon etende bacterie.

http://creation.com/the-adaptation-of-b ... ylon-waste

Overigens heeft deze site nog veel meer interessante onderwerpen die behandeld worden vanuit het licht van de schepping, die men hem letterlijk behoort te nemen. Zoals vermeld wordt in de Bijbel:

In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Gen.1:1)

Wat een machtige God!

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 10 feb 2016 17:29

Heb je ook informatie van een universiteit of gerespecteerd onderzoekscentrum oid?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 feb 2016 17:33

Creaton, weer zo'n oerdegelijke, betrouwbare bron van wetenschappelijke informatie. Ooit van Nature gehoord? Of PLoS?

Maar goed, ze doen in ieder geval hun best het artikel vol te stouwen met technische taal - best vreemd als je je bedenkt dat de doelgroep het academisch niveau van 12-jarigen heeft.

Toch even een puntje eruit gelicht:

The Japanese researchers demonstrated that nylon degrading ability can be obtained de novo in laboratory cultures of Pseudomonas aeruginosa [strain] POA, which initially had no enzymes capable of degrading nylon oligomers.9 This was achieved in a mere nine days! The rapidity of this adaptation suggests a special mechanism for such adaptation, not something as haphazard as random mutations and selection.

Dit is echt weer een typische creationistisch bezwaar. Herhalen de wetenschappers iets in het laboratorium, dan gaat het te snel, of juist te langzaam, of helemaal niet. Het maakt niet uit wat ze doen, het is altijd een argument tégen de conclusie.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 10 feb 2016 17:43

JohannesHermanus schreef:Overigens heeft deze site nog veel meer interessante onderwerpen die behandeld worden vanuit het licht van de schepping, die men hem letterlijk behoort te nemen. Zoals vermeld wordt in de Bijbel:

Ik denk dat je bedoelt de 6/7 daagse schepping 6-10.000 jaar geleden? Dat haal ik echter niet expliciet uit Gen 1:1.
Misschien heb je nog een andere Schriftplaats waarin staat dat we de eerste hoofdstukken van Genesis letterlijk behoren te nemen?

Wat een machtige God!

Eens!
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 10 feb 2016 19:38

JohannesHermanus schreef:Voor de belangstellenden hierbij nog een artikel over de nylon etende bacterie.

http://creation.com/the-adaptation-of-b ... ylon-waste

Overigens heeft deze site nog veel meer interessante onderwerpen die behandeld worden vanuit het licht van de schepping, die men hem letterlijk behoort te nemen. Zoals vermeld wordt in de Bijbel:

Wat een machtige God!

Het is niet verstandig om ook maar enige content van een site die 'creation' of 'genesis' of iets dergelijks in de naam heeft hier neer te zetten. Deze sites hebben 10 van de 10 keer een onwetenschappelijk karakter en een nogal bedenkelijke doelgroep. Als je serieus genomen wilt worden zou ik een aantal echte peer-reviewed papers neer zetten. Dit is gewoon broddelwerk en een van de belangrijkste redenen dat creationisten niet serieus worden genomen in de academische wereld.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 10 feb 2016 20:29

Mortlach schreef:Joh, de laatste keer dat ik Duits moest lezen, was toen er voor het college Logica een boekje van Gottlob Frege moest worden doorgewerkt. Dat was bepaald geen succes. Waarschijnlijk ook omdat ik het vak Duits op de middelbare school direct heb laten vallen.

Oke, daar zal ik dan rekening mee houden;) Ik houd wel van de Duitse taal en cultuur; heeft veel goede componisten en literatoren voortgebracht. En scheikundigen :D

Je blijft maar hardnekkig zaken verwarren. Wetenschap zoekt het best werkende natuurlijke model om natuurlijke zaken te verklaren. Hoe je in vredesnaam bij 'het raadsel van het zijn' uitkomt, is mij een raadsel.

Ik onderscheid tussen wetenschap en naturalisme. Vanuit de wetenschappelijke methode, dat alle natuurlijke gevolgen natuurlijke oorzaken hebben, volgt niet dat al wat is, materie is.

Je lijkt zaken van de wetenschap te eisen waarvan je weet dat ze er niet aan kan voldoen, en haar dan te verwijten dat ze niet aan je onredelijke eisen kan voldoen.

Nee, ik eis niet van de natuurwetenschap dat ze het bovennatuurlijke bewijzen, voor zover dat kan.

Mijn redenering is minder naïef dan je doet voorkomen. Het is simpelweg binnen de wetenschappelijke methode onmogelijk om het verschil aan te duiden tussen een universum waar het bovennatuurlijke wél en waar het niet bestaat. Deze twee universa zijn wetenschappelijk gezien volledig identiek. Je kunt dus ook concluderen dat als het bovennatuurlijke inderdaad bestaat, het geen enkel (meetbaar) effect heeft.
Die universa zullen natuurwetenschappelijk gezien identiek zijn, dat ontken ik ook niet. Het bovennatuurlijke is ook niet natuurwetenschappelijk meetbaar, volgens mij heb ik dat ook nooit beweerd hier. Het heeft wel effect, want wij kunnen God (als mogelijkheid) denken (God laat zich denken?), maar toch is dat ook niet fysisch meetbaar. (Al zijn de handelingen die mensen vanwege hun geloof doen dat weer wel natuurlijk. Maar dat zijn natuurlijke handelingen)

In dat geval gebruik ik het principe van Occam's Razor. Als een universum waarbinnen het bovennatuurlijke wél bestaat op geen enkele meetbare manier is te onderscheiden van een universum waarbinnen dit niet bestaat (ze zijn functioneel identiek), dan zie ik niet in waarom ik de aanname dat er zoiets als het bovennatuurlijke zou bestaan in stand zou moeten houden.

Ik denk dat je sowieso over het bovennatuurlijke 'boven' het universum moet spreken, maar dat terzijde. Dat theïsme en naturalisme op fysisch gebied identieke resultaten geven ben ik met je eens. Eigenlijk sluit je het bovennatuurlijke nu uit omdat het niet in het natuurlijke gemeten wordt. Dat mag niet, want geest en materie zijn twee totaal verschillende dingen. Het is onlogisch te eisen dat geest materieel gemeten wordt.

Het geestelijke/mentale is niet louter naturalistisch op te vatten. Je zou dan het mentale dan slechts fysisch uit moeten drukken, en dat kan niet.

Occam's Razor kan je hier gebruiken; als de conclusie die je vervolgens hieruit moet halen in strijd is met andere logische conclusies, kun je dat niet vol houden.

Hoe prettig een verklaring aanvoelt, is helaas geen maatstaf voor de waarheid van die verklaring.

Ik heb het niet over prettig, maar over prachtig. Het kader van een Schepper-God, die schept door Zijn Woord, biedt, voor zover dit in woorden te vatten is, een prachtig kader.
Anselmus schrijft: The supreme substance has created everything through its inner verbalization. (Monologion, 12) Dat is een gedachte die we onder andere terugvinden in Genesis 1, Johannes 1 en bij Augustinus, Confessiones, XI,7-11

Der Gedanke, dass die Gebete der Verfolgten in höchster Not, dass die der Unschuldigen, die ohne Aufklärung ihrer Sache sterben müssen, dass die letzten Hoffnungen auf eine übermenschliche Instanz kein Ziel erreichen und dass die Nacht, die kein menschliches Licht erhellt, auch von keinem göttlichen durchdrungen wird, ist ungeheuerlich.

ja, zie boven. Met Duits hoef je bij mij echt niet aan te komen. Dat gebrek ligt bij mij, maar ik hoop dat je er rekening mee wilt houden.

Daar wil ik rekening mee houden. Daarom een vertaling ter overdenking:
De gedachte, dat de gebeden van de vervolgden in de hoogste nood, dat die [gebeden] van de onschuldigen, die zonder opklaring van hun zaak sterven, dat de laatste hoop op een bovenmenselijke instantie geen Doel bereiken en dat de nacht, die geen menselijk licht verhelderd, ook niet van het goddelijke doordrongen wordt, is onbetamelijk.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 feb 2016 20:43

Boekenlezer schreef:Een dergelijke discrepantie van het Genesis-verhaal met de huidige wetenschap, wiens inzichten we dan voor het gemak maar even voor waar aannemen, kan natuurlijk ook op heel wat anders duiden. Namelijk, dat er van dat verhaal gewoon niets klopt, dat de schrijver gewoon een verkeerde voorstelling van zaken had. Als dat zo is, zou het wel eens kunnen zijn dat er van dat hele christelijke geloof niets klopt. De basis rammelt dan immers nogal!

Yoshi schreef:Als het voor jouw geloof nodig is om je vast te klampen aan een letterlijk lezing van het scheppingsverhaal (en daar staan al twee verschillende versies van in hetzelfde bijbelboek) dan klopt dat. Gelukkig is mijn geloof geenszins afhankelijk van een letterlijke lezing van een scheppingsverhaal.

En dat kan dus twee dingen betekenen:
  • Of je steekt je kop in het zand, en gelooft lekker wat je wilt geloven.
  • Of je hebt goede redenen om te geloven zoals je gelooft. Dat betekent dan ook dat je kunt uitleggen waarom het pertinent niet waar is, dat het feit dat Genesis en het werkelijke verhaal van het ontstaan van de aarde niet zo goed overeenstemmen, betekent dat de boodschap van de Bijbel en dus het christelijke geloof onwaar zijn.
Met het inbrengen van een niet-letterlijke lezing ben je er dan natuurlijk niet. Want die niet-letterlijke lezing op zichzelf bewijst niets aangaande de waarheid van het christelijke geloof. Het is slechts de oplossing voor een bepaald probleem, misschien zelfs wel een verlegenheidsoplossing.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “[Religie] - Open forum”