Moderator: Moderafo's
Katlheen schreef:Maar dan mag klassieke muziek ook niet. Ook niet van Bach, toch wel een beetje de componist die veilig wordt bevonden, want hij schreef het allemaal ter ere van....zijn broodheer de kerk.
Boekenlezer schreef:Wat de boer niet kent, dat vreet 'ie niet. Toch?
We zitten met het lastige feit, dat God niet op een directe manier spreekt (voor zover ik weet althans...). "God spreekt door zijn Woord." Ja, dat is dus nogal indirect. (Het geschreven Woord met gedane uitspraken van eertijds.) Bij gebrek aan directe communicatie wil de verleiding vaak groot zijn om de gedachten van de ander dan maar zelf in te gaan vullen. En dat gevoel bekruipt mij ook nogal eens als mensen over Gods wil en bedoelingen uitspraken gaan doen.
Arendsoog schreef:Als Goethe luisterde naar Beethovens muziek voelde hij de 'oerdriften' in zich opkomen. Als hij luisterde naar Bach of Mozart had hij dat niet. Alleen inhoud (ik denk dat je de tekst bedoelt) is dus een beetje kort door de bocht. Ritme heeft wel degelijk een enorme invloed op de mens.
Mona schreef:Is popmuziek per definitie slecht?
Rigoureus en erg kort door de bocht gezegd: ja.
Waarom? omdat populaire muziek niet het doel heeft op God gericht te zijn, en alles wat niet op God is gericht is zonde.
Satan maakt van popmuziek het middel om zijn invloed, subtiel of openbaar, uit te oefenen.
StillAwake schreef:Dank voor je tips!
Ik ben begonnen aan "Hildegard von Bingen - Voice of the Living Light", maar daar kom ik echt niet doorheen.
Het stuk van Bach (air) kende ik al, en is wel aardig (hoewel ik er nog steeds niet van kan genieten). Wel merk ik dat ik Bach heel snel zat ben, maar dat is wellicht een kwestie van oefenen...
StillAwake schreef:Dat laatste is niet waar. Ik kan je voorbeelden noemen van muziek die bij mij extreem rustgevend werkt, terwijl ik toch echt vermoed dat het ritme hartslagverhogend werkt...
Voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=P-k2JSZd_Qw
Marnix schreef:Maar welk ritme, dat verschilt weer per persoon, ligt soms ook aan wat die persoon gewend is. Een Nederlander (of een enkele Nederlander) wordt misschien onrustig van Spaanse salsa. Een Spanjaard wordt dat allicht van Hollandse smartlappen. Enzovoorts. Ritme heeft invloed maar wat voor invloed verschilt per persoon.
StillAwake schreef:Vrolijk wordt ik er ook niet van...
Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten