kinpruik schreef:Wat een zwak excuus voor een eeuwige marteling. Als God almachtig is had hij wel wat duidelijker mogen maken dat hij bestaat. En nee, dat heeft niks met vrije wil te maken. Satan wist ook ondubbelzinnig van Gods bestaan af, toch had hij de keuze om te rebelleren. En dat er een hoogleraar/filosoof is die het theïsme sterker vindt verbaast me niet zozeer, maar noem er dan wel bij dat ongeveer 95% van de hoogleraren het theïsme niet sterker vindt. Bovendien is theïsme niet hetzelfde als Christendom. Naast het Christendom bestaan er ook nog andere religies. Volgens jou logica is het terecht dat als een andere god bestaat, hij jouw tot in de eeuwigheid martelt simpelweg omdat je niet geloofd. Denk even goed na over de woorden 'marteling' en 'eeuwig' in deze. Een Noord Koreaans strafkamp is tenminste nog tijdelijk. Is het niet gewoon tijd om dit middeleeuwse immorele concept aan te passen aan nieuwe inzichten?
Nogmaals: ik kan me op geen enkele manier inbeelden wat de eeuwigheid/het hiernamaal precies inhoudt. Hemel noch hel kan ik doorgronden. Wat ik weet is datgene wat God door de Bijbel (en de Heilige Geest die daardoor werkt) tot ons zegt. En dan zijn er twee wegen. Niet meer en niet minder. Je zou voor de strekking van de wet die de mens zou moeten volbrengen als hij zonder Christus' in het Laatste Oordeel moet staan, eens de Bergrede (Mattheüs 5-7) moeten lezen. Geen mens kan dat houden. En daarom heeft God Zijn Zoon aangeboden.
En wat betreft die hoogleraren: hij overweegt eerlijk de argumenten naar ik aanneem. Overigens gaat het over een 'theïstische Wende', dus was hij noch geen theïst naar ik aanneem. Verder zijn er een aantal heel agressieve filosofen/hoogleraren als Herman Philipse, maar er is ook gewoon een deel die het uiteindelijk niet heel veel uitmaken als ik ze kan peilen. Praktisch atheïst misschien, maar geen agressieve verdedigers van dat gedachtengoed. Benieuwd waar je die 95% vandaan haalt.
Op die van hun ouders waarschijnlijk? Sorry, maar dit zijn semantische truukjes. Als je even naar de concrete werkelijkheid kijkt dan kun je concluderen dat een gelovige niks niet moreler is dan een ongelovige. Bovendien is dat geclaim van gelovigen van moraliteit sowieso niet gepast. De oude Grieken hadden al lang en breed filosofische discussies over moraal lang voordat Christus deze aarde bewandelde.
1. Semantische trucjes of niet: je vertoont zelf ontwijkend gedrag. Er bestaat geen atheïstische moraal.
2. Grieken als Plato hadden altijd wel iets als het Goede. Hun moraal kwam niet op uit overlappingen van elektronendichtheden, zoals de enige mogelijkheid is voor een atheïst (en daarmee materialist). Als je naar een atheïst als Epicurus kijkt, zie je juist bij hem de hedonistische calculus. Moraal is dus in praktijk niet specifiek aan het christelijk geloof verbonden, maar wel aan een of ander Hoger Iets/Iemand.
Dan blijf ik nog niet overtuigd van het rechtvaardige aspect van een eeuwige marteling.
Mattheüs 5:22: Doch Ik zeg u: Zo wie te onrecht op zijn broeder toornig is, die zal strafbaar zijn door het gericht; en wie tot zijn broeder zegt: Raka! die zal strafbaar zijn door den groten raad; maar wie zegt: Gij dwaas! die zal strafbaar zijn door het helse vuur.
Mattheüs 5:28,29: Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aan ziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan.
Indien dan uw rechteroog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.
Het is wel nodig te letten op de manier van spreken die Jezus hier gebruikt
En een blender bevat geen schroevendraaier. Nogmaals, ik ben geen nihilist. Ook ik ben bekend met metafysische abstracte concepten.
En waar baseer je dat dan op, als atheïst? Toch via de achterdeur de metafysica binnenhalen?
Ik ben geen hedonist. Hou eens op met telkens een tweekamp neer te zetten met aan de ene kant het Christendom inclusief alle metafysische concepten, en aan de andere kant het Atheisme gepaard met de nihilistische filosofie. Je creeert twee kampen terwijl de werkelijkheid veel genuanceerder ligt. Je claimt telkens allerlei morele en metafysische concepten die helemaal niet uitsluitend christelijk zijn, vervolgens creëer je een stroman door atheisme weg te zetten als hedonisme en nihilisme.
Misschien koppel ik een aantal dingen aan elkaar die strikt genomen onderscheiden zijn. Schuif het op mijn relatief jonge leeftijd, ik moet nog veel leren

Omdat er niet zoiets als een atheïstische moraal bestaat, ben ik benieuwd wat nu de basis daarvoor is. Opvoeding geef je aan. Maar dat is geen uiteindelijk antwoord. Kennis van abstracte metafysica. Maar volgens mij kan die-hard atheïsme bijna niet losgekoppeld worden van materialisme, hedonisme (desnoods in verkapte vorm, ieder heeft tot op zekere hoogte de moraal die hem uitkomt) en nihilisme (als ik vind dat een bepaalde waarde mij niet uitkomt, zeg ik gewoon dat ik het er niet mee eens ben in praktijk want er bestaan geen absolute waarden)
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2