De moraliteit van de Hel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

kinpruik

Re: De moraliteit van de Hel

Berichtdoor kinpruik » 19 jan 2016 13:19

Quasi schreef:Als iemand bestaat maak je hem toch tot leugenaar als je ontkent dat hij bestaat? Als God beweert dat Hij bestaat en jij ontkent het, dan is dat de eerste leugen.

Nee. De roze olifant is ook geen leugenaar. De roze olifant bestaat niet. Een leugenaar is iemand die bewust een onwaarheid verteld. Iemand die niet bestaat kan geen onwaarheden vertellen. Bovendien is het bestaan van God voor een ongelovige natuurlijk alleen van horen zeggen, net als het bestaan van die honderden andere goden.

Quasi schreef:Waarom kies je die? Daar is toch geen enkele reden voor? Waarom is de moraal van jouw ouders de juiste?

Empathie. Ik kan me verplaatsen in een ander. Daarom behandel ik een ander zoals ik ook behandeld wil worden.

Quasi schreef:Heb je daar bewijs voor? Ik ken namelijk mensen die geen empathisch vermogen hebben en toch goede morele mensen zijn. Hoe verklaar jij dat?

Er staat dan ook 'in het algemeen'.

Quasi schreef:Hoe weet een atheïst wat waarheid is? Nogmaals, de grond, de bron, is nog steeds niet helder.

Op dezelfde manier als een gelovige. Waarheid is dat wat overeenkomt met de werkelijkheid. Waar je in vredesnaam een 'grond' of 'bron' voor nodig hebt is mij niet duidelijk.

Quasi schreef:Als je je enigszins inleest in de christelijke uitleg van het begrip hel, dan zou je het verhaal van het kaartje niet bedacht hebben.

Ik heb me genoeg erover ingelezen. Die opmerking was bedoeld om een beetje humor in deze discussie te injecteren.

Quasi schreef:Snap je zelf niet wat voor zwaktebod dit is? Als ik liever verkeer in het gezelschap van mensen die immoreel gedrag vertonen... Ho, wacht even, dat is waar ook, ik zou niet weten wat immoreel gedrag is voor een atheïst, dus dit kan helaas niet verder worden uitgewerkt. Moreel en immoreel houden niets in, dus de hele redenatie is geklets in de lucht.

Atheisten hebben geen 24/7 surveillance nodig om moreel gedrag te vertonen. Bovendien krijg ik sterk het idee dat jij helemaal geen atheisten spreekt of kent buiten dit forum. Zijn hele normale mensen hoor, geen psychopaten ofzo.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 19 jan 2016 13:33

kinpruik schreef:Ja, dat doet het wel. Ik geloof niet in het bestaan van God. Daarmee verklaar ik God dus niet tot leugenaar. Hoe kan ik iemand tot leugenaar verklaren waarvan ik niet denk dat die bestaat?

En: Dat is nou juist het hele immorele eraan. Waarom moet ik veroordeeld worden omdat Christenen niet overtuigend genoeg waren?

Nee, je blijft veroordeelt omdat je je niet voor God wilt buigen. Dat jij denkt dat God niet bestaat, is zoals Psalm 14 zegt: De dwaas zegt in zijn hart: er is geen God/ zij doven het licht der rede. Overigens was er pas weer een hoogleraar en filosoof die het theïsme sterker noemde: http://www.refdag.nl/boeken/duitse_athe ... e_1_963088

kinpruik schreef:Ja hoor, mijn ouders hebben me die geleerd. Door een aanspraak te maken op mijn empatisch vermogen.

En waar baseerden je ouders die normen en waarden op?

kinpruik schreef:Die stukjes leggen niks uit over het morele aspect daaraan. Ik vind het dan ook een immoreel leerpunt. Waarom moeten de kinderen gestraft worden v oor iets wat de ouders gedaan hebben?

Mocht je dan niet overtuigd zijn dat wij allemaal hetzelfde gedaan hadden in het paradijs, dan wil ik je erop wijzen dat naast de erfzonde, de dadelijke zonden ook in het gericht gebracht worden.

kinpruik schreef:Waarden zijn self-contained. Normen baseer je op waarden. Een lesje maatschappijleer op de middelbare school legt dit al uit. En op die verkapte insinuatie ga ik maar niet in.

Fysische processen bevatten geen waarden.

In de hedonistische calculus past het prima om een keer immoreel te handelen, als het genot uiteindelijk vergroot wordt/tegen de risico's opweegt. Als jij ongelukkig wordt van immoreel handelen, dan past immoreel handelen misschien niet in jouw hedonistische calculus, maar ik stel me zo voor dat dat niet voor iedereen geldt.

kinpruik schreef:Het hele knelpunt van het Christendom is dat ik iets moet aannemen waar geen bewijs voor is. Ik moet vooral aannemen dat ik een verderfelijke zondaar ben die eeuwig zal branden in de hel, maar wacht, iemand is naar deze aarde gekomen, nog voor jij leefde, om jou zonden, die je nog niet begaan hebt, alvast vrij te spreken. Begrijp je mijn twijfeling in deze?

Dat noemt men: geloof.

Hebreeën 11: 1: Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.

Verder raad ik je aan de Romeinenbrief eens te lezen.

kinpruik schreef:Arendsoog lijkt te insinueren alsof christenen 24/7 surveillance nodig hebben om normaal moreel gedrag te vertonen. Wat is dit voor flauwekulargument zeg? Ik heb een beetje de indruk in deze discussie alsof wij als atheist maar minder/minder moreel zijn omdat we niet in God geloven. Tegelijkertijd zitten hier mensen serieus te verdedigen dat wij dan maar gemarteld moeten worden in de hel. Sorry, maar als jij serieus voorstander bent van een eeuwige marteling in de hel, en 24/7 surveillance nodig hebt om moreel te handelen, bovendien mensen schuld aanrekent voor iets waar ze niks aan kunnen doen of niks mee te maken hebben gehad, ben je zelf een hoogst immoreel persoon.

Ik geef alleen aan dat ik niet geloof in een moreel verheven mensheid die altijd moreel is. Ik denk slechts aan de WO2 en IS. Meer voorbeelden nodig? Ik beweer niet dat jij persoonlijk minder moreel bent dan een gemiddelde christen. Ik geloof alleen niet in de volkomen goedheid van de mens uit zichzelf. Zeker niet op het moment dat deze geen (sociale) controle heeft. Bovendien bestaat er geen eensluidende atheïstische moraal. En een christen bidt: '...en leidt ons niet in verzoeking'...
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 19 jan 2016 13:46

Nee, je blijft veroordeelt omdat je je niet voor God wilt buigen. Dat jij denkt dat God niet bestaat, is zoals Psalm 14 zegt: De dwaas zegt in zijn hart: er is geen God/ zij doven het licht der rede. Overigens was er pas weer een hoogleraar en filosoof die het theïsme sterker noemde: http://www.refdag.nl/boeken/duitse_athe ... e_1_963088

Wat een zwak excuus voor een eeuwige marteling. Als God almachtig is had hij wel wat duidelijker mogen maken dat hij bestaat. En nee, dat heeft niks met vrije wil te maken. Satan wist ook ondubbelzinnig van Gods bestaan af, toch had hij de keuze om te rebelleren. En dat er een hoogleraar/filosoof is die het theïsme sterker vindt verbaast me niet zozeer, maar noem er dan wel bij dat ongeveer 95% van de hoogleraren het theïsme niet sterker vindt. Bovendien is theïsme niet hetzelfde als Christendom. Naast het Christendom bestaan er ook nog andere religies. Volgens jou logica is het terecht dat als een andere god bestaat, hij jouw tot in de eeuwigheid martelt simpelweg omdat je niet geloofd. Denk even goed na over de woorden 'marteling' en 'eeuwig' in deze. Een Noord Koreaans strafkamp is tenminste nog tijdelijk. Is het niet gewoon tijd om dit middeleeuwse immorele concept aan te passen aan nieuwe inzichten?

En waar baseerden je ouders die normen en waarden op?

Op die van hun ouders waarschijnlijk? Sorry, maar dit zijn semantische truukjes. Als je even naar de concrete werkelijkheid kijkt dan kun je concluderen dat een gelovige niks niet moreler is dan een ongelovige. Bovendien is dat geclaim van gelovigen van moraliteit sowieso niet gepast. De oude Grieken hadden al lang en breed filosofische discussies over moraal lang voordat Christus deze aarde bewandelde.

Mocht je dan niet overtuigd zijn dat wij allemaal hetzelfde gedaan hadden in het paradijs, dan wil ik je erop wijzen dat naast de erfzonde, de dadelijke zonden ook in het gericht gebracht worden.

Dan blijf ik nog niet overtuigd van het rechtvaardige aspect van een eeuwige marteling.

Fysische processen bevatten geen waarden.

En een blender bevat geen schroevendraaier. Nogmaals, ik ben geen nihilist. Ook ik ben bekend met metafysische abstracte concepten.

In de hedonistische calculus past het prima om een keer immoreel te handelen, als het genot uiteindelijk vergroot wordt/tegen de risico's opweegt. Als jij ongelukkig wordt van immoreel handelen, dan past immoreel handelen misschien niet in jouw hedonistische calculus, maar ik stel me zo voor dat dat niet voor iedereen geldt.

Ik ben geen hedonist. Hou eens op met telkens een tweekamp neer te zetten met aan de ene kant het Christendom inclusief alle metafysische concepten, en aan de andere kant het Atheisme gepaard met de nihilistische filosofie. Je creeert twee kampen terwijl de werkelijkheid veel genuanceerder ligt. Je claimt telkens allerlei morele en metafysische concepten die helemaal niet uitsluitend christelijk zijn, vervolgens creëer je een stroman door atheisme weg te zetten als hedonisme en nihilisme.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 19 jan 2016 14:10

_Sjors_ schreef:
Een denkende atheïst? Dat is onmogelijk: het is slechts een kwestie van compulsies wat u drijft. Uw denken bestaat uit niks anders dan persoonlijke voorkeuren, het chemisch resultaat van gebrobbel en gebruis. Een ander kan nu eenmaal anders zijn geëvolueerd en daar hebt u dan weer niks over te zeggen, niks meer in ieder geval dan wat uw compulsie u op dat moment ingeeft. Net mijn hond!

Met vriendelijke groeten,

Sjors.

Een hoop quasi-filosofisch geneuzel. Als ik een aap een pen gaf kwam die met een nog coherenter verhaal. Van evolutie heeft u ook niks begrepen. Hierbij een lijstje van atheistische Nobelprijs-winnaars. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... technology

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 jan 2016 14:23

kinpruik schreef:Dat kan, maar dat is in dit geval niet zo. Exact dezelfde argumentatie kun je namelijk voor de Islam aanhangen. Ik neem aan dat jij geen moslim bent. Ik vind je daarom wel erg krampachtig in je ontkenningen van Mohammed de Profeet. Zodra een moslim iets aandraagt wat een bepaalde verklarende kracht zou kunnen hebben, is het voor jou allemaal onzin en nietszeggend. Dat komt op mij over als: 'Ik ben en blijf christen, ongeacht hoe de werkelijkheid is. Gewoon omdat ik dat zo ontzettend graag wil.' Zo komen we ook nooit verder in een discussie.

Ik vind jouw reactie niet sterk. Het zou veel sterker op mij overkomen als je toegeeft, dat wanneer je de zin van het leven beter weet te duiden door het christelijke geloof, dat dat inderdaad kan wijzen op de waarheid ervan. Alleen heb jij dan uit te leggen waarom je het dan toch verwerpt. (Zoals bijvoorbeeld: 'kunnen' is nog niet hetzelfde als 'zijn', en waarom je het vervolgens redelijker vindt om er toch niet voor te kiezen, etc.) Maar we kunnen het dan in ieder geval eens eens zijn over dat punt, dat als de zin van het leven met een bepaalde levensvisie beter geduid kan worden, dat dat een argument kan zijn voor de waarheid van die levensvisie.

Nu kom je zelf ook met iets aan wat in deze discussie verder helemaal niet speelt, namelijk dat ik de islam zou ontkennen in weerwil van de argumenten van bepaalde islamieten. Terwijl je het gisteren buiten de discussie vond als ik met Hitler en Stalin aankwam.

kinpruik schreef:Het hele knelpunt van het Christendom is dat ik iets moet aannemen waar geen bewijs voor is. Ik moet vooral aannemen dat ik een verderfelijke zondaar ben die eeuwig zal branden in de hel, maar wacht, iemand is naar deze aarde gekomen, nog voor jij leefde, om jou zonden, die je nog niet begaan hebt, alvast vrij te spreken. Begrijp je mijn twijfeling in deze?

Op zich wel. Al is het bijvoorbeeld in bepaalde bevindelijk-gereformeerde kringen dan weer geen kwestie van verstandelijk iets aannemen, maar van zelf ervaren, wil je er deel aan hebben.
Het lastige is ook wel, dat het gaat over niet-rationele zaken, zoals: hoe erg iets is. Het gaat meer over relationele zaken.
Ik kan mij al die zaken ook niet zomaar voorstellen, maar op basis van mijn geloof in God en zijn openbaring kan ik die zaken toch voor waar aannemen. Ik zie ook geen geloofwaardig alternatief voor theïsme. In atheïsme zie ik veel grotere problemen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 19 jan 2016 14:55

Boekenlezer schreef:Ik vind jouw reactie niet sterk. Het zou veel sterker op mij overkomen als je toegeeft, dat wanneer je de zin van het leven beter weet te duiden door het christelijke geloof, dat dat inderdaad kan wijzen op de waarheid ervan. Alleen heb jij dan uit te leggen waarom je het dan toch verwerpt. (Zoals bijvoorbeeld: 'kunnen' is nog niet hetzelfde als 'zijn', en waarom je het vervolgens redelijker vindt om er toch niet voor te kiezen, etc.) Maar we kunnen het dan in ieder geval eens eens zijn over dat punt, dat als de zin van het leven met een bepaalde levensvisie beter geduid kan worden, dat dat een argument kan zijn voor de waarheid van die levensvisie.

Je hebt inderdaad een punt als je zegt dat er van mijn kant een bepaalde verantwoordelijkheid is om dan uit te leggen waarom ik het precies verwerp. Dat ben ik met je eens. Een van de punten waarom ik het Christendom niet overtuigend vind op bepaalde gebieden is dan ook de hel. Ik heb me misschien iets te gehaast uitgedrukt door te stellen dat het 'niks' uitmaakt voor de waarheid van een claim als er een bepaalde zingeving uit voortkomt. Wat ik neer had moeten zetten is dat dat in zijn geheel niet overtuigend genoeg op mij overkomt, in combinatie met andere factoren zoals het onderwerp van dit topic. Verder heb ik zeker wel waardering voor C.S. Lewis. :)

Boekenlezer schreef:Nu kom je zelf ook met iets aan wat in deze discussie verder helemaal niet speelt, namelijk dat ik de islam zou ontkennen in weerwil van de argumenten van bepaalde islamieten. Terwijl je het gisteren buiten de discussie vond als ik met Hitler en Stalin aankwam.

Ik snap dat het flauw overkomt, maar het ging me om de technische onjuistheid van jouw argument. Dezelfde argumentatie zou namelijk opgaan voor de Islam (of vul een andere godsdienst in).

Boekenlezer schreef:Op zich wel. Al is het bijvoorbeeld in bepaalde bevindelijk-gereformeerde kringen dan weer geen kwestie van verstandelijk iets aannemen, maar van zelf ervaren, wil je er deel aan hebben.
Het lastige is ook wel, dat het gaat over niet-rationele zaken, zoals: hoe erg iets is. Het gaat meer over relationele zaken.
Ik kan mij al die zaken ook niet zomaar voorstellen, maar op basis van mijn geloof in God en zijn openbaring kan ik die zaken toch voor waar aannemen. Ik zie ook geen geloofwaardig alternatief voor theïsme. In atheïsme zie ik veel grotere problemen.

Dat is zeker waar. Ik kan me hier ergens wel in vinden. Zelf ben ik opgegroeid in Genemuiden en ik heb toch wel warme herinneringen daaraan, kerkdiensten met school tijdens de kerst enzo.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jan 2016 18:33

Quasi schreef:
Nee. Want als Wodan bestaat dan ben ik inderdaad dom geweest en meerdere mensen met mij. Alleen geloof ik niet in Wodan. Dat is mijn keuze. Jij gelooft in geen god. Dat is ook jouw keuze. Maar daarom blijf je wel verantwoordelijk voor die keuze. Dat is geen flauwekul en totaal niet immoreel. Waarop baseer je dat trouwens, die immoraliteit? Daar wacht ik nog op.

Voor mij is het géén keuze om niet in het bovennatuurlijke te geloven. Als dat wel zo was, dan zou ik de hele dag niks anders doen dan keuzes maken niet in elfjes, reuzen, draken, trollen, etc, te geloven. Ik heb gewoon geen enkele aanleiding om wél te geloven; dat is geheel wat anders dan kiezen niet te geloven.

Je schreef eerder dat je mensen kent zonder empatisch vermogen? Dan denk ik aan klinische sociopaten / de allerergste narcisten. Dat kan ik erg moeilijk rijmen met moraliteit.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 19 jan 2016 18:43

kinpruik schreef:Wat een zwak excuus voor een eeuwige marteling. Als God almachtig is had hij wel wat duidelijker mogen maken dat hij bestaat. En nee, dat heeft niks met vrije wil te maken. Satan wist ook ondubbelzinnig van Gods bestaan af, toch had hij de keuze om te rebelleren. En dat er een hoogleraar/filosoof is die het theïsme sterker vindt verbaast me niet zozeer, maar noem er dan wel bij dat ongeveer 95% van de hoogleraren het theïsme niet sterker vindt. Bovendien is theïsme niet hetzelfde als Christendom. Naast het Christendom bestaan er ook nog andere religies. Volgens jou logica is het terecht dat als een andere god bestaat, hij jouw tot in de eeuwigheid martelt simpelweg omdat je niet geloofd. Denk even goed na over de woorden 'marteling' en 'eeuwig' in deze. Een Noord Koreaans strafkamp is tenminste nog tijdelijk. Is het niet gewoon tijd om dit middeleeuwse immorele concept aan te passen aan nieuwe inzichten?

Nogmaals: ik kan me op geen enkele manier inbeelden wat de eeuwigheid/het hiernamaal precies inhoudt. Hemel noch hel kan ik doorgronden. Wat ik weet is datgene wat God door de Bijbel (en de Heilige Geest die daardoor werkt) tot ons zegt. En dan zijn er twee wegen. Niet meer en niet minder. Je zou voor de strekking van de wet die de mens zou moeten volbrengen als hij zonder Christus' in het Laatste Oordeel moet staan, eens de Bergrede (Mattheüs 5-7) moeten lezen. Geen mens kan dat houden. En daarom heeft God Zijn Zoon aangeboden.

En wat betreft die hoogleraren: hij overweegt eerlijk de argumenten naar ik aanneem. Overigens gaat het over een 'theïstische Wende', dus was hij noch geen theïst naar ik aanneem. Verder zijn er een aantal heel agressieve filosofen/hoogleraren als Herman Philipse, maar er is ook gewoon een deel die het uiteindelijk niet heel veel uitmaken als ik ze kan peilen. Praktisch atheïst misschien, maar geen agressieve verdedigers van dat gedachtengoed. Benieuwd waar je die 95% vandaan haalt.

Op die van hun ouders waarschijnlijk? Sorry, maar dit zijn semantische truukjes. Als je even naar de concrete werkelijkheid kijkt dan kun je concluderen dat een gelovige niks niet moreler is dan een ongelovige. Bovendien is dat geclaim van gelovigen van moraliteit sowieso niet gepast. De oude Grieken hadden al lang en breed filosofische discussies over moraal lang voordat Christus deze aarde bewandelde.

1. Semantische trucjes of niet: je vertoont zelf ontwijkend gedrag. Er bestaat geen atheïstische moraal.
2. Grieken als Plato hadden altijd wel iets als het Goede. Hun moraal kwam niet op uit overlappingen van elektronendichtheden, zoals de enige mogelijkheid is voor een atheïst (en daarmee materialist). Als je naar een atheïst als Epicurus kijkt, zie je juist bij hem de hedonistische calculus. Moraal is dus in praktijk niet specifiek aan het christelijk geloof verbonden, maar wel aan een of ander Hoger Iets/Iemand.

Dan blijf ik nog niet overtuigd van het rechtvaardige aspect van een eeuwige marteling.

Mattheüs 5:22: Doch Ik zeg u: Zo wie te onrecht op zijn broeder toornig is, die zal strafbaar zijn door het gericht; en wie tot zijn broeder zegt: Raka! die zal strafbaar zijn door den groten raad; maar wie zegt: Gij dwaas! die zal strafbaar zijn door het helse vuur.

Mattheüs 5:28,29: Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aan ziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan.
Indien dan uw rechteroog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.

Het is wel nodig te letten op de manier van spreken die Jezus hier gebruikt

En een blender bevat geen schroevendraaier. Nogmaals, ik ben geen nihilist. Ook ik ben bekend met metafysische abstracte concepten.

En waar baseer je dat dan op, als atheïst? Toch via de achterdeur de metafysica binnenhalen?

Ik ben geen hedonist. Hou eens op met telkens een tweekamp neer te zetten met aan de ene kant het Christendom inclusief alle metafysische concepten, en aan de andere kant het Atheisme gepaard met de nihilistische filosofie. Je creeert twee kampen terwijl de werkelijkheid veel genuanceerder ligt. Je claimt telkens allerlei morele en metafysische concepten die helemaal niet uitsluitend christelijk zijn, vervolgens creëer je een stroman door atheisme weg te zetten als hedonisme en nihilisme.

Misschien koppel ik een aantal dingen aan elkaar die strikt genomen onderscheiden zijn. Schuif het op mijn relatief jonge leeftijd, ik moet nog veel leren ;)
Omdat er niet zoiets als een atheïstische moraal bestaat, ben ik benieuwd wat nu de basis daarvoor is. Opvoeding geef je aan. Maar dat is geen uiteindelijk antwoord. Kennis van abstracte metafysica. Maar volgens mij kan die-hard atheïsme bijna niet losgekoppeld worden van materialisme, hedonisme (desnoods in verkapte vorm, ieder heeft tot op zekere hoogte de moraal die hem uitkomt) en nihilisme (als ik vind dat een bepaalde waarde mij niet uitkomt, zeg ik gewoon dat ik het er niet mee eens ben in praktijk want er bestaan geen absolute waarden)
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 19 jan 2016 19:00

Arendsoog schreef:Nogmaals: ik kan me op geen enkele manier inbeelden wat de eeuwigheid/het hiernamaal precies inhoudt. Hemel noch hel kan ik doorgronden. Wat ik weet is datgene wat God door de Bijbel (en de Heilige Geest die daardoor werkt) tot ons zegt. En dan zijn er twee wegen. Niet meer en niet minder. Je zou voor de strekking van de wet die de mens zou moeten volbrengen als hij zonder Christus' in het Laatste Oordeel moet staan, eens de Bergrede (Mattheüs 5-7) moeten lezen. Geen mens kan dat houden. En daarom heeft God Zijn Zoon aangeboden.

En wat betreft die hoogleraren: hij overweegt eerlijk de argumenten naar ik aanneem. Overigens gaat het over een 'theïstische Wende', dus was hij noch geen theïst naar ik aanneem. Verder zijn er een aantal heel agressieve filosofen/hoogleraren als Herman Philipse, maar er is ook gewoon een deel die het uiteindelijk niet heel veel uitmaken als ik ze kan peilen. Praktisch atheïst misschien, maar geen agressieve verdedigers van dat gedachtengoed. Benieuwd waar je die 95% vandaan haalt.

Praktisch atheist, dat bedoelde ik ook. Niet overtuigd van het theisme.

Arendsoog schreef:1. Semantische trucjes of niet: je vertoont zelf ontwijkend gedrag. Er bestaat geen atheïstische moraal.
2. Grieken als Plato hadden altijd wel iets als het Goede. Hun moraal kwam niet op uit overlappingen van elektronendichtheden, zoals de enige mogelijkheid is voor een atheïst (en daarmee materialist). Als je naar een atheïst als Epicurus kijkt, zie je juist bij hem de hedonistische calculus. Moraal is dus in praktijk niet specifiek aan het christelijk geloof verbonden, maar wel aan een of ander Hoger Iets/Iemand.

1. Nee, er bestaat ook geen wasmachinemoraal. Nogmaals, mijn atheisme zegt weinig over mijn moraal. Je kunt beter van een seculiere/humanistische moraal spreken. Je haalt een aantal dingen door elkaar. Wel vindt ik het frappant dat Christenen de mond vol hebben over 'atheistische/seculiere moraal' of het gebrek daaraan, maar wel volop gebruik maken van de vrijheden die zijn gebaseerd die seculiere moraal. Dankzij de seculiere instelling van de staat mogen christenen nog altijd hun geloof op een vrije manier uiten.
2. Nou ja, dat is spelen met definities. Een abstractie is niet 'een Hoger Iets (met kapitalen nog wel). Abstracties zijn menselijke mentale constructies om patronen te kunnen herkennen. Hoe je in vredesnaam bij 'een Hoger Iets' komt is mij niet duidelijk.

Arendsoog schreef:Mattheüs 5:22: Doch Ik zeg u: Zo wie te onrecht op zijn broeder toornig is, die zal strafbaar zijn door het gericht; en wie tot zijn broeder zegt: Raka! die zal strafbaar zijn door den groten raad; maar wie zegt: Gij dwaas! die zal strafbaar zijn door het helse vuur.

Mattheüs 5:28,29: Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aan ziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan.
Indien dan uw rechteroog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.

Het is wel nodig te letten op de manier van spreken die Jezus hier gebruikt

Oke.

Arendsoog schreef:Misschien koppel ik een aantal dingen aan elkaar die strikt genomen onderscheiden zijn. Schuif het op mijn relatief jonge leeftijd, ik moet nog veel leren ;)
Omdat er niet zoiets als een atheïstische moraal bestaat, ben ik benieuwd wat nu de basis daarvoor is. Opvoeding geef je aan. Maar dat is geen uiteindelijk antwoord. Kennis van abstracte metafysica. Maar volgens mij kan die-hard atheïsme bijna niet losgekoppeld worden van materialisme, hedonisme (desnoods in verkapte vorm, ieder heeft tot op zekere hoogte de moraal die hem uitkomt) en nihilisme (als ik vind dat een bepaalde waarde mij niet uitkomt, zeg ik gewoon dat ik het er niet mee eens ben in praktijk want er bestaan geen absolute waarden)

Geeft niks, volgens mij ben je niks jonger dan ik ben.

Niet alleen strikt genomen, die zijn gewoon onderscheidbaar. Je generaliseert enorm. Nogmaals, abstracties of metafysica is niet voorbehouden voor religies, en al helemaal niet voor het Christendom. Bovendien zegt atheisme helemaal niks over moraliteit, atheisme zegt iets over het wel of niet geloven in God. Als je naar mijn persoonlijke moraal vraagt dan zou ik zeggen dat die gebaseerd is op seculier/humanistisch denken.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 19 jan 2016 20:04

kinpruik schreef:Praktisch atheist, dat bedoelde ik ook. Niet overtuigd van het theisme.

Ok. Dan kan ik een heel eind met je meekomen in je cijfers. Agressieve atheïsten zijn er eigenlijk helemaal niet zo heel veel.

kinpruik schreef:1. Nee, er bestaat ook geen wasmachinemoraal. Nogmaals, mijn atheisme zegt weinig over mijn moraal. Je kunt beter van een seculiere/humanistische moraal spreken. Je haalt een aantal dingen door elkaar. Wel vindt ik het frappant dat Christenen de mond vol hebben over 'atheistische/seculiere moraal' of het gebrek daaraan, maar wel volop gebruik maken van de vrijheden die zijn gebaseerd die seculiere moraal. Dankzij de seculiere instelling van de staat mogen christenen nog altijd hun geloof op een vrije manier uiten.
2. Nou ja, dat is spelen met definities. Een abstractie is niet 'een Hoger Iets (met kapitalen nog wel). Abstracties zijn menselijke mentale constructies om patronen te kunnen herkennen. Hoe je in vredesnaam bij 'een Hoger Iets' komt is mij niet duidelijk.

Volgende vraag: waarop is die seculiere/humanistische moraal gebaseerd? Op het sociale contract?

Ehm... volgens mij is de geloofsvrijheid in Nederland resultaat van het gereformeerde gedachtengoed uit de 16e eeuw... Het is geen seculier resultaat, maar overblijfsel van de joods-christelijke wortels van Nederland.

Terzijde: in de filosofiecolleges die ik aan het begin van dit collegejaar volgde, was het heel gebruikelijk het 'Goede', de 'Demiurg', het 'Ene' met hoofdletters te schrijven. Daarnaast ben ik gewoon gewend om God en dergelijke woorden met hoofdletters te schrijven.

Arendsoog schreef:Misschien koppel ik een aantal dingen aan elkaar die strikt genomen onderscheiden zijn. Schuif het op mijn relatief jonge leeftijd, ik moet nog veel leren ;)

Geeft niks, volgens mij ben je niks jonger dan ik ben.

Ehm, ik leef nog geen 2 decennia ;) Maar desalniettemin: daarom moeten mijn posts nog steeds kloppen.

Niet alleen strikt genomen, die zijn gewoon onderscheidbaar. Je generaliseert enorm. Nogmaals, abstracties of metafysica is niet voorbehouden voor religies, en al helemaal niet voor het Christendom. Bovendien zegt atheisme helemaal niks over moraliteit, atheisme zegt iets over het wel of niet geloven in God. Als je naar mijn persoonlijke moraal vraagt dan zou ik zeggen dat die gebaseerd is op seculier/humanistisch denken.

Zijn ze theoretisch onderscheiden of praktisch onderscheiden? Ik denk vooral het eerste. Nietzsche is het schoolvoorbeeld van atheïst (God is dood) én nihilisme (Umwertung aller Werte). Metafysica is inderdaad niet slechts aan christenen voorbehouden. Misschien dat ik in vorige posts/andere topics iets teveel in die richting dacht. Ook iemand als Epicurus had immers een metafysische theorie. (a la multiversumtheorie)

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 19 jan 2016 20:57

Volgende vraag: waarop is die seculiere/humanistische moraal gebaseerd? Op het sociale contract?

Ehm... volgens mij is de geloofsvrijheid in Nederland resultaat van het gereformeerde gedachtengoed uit de 16e eeuw... Het is geen seculier resultaat, maar overblijfsel van de joods-christelijke wortels van Nederland.

Terzijde: in de filosofiecolleges die ik aan het begin van dit collegejaar volgde, was het heel gebruikelijk het 'Goede', de 'Demiurg', het 'Ene' met hoofdletters te schrijven. Daarnaast ben ik gewoon gewend om God en dergelijke woorden met hoofdletters te schrijven.

Ik denk vooral op de pluriforme samenstelling van Nederland. Seculier betekend in deze zin niet 'geen ruimte voor geloven', maar eerder 'ruimte voor ALLE geloven' waarin ongeloof is meegenomen. Het sociale contract is het contract tussen overheid en individu en staat hier redelijk los van. Nederland is van oudsher een migratieland met veel verschillende gastculturen. Een seculiere staat is zowel praktisch als moreel gezien in Nederland het beste. Over het algemeen wordt het secularisme beschouwd als een product van de Verlichting, wat weer een tegenbeweging was op het oudere dogmatische autoriteitsgeloof. Scheiding van kerk en staat is hierin een belangrijk onderdeel. Niet alleen om de staat te vrijwaren van religieuze invloeden, maar ook om de kerk te vrijwaren van ambtelijke invloeden. De scheiding van kerk en staat is hiermee dus ook een bescherming voor de kerk. Je moet er niet aan denken dat Mark Rutte de dominee's benoemd.

De 'joods-christelijke' wortels van Nederland zijn toch ook ergens wel een beetje een fabeltje. De Joden zijn tot aan de oorlog aan toe toch over het algemeen beschouwd als een wezensvreemd element in Europa. Deze term wordt vooral gebruikt door o.a. Wilders en consorten om vooral duidelijk te maken wie er NIET bij horen (moslims). Waarmee ik niet wil zeggen dat het Christendom geen rol heeft gespeeld in de Nederlandse geschiedenis.

Over die hoofdletters, dat is prima. Als ik het heb over 'God' dan heb ik het over de christelijke god (vooral om hier met respect mee om te gaan), als ik schrijf god, dan bedoel ik een random godheid. :)

Arendsoog schreef:Ehm, ik leef nog geen 2 decennia ;) Maar desalniettemin: daarom moeten mijn posts nog steeds kloppen.

Ik net 2.5 decennia. Kleine foutjes maakt iedereen, vooral in een discussie als deze. Het is je vergeven. :P

Arendsoog schreef:Zijn ze theoretisch onderscheiden of praktisch onderscheiden? Ik denk vooral het eerste. Nietzsche is het schoolvoorbeeld van atheïst (God is dood) én nihilisme (Umwertung aller Werte). Metafysica is inderdaad niet slechts aan christenen voorbehouden. Misschien dat ik in vorige posts/andere topics iets teveel in die richting dacht. Ook iemand als Epicurus had immers een metafysische theorie. (a la multiversumtheorie)

Nietzsche is bepaald geen schoolvoorbeeld van een atheist. Nietzsche is een heel specifieke filosoof met een heel specifiek gedachtegoed. Het schoolvoorbeeld van een atheist is je ongelovige buurman die er verder niks mee doet maar wel normaal meedraait met de maatschappij.

Wat versta je precies onder metafysica? Metafysica is volgens mij alles wat niet fysisch is maar toch 'bestaat'. Denk aan concepten als liefde en geluk, maar ook een iets technischer concept als de Turing machine. Het zijn vooral mentale abstracties om patronen in de natuurlijke wereld te onderscheiden. De subjectieve waarde van zaken als liefde en geluk zal niemand (behalve misschien een nihilist) dan ook als een soort rekensommetje proberen te verklaren.

Quasi
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi » 20 jan 2016 07:24

kinpruik schreef:Nee. De roze olifant is ook geen leugenaar. De roze olifant bestaat niet. Een leugenaar is iemand die bewust een onwaarheid verteld. Iemand die niet bestaat kan geen onwaarheden vertellen. Bovendien is het bestaan van God voor een ongelovige natuurlijk alleen van horen zeggen, net als het bestaan van die honderden andere goden.

In de Bijbel staat: Het maakt God tot een leugenaar. Dat is wat anders dan: Het is een leugenaar. En je omzeilt op een handige manier het probleem. Ik stel namelijk dat God wel bestaat. En dan is het dus gewoon waar. Jij gaat uit van het tegenovergestelde, maar dat maakt de bewering niet minder waar.

kinpruik schreef:
Empathie. Ik kan me verplaatsen in een ander. Daarom behandel ik een ander zoals ik ook behandeld wil worden.

Goed, dat is psychologisch gezien een hele interessante. Maar ik word erg huiverig van het idee dat moraal gebaseerd is op de toevallig aanwezig zijnde hoeveelheid empathie. Hoe ziet de morele ladder er trouwens uit? Des te meer empathie, des te meer...? En waarop is die gebaseerd? Ik las dat je aangaf dat het geen atheïstische moraal is die je hebt, maar een seculiere moraal. De vraag is of dan de vraag die gesteld is waar die moraal vandaan komt ineens beantwoord is? We weten wat meer over de seculiere moraal dan over de atheïstische, maar de hamvraag blijft exact hetzelfde.

kinpruik schreef:
Op dezelfde manier als een gelovige. Waarheid is dat wat overeenkomt met de werkelijkheid. Waar je in vredesnaam een 'grond' of 'bron' voor nodig hebt is mij niet duidelijk.

Een gelovige baseert zich niet alleen op wat overeenkomt met de werkelijkheid, die baseert zich op de getuigenis van God. Bij een geloof is meestal heel helder waarop de waarheid of de moraal gebaseerd is. De grond of bron is duidelijk. Die mis ik alleen bij het atheïsme.

kinpruik schreef:
Ik heb me genoeg erover ingelezen. Die opmerking was bedoeld om een beetje humor in deze discussie te injecteren.

Aha, helder. Dan nog blijft de grap enigszins vreemd in het kader, maar ach, dat is mijn mening. :mrgreen:

kinpruik schreef:
Atheisten hebben geen 24/7 surveillance nodig om moreel gedrag te vertonen. Bovendien krijg ik sterk het idee dat jij helemaal geen atheisten spreekt of kent buiten dit forum. Zijn hele normale mensen hoor, geen psychopaten ofzo.

Het enige dat ik deed was het zwakke punt in de redenatie aanwijzen. Ik heb zelfs atheïsten in mijn familie, dus wees niet bang dat ik wereldvreemd ben. Alleen ik krijg hier het idee dat ik te maken heb met een atheïst die soms!!! wel erg krampachtig vasthoudt aan zijn atheïsme en daardoor probeert bepaalde vragen op diverse manieren te omzeilen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jan 2016 09:49

Scott Clifton, professioneel soap-acteur, heeft een aantal goede video's op youtube staan waarin hij ethiek bespreekt. Ik kan me grotendeels in zijn argumentatie vinden.

https://www.youtube.com/watch?v=dWNW-NXEudk

Iets is goed als het geluk, welzijn en/of gezondheid stimuleert en/of onnodig leed mininaliseert, of beide.
Iets is slecht als het geluk, welzijn en/of gezondheid vermindert en/of als het onnodig leed veroorzaakt, of beide.

Daar is verder niets subjectiefs aan. Natuurlijk zijn er altijd wel pathologische gevallen te bedenken waarbij de seriemoordenaar gelukkig wordt van mensen vermoorden, maar zullen we niet flauw doen en dat als serieus bezwaar aanvoeren?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 20 jan 2016 10:43

Quasi schreef:In de Bijbel staat: Het maakt God tot een leugenaar. Dat is wat anders dan: Het is een leugenaar. En je omzeilt op een handige manier het probleem. Ik stel namelijk dat God wel bestaat. En dan is het dus gewoon waar. Jij gaat uit van het tegenovergestelde, maar dat maakt de bewering niet minder waar.

Zolang jij niet hebt bewezen dat hij bestaat, mag je niet van mij verwachten dat ik dat dan maar aanneem, alleen om jouw argumentatie kloppend te maken. Een overduidelijk intelligent en welbespraakt iemand als jij ziet toch wel de valkuil in deze redenering? Op dezelfde manier kan een Hindu dit tegen jou gebruiken met de godheid Vishnu.

Quasi schreef:Goed, dat is psychologisch gezien een hele interessante. Maar ik word erg huiverig van het idee dat moraal gebaseerd is op de toevallig aanwezig zijnde hoeveelheid empathie. Hoe ziet de morele ladder er trouwens uit? Des te meer empathie, des te meer...? En waarop is die gebaseerd? Ik las dat je aangaf dat het geen atheïstische moraal is die je hebt, maar een seculiere moraal. De vraag is of dan de vraag die gesteld is waar die moraal vandaan komt ineens beantwoord is? We weten wat meer over de seculiere moraal dan over de atheïstische, maar de hamvraag blijft exact hetzelfde.

Dat is niet 'toevallig' zo. De moraal van vandaag de dag is naar mijn idee het product van duizenden jaren beschaving, gescherpt en verstevigd door middel van discussie en dialoog, waar ook het Christendom een grote rol in heeft gespeeld. Mortlach legt in de tegel boven de mijne heel goed uit wat eigenlijk de essentie is van die moraal; het herkennen van een ander medemens als jezelf. Ik weet dat ik een levend dier ben met gevoelens en emoties, mijn empatisch vermogen helpt mij bij het herkennen van andere dieren met dezelfde gevoelens en emoties. Omdat ik mij kan verplaatsen in hun behandel ik hun goed. Dat is eigenlijk de kern waarop een hele set aan normen is gebaseerd. Deels hangt dit samen met de Christelijke norm: heb uw naaste lief als uzelf.

Quasi schreef:Een gelovige baseert zich niet alleen op wat overeenkomt met de werkelijkheid, die baseert zich op de getuigenis van God. Bij een geloof is meestal heel helder waarop de waarheid of de moraal gebaseerd is. De grond of bron is duidelijk. Die mis ik alleen bij het atheïsme.

Volgens mij is dat niet helemaal correct. Een gelovige gelooft dat wat zijn of haar heilige boek zegt overeenkomt met de werkelijkheid. Maar goed, dat is een taalspelletje. En zo helder is die basis volgens mij helemaal niet in de praktijk, zie de verschillende topics op dit forum over de verschillende Bijbelvertalingen.

Quasi schreef:Aha, helder. Dan nog blijft de grap enigszins vreemd in het kader, maar ach, dat is mijn mening. :mrgreen:

Haha, ik heb inderdaad een nogal eigenaardig gevoel voor humor. :P Nee, even serieus. Ik merk ook bij mezelf dat in dit soort discussies de emoties soms onnodig hoog op kunnen lopen, wat niet altijd goed is voor het dialoog. Ik merkte dat onder andere bij mezelf en dus probeerde ik de discussie wat luchtiger te maken.

Quasi schreef:Het enige dat ik deed was het zwakke punt in de redenatie aanwijzen. Ik heb zelfs atheïsten in mijn familie, dus wees niet bang dat ik wereldvreemd ben. Alleen ik krijg hier het idee dat ik te maken heb met een atheïst die soms!!! wel erg krampachtig vasthoudt aan zijn atheïsme en daardoor probeert bepaalde vragen op diverse manieren te omzeilen.

Het is me echt niet duidelijk welk punt ik probeer te omzeilen. Ik heb nu meerdere keren de basis uitgelegd voor mijn moraal: het herkennen van andere mensen alszijnde gelijk en gelijkwaardig aan mij.

Kijk, het probleem wat ik voornamelijk heb met dit soort argumentatie is dat er vooral een filosofisch-technisch 'probleem' wordt gebouwd. Dit probleem komt echter helemaal niet overeen met de werkelijkheid. Je zou een punt hebben als atheisten inderdaad op grote schaal immoreler blijken te zijn dan gelovigen. Dat is echter niet zo. Het tegenovergestelde is ook niet waar volgens mij, dat zou ook te kort door de bocht zijn. Mensen doen morele en immorele dingen LOS van of ze religieus zijn of niet. Het punt met dit soort filosofische 'problemen' is dat als het gestelde probleem niet overeen komt met de werkelijkheid, niet de werkelijkheid maar de filosoof ernaast zit. De veronderstelde 'basis' voor moraliteit die bij atheisme volgens religieuzen ontbreekt is dan ook helemaal geen probleem in de praktijk.

Mortlach schreef:Iets is goed als het geluk, welzijn en/of gezondheid stimuleert en/of onnodig leed mininaliseert, of beide.
Iets is slecht als het geluk, welzijn en/of gezondheid vermindert en/of als het onnodig leed veroorzaakt, of beide.

Dit is inderdaad precies de kern van het punt. Mooier en bondiger had ik het niet kunnen verwoorden.

Quasi
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi » 21 jan 2016 07:24

kinpruik schreef:Zolang jij niet hebt bewezen dat hij bestaat, mag je niet van mij verwachten dat ik dat dan maar aanneem, alleen om jouw argumentatie kloppend te maken. Een overduidelijk intelligent en welbespraakt iemand als jij ziet toch wel de valkuil in deze redenering? Op dezelfde manier kan een Hindu dit tegen jou gebruiken met de godheid Vishnu.

Bewijzen dat God bestaat is vanuit wetenschappelijk oogpunt uiteraard onzin. Dat is niet mogelijk omdat dat een contradictie is. Ik ging uit van de situatie dat God bestaat, of je daar nu in gelooft of niet. En op dat moment klopt de uitspraak die in de Bijbel staat dus gewoon. Jouw of mijn geloof of iemand bestaat doet voor die uitspraak niet op of af. En volgens mij heb ik jouw laatste punt (bedankt voor je compliment trouwens!) in één van mijn voorgaande posts reeds behandeld.

kinpruik schreef:Dat is niet 'toevallig' zo. De moraal van vandaag de dag is naar mijn idee het product van duizenden jaren beschaving, gescherpt en verstevigd door middel van discussie en dialoog, waar ook het Christendom een grote rol in heeft gespeeld. Mortlach legt in de tegel boven de mijne heel goed uit wat eigenlijk de essentie is van die moraal; het herkennen van een ander medemens als jezelf. Ik weet dat ik een levend dier ben met gevoelens en emoties, mijn empatisch vermogen helpt mij bij het herkennen van andere dieren met dezelfde gevoelens en emoties. Omdat ik mij kan verplaatsen in hun behandel ik hun goed. Dat is eigenlijk de kern waarop een hele set aan normen is gebaseerd. Deels hangt dit samen met de Christelijke norm: heb uw naaste lief als uzelf.

We beginnen te komen waar we naartoe moeten. Empathie is dus het vermogen om zich in een ander te verplaatsen. Maar dat vermogen bepaalt niet de moraal. Uiteraard zijn er delen van de moraal bijgeschaafd door wat jij noemt. Typerend is dat daarvan inderdaad grote delen zijn terug te voeren tot de christelijke norm: Heb uw naaste lief als uzelf. Je zou dat dus als bron kunnen nemen, omdat dit een gebod is uit de Bijbel. Want waarom zou ik mijn naaste lief moeten hebben als ik niet in de Bijbel geloof? Ik kan dan net zo goed de pure egoïst uithangen.

kinpruik schreef:Volgens mij is dat niet helemaal correct. Een gelovige gelooft dat wat zijn of haar heilige boek zegt overeenkomt met de werkelijkheid. Maar goed, dat is een taalspelletje. En zo helder is die basis volgens mij helemaal niet in de praktijk, zie de verschillende topics op dit forum over de verschillende Bijbelvertalingen.

Over de algemene zaken als moraal waar we het hier over hebben is behoorlijk wat consensus. Er zijn wat kleine verschillen maar de rode draad er doorheen is al eeuwen oud. En interpretaties van een bron zul je altijd hebben. Maar de bron is helder.

kinpruik schreef:
Haha, ik heb inderdaad een nogal eigenaardig gevoel voor humor. :P Nee, even serieus. Ik merk ook bij mezelf dat in dit soort discussies de emoties soms onnodig hoog op kunnen lopen, wat niet altijd goed is voor het dialoog. Ik merkte dat onder andere bij mezelf en dus probeerde ik de discussie wat luchtiger te maken.

Top! Bedankt voor deze uitleg!

kinpruik schreef:
Het is me echt niet duidelijk welk punt ik probeer te omzeilen. Ik heb nu meerdere keren de basis uitgelegd voor mijn moraal: het herkennen van andere mensen alszijnde gelijk en gelijkwaardig aan mij.

Kijk, het probleem wat ik voornamelijk heb met dit soort argumentatie is dat er vooral een filosofisch-technisch 'probleem' wordt gebouwd. Dit probleem komt echter helemaal niet overeen met de werkelijkheid. Je zou een punt hebben als atheisten inderdaad op grote schaal immoreler blijken te zijn dan gelovigen. Dat is echter niet zo. Het tegenovergestelde is ook niet waar volgens mij, dat zou ook te kort door de bocht zijn. Mensen doen morele en immorele dingen LOS van of ze religieus zijn of niet. Het punt met dit soort filosofische 'problemen' is dat als het gestelde probleem niet overeen komt met de werkelijkheid, niet de werkelijkheid maar de filosoof ernaast zit. De veronderstelde 'basis' voor moraliteit die bij atheisme volgens religieuzen ontbreekt is dan ook helemaal geen probleem in de praktijk.

Ik denk niet dat dit helemaal klopt. De vergelijking dat ik alleen een punt zou hebben als atheïsten inderdaad op grote schaal immoreler blijken te zijn dan gelovigen gaat al niet op omdat er een aantal hele belangrijke punten spelen: De christelijke moraal is altijd nog behoorlijk aanwezig in de samenleving, oftewel behoorlijk ingebed bij iedereen. Ten tweede is groepsgedrag heel erg belangrijk. Dus zomaar afhaken zal niet gebeuren. Ten derde is het zo dat de christelijke moraal ook gevoelsmatig een hele fijne is, atheïst of niet omdat het groepsgedrag stimuleert.

kinpruik schreef:
Dit is inderdaad precies de kern van het punt. Mooier en bondiger had ik het niet kunnen verwoorden.

Waar komt dat vandaan? Ik lees hier gewoon voor een groot deel de christelijke moraal.

Terug naar “[Religie] - Open forum”