DeDwaler schreef:Mijn eigen geloof is ook niet afkomstig van mensen, maar is een gave van God. Als je het geloof van God hebt, dan kun je niet geloven wat je maar wilt
rotterdam schreef:De ultieme nekslag die verder discussiëren onmogelijk maakt.
Yoshi schreef:Inderdaad. Als iemand zijn eigen geloof zo verheft is er geen redelijk gesprek meer mogelijk. Bij deze haak ik dus af, met religieus extremisme/fundamentalisme valt niet te praten. Dat zien we bij extremistische moslims, en bij christenen van hetzelfde snit is dat niet anders.
Werkelijk? Lezen jullie überhaupt weleens de Bijbel? Dat begin ik zo onderhand toch wel te betwijfelen. Bij de wedergeboorte word je, door de Heilige Geest, de Heere Jezus, Die de Weg, de Waarheid en het Leven is, geopenbaard. (Johannes 16:13) Er is maar één Heere Jezus, één Weg, één Poort, één Deur, één Waarheid, één Evangelie en één geloof. (Johannes 14:6, Mattheüs 7:13-14, Johannes 10:1-21, Johannes 6:22-71, Johannes 8:21-59, etc., etc.).
Mensen hebben hun mond altijd vol over de waarheid, maar dat er maar één waarheid is, namelijk Gods waarheid, gaat er al niet in. Waarom niet? Dat komt omdat mensen Gods waarheid niet liefhebben (Johannes 8:39-47, 1 Korinthe 2:12-16).
Wil dat zeggen dat we niets van andere mensen kunnen leren? Nee hoor, integendeel. Maakt dat het gesprek onmogelijk? Nee, sterker nog, dat zou aanleiding tot gesprek moeten zijn.
Christenen, die Christus en Zijn Woord als hun enige fundament beschouwen, vergelijken met moslimextremisten...
"Door Hem gelooft u in God, Die Hem opgewekt heeft uit de doden en Hem heerlijkheid gegeven heeft, zodat uw geloof en hoop op God gericht zijn.
Nu u dan uw zielen gereinigd hebt in de gehoorzaamheid aan de waarheid, door de Geest, tot ongeveinsde broederliefde, heb elkaar dan vurig lief uit een rein hart, u, die opnieuw geboren bent, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.
Want alle vlees is als gras en al de heerlijkheid van de mens is als een bloem in het gras. Het gras is verdord en zijn bloem is afgevallen.
Maar het Woord van de Heere blijft tot in eeuwigheid. En dit is het Woord dat onder u verkondigd is." (1 Petrus 1:21-25)