Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 22 dec 2015 12:58

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 09 dec 2024 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 22 dec 2015 14:20

Is popmuziek per definitie slecht?
Rigoureus en erg kort door de bocht gezegd: ja.
Waarom? omdat populaire muziek niet het doel heeft op God gericht te zijn, en alles wat niet op God is gericht is zonde.
Satan maakt van popmuziek het middel om zijn invloed, subtiel of openbaar, uit te oefenen.

Daar wil ik het niet bij laten, want we mogen genieten van muziek en van allerlei instrumenten.
Als met instrumenten de lof van God bezongen wordt, dan kan je met een gerust geweten genieten van muziek.
Maar ook hierin zijn valkuilen. Als christelijke muziek zoveel op wereldse muziek lijkt, dat het verschil niet te onderscheiden is, dan
ga je over een grens. Een christelijke tekst erbij zingen, bijvoorbeeld bij een metal-nummer, maakt dat voor mij er niet beter op, omdat ik altijd die associatie/ervaring/verwijzing naar popmuziek heb.

In de wereld van popmuziek bestaat een diepere, duistere dimensie.
Je kunt daar je ogen voor sluiten, of het bagatelliseren, maar het blijft evengoed aanwezig.
Lees eens wat antwoorden van Gerard Sleurink in de vragenrubriek, ga eens naar een poplezing van jij-daar (start weer in 2016), of
kijk op de pagina van van Naarhouse:
http://www.naarhouse.nl/your-music/met- ... satan.html

Muziek is voor een christen een gave waarvan hij mag genieten,
maar daarbij moet hij zijn onderscheidingsvermogen gebruiken die hij heeft gekregen van de Heilige Geest.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 22 dec 2015 14:33

Maar dan mag klassieke muziek ook niet. Ook niet van Bach, toch wel een beetje de componist die veilig wordt bevonden, want hij schreef het allemaal ter ere van....zijn broodheer de kerk.
Mozart was niet bepaald christelijk, ergo, alle klassieke muziek, ondanks christelijke intenties van de componist, is niet christelijk.
Metal met christelijke teksten is niet goed, popmuziek is niet goed (bye bye zwaai zwaai Opwekkingsversjes), klassieke muziek mag dus ook niet omdat er componisten waren die geen christen zijn. Dus gelijkvormigheid met verkeerde klassieke muziek. Wat blijft er nog over??
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 22 dec 2015 14:44

Katlheen schreef:Maar dan mag klassieke muziek ook niet. Ook niet van Bach, toch wel een beetje de componist die veilig wordt bevonden, want hij schreef het allemaal ter ere van....zijn broodheer de kerk.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Johann_Se ... ot_religie
Beetje kort door de bocht dus.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 22 dec 2015 14:49

Maar niet minder waar. Als zelfs de intentie van christelijke teksten op popmuziek in twijfel worden getrokken, kan ik toch minstens hetzelfde zeggen van Bach. Als je inkomen afhankelijk is van de kerk, praat je in het straatje van de kerk.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 dec 2015 14:54

Boekenlezer schreef:Wat de boer niet kent, dat vreet 'ie niet. Toch?

Dat is een houding, een mentaliteit. Niet de mijne maar goed, dat maakt niet uit. Prima als mensen zich niet willen verdiepen in wat ze niet kennen. Alleen moeten ze dat anderen niet gaan opleggen omdat ze zelf zo in elkaar steken. Als iemand alleen aardappels, groente en vlees wil eten omdat hij de rest niet kent, dat moet hij zelf weten. Maar hij kan moeilijk anderen vertellen dat ze dat ook moeten doen. :)

We zitten met het lastige feit, dat God niet op een directe manier spreekt (voor zover ik weet althans...). "God spreekt door zijn Woord." Ja, dat is dus nogal indirect. (Het geschreven Woord met gedane uitspraken van eertijds.) Bij gebrek aan directe communicatie wil de verleiding vaak groot zijn om de gedachten van de ander dan maar zelf in te gaan vullen. En dat gevoel bekruipt mij ook nogal eens als mensen over Gods wil en bedoelingen uitspraken gaan doen.

In principe kom je er met Gods Woord wel uit als je het in de goede context leest en niet invult vanuit wat je gewend bent.

Arendsoog schreef:Als Goethe luisterde naar Beethovens muziek voelde hij de 'oerdriften' in zich opkomen. Als hij luisterde naar Bach of Mozart had hij dat niet. Alleen inhoud (ik denk dat je de tekst bedoelt) is dus een beetje kort door de bocht. Ritme heeft wel degelijk een enorme invloed op de mens.

Maar welk ritme, dat verschilt weer per persoon, ligt soms ook aan wat die persoon gewend is. Een Nederlander (of een enkele Nederlander) wordt misschien onrustig van Spaanse salsa. Een Spanjaard wordt dat allicht van Hollandse smartlappen. Enzovoorts. Ritme heeft invloed maar wat voor invloed verschilt per persoon.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 dec 2015 15:02

Mona schreef:Is popmuziek per definitie slecht?
Rigoureus en erg kort door de bocht gezegd: ja.
Waarom? omdat populaire muziek niet het doel heeft op God gericht te zijn, en alles wat niet op God is gericht is zonde.
Satan maakt van popmuziek het middel om zijn invloed, subtiel of openbaar, uit te oefenen.

Dat is erg kort door de bocht en volgens mij redelijk onjuist. Als ik naar de supermarkt ga en boodschappen doe, is dat dan slecht omdat die supermarkt niet op God gericht is en alles wat niet op Hem gericht is is zonde? Om maar een ander voorbeeld (er zijn er duizenden) te noemen? Als ik sport, is dat dan zonde omdat je niet sport om dichter bij God te komen? Waarom kan dat allemaal wel maar kan je blijkbaar geen seculiere muziek luisteren en God danken voor de mooie muziek? Heeft God, ook bij mensen die Hem niet eren, die mensen t toch talenten gegeven die ze gebruiken om die muziek te maken? Iemand die niet gelooft en goede dingen doet, mooie dingen maakt, lekkere dingen kookt enzovoorts doet dat ook omdat God hem zo heeft gemaakt, ook al gelooft die persoon dat niet. De hele schepping getuigt van Gods grootheid, Zijn macht, hoe mooi Hij alles heeft gemaakt. Niet alleen hen die psalmen, hymnen en geestelijke liederen zingen. En zo kan je als christen genieten van mooie dingen, ook als degene die die uitvoert niet op God is gericht. En die christen die op God gericht is ziet / hoort dat en ziet er Gods grootheid in en dankt Hem.
Laatst gewijzigd door Marnix op 24 dec 2015 10:04, 2 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 22 dec 2015 15:12

StillAwake schreef:Dank voor je tips!
Ik ben begonnen aan "Hildegard von Bingen - Voice of the Living Light", maar daar kom ik echt niet doorheen.

Dat snap ik, ik zelf bij deze ook lang niet altijd ;)

Het stuk van Bach (air) kende ik al, en is wel aardig (hoewel ik er nog steeds niet van kan genieten). Wel merk ik dat ik Bach heel snel zat ben, maar dat is wellicht een kwestie van oefenen...

Het is inderdaad ook een kwestie van oefenen. Ook is het vaak handig als je de tekst kent. Ik kan bijv. de Koffiecantate wel waarderen, zit wel humor in. Maar dan moet je eigenlijk wel de tekst een keer goed doorgenomen hebben. Dat geldt eigenlijk voor alle cantates. (Vb: https://www.youtube.com/watch?v=3d36hB1kU2s tekst via: https://webdocs.cs.ualberta.ca/~wfb/cantatas/140.html) Maar je hebt ook genoeg instrumentale muziek (Speellijst: https://www.youtube.com/watch?v=6JQm5aSjX6g). Sorry, ik word enthousiast als ik voorbeelden ga geven en zelf steeds stukjes luister ;)

StillAwake schreef:Dat laatste is niet waar. Ik kan je voorbeelden noemen van muziek die bij mij extreem rustgevend werkt, terwijl ik toch echt vermoed dat het ritme hartslagverhogend werkt...
Voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=P-k2JSZd_Qw

Mmmm, ik word er niet vrolijk van. Maar misschien komt het door negatieve associaties die het (onbewust?) bij me oproept. Dan maar liever de Vier Seizoenen van Vivaldi ofzo.. :wink: (https://www.youtube.com/watch?v=GRxofEmo3HA)
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 dec 2015 15:18

-

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 22 dec 2015 15:20

Marnix schreef:Maar welk ritme, dat verschilt weer per persoon, ligt soms ook aan wat die persoon gewend is. Een Nederlander (of een enkele Nederlander) wordt misschien onrustig van Spaanse salsa. Een Spanjaard wordt dat allicht van Hollandse smartlappen. Enzovoorts. Ritme heeft invloed maar wat voor invloed verschilt per persoon.

Dat zal allicht wat per persoon verschillen. Maar daarom lijkt het me niet goed om muziek die 'oerdriften' in ons oproept gewoon te draaien als de tekst '' christelijk '' is. Praktisch in te vullen naar eigen inzicht.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 dec 2015 15:22

-

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 22 dec 2015 15:23

StillAwake schreef:Vrolijk wordt ik er ook niet van...

Ik zou bijna zeggen: dan maar liever 'Psalmen, die lieflijk zijn en harten treffen'.

Psalm 147:1 berijmd:
Laat 's HEEREN lof ten hemel rijzen;
Hoe goed is 't, onzen God te prijzen!
't Betaamt ons, psalmen aan te heffen,
Die lieflijk zijn, en harten treffen.

De HEER wil ons in gunst aanschouwen;
Hij wil Jeruzalem herbouwen;
Vergâren en in vreê doen leven,
Hen, die uit Isrel zijn verdreven.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 dec 2015 15:24

-

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 dec 2015 15:27

-

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 dec 2015 15:40

-

Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”