_Sjors_ schreef:Dat stukje tekst heb ik bewust weggelaten in de veronderstelling dat men wel weet waarom Paulus deze uitspraak doet. Verkeerd gedacht blijkbaar. U geeft het wel een mooie draai richting uw geëmancipeerde/feministische gedachtengoed. Paulus schreef deze brief o.a. aan de hand van een aantal dwalingen die de gemeente aldaar waren binnengeslopen. Een van die dwalingen betrof de vrijheid die vrouwen daar genoten omtrent het bekleden van posities die niet door God gegeven waren aan de vrouw. Deze dwalingen werden ondersteund door de Korinthische leraars en oudsten, die dus beter zouden moeten weten... Want het Woord van God was niet van hen uitgegaan, noch alleen tot hen gericht geweest, alsof zij alleen de wijsheid in pacht hadden.
LOL! U geeft wel een mooie draai richting uw discriminerende gedachtengoed. Alsof Sjors alleen de wijsheid in pacht heeft!
Eén van de dwalingen van die gemeente was juist dat ze vrouwen wilden blijven onderdrukken en monddood maken-houden.
Het onderwerp en doel van dat gedeelte is orde. Paulus wilde dat de samenkomsten ordelijk verliepen, daar draait het om.
Waar staat trouwens dat de gemeente van Korinthe leraars en oudsten hadden? Volgens mij was het daar één ongeorganiseerde bende.
Sowieso was de brief aan Timotheüs en Titus nog niet geschreven, dat was een jaartje of 10 later.
_Sjors_ schreef:Daarbij komt dat ik van mening ben dat sarcasme en God niet samengaan. De woorden van Paulus zijn geïnspireerd door God, u geeft zodoende God wat mij betreft een karaktereigenschap die absoluut niet bij Hem hoort! Ik beschouw uw opmerking aangaande deze dan ook gerust als ketterij.
Toe maar weer dan! Hoe vind je dit: Psalm 2 Die in de hemel woont, zal lachen,de Heere zal hen bespotten.
Spreuken 1 Daarom zal Ik ook lachen om uw ondergang, u bespotten wanneer uw angst komt.
Richteren 10 Gaat henen, roept tot de goden, die jullie verkoren hebben; laten die jullie redden, in de tijd van jullie benauwdheid.
Hier nog veel meer, haal je hart maar op:
http://www.overvloeiendegenade.nl/print ... aag63.htmlAfgezien daarvan, Paulus (en de rest van de Bijbelschrijvers) was niet Gods typmachine. Hun eigen karakter klinkt door in Gods boodschap.
_Sjors_ schreef:Blijft staan mijn vraag:
Over welke geboden heeft Paulus het hier dan? En wat voor onwetendheden worden hier bedoeld?
26 Hoe is het dan, broeders? Telkens wanneer u samenkomt, heeft iedereen wel een psalm, of hij heeft een onderwijzing, of hij heeft een andere taal, of hij heeft een openbaring, of hij heeft een uitleg.Laat alles gebeuren tot opbouw. 27 En als iemand in een andere taal spreekt, laat het dan door twee of hoogstens drie mensen gedaan worden, ieder op zijn beurt, en laat één het uitleggen[/u][/b]. 28 Maar als er geen uitlegger is,laat hij dan in de gemeente zwijgen, maar laat hij tot zichzelf spreken en tot God. 29 En laten twee of drie profeten spreken, en laten de anderen het beoordelen. 30 En als aan een ander die daar zit, iets geopenbaard wordt, laat dan de eerste zwijgen. 31 Want u kunt allen, de één na de ander, profeteren, opdat allen leren en allen bemoedigd worden. 32 En de geesten van de profeten zijn aan de profeten zelf onderworpen. 33 Want God is geen God van wanorde, maar van vrede, zoals in alle gemeenten van de heiligen.
Nou, filter ze er maar uit. En die onwetendheid is meer oost-indische onwetendheid: Maar als iemand hiermede niet rekent, dan wordt met hem niet gerekend.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)