Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 15 dec 2015 14:35

Anoniem_89 schreef:Ik blijf er toch bij dat ik liever geen betaalde krachten heb in de kerk. Hooguit parttimers.

Dat kan wel in een kleinere wijkgemeente, maar in een grote (oude) kerk is dat gewoon niet mogelijk.
Predikant heeft een gezin te onderhouden, de koster krijgt in veel gevallen een kleine vergoeding, het ligt er aan hoe groot en daadkrachtig de gemeente is.
Maar het gebouw heeft onderhoud nodig. En alhoewel er weinig afdracht is, heeft een gemeente ook de plicht om een jaarlijkse bijdrage te leveren aan bijvoorbeeld de emeritaat-voorzieningen, de zending en de landelijke kerken.
Al met al kan het bij elkaar aardig oplopen.
En vergeet niet dat een diaconie van oudsher de plicht heeft om de armen in de gemeente financieel te ondersteunen, indien gewenst.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 15 dec 2015 15:07

Chaya schreef:Dat kan wel in een kleinere wijkgemeente, maar in een grote (oude) kerk is dat gewoon niet mogelijk.
Predikant heeft een gezin te onderhouden, de koster krijgt in veel gevallen een kleine vergoeding, het ligt er aan hoe groot en daadkrachtig de gemeente is.
Maar het gebouw heeft onderhoud nodig. En alhoewel er weinig afdracht is, heeft een gemeente ook de plicht om een jaarlijkse bijdrage te leveren aan bijvoorbeeld de emeritaat-voorzieningen, de zending en de landelijke kerken.
Al met al kan het bij elkaar aardig oplopen.
En vergeet niet dat een diaconie van oudsher de plicht heeft om de armen in de gemeente financieel te ondersteunen, indien gewenst.

Je kunt toch parttime voor de kerk werken en parttime in het bedrijfsleven?
Ik ben ook een zgn. koster, ik hoef daar geen vergoeding voor te ontvangen hoor.
Dat het gebouw onderhoud nodig heeft ben ik met je eens. Je kunt ook gemeenteleden vragen om hun inzet op vrijwillige basis, alleen materiaalkosten hoeven dan betaald te worden.
Organiseer daarna bv. een barbecue als dank.
Emeritaat en de bijbehorende voorzieningen ken ik niet, de zending, twijfelgeval. Ik ken mensen die uitgezonden zijn en maandelijks 4000 euro nodig hebben om van te leven.
Dat is bijna twee keer zoveel als ik en mijn vrouw ontvangen aan salaris.
Hebben die mensen zelf niets gespaard? Ze hebben een laptop ontvangen als schenking, hadden ze die zelf niet dan? Ze geven thuis onderwijs bijvoorbeeld (ik meende dat ze drie kinderen hebben).
Waarom 4000 euro nodig?

Zal wel in de familie zitten dat ik achterdochtig ben ofzo
Waarom hebben landelijke kerken geld nodig?
De Bethelkerk in Veenendaal heeft drie diensten per zondag, de dienst die om 17u. begint komen zo'n 40-50 mensen meende ik gehoord te hebben van diverse mensen. Ze mogen die dienst niet schrappen van een of andere instelling. Ik snap dat niet, kost meer dan het opbrengt. Die dienst kun je toch ook in een andere zaal houden? Scheelt stookkosten, stroom enz.

Ik wist niet dat een diaconie de plicht had om de armen in de gemeente te ondersteunen. Ik heb zelf wel eens mensen geld gegeven, omdat ze het niet melden bij de gemeenteleiding (snap ik enerzijds ook wel, andere kant begrijp ik ook).

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 15 dec 2015 19:09

Het gaat toch niet om betalen als dooplid?
Je geeft de kerk geld, en in de bijbel wordt gesproken over tienden.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 15 dec 2015 19:18

Wat een ophef om niets.
Een geloofsgemeenschap met een gebouw kost nou eenmaal geld. Dat geld wordt bijeengebracht door leden. Daarvan vind ik wel dat het vrijwillig moet zijn, zowel het geven als de hoogte ervan.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 15 dec 2015 22:29

Yoshi schreef:Daarvan vind ik wel dat het vrijwillig moet zijn, zowel het geven als de hoogte ervan.

Helemaal mee eens.

Groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 15 dec 2015 22:36

Anoniem_89 schreef:Zal wel in de familie zitten dat ik achterdochtig ben ofzo
Waarom hebben landelijke kerken geld nodig?

Kun je ook buiten je eigen kaders denken?
Of denk jij misschien dat kerken op winst uit zijn?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 15 dec 2015 23:59

Chaya schreef:Kun je ook buiten je eigen kaders denken?
Of denk jij misschien dat kerken op winst uit zijn?

Ja kan ik wel hoor.
Ik zeg niet dat kerken uit zijn op winst, maar als ik sommige kerken zie dan vraag ik mij af waarom het allemaal zo duur moet zijn.
Kan stukken goedkoper, nu staat er in Veenendaal het e.e.a. le
Om maar eens kritiek te geven naar mijn eigen richting, kijk naar de Levensstroom, dat gebouw :roll:

Afbeelding
Waarom moet zoiets 15 miljoen ofzo kosten? :(

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 16 dec 2015 01:17

Geen idee, maar bizar is het wel. En in mijn ogen een zeer slecht voorbeeld van goed rentmeesterschap. Van dat geld kun je heeeeeel veel anderen helpen die om belangrijkere zaken verlegen zitten.

Met fronsende groeten,

Sjors.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 16 dec 2015 15:36

Anoniem_89 schreef:Ja kan ik wel hoor.
Ik zeg niet dat kerken uit zijn op winst, maar als ik sommige kerken zie dan vraag ik mij af waarom het allemaal zo duur moet zijn.
Kan stukken goedkoper, nu staat er in Veenendaal het e.e.a. le
Om maar eens kritiek te geven naar mijn eigen richting, kijk naar de Levensstroom, dat gebouw :roll:

Nu noemde je wel een extreem voorbeeld. Bij een kerk denk ik niet als eerste aan zo'n gebouw waar mensen bedrogen worden met zogenaamde genezingen.
Een kerk heeft een open administratie. Als er onterecht of teveel geld wordt uitgegeven aan vage of luxe zaken, kun je daar als lid bezwaar tegen aantekenen.
In onze kerk is een commissie aangesteld die onderhoud e.d. regelt.
Op een gemeentevergadering wordt wel eens voorgesteld, zullen we eerst de buitenboel verven of de dakgoten vervangen?
De afdracht aan de landelijke kassen (CGK) per lid dus, is als volgt samengesteld:
1. Theologische Universiteit € 7,45
2. Studie- en stimuleringsfonds € 1,00
3. Geestelijke verzorging varenden € 1,15
4. Kerkjeugd en onderwijs € 3,50
5. Pastoraat in de gezondheidszorg € 1,35
6. Onderlinge bijstand en advies € 4,00
7. Evangelisatie € 4,00
8. Kerk en Israël € 1,00
9. Buitenlandse zending € 8,00
10. Diaconaat

Ik neem aan dat alle andere kerkgenootschappen ook wel zoiets op hun site hebben vermeld.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 17 dec 2015 08:00

Anoniem_89 schreef:Waarom moet zoiets 15 miljoen ofzo kosten? :(

Exodus 25 ; wat zou dit gekocht hebben ?

en

Het bestek wordt beschreven in Exodus 38 ; "27 En er waren honderd talenten zilver, om te gieten de voeten des heiligdoms, en de voeten des voorhangs; tot honderd voeten waren honderd talenten, een talent tot een voet.
28 Maar uit de duizend zevenhonderd vijf en zeventig sikkelen maakte hij de haken aan de pilaren, en hij overtrok hun hoofden, en omtoog ze met banden".
Ik heb de materiaalkosten van de fundering even voor je uitgerekend ;
3.5 ton zuiver zilver. Tegenwoordig is dat 3500 kg x ruim 400,00 = +/- Euro 1.400.000, 00,
Ook weggegooid geld ?

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 17 dec 2015 11:07

Ik denk dat deze vergelijking niet meer opgaat. God neemt niet persoonlijk Zijn intrek in de gebouwen die we tegenwoordig neerzetten om bij elkaar te komen. In dat licht zijn de kosten zelfs zeer summier en net afdoende.

De dag dat Jezus stierf scheurde het voorhangsel in de Tempel dat het Heilige van het Allerheiligste opdeelt. Het scheurde van boven naar beneden (Mattheüs 27:51) en gaf daardoor aan dat de weg naar de echte aanwezigheid van God nu open was voor zondaars door geloof in de verzoening van Christus. Drie dagen later stond Jezus op uit de doden en beval Hij Zijn discipelen in de hele wereld het Evangelie te prediken, aan alle schepselen (Markus 16:15).

2 Kor. 6:

16 Of wat samenvoeging heeft de tempel Gods met de afgoden? Want gij zijt de tempel des levenden Gods; gelijkerwijs God gezegd heeft: Ik zal in hen wonen, en Ik zal onder hen wandelen; en Ik zal hun God zijn, en zij zullen Mij een Volk zijn.

God zit in ons hart, als het goed is.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 17 dec 2015 12:38

_Sjors_ schreef:Ik denk dat deze vergelijking niet meer opgaat. God neemt niet persoonlijk Zijn intrek in de gebouwen die we tegenwoordig neerzetten om bij elkaar te komen. In dat licht zijn de kosten zelfs zeer summier en net afdoende.

Ja ja - zo klopt het weer - ja toch ? :mrgreen:

Vreemd eigenlijk hé Sjors, dat de discipelen na Christus' dood en opstanding gewoon de tempel bleven bezoeken.
Denk dat ze dat niet wisten, de dommertjes, :D van God die niet meer persoonlijk Zijn intrek neemt in gebouwen.
Wat een geluk hé dat wij dat nu, 20 eeuwen later wel begrijpen. ](*,)

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 17 dec 2015 13:28

Hallo Rotterdam (wat mij betreft voelt iedereen zich aangesproken die daar woont ;) )

Het is niet zo heel vreemd hoor dat de discipelen/apostelen een groot gedeelte van hun tijd doorbrachten in de tempel: daar waren immers de joden die het (achteraf gezien) vertikten om de Goede Boodschap van het werk van Jezus te aanvaarden. En dezen moesten in eerste instantie bereikt worden met die Boodschap! God heeft Zijn plan met Israël, daar ben ik van overtuigd. Echter de koppigheid van het joodse volk heeft ervoor gezorgd dat wij nu ook mogen delen in die Blijde Boodschap! Als je goed leest onstaan er op een gegeven moment dan ook gemeentes die bestaan uit ook niet joden. En die kwamen in mijn optiek voornamelijk samen in huiselijke omstandigheden. Men stelde hun eigen deur open en hun eigen huis ter beschikking voor deze vergaderingen. Wel alles lezen hoor wat er in de bijbel staat! Jou stelling is in mijn optiek geen bewijs dat het in orde is om miljoenen te besteden aan een gebouw.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 18 dec 2015 12:10

Niet zo lang geleden vond er in het topic "Opmerkelijke Nieuwtjes" een discussie plaats over de afgewezen homoseksuele stagiair. In de vragenrubriek staat nu een vraag over solliciteren en werken op zondag. Goed onderbouwd antwoord, dit is hoe het gaat volgens het arbeidsrecht.

Ik vroeg me wel af of er niet gewoon geadviseerd moet worden dat je maar niet in dit vakgebied moet gaan solliciteren, omdat je weet dat het problemen gaat opleveren. Dit werd door sommigen op dit forum tenslotte ook over de stagiair gezegd. Of zeg ik nu iets geks?

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 18 dec 2015 13:05

Of zeg ik nu iets geks?

helemaal niet gek.. ben het met je eens, en heb dat ook bij het bericht geplaatst. [ blijkbaar kon het niet door de beugel, is verwijderd]

Daarnaast, er zijn al genoeg discussies over de zondag gevoerd, naar mijn mening zijn er niet zoveel overtuigende bijbelse aanwijzingen om werk op zondag te weigeren. De reformatie heeft de vervangende sabbat er goed in weten te krijgen.
Laatst gewijzigd door hans0166 op 18 dec 2015 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “RefoWeb”