Chaya schreef:Dat kan wel in een kleinere wijkgemeente, maar in een grote (oude) kerk is dat gewoon niet mogelijk.
Predikant heeft een gezin te onderhouden, de koster krijgt in veel gevallen een kleine vergoeding, het ligt er aan hoe groot en daadkrachtig de gemeente is.
Maar het gebouw heeft onderhoud nodig. En alhoewel er weinig afdracht is, heeft een gemeente ook de plicht om een jaarlijkse bijdrage te leveren aan bijvoorbeeld de emeritaat-voorzieningen, de zending en de landelijke kerken.
Al met al kan het bij elkaar aardig oplopen.
En vergeet niet dat een diaconie van oudsher de plicht heeft om de armen in de gemeente financieel te ondersteunen, indien gewenst.
Je kunt toch parttime voor de kerk werken en parttime in het bedrijfsleven?
Ik ben ook een zgn. koster, ik hoef daar geen vergoeding voor te ontvangen hoor.
Dat het gebouw onderhoud nodig heeft ben ik met je eens. Je kunt ook gemeenteleden vragen om hun inzet op vrijwillige basis, alleen materiaalkosten hoeven dan betaald te worden.
Organiseer daarna bv. een barbecue als dank.
Emeritaat en de bijbehorende voorzieningen ken ik niet, de zending, twijfelgeval. Ik ken mensen die uitgezonden zijn en maandelijks 4000 euro nodig hebben om van te leven.
Dat is bijna twee keer zoveel als ik en mijn vrouw ontvangen aan salaris.
Hebben die mensen zelf niets gespaard? Ze hebben een laptop ontvangen als schenking, hadden ze die zelf niet dan? Ze geven thuis onderwijs bijvoorbeeld (ik meende dat ze drie kinderen hebben).
Waarom 4000 euro nodig?
Zal wel in de familie zitten dat ik achterdochtig ben ofzo
Waarom hebben landelijke kerken geld nodig?
De Bethelkerk in Veenendaal heeft drie diensten per zondag, de dienst die om 17u. begint komen zo'n 40-50 mensen meende ik gehoord te hebben van diverse mensen. Ze mogen die dienst niet schrappen van een of andere instelling. Ik snap dat niet, kost meer dan het opbrengt. Die dienst kun je toch ook in een andere zaal houden? Scheelt stookkosten, stroom enz.
Ik wist niet dat een diaconie de plicht had om de armen in de gemeente te ondersteunen. Ik heb zelf wel eens mensen geld gegeven, omdat ze het niet melden bij de gemeenteleiding (snap ik enerzijds ook wel, andere kant begrijp ik ook).