_Sjors_ schreef:De schepselen die jij nu noemt zijn weldegelijk geschapen, maar misvormd door de zondeval.
Ja, duidelijk misvormd, die cheetah.
https://www.youtube.com/watch?v=V8vejjVgIHg
https://www.youtube.com/watch?v=jc8Hno4M0Qs
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
_Sjors_ schreef:De schepselen die jij nu noemt zijn weldegelijk geschapen, maar misvormd door de zondeval.
Quasi schreef:We doen even voor het gemak alsof we alle eigenschappen van water en licht goed kennen. Daar valt uiteraard nogal wat op af te dingen.
Bovendien lig ik er totaal niet wakker van als blijkt dat wetten die nu wel gelden in het verleden niet golden of anders toegepast moesten worden.
Voor jou is een wetenschappelijke verklaring van meer waarde dan het berusten in het gegeven dat er nog geen verklaring is voor wat er toen gebeurd is.
Wat je betoogt is dat of dat de wetenschap er misschien helemaal naast zit wat vroeger betreft of deels naast zit.
Het is blijkbaar voor jou onverteerbaar dat dan de wetenschap dus 'gefaald' heeft. Natuurlijk hebben we dan nog meer vragen te beantwoorden dan dat we antwoorden hebben. Maar de vraag is hoe eerlijk het is om met de gegevens van vandaag definitieve uitspraken te doen over zaken uit het verleden. Ik zie geen enkele grond om daar per definitie waarde en geloof aan te hechten. Het valt namelijk niet te controleren.
kinpruik schreef:
Dat is niet subjectief. Skepticisme is het meest objectief mogelijke standpunt. Anders kun je zoveel aannemen wat waar is waar geen bewijs voor is. De grens hierbij bepaal je zelf dan aan de hand van wat je wil geloven.
kinpruik schreef:
Tuurlijk valt het niet te controleren. Tegelijkertijd is er geen enkele reden om aan te nemen dat vroeger natuurwetten anders in elkaar zouden steken dan nu. Zolang er geen objectieve reden is neergezet om dit aan te nemen zie ik (en de rest van vrijwel de complete academische wereld) de noodzaak hier niet zo van in.
Mortlach schreef:Ga je gang, zou ik zeggen. Vertel maar eens welke eigenschappen licht/water moeten hebben gehad om ervoor te zorgen dat regenbogen niet konden bestaan.
Inderdaad.
Nee. Ik betoog enkel dat als je uniformitarisme loslaat, de geschiedenis een onverklaarbare bende wordt.
Dat is totaal niet onverteerbaar. De wetenschap maakt continu fouten die later worden rechtgezet. Hoe lang heeft het niet geduurd voordat het geocentrisme werd vervangen?
Je hebt in principe helemaal gelijk dat het niet te controleren valt. Je controlemiddelen zijn dan immers niet wat je denkt dat ze zijn. Het is een aanname, daar doe ik nergens geheimzinnig over. Binnen het naturalistische systeem van de wetenschappelijke methode is die aanname niet eens zo heel discutabel, trouwens, maar inderdaad, er is dan geen ruimte voor het bovennatuurlijke ingrijpen dat jij nodig hebt.
Ik zie de toegevoegde waarde niet zo goed in van een almachtig, bovennatuurlijk wezen dat, omdat 2 van zijn schepselen kennis krijgen van goed en kwaad, ineens met allerlei natuurconstanten moet gaan rommelen. En na de gehele wereld te hebben uitgeroeid (behalve 8 mensen op een boot) ineens de brekingsindex van water zo heeft aangepast dat er regenbogen kunnen ontstaan.
Nee, dan heb ik liever een geschiedenis die onderzoekbaar is, die afleidbaar is uit aanwijzingen in het heden. Waar je inderdaad met vertrouwen uitspraken over kunt doen, voorbij redelijke twijfel. Dat er altijd mensen zullen zijn met onredelijke twijfel, daar is verder niets aan te doen.
Quasi schreef:Als we alle eigenschappen die te maken hadden met de zondvloed volledig zouden beheersen, dan zou ik geneigd zijn om toe te geven dat de wetenschap inderdaad wat anders stelt. Zolang er echter op dat gebied (neem bijvoorbeeld de meteorologie) nog ongelofelijk veel onbekend is, ga ik daar nog geen al te harde conclusies uit trekken.
En dat geeft dus aan dat je een hele belangrijke en fundamentele keuze maakt.
De geschiedenis onverklaarbaar wordt inderdaad. Bende zie ik niet zo in.
Dat is inderdaad jouw persoonlijke keuze. Met dat laatste ben ik het gewoon totaal oneens. Het is redelijke twijfel binnen de wetenschap. En de wetenschap maakt bepaalde keuzes, prima, maar zoals je aangeeft is het allemaal niet te controleren. En als je geloof schuift op onredelijke twijfel, dan is deze aanname net zo goed een onredelijke twijfel.
Mortlach schreef:Wist je dat we weten dat er warmte vrijkomt als het regent? De vraag is dus niet hoe Noach al die regen heeft overleefd, maar waarom hij niet in zijn ark is gestoomd.![]()
Quasi schreef:
Je maakt hier een denkfout die ik regelmatig in jouw postings zie terugkeren: Er vanuit gaan dat de situatie van nu dezelfde omstandigheden heeft als eeuwen geleden. Omstandigheden kunnen door de zondeval namelijk totaal zijn gewijzigd.
_Sjors_ schreef:
gravo schreef:God laat Zich niet bewijzen.
StillAwake schreef:Heb je de temperatuurstoename nagerekend?
Dat geeft een redelijk eenvoudig antwoord op je vraag.
Deze zal binnen de 15 graden celcius zijn gebleven, zelfs als de Mt Everest onder water heeft gestaan...
Mortlach schreef:Is dat zo? Dan zal ik het argument laten vallen en dank voor de correctie. Ik kan het echter niet zo gauw vinden.
StillAwake schreef:Doe dat
Mortlach schreef:Feit blijft wel dat de vraag waar al die energie dan is gebleven nooit wordt beantwoord. Meestal kun je een creationistische 'theorie' volledig onderuit halen door te vragen "waar blijft de energie". Men laat continenten rondracen alsof het speedboats zijn, men laat in een maand of twee een volledig himalaya- of andesgebergte ontstaan. De Grand Canyon wordt in minuten uitgesleten.
En bij alles kun je vragen: hoe zit het met de energie dan?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten