naamloos schreef:En het is natuurlijk niet de bedoeling dat het nieuwe verbond ook als een wet functioneert, vandaar dat God ons hart verandert zodat we waarlijk in vrijheid kunnen leven. Wie naar de letter van het nieuwe testament gaat leven, leeft niet in vrijheid maar heeft gewoon de ene letter voor de andere (en nog wel een veel zwaardere) ingeruild; die zal geheid Romeinen 7 als een levende realiteit ervaren.
Boekenlezer schreef:Volgens mij was het onderricht wat Jezus gaf in de bergrede wetsonderricht. En ik kwam kort geleden nog tegen dat Paulus schrijft dat hij onder de wet van Christus staat. (1 Korinthiërs 9:21)
Bovendien kom ik in Jeremia 31:33 ook iets tegen, wat mensen die het woord 'wet' maar een vies woord vinden, niet zal aanstaan: "Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven." Daar gaat het over de belofte van het nieuwe verbond.
Je laat een stuk weg uit mijn post: Maar de wet is niet tegen hen die leven door de Geest, en dat kun je weten aan de vrucht: De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. Daartegen richt de wet zich niet.
Voor hen die deze vrucht in hun leven vertonen is de wet een open deur. Zij hebben de wet in hun hart, die wordt niet van buitenaf opgelegd.
Boekenlezer schreef:Het Oude Testament zou maar wettisch zijn, terwijl het in het Nieuwe Testament allemaal zoveel geestelijker wordt. Lekker excuus om onbekend te blijven met het Oude Testament, en véél te veel met je snufferd in het Nieuwe Testament te zitten! Ik leer liever de héle Bijbel kennen.
1. Nergens zeg ik dat we het O.T. niet hoeven te kennen, dat lieg je gewoon! (in theorie vóór de wet, nu de praktijk nog ...)
2. De Thora is wet, in het N.T. woont de Geest in gelovigen, toch een heel verschil hoor.
Als God vindt dat we genoeg aan enkel de Bijbel hebben had Hij ons zijn Geest niet gegeven, niet?
3. Als jij met je snufferd eens gewoon leest wat iemand schrijft, dan kun je je duim buiten de discussie laten.
Boekenlezer schreef:"De letter doodt, maar de Geest maakt levend", wat zou dat nou betekenen? Laat ik eens een verklaringspoging wagen ....
Alleen toepasbaar op één onderwerp, in één context?

Kijk gewoon wat voor uitwerking de boodschap heeft, of je met wetten en regels bezig bent; of dat je God en de naaste vanuit je hart wilt dienen.
Het eerste is niks anders dan dorre doodsheid, controle gedrag bij jezelf en anderen. Leven door de Geest brengt de vrucht uit Gal. 22:5 voort.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)