Yoshi schreef:Dus je geeft je stem eens in de 4 jaar, vervolgens vegen de politici hun billetjes daarmee af en doen lekker wat ze willen en breken zo'n beetje alles wat ze in verkiezingstijd gezegd hebben. Werkte misschien prima enige decennia geleden, inmiddels kan en moet dat anders. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen het dan als een nepparlement gaan zien. Zeker als daarbij ook nog eens de Nederlandse belangen niet gediend worden en er soevereiniteitsoverdracht plaats vind. Deze regering, ondersteund door een meerderheid van dit parlement is ongrondwettig bezig met de soevereiniteitsoverdracht richting Brussel.
Als je vindt dat we naar het Zwitserse systeem over moeten stappen, vind ik dat prima. Richt een partij op, of steun een partij die dit hoog op zijn wensenlijstje heeft staan en hoop dat je de vereiste 2/3 e meerderheid in het parlement krijgt om de grondwetswijziging erdoor te krijgen. Mijn vraag is wel of je bereid bent om je erbij neer te leggen als die 2/3 e meerderheid er niet komt.
Overigens is er ook in het Zwitserse systeem een parlement dat gewoon met coalities moet werken en dus compromissen moet sluiten. Dat betekent ook dat er soms verkiezingsbeloften gebroken worden. Dat is inherent aan een democratisch systeem: er moeten compromissen gesloten worden waarbij je niet alles krijgt wat je wenst. En een referendum gaat dat dus ook niet helemaal oplossen. Veel issues zijn nl. geen ja/nee keuze, maar een "ja, mits" en "nee, tenzij", een "komma hier en een halve zin daar", waarbij er dus net even iets anders uit de bus komt rollen waar meerdere partijen c.q. bevolkingsgroepen wel mee kunnen leven. Maar ik merk wel een "ik moet precies hebben wat ik wil" houding bij PVV aanhangers, wat aangeeft dat ze minder compromisbereid zijn en dus alles of niks spelen. Meestal wordt dat dus niks, want in de politiek moet je compromissen sluiten. Daarom is bijv. het Amerikaanse systeem nogal dysfunctioneel aan het raken, omdat de Democraten en Republikeinen het verleerd zijn om compromissen te sluiten en in plaats daarvan elkaar op leven en dood bevechten om hun eigen belangen erdoor te drukken. De Amerikaanse kiezer is dat onderhand moe aan het worden, want "Congress" en "bickering" zijn zo'n beetje synoniemen in de VS. De Nederlandse kiezer zit aan de andere kant van het spectrum: er is zoveel gepolderd dat we nu juist van de compromissen af willen. Maar dat kan niet, omdat er veel stromingen/meningen zijn die elk iets willen binnenhalen. Dus moet er vaak "iets van iedereen" in een politiek besluit zitten.
Yoshi schreef:Dat klopt, dat is lang geleden zo eens afgesproken door politici over politici voor politici.
Met een mandaat van de kiezer, dat wel.
Yoshi schreef:Peilingen geven de mening van het volk weer.
Nee, de mening van ongeveer duizend mensen, want dat is meestal het aantal mensen dat gevraagd wordt om hun mening in een peiling. Dat kan representatief zijn, maar vaker zie je op een verkiezingsdag dat de peilingen ernaast zaten.
Yoshi schreef:Dan dient hij dat te doen omdat jij dat wil? Lijkt me vrij tegenstrijdig als we naar zijn kaders kijken. Hij is namelijk van mening dat hij als een van de weinig in het nepparlement wel het volk vertegenwoordigd.
Dat is onzin, want ik ben net als de meeste Nederlanders van mening dat dhr. Wilders mij niet vertegenwoordigt. Daarmee appelleert hij met zijn "nepparlement" misschien aan een deel (een minderheid) van de bevolking en zal hij van hen bijval ontvangen, maar feitelijk is het een leugen.
Yoshi schreef:Want burgers zijn over het algemeen dom, onderontwikkeld, gewelddadig volk wat gewoon heeft te luisteren naar de verheven politici. Daarom moet een politicus als Wilders dagelijks zijn boodschap van vreedzaam protest herhalen anders blijft het niet hangen in die kleine onderontwikkelde hersentjes van de PVV kiezer.... Want als Wilders foei zegt tegen het gepeupel wat wel geweld toepast zal het stoppen....
Hoe naïef is dat?
Ik zeg niet dat elke PVV kiezer altijd naar Wilders zal luisteren, zo naïef ben ik niet. Maar ik mag wel mijn mening hebben over wat Wilders zegt en doet. Wat ik zie is dat hij sommigen een legitimatie biedt voor geweld. Ik vind dat als hij een politicus met moreel gezag zou zijn, hij dat in zou zien en leiderschap zou tonen door dit geweld ten strengste af te wijzen. Helaas is dhr. Wilders niet zo'n politicus en is hij niet iemand die vuurtjes blust, maar aanwakkert, naar mijn bescheiden mening.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)