de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor benefietdiner » 22 jan 2016 22:16

_Sjors_ schreef:Met deze tekst wordt het verschil tussen man en vrouw niet opgeheven. Evenmin als dat men bijvoorbeeld niet meer onder een werkgever/baas zou hoeven te werken omdat er immers noch dienstbare noch vrije zou zijn. Verschil blijft er. Zusters zijn net zo goed als broeders leden van het lichaam van Christus en beiden bezitten de Heilige Geest en hebben net zo goed gaven. Het vraagstuk gaat niet over het bezit, maar over het gebruik van die gaven gegeven door de Heilige Geest, met in achtneming van de posities zoals van het begin af aan is ingesteld.
.

Klopt, maar het principe van het spreken van de vrouw in de gemeente lijkt Paulus zich zelf tegen te spreken maar dat is niet zo. Het zwijgverbod voor vrouwen in 1 Korintiërs 14:34 e.v. is een heet hangijzer omdat ze strijdig zijn met zijn aanwijzingen in 1 Korintiërs 11:4 e.v. , waaruit men kan concluderen dat vrouwen in de gemeente mochten bidden en profeteren. Het is zo dat het in 1 Korintiërs 14 om een specifiek spreken gaat, namelijk het officiële leerambt dat was voorbehouden aan de mannelijke voorganger. Bovendien kunnen we het zwijgverbod pas goed begrijpen als we weten dat de preek in die tijd geen monoloog was, maar een leergesprek met vragen en antwoorden. Mannen mochten vragen stellen, maar vrouwen werden dus geacht niet deel te nemen aan dit ambtelijke leergesprek. Ze mochten wel in de gemeente bidden en profeteren, en op eigen wijze onderwijs geven en evangeliseren.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 23 jan 2016 06:49

benefietdiner schreef:Klop Paulus was niet extremistisch zoals sommige hier.

Wonderlijk dat sommigen hier, zelfs als overduidelijk is dat de SV vertalers, bewust een vrouwennaam naar een mannennaam verhaspelen, dit blijven verdedigen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 23 jan 2016 10:07

benefietdiner schreef:Klop Paulus was niet extremistisch zoals sommige hier.

O??
Paulus was zelf een fanatiek ijveraar voor de wet
geweest, echt wel een extremistisch mannetje
. Paulus
was immers als jonge man een vroom gelovige die niet
aarzelde ketters over te leveren aan de religieuze
autoriteiten. Goed beschouwd was Paulus toen hij nog
Saulus heette, eigenlijk een inquisiteur.

Uit:http://www.regenboogkerkhilversum.nl/?wpfb_dl=149

Iedereen die moeite heeft met Paulus’ vermeende extremisme kan hier een tegengif vinden. Alleen… na het lezen van Counets beschaafde en gepolijste Paulus verlang ik wel eens terug naar die onbegrijpelijke brulboei, die – zó menselijk – dan weer het ene en dan weer het andere zegt.

Dan bespreekt Counet ook de ‘seksistische Paulus’, de man die vindt dat vrouwen hun mond moeten houden, onderdanig aan de man dienen te zijn (tweemaal 1 Cor. 14,33-36) en een sluier moeten dragen (11,4-6).
bron: https://frankgbosman.wordpress.com/2009 ... isgeboorte
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 23 jan 2016 12:38

Chaya schreef:O??
Paulus was zelf een fanatiek ijveraar voor de wet
geweest, echt wel een extremistisch mannetje
. Paulus
was immers als jonge man een vroom gelovige die niet
aarzelde ketters over te leveren aan de religieuze
autoriteiten. Goed beschouwd was Paulus toen hij nog
Saulus heette, eigenlijk een inquisiteur.

Ja, klopt dat was Paulus in zijn ‘eertijds’, oftewel voor zij bekering.
In Romeinen 16 is dat wel veranderd als hij groeten uitspreekt aan zijn zusters.

man vrouw kerk
Uw zonen en dochters zullen profeteren

Afbeelding
https://manvrouwkerk.wordpress.com/

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 23 jan 2016 13:46

benefietdiner schreef:Ja, klopt dat was Paulus in zijn ‘eertijds’, oftewel voor zij bekering.
In Romeinen 16 is dat wel veranderd als hij groeten uitspreekt aan zijn zusters.

man vrouw kerk
Uw zonen en dochters zullen profeteren

Dat komt uit Joël!
"Als God Zijn Geest uitstort op alle vlees, zullen uw zonen en dochters profeteren, uw dienstknechten en uw dienstmaagden zullen profeteren." Maar in de dagen van Joél was dit onmogelijk, want zonen en dochters hadden niets te vertellen, dus het was dwaas om te zeggen dat ZIJ zouden profeteren!! Toen Petrus op de Pinksterdag deze profetie aanhaalde, hadden ook toen noch de zonen en de dochters, noch de dienstknechten en de dienstmaagden iets te vertellen!!! En het gebeurde dan ook niet in de eerste Christelijke Gemeenten! Want als Paulus aan Timotius schrijft, zegt hij: "Laat niemand u verachten vanwege uw jeugd." Ziet u wel, profeteren was niet voor jonge mannen, laat staan voor de dochters. Paulus zegt: "LATEN DE VROUWEN MAAR ZWIJGEN."

bron: http://home.solcon.nl/aheemsbergen/De%2 ... el%202.htm
Laatst gewijzigd door Chaya op 23 jan 2016 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 23 jan 2016 13:59

Chaya schreef:Dat komt uit Joël!
"Als God Zijn Geest uitstort op alle vlees, zullen uw zonen en dochters profeteren, uw dienstknechten en uw dienstmaagden zullen profeteren." Maar in de dagen van Joél was dit onmogelijk, want zonen en dochters hadden niets te vertellen, dus het was dwaas om te zeggen dat ZIJ zouden profeteren!! Toen Petrus op de Pinksterdag deze profetie aanhaalde, hadden ook toen noch de zonen en de dochters, noch de dienstknechten en de dienstmaagden iets te vertellen!!! En het gebeurde dan ook niet in de eerste Christelijke Gemeenten! Want als Paulus aan Timotius schrijft, zegt hij: "Laat niemand u verachten vanwege uw jeugd." Ziet u wel, profeteren was niet voor jonge mannen, laat staan voor de dochters. Paulus zegt: "LATEN DE VROUWEN MAAR ZWIJGEN."

Die rare schrijffout verraad je. Timotheüs schrijf je iets anders.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 23 jan 2016 14:04

Cathy schreef:Die rare schrijffout verraad je. Timotheüs schrijf je iets anders.

Excuus, ik was het vergeten en heb het inmiddels gedaan.
Als ik het opzettelijk had gedaan, zou ik de tekst wel verbouwd hebben. Het is dus geen geheim dat ik van deze site heb!

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 23 jan 2016 14:08

De Gemeente wordt gebouwd op het fundament van de apostelen en de profeten, waarvan Jezus Christus de hoeksteen is.
Op dat fundament wordt er verder gebouwd door zowel mannen als vrouwen. Jawel, óók in de vroege kerk.
En Paulus leert net zo min dat vrouwen moeten zwijgen, als dat de Bijbel leert ''er is geen God''.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 23 jan 2016 14:12

Ik dacht dat dit meer een zaak van de bevindelijk gereformeerden zou zijn, maar niets is minder waar.
In Baptistenkringen en bij de evangelische kerken vind ik ook geen vrouw op een beroepen plaats.
Zelfs in de Pinkstergemeenten kon ik het niet vinden.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 23 jan 2016 14:27

1 Kor.14:

Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt. En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.

Men mag graag stoppen op deze plek, om van daaruit te gaan beuzelen over tijdsgebonden aspecten en cultuurbepaalde normen etc., maar aansluitend op deze verzen lees ik ook:

Indien iemand meent een profeet te zijn, of geestelijke, die erkenne, dat, hetgeen ik u schrijf, des Heeren geboden zijn. Maar zo iemand onwetend is, die zij onwetend.

Over welke geboden heeft Paulus het hier dan? En wat voor onwetendheden worden hier bedoeld?

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 23 jan 2016 15:02

Chaya schreef:Ik dacht dat dit meer een zaak van de bevindelijk gereformeerden zou zijn, maar niets is minder waar.
In Baptistenkringen en bij de evangelische kerken vind ik ook geen vrouw op een beroepen plaats.
Zelfs in de Pinkstergemeenten kon ik het niet vinden.
Jawel hoor, helaas nog lang niet overal. Fff geduld nog!
_Sjors_ schreef:1 Kor.14:

Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt. En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.

Men mag graag stoppen op deze plek, om van daaruit te gaan beuzelen over tijdsgebonden aspecten en cultuurbepaalde normen etc., maar aansluitend op deze verzen lees ik ook:

Indien iemand meent een profeet te zijn, of geestelijke, die erkenne, dat, hetgeen ik u schrijf, des Heeren geboden zijn. Maar zo iemand onwetend is, die zij onwetend.

Over welke geboden heeft Paulus het hier dan? En wat voor onwetendheden worden hier bedoeld?
Oooo, apart zeg! Bij mij staat er aansluitend: 36 Of is het Woord van God van ú uitgegaan? Of heeft het alleen ú bereikt?
Oftewel, Paulus is hier gewoon sarcastisch. Hij reageert ergens op en je hoort alleen zijn kant van het 'gesprek'.
Vrij vertaald: Wat? Vrouwen in de gemeenten zwijgen? Niet toelaten haar te laten spreken maar onderworpen blijven? enz.
Echt niet, je denkt toch zeker niet dat het woord alleen van u (mannen) is uitgegaan.

Op deze manier schrijft hij wel meer, o.a. Wat? Is Paulus voor u gekruist? (Ook duidelijk een dat hij dat nou juist niet bedoelt)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 23 jan 2016 16:06

naamloos schreef:Oooo, apart zeg! Bij mij staat er aansluitend: 36 Of is het Woord van God van ú uitgegaan? Of heeft het alleen ú bereikt?
Oftewel, Paulus is hier gewoon sarcastisch. Hij reageert ergens op en je hoort alleen zijn kant van het 'gesprek'.
Vrij vertaald: Wat? Vrouwen in de gemeenten zwijgen? Niet toelaten haar te laten spreken maar onderworpen blijven? enz.
Echt niet, je denkt toch zeker niet dat het woord alleen van u (mannen) is uitgegaan.

Dat stukje tekst heb ik bewust weggelaten in de veronderstelling dat men wel weet waarom Paulus deze uitspraak doet. Verkeerd gedacht blijkbaar. U geeft het wel een mooie draai richting uw geëmancipeerde/feministische gedachtengoed. Paulus schreef deze brief o.a. aan de hand van een aantal dwalingen die de gemeente aldaar waren binnengeslopen. Een van die dwalingen betrof de vrijheid die vrouwen daar genoten omtrent het bekleden van posities die niet door God gegeven waren aan de vrouw. Deze dwalingen werden ondersteund door de Korinthische leraars en oudsten, die dus beter zouden moeten weten... Want het Woord van God was niet van hen uitgegaan, noch alleen tot hen gericht geweest, alsof zij alleen de wijsheid in pacht hadden.

Daarbij komt dat ik van mening ben dat sarcasme en God niet samengaan. De woorden van Paulus zijn geïnspireerd door God, u geeft zodoende God wat mij betreft een karaktereigenschap die absoluut niet bij Hem hoort! Ik beschouw uw opmerking aangaande deze dan ook gerust als ketterij.

Blijft staan mijn vraag:

Sjors.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 23 jan 2016 17:21

_Sjors_ schreef:Dat stukje tekst heb ik bewust weggelaten in de veronderstelling dat men wel weet waarom Paulus deze uitspraak doet. Verkeerd gedacht blijkbaar. U geeft het wel een mooie draai richting uw geëmancipeerde/feministische gedachtengoed. Paulus schreef deze brief o.a. aan de hand van een aantal dwalingen die de gemeente aldaar waren binnengeslopen. Een van die dwalingen betrof de vrijheid die vrouwen daar genoten omtrent het bekleden van posities die niet door God gegeven waren aan de vrouw. Deze dwalingen werden ondersteund door de Korinthische leraars en oudsten, die dus beter zouden moeten weten... Want het Woord van God was niet van hen uitgegaan, noch alleen tot hen gericht geweest, alsof zij alleen de wijsheid in pacht hadden.
LOL! U geeft wel een mooie draai richting uw discriminerende gedachtengoed. Alsof Sjors alleen de wijsheid in pacht heeft! :lol:
Eén van de dwalingen van die gemeente was juist dat ze vrouwen wilden blijven onderdrukken en monddood maken-houden.
Het onderwerp en doel van dat gedeelte is orde. Paulus wilde dat de samenkomsten ordelijk verliepen, daar draait het om.
Waar staat trouwens dat de gemeente van Korinthe leraars en oudsten hadden? Volgens mij was het daar één ongeorganiseerde bende.
Sowieso was de brief aan Timotheüs en Titus nog niet geschreven, dat was een jaartje of 10 later.
_Sjors_ schreef:Daarbij komt dat ik van mening ben dat sarcasme en God niet samengaan. De woorden van Paulus zijn geïnspireerd door God, u geeft zodoende God wat mij betreft een karaktereigenschap die absoluut niet bij Hem hoort! Ik beschouw uw opmerking aangaande deze dan ook gerust als ketterij.
Toe maar weer dan! Hoe vind je dit: Psalm 2 Die in de hemel woont, zal lachen,de Heere zal hen bespotten.
Spreuken 1 Daarom zal Ik ook lachen om uw ondergang, u bespotten wanneer uw angst komt.
Richteren 10 Gaat henen, roept tot de goden, die jullie verkoren hebben; laten die jullie redden, in de tijd van jullie benauwdheid.
Hier nog veel meer, haal je hart maar op: http://www.overvloeiendegenade.nl/print ... aag63.html

Afgezien daarvan, Paulus (en de rest van de Bijbelschrijvers) was niet Gods typmachine. Hun eigen karakter klinkt door in Gods boodschap.
_Sjors_ schreef:Blijft staan mijn vraag:

26 Hoe is het dan, broeders? Telkens wanneer u samenkomt, heeft iedereen wel een psalm, of hij heeft een onderwijzing, of hij heeft een andere taal, of hij heeft een openbaring, of hij heeft een uitleg.Laat alles gebeuren tot opbouw. 27 En als iemand in een andere taal spreekt, laat het dan door twee of hoogstens drie mensen gedaan worden, ieder op zijn beurt, en laat één het uitleggen[/u][/b]. 28 Maar als er geen uitlegger is,laat hij dan in de gemeente zwijgen, maar laat hij tot zichzelf spreken en tot God. 29 En laten twee of drie profeten spreken, en laten de anderen het beoordelen. 30 En als aan een ander die daar zit, iets geopenbaard wordt, laat dan de eerste zwijgen. 31 Want u kunt allen, de één na de ander, profeteren, opdat allen leren en allen bemoedigd  worden. 32 En de geesten van de profeten zijn aan de profeten zelf onderworpen. 33 Want God is geen God van wanorde, maar van vrede, zoals in alle gemeenten van de heiligen.

Nou, filter ze er maar uit. En die onwetendheid is meer oost-indische onwetendheid: Maar als iemand hiermede niet rekent, dan wordt met hem niet gerekend.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 24 jan 2016 12:28

naamloos schreef:[Toe maar weer dan! Hoe vind je dit: Psalm 2 Die in de hemel woont, zal lachen,de Heere zal hen bespotten.
Spreuken 1 Daarom zal Ik ook lachen om uw ondergang, u bespotten wanneer uw angst komt.
Richteren 10 Gaat henen, roept tot de goden, die jullie verkoren hebben; laten die jullie redden, in de tijd van jullie benauwdheid.
Hier nog veel meer, haal je hart maar op: http://www.overvloeiendegenade.nl/print ... aag63.html

Humor is een vrij subjectieve aangelegenheid. Waar de een om in een deuk ligt, kan de ander niet om lachen. Hoewel lachen wel aanstekelijk kan werken. Lachen is gezond! Uw aanhalingen lezend vind ik het echter getuigen van een bedroevend begrip van stijlfiguren om enkelen daarvan te betitelen als zijnde sarcastisch. Sarcasme heeft in de kern altijd de bedoeling om de ander te beschadigen zonder corresponderende liefde of wens van welzijn voor de ander. Terugvertaald naar het Grieks betekend dit woord dan ook niet voor niets: ergens vlees vanaf scheuren; bijtende spot. Het is agressief van aard en er ligt altijd een aanval in besloten. Jezus waarschuwt voor een dergelijke manier van spreken in bv. Matt.5:22; en wie tot zijn broeder zegt: Raka! die zal strafbaar zijn door den groten raad; maar wie zegt: Gij dwaas! die zal strafbaar zijn door het helse vuur. Zo ook in Ef.5:3-4; Maar hoererij en alle onreinigheid, of gierigheid, laat ook onder u niet genoemd worden, gelijkerwijs het den heiligen betaamt, Noch oneerbaarheid, noch zot geklap, of gekkernij, welke niet betamen; maar veelmeer dankzegging.
Dat God gebruikt maakt van ironie en zelfs enigszins satirisch uit de hoek kan komen, daar wil ik best in meegaan. Maar dit zijn altijd manieren van uitdrukken die God gebruikt ter verdediging, nimmer aanvallend! Sarcasme sluit liefde uit!

naamloos schreef:En die onwetendheid is meer Oost-Indische onwetendheid: Maar als iemand hiermede niet rekent, dan wordt met hem niet gerekend.

Ik vind u behoorlijk goed in het uit de context halen van teksten en in het bijzonder het naar uw hand zetten van die teksten. Ik vraag mij oprecht af welke theologische opleiding u aan het volgen bent, dan mijd ik die. De Oost-Indische onwetendheid, zoals u de tekst graag mag bagatelliseren, mag u gerust opvatten als een waarschuwing aan uw eigen adres: bewust en moedwillig niet willen weten en erkennen van Gods waarheid en daarmee op eigen gevaar ventileren van uw eigenaardigheden.

Rest mij nog te zeggen dat ik wel kan lachen om de volgende Bijbelpassage:

Het is beter te wonen op een hoek van het dak, dan met een kijfachtige huisvrouw, en dat in een huis van gezelschap.

In de hoop dat uw sarcastisch karakter niet gefundeerd is op een dito geaardheid, verblijf ik op een hoek van het dak. Dat lijkt mij het beste, want in gesprek gaan met u, leid alleen maar tot nog meer Godslasteringen.

Mijn excuus voor het enigszins off topic gaan, ik zal het hierbij laten.

Sjors.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 24 jan 2016 14:34

_Sjors_ schreef:Humor is een vrij subjectieve aangelegenheid. Waar de een om in een deuk ligt, kan de ander niet om lachen. Hoewel lachen wel aanstekelijk kan werken. Lachen is gezond! Uw aanhalingen lezend vind ik het echter getuigen van een bedroevend begrip van stijlfiguren om enkelen daarvan te betitelen als zijnde sarcastisch. Sarcasme heeft in de kern altijd de bedoeling om de ander te beschadigen zonder corresponderende liefde of wens van welzijn voor de ander. Terugvertaald naar het Grieks betekend dit woord dan ook niet voor niets: ergens vlees vanaf scheuren; bijtende spot. Het is agressief van aard en er ligt altijd een aanval in besloten. Jezus waarschuwt voor een dergelijke manier van spreken in bv. Matt.5:22; en wie tot zijn broeder zegt: Raka! die zal strafbaar zijn door den groten raad; maar wie zegt: Gij dwaas! die zal strafbaar zijn door het helse vuur. Zo ook in Ef.5:3-4; Maar hoererij en alle onreinigheid, of gierigheid, laat ook onder u niet genoemd worden, gelijkerwijs het den heiligen betaamt, Noch oneerbaarheid, noch zot geklap, of gekkernij, welke niet betamen; maar veelmeer dankzegging.
Dat God gebruikt maakt van ironie en zelfs enigszins satirisch uit de hoek kan komen, daar wil ik best in meegaan. Maar dit zijn altijd manieren van uitdrukken die God gebruikt ter verdediging, nimmer aanvallend! Sarcasme sluit liefde uit!
Je snapt er niet veel van hè, het is geenszins Paulus bedoeling personen te beschadigen maar hun denigrerende en discriminerende opvattingen mbt vrouwen. Het zijn juist die opvattingen die schadelijk zijn voor mensen, en bovendien het lichaam van Christus ernstig belemmeren.
_Sjors_ schreef:Ik vind u behoorlijk goed in het uit de context halen van teksten en in het bijzonder het naar uw hand zetten van die teksten. Ik vraag mij oprecht af welke theologische opleiding u aan het volgen bent, dan mijd ik die. De Oost-Indische onwetendheid, zoals u de tekst graag mag bagatelliseren, mag u gerust opvatten als een waarschuwing aan uw eigen adres: bewust en moedwillig niet willen weten en erkennen van Gods waarheid en daarmee op eigen gevaar ventileren van uw eigenaardigheden.
"Maar als iemand hiermede niet rekent, dan wordt met hem niet gerekend." Deze bagatelliserende tekst komt uit de NBG 51. De BGT zegt het zo: Als je niet naar die regels luistert, dan luistert God ook niet naar jou! NBV: Doet hij dat niet, dan wordt hij zelf niet erkend. Naardense: als iemand dat negeert, die wordt zelf genegeerd.
Maar speciaal voor jou heb ik de SV erbij gepakt (ik heb er één waar de woorden in de grondtaal erbij staan, met daarbij de woorden waarmee het vertaald kan worden) en raad eens, het staat erbij: doelbewust ontkennen. Komt aardig op hetzelfde neer hé! Precies wat ik bedoel met Oost-Indische onwetendheid. (ik haal dus niets context, noch zet ik iets naar mijn hand. Zelfs laat ik niet bewust een tekst weg zoals jij deed om dan 'aansluitend' -volgens jou- verder te gaan citeren)
_Sjors_ schreef:Rest mij nog te zeggen dat ik wel kan lachen om de volgende Bijbelpassage:

Het is beter te wonen op een hoek van het dak, dan met een kijfachtige huisvrouw, en dat in een huis van gezelschap.

In de hoop dat uw sarcastisch karakter niet gefundeerd is op een dito geaardheid, verblijf ik op een hoek van het dak. Dat lijkt mij het beste, want in gesprek gaan met u, leid alleen maar tot nog meer Godslasteringen.
Oww, je mag hopen dat het niet stormt, regent of koud is. Anders vergaat je het lachen misschien wel.
Ben ik effe blij dat vrouwen niet naar het dak verwezen worden. :lol: :lol: :lol:

Ik praat voor een groot deel in je eigen taal terug, dus neem voor de zekerheid ook even je eigen sarcastische aard-karakter (wat is het verschil?) onder de loep. Daar heb je mooi de tijd voor nu je op een hoek van het dak zit. Pas je op dat er je niet afkukelt? Nou ja, je hebt altijd nog een bord voor je kop om de ergste klap op te vangen. Dag Sjorsie, ik zal het nieuws in de gaten houden. =;

Terug naar “[Religie] - Open forum”