rotterdam schreef:Weet je Yoshi het overgrote deel van de kerken kiest voor de mannelijk ambtsdragers dus ik ga er zeker niet voor op de barrières.
Misschien is de oplossing het diakenambt openstellen voor de vrouw.
Zou de R.K.K. hierin kunnen meegaan (op termijn) denk je ?
Ik denk het eigenlijk wel op lange termijn. Ik heb me eens laten vertellen dat er in uitzonderlijke gevallen in een lang verleden ook sprake was van vrouwelijke diakens.
Het huidige permanente diakenschap is ook pas ingevoerd na de 2e wereldoorlog heb ik begrepen omdat er behoorlijk wat priesters waren omgebracht.
Daarnaast zouden vrouwen best vicaris of kardinaal gemaakt kunnen worden. Alhoewel het nu gebruikelijk is dat die posities door priesters worden bekleed schijnt dat ook niet echt een waterdichte regel te zijn.
Trouwens, ik was onlangs bij een R.K.K. communie viering in een ziekenhuis geleid door een pastores.
O.K. ik begrijp het technische verschil maar het onderscheid met een eucharistie viering is wel een dun lijntje geworden.
Wellicht dat het in de tijd van de vrijzinnigheid een dun lijntje was geworden. De lijn is nu bijzonder duidelijk aanwezig. Een pastores is overigens geen diaken maar een pastoraal medewerker. Laat dat nu net een functie in de katholieke Kerk zijn die steeds minder en minder wordt en uiteindelijk waarschijnlijk uitgefaseerd wordt.
Ook, de beker wijn om de hostie in te dopen ontbrak niet en de uitnodiging was "alle gedoopten die in hun eigen kerk gewoon zijn te vieren" zijn welkom. Dus ? De tijd zal het wel weer helen.
Enkel belijdende katholieken mogen de geconsacreerde hostie tot zich krijgen. En dan ook nog eens de katholieken die in staat van genade zijn. Maar dat is aan het eigen geweten van het individu. De vrouw in kwestie was duidelijk genoeg. Protestanten zijn in hun eigen kerk niet gewoon om de hostie tot zich te krijgen.
Het dopen van de hostie in de wijn is ook een liturgische misser die inmiddels al behoorlijk uitgefaseerd is. Je behoort gewoon eerst de hostie in je mond te stoppen om vervolgens uit de beker te drinken.