De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Arendsoog » 26 dec 2015 18:24

Arendsoog schreef:Sorry, die mis ik even??

Yoshi schreef:Ongetwijfeld. Ik vind het echter hilarisch!
In de kruistocht tegen het katholicisme zo'n basale blunder begaan waardoor het eigen geloof ook verworpen wordt. En het vervolgens nog niet door hebben ook zelfs nadat erop gewezen wordt maakt het nog amusanter.

Ik maakte t.o.v. jou slechts een kerkhistorische opmerking over het Grote Schisma. Niet meer en niet minder naar ik weet.

@Rotterdam: laten we maar geen diepgaande discussie over het Filioque gaan voeren, want dan ben ik snel uitgepraat.
EDIT: gaat het over 'uit' of 'door' de Vader en de Zoon, of gaat het erom dat de H. Geest van de Vader en de Zoon uitgaat, in tegenstelling tot dat de H. Geest slechts van de Vader uitgaat? Anders heb ik het hele punt nog niet begrepen :? Beter in verdiepen dan...
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 26 dec 2015 20:07

Arendsoog schreef:
@Rotterdam: laten we maar geen diepgaande discussie over het Filioque gaan voeren, want dan ben ik snel uitgepraat.
EDIT: gaat het over 'uit' of 'door' de Vader en de Zoon, of gaat het erom dat de H. Geest van de Vader en de Zoon uitgaat, in tegenstelling tot dat de H. Geest slechts van de Vader uitgaat? Anders heb ik het hele punt nog niet begrepen :? Beter in verdiepen dan...

Ik wil helemaal geen discussie.
Ik begrijp je opmerking ook niet.....beter in verdiepen ? Wie ? Ik ? Waarom ?

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 26 dec 2015 21:10

Yoshi schreef:@BladeStraight; "roomse kerk" is schelden. Het is rooms katholieke kerk of katholieke kerk. Al vaak genoeg aangegeven. Indien er al sprake is van een roomse kerk dan betreft dat enkel het bisdom Rome. Aangezien ikzelf ingezetene ben van het bisdom Utrecht is het dus volstrekt niet van toepassing. Verder mag je vinden wat je wil, maar als jij of een ander het blijft hebben over roomse kerk dan gebruik ik voortaan de in seculier Nederland geaccepteerde term poldertaliban als ik reformatorische kerken bedoel.

Ik vind "katholieke kerk" en vervelende term omdat het suggereert dat de RKK de algemene christelijke kerk is, wat niet het geval is. In de 12 artikelen wordt ook van een katholieke kerk gesproken, de kerk van Jezus Christus en niet de kerk van de Paus. Ik vind het aanmatigend om van mij te verlangen dat ik de claim van de RKK als algemene kerk te accepteren.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 26 dec 2015 21:12

Ik voeg daar nog aan toe dat ik met deze visie de woorden van onze Reformatoren weergeef. Aangezien jij bij het verkrijgen van toegang tot dit forum hebt toegezegd de Gereformeerde waarheid te respecteren, lijkt het me niet dat je mij kan dwingen een term voor de RKK te gebruiken die de lading van die kerk niet dekt.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 27 dec 2015 00:17

Ik zie zelf het probleem ook niet zo, ik zou nooit zeggen 'rooms katholieke kerk' of 'katholieke kerk'.

Mijn geloofsbelevenis is in de richting van een pinkstergemeente. Wat maakt mij het uit hoe men het noemt. :roll:

Wel vaag allemaal
http://www.kennislink.nl/publicaties/ho ... -baas-werd

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 27 dec 2015 00:25

Dan gebruik je toch gewoon de afkorting RKK zoals je nu ook al enkele keren doet. Zie je wel dat het niet eens zo heel moeilijk is om beschaafd te doen. En wat je er verder allemaal van vindt kan me eigenlijk niet interesseren.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 27 dec 2015 00:32

Oké, maakt mij niet uit dat het je niet interesseert. Als ik vanaf mijn mobiel schrijf dan gebruik ik vaak RKK, scheelt wat typwerk op dat kleine scherm en neem het woord niet graag in de mond eerlijk gezegd.

In ieder geval fijne avond/nacht. Ik ga weer 'n.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 dec 2015 06:59

Anoniem_89 schreef:Ik zie zelf het probleem ook niet zo, ik zou nooit zeggen 'rooms katholieke kerk' of 'katholieke kerk'.

Mijn geloofsbelevenis is in de richting van een pinkstergemeente. Wat maakt mij het uit hoe men het noemt. :roll:

Wat een gedoe over een naam.

Het overgrote deel van de protestantse- en orthodoxe kerken maken ook deel uit van het katholicisme, omdat ze de Apostolische Geloofsbelijdenis en de Geloofsbelijdenis van Nicea belijden. De meeste protestantse kerken begrijpen onder de katholieke (algemene) christelijke kerk zowel henzelf als ook de rooms-katholieken en orthodoxe kerken. De R.K.K. heeft van oorsprong de Latijnse liturgie maar er zijn ook nog de met de R.K.K. (Latijns) Kerk geünieerde oosters-katholieke kerken die andere liturgieën gebruiken, de oosterse liturgieën. Voorbeelden zijn de Grieks-katholieke Kerk, de Koptisch-katholieke Kerk en de Maronitische Kerk. Ook nog de O.K.K. en nog tientallen andere kerken.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 27 dec 2015 23:05

Yoshi schreef:Dan gebruik je toch gewoon de afkorting RKK zoals je nu ook al enkele keren doet. Zie je wel dat het niet eens zo heel moeilijk is om beschaafd te doen. En wat je er verder allemaal van vindt kan me eigenlijk niet interesseren.

Waarom zou het mij dan wel interesseren wat jij vindt? Jij bent degene die loopt te klagen.
― Jonathan Edwards

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 28 dec 2015 07:20

Yoshi schreef:
Dan gebruik je toch gewoon de afkorting RKK zoals je nu ook al enkele keren doet. Zie je wel dat het niet eens zo heel moeilijk is om beschaafd te doen. En wat je er verder allemaal van vindt kan me eigenlijk niet interesseren.

Waarom zou het mij dan wel interesseren wat jij vindt? Jij bent degene die loopt te klagen.

gezellige kerstdagen gehad?.... or was de kalkoen een beetje te droog...

als we de gewone fatsoensnormen handhaven en de officiele benamingen gebruiken voor hetgeen waar we over praten is dit gehakketak niet nodig en kan er weer een beetje inhoudelijk, voorzover mogelijk, gepost worden.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 dec 2015 07:23

Anoniem_89 schreef:Wat maakt mij het uit hoe men het noemt. :roll:

Maar dan ook niet meer zeuren als men het woord "wederdoper" gebruikt.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 28 dec 2015 10:45

Arendsoog schreef:

rotterdam schreef:Ik wil helemaal geen discussie.
Ik begrijp je opmerking ook niet.....beter in verdiepen ? Wie ? Ik ? Waarom ?

Prima, ik ook niet. Nee ikzelf;)
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 28 dec 2015 12:12

DeDwaler schreef:Mijn eigen geloof is ook niet afkomstig van mensen, maar is een gave van God. Als je het geloof van God hebt, dan kun je niet geloven wat je maar wilt

rotterdam schreef:De ultieme nekslag die verder discussiëren onmogelijk maakt.

Yoshi schreef:Inderdaad. Als iemand zijn eigen geloof zo verheft is er geen redelijk gesprek meer mogelijk. Bij deze haak ik dus af, met religieus extremisme/fundamentalisme valt niet te praten. Dat zien we bij extremistische moslims, en bij christenen van hetzelfde snit is dat niet anders.

Werkelijk? Lezen jullie überhaupt weleens de Bijbel? Dat begin ik zo onderhand toch wel te betwijfelen. Bij de wedergeboorte word je, door de Heilige Geest, de Heere Jezus, Die de Weg, de Waarheid en het Leven is, geopenbaard. (Johannes 16:13) Er is maar één Heere Jezus, één Weg, één Poort, één Deur, één Waarheid, één Evangelie en één geloof. (Johannes 14:6, Mattheüs 7:13-14, Johannes 10:1-21, Johannes 6:22-71, Johannes 8:21-59, etc., etc.).

Mensen hebben hun mond altijd vol over de waarheid, maar dat er maar één waarheid is, namelijk Gods waarheid, gaat er al niet in. Waarom niet? Dat komt omdat mensen Gods waarheid niet liefhebben (Johannes 8:39-47, 1 Korinthe 2:12-16).

Wil dat zeggen dat we niets van andere mensen kunnen leren? Nee hoor, integendeel. Maakt dat het gesprek onmogelijk? Nee, sterker nog, dat zou aanleiding tot gesprek moeten zijn.

Christenen, die Christus en Zijn Woord als hun enige fundament beschouwen, vergelijken met moslimextremisten...

"Door Hem gelooft u in God, Die Hem opgewekt heeft uit de doden en Hem heerlijkheid gegeven heeft, zodat uw geloof en hoop op God gericht zijn.
Nu u dan uw zielen gereinigd hebt in de gehoorzaamheid aan de waarheid, door de Geest, tot ongeveinsde broederliefde, heb elkaar dan vurig lief uit een rein hart, u, die opnieuw geboren bent, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.
Want alle vlees is als gras en al de heerlijkheid van de mens is als een bloem in het gras. Het gras is verdord en zijn bloem is afgevallen.
Maar het Woord van de Heere blijft tot in eeuwigheid. En dit is het Woord dat onder u verkondigd is." (1 Petrus 1:21-25)
.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 28 dec 2015 13:03

hans0166 schreef:gezellige kerstdagen gehad?.... or was de kalkoen een beetje te droog...

als we de gewone fatsoensnormen handhaven en de officiele benamingen gebruiken voor hetgeen waar we over praten is dit gehakketak niet nodig en kan er weer een beetje inhoudelijk, voorzover mogelijk, gepost worden.

Prima kerst gehad hoor, ik vind het alleen wat merkwaardig dat iemand begint te klagen over een kleinigheidje en dan vervolgens onfatsoenlijk tegen mij begint te reageren, maar goed, het is niet de enige merkwaardige opmerking van Yoshi in dit topic.
― Jonathan Edwards

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 dec 2015 13:12

DeDwaler schreef:
Werkelijk? Lezen jullie überhaupt weleens de Bijbel? Dat begin ik zo onderhand toch wel te betwijfelen.

Ik haak af - de groeten.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”