Refo vs. Evangelisch

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: Refo vs. Evangelisch

Berichtdoor Yoshi » 27 jan 2016 08:41

En wat had die dominee allemaal gedaan om wel kinderen naar die gemeente te krijgen op die dag? Of was het een gastdomimee die zich niet had laten informeren en op deze manier open wonden of wel en wou op deze manier open wonden nog eens lekker verder open halen?

Meer vragen dan antwoorden.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 27 jan 2016 10:15

Yoshi schreef:En wat had die dominee allemaal gedaan om wel kinderen naar die gemeente te krijgen op die dag? Of was het een gastdomimee die zich niet had laten informeren en op deze manier open wonden of wel en wou op deze manier open wonden nog eens lekker verder open halen?

Wat stel jij je vragen toch altijd op een zachtmoedige manier, dankjewel.

Het was idd een gastpredikant, echter wel één die vaker voorgaat.
We zijn vacant helaas op dit moment.
Er zaten op deze morgen maar een paar mensen in de kerk die de behoefte hadden om het nieuwe jaar met elkaar als gemeente van God te beginnen.
De dominee was een oudere man, die vol liefde over zijn ouders vertelde, en aangaf waarom zijn ouders hem de naam Hendrik hadden gegeven.
Hij keek de kerk rond, zag het handje vol mensen aan, en deed vervolgens zijn uitspraak.
Waarom? Omdat hij weet hoe stand van zaken in onze kerk is. Dat de ouders toegeeflijk zijn. Dat de ouders naar de kinderen luisteren ipv de kinderen naar de ouders.
Dat er bijna geen kinderen meer komen in alle diensten!
En in de avonddienst komen nooit kinderen!

Overigens hoorde ik laatst deze uitspraak:
De gemeente is zo sterk als het zwakste gezin.
En dat is een grote waarheid.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 27 jan 2016 10:21

Heel vervelend. Nu was het ook een gewone vrijdag natuurlijk. Wellicht dat dat meespeelden. Daarnaast vieren jonge gezinnen vaak oud en nieuw met alcoholische versnaperingen. Dan wil je vaak even uitslapen de dag er na.

Wat heeft de gemeente al ondernomen om zo nu en dan wel gezinnen met kinderen naar de kerk te krijgen?
Ik weet dat er bij mij in de kerk ook zelden kinderen komen. Vandaar dat er eens in de zoveel tijd een familie viering is al dan niet in samenwerking met de naastgelegen basisschool. Dan zijn er vele kinderen en hun ouders.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 27 jan 2016 10:46

mona schreef:Op nieuwjaarsmorgen hadden we een dominee, die preekte over de naamgeving van Jezus.
'En nu wil ik aan de kinderen vragen of zij kunnen vertellen hoe je aan je naam bent gekomen. Maar helaas, er zijn geen kinderen in de kerk vanmorgen".

Dat gebeurde bij ons laatst op een gewone zondagmiddag. De predikant begon met preken en hij wilde zich eerst speciaal tot de kinderen richten. Hij keek nadrukkelijk rond en zag geen kinderen. Dat was best een pijnlijk moment.
De jongste die er zat was 18, weet ik.
Nina schreef:Triest joh, heel triest..

Dat is het, maar de kerken hebben er ook schuld aan. Veel kerkelijke gemeenten hebben maar 1 kerkdienst, smorgens, de evangelische gemeente hier ook. Maar die dienst duurt vaak zo lang, (2 uur) dat begrijp ik dan niet. Ik heb eens een dienst beluisterd, de meditatie (preek was het eigenlijk niet) duurde maar 20 minuten! De rest was gevuld met zingen, bidden, heel veel zingen, nog een spreekster met een persoonlijk verhaal.
De PKN wijkgemeente heeft ook maar 1 dienst, op de middagdienst kwamen nog maar heel weinig mensen af.
Yoshi schreef:En wat had die dominee allemaal gedaan om wel kinderen naar die gemeente te krijgen op die dag?

Wat een onzinnige vraag. Dat is de taak niet van de dominee, maar van de ouders!
Hoe neem je je kinderen mee, hoe praat je zelf over de kerk, de predikant. Kinderen moeten hierin begeleid worden op een verstandige manier.
De kerkdienst hoeft geen niveau jip-en-janneke te zijn. Veel predikanten leggen moeilijke dingen uit, ook voor kinderen, juist voor kinderen.
Als je kinderen opvoedt met het gegeven dat kerkgang moet ipv dat het een Zegen en blijdschap is, kun je verwachten dat zij het ook als een vervelend moeten ervaren en afhaken later.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 27 jan 2016 12:36

Chaya schreef:Wat een onzinnige vraag. Dat is de taak niet van de dominee, maar van de ouders!

Het is een vrij essentiële vraag.
Ik denk namelijk dat er een gedeelde verantwoordelijkheid is. De dominee dient als hoofd van de gemeente dusdanig te conditioneren dat het een aantrekkelijke omgeving is voor gezinnen met jonge kinderen. De dominee heeft dus zeker wel invloed op het gedrag van de ouders.

Als voorgangers zoals jij hier voorstelt en wenst hierover alle verantwoordelijk gewoon over de schutting kieperen dan is het klip en klaar dat deze gemeente (en vele, vele anderen uit vele denominaties waaronder ook mijn eigen) bezig zijn aan hun laatste 10 a 20 jaar.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 27 jan 2016 12:54

Yoshi schreef:Als voorgangers zoals jij hier voorstelt en wenst hierover alle verantwoordelijk gewoon over de schutting kieperen dan is het klip en klaar dat deze gemeente (en vele, vele anderen uit vele denominaties waaronder ook mijn eigen) bezig zijn aan hun laatste 10 a 20 jaar.

Makkelijk om de schuld af te wentelen op een voorganger. De kerk loopt leeg en het komt door...... ja, waardoor eigenlijk?
Is het de schuld van de kerk (wie zijn dat, dat zijn wij met zn allen), is het de schuld van de dominee, van de kerkenraad?
Nee Yoshi, het is de schuld van O N S.
Veel mensen, misschien teveel, willen zachte woorden horen die het oor strelen. Zo kun je het wel jaren uithouden, desnoods 1 kerkdienstje per zondag/maand.
Maar de Waarheid is te zwaar.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 27 jan 2016 12:59

Ik schuif echter niets af. Ik stel dat als een partij het af laat weten de andere partij wat pro actiever moet worden om dat op te vangen en om te buigen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 27 jan 2016 13:05

Yoshi schreef:Ik schuif echter niets af. Ik stel dat als een partij het af laat weten de andere partij wat pro actiever moet worden om dat op te vangen en om te buigen.

Dat is gedaan, kerkdiensten zijn opgeleukt, korter geworden, kindernevendiensten gekomen en het hielp dus niets.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 27 jan 2016 13:52

Yoshi schreef:Ik schuif echter niets af. Ik stel dat als een partij het af laat weten de andere partij wat pro actiever moet worden om dat op te vangen en om te buigen.
En als de voorganger en de gemeente samen het af laten weten, wie moet er dan wat doen?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 27 jan 2016 14:52

Dan is het lot van die gemeente bezegeld. Zal sluiten na een aantal jaren en de overgebleven leden zullen indien ze dat nog wensen bij een naburige gemeente aansluiten.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 27 jan 2016 17:19

Yoshi schreef:Dan is het lot van die gemeente bezegeld

Tenzij God voor een omkeer zorgt.
Hij ziet en hoort degenen die Hem daarom bidden.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 27 jan 2016 17:23

mona schreef:Tenzij God voor een omkeer zorgt.
Hij ziet en hoort degenen die Hem daarom bidden.

Ingrijpen van hogerhand kan natuurlijk ook altijd nog dat klopt.
Reken er maar niet te veel op, honderden geloofsgemeenschappen hebben hun kerkgebouw al zien sluiten en hebben zich noodgedwongen aangesloten bij nabijgelegen geloofsgemeenschappen. Er zullen nog honderden geloofsgemeenschappen volgen, zeker als er geen aanwas is van jongeren, als er geen gezonde opbouw is van generaties.

Nina

Berichtdoor Nina » 27 jan 2016 18:21

Dat is fatalistisch denken, Yoshi.
Als wij bidden en ons verootmoedigen, doet Vader vaak grote dingen. Als je dat miet eens verwacht, zal je het ook niet krijgen.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 27 jan 2016 18:31

Nina schreef:Dat is fatalistisch denken, Yoshi.
Als wij bidden en ons verootmoedigen, doet Vader vaak grote dingen. Als je dat miet eens verwacht, zal je het ook niet krijgen.

Ik laat de mogelijkheid open. Maar ben ook wel zo realistisch om gewoon te zien wat er reeds gebeurd is en wat er op het punt staat te gebeuren. Dat niet in willen zien is struisvogel gedrag. Als je verwachtingen niet realistisch zijn is de kans ontzettend groot enkel teleurgesteld te worden en als gevolg daarvan je geloof te verliezen.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 27 jan 2016 18:52

Yoshi schreef:Dat niet in willen zien is struisvogel gedrag. Als je verwachtingen niet realistisch zijn is de kans ontzettend groot enkel teleurgesteld te worden en als gevolg daarvan je geloof te verliezen.
Dus je geloof verliezen heeft te maken met dat je je verstand niet gebruikt?

Terug naar “[Religie] - Open forum”