Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Moderators: Memmem, Moderafo's

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor _Sjors_ » 11 dec 2015 22:03

Je spreekt jezelf enorm tegen Yoshi. Maar goed, doe ermee wat je goeddunkt. Wie oren heeft die hore, ben jij dat niet dan vast wel een ander.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 11 dec 2015 22:16

_Sjors_ schreef:Je spreekt jezelf enorm tegen Yoshi.

Vertel.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 11 dec 2015 22:53

Nee, ik zie het niet zitten om teksten op te splitsen in quotes en te attaqueren. Dat is geen discussie voeren, maar een loopgravenoorlog uitvechten. Ik weet dat ik behoorlijk duidelijk ben in wat ik te zeggen heb. Dus ipv jou vertellen hoe het zit, zie ik liever dat je goed zoekt.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 11 dec 2015 22:59

Nogmaals je kijkt waarschijnlijk niet goed naar wie wat plaatst. Mortlach en ik zijn natuurlijk 2 verschillende personen. Of je toont het aan en ik bied verondschuldiging aan en verduidelijk of je hebt een valse getuigenis begaan.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 11 dec 2015 23:04

Yoshi, ik vergis mij niet in deze. Neem dat maar van mij aan. Als Mortlach al enige religie aan zou hangen, dan zou het mij niet verbazen als het die van het atheïsme en de daaruit voortvloeiende evolutietheorie is (religie is een betere benaming overigens, evolutieleer=religie).

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 11 dec 2015 23:08

Dan graag als nog bewijs.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 11 dec 2015 23:09

Succes met (jezelf) onderzoeken Yoshi.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 11 dec 2015 23:26

Gij zult geen valse getuigenis afleggen aldus 1 van de 10 geboden. Val je daar even door de mand.

Mijzelf onderzoeken heb ik dus reeds gedaan zoals ik ook verteld had. Met behulp van een psycholoog.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 12 dec 2015 11:21

_Sjors_ schreef:Dan volgt nu iets bijzonders, want ik wil eigenlijk niet de aandacht vestigen op de verloren zoon, maar op zijn broer.

Het is niet de bedoeling om je voor het hoofd te stoten Mortlach, maar het duurt een beetje lang met je reactie. Wellicht dat je de moeite hebt genomen om het betreffende gedeelte te lezen, zo niet dan bij voorbaat deze uitleg. Het kan namelijk zo zijn dat je de verkeerde parallel oppikt en je aangesproken voelt om verkeerde zaken. Het is vandaag zaterdag, mooie dag om uitgebreid en rustig de tijd te nemen voor de bijbel.

De belangrijkste les in deze vergelijking is om te beseffen dat we allemaal verloren zijn en een aantal kenmerken vertonen, over deze kenmerken wou ik het hebben. Deze staan namelijk ook uitgewerkt in veel psychologie boeken (hebben ze mooi afgekeken van de bijbel ;) ). Zowel de verloren zoon, die staat voor tollenaars en zondaars (zie vers 1) en de oudste zoon, die staat voor farizeeën en schriftgeleerden (zie vers 2), zijn beiden verloren dus! Echter beiden vertonen ook een aantal kenmerken die in mijn ogen het meest in het oog springen bij de oudste; kenmerken van een gekwetst gemoed...

Wel eens gekwetst geweest? Ik wel en daar kwamen draken van reacties uit voort. Zoals je op het eind van het stuk hebt kunnen lezen reageert de broer van de verloren zoon ook nogal gekwetst. En wel op zeven manieren:

1. Hij werd boos en voelde zich op zijn... teentjes getrapt.
2. Hij zonderde zich af, isoleerde zich ten opzichte van de rest.
3. Hij is behoorlijk bezig met zichzelf, op het arrogante af.
4. Hij voelde zich achtergesteld, niet erkend.
5. Hij kon de band met zijn familie niet waarderen.
6. Hij vestigde de aandacht op de fouten en tekortkomingen van anderen.
7. Hij wil zich niet bewust zijn van zijn eigen positie ten opzichte van zijn vader.

Typisch gedrag wat in veel psychologenboeken ook wel wordt omschreven als: anti sociaal, oppositioneel opstandig of narcistisch gedrag!

Helaas vind ik in veel psychologenboeken niet meer gekopieerd dan deze opsomming en ligt de oplossing van het probleem meestal bij jezelf: jezelf bij de nekharen uit dat moeras sleuren, omdat we geen vaste, commensurabele zekerheden zouden hebben waaraan we ons kunnen optrekken, om het ultra kort te stellen. Dat is wat de wereld, dmv allerlei technieken en methodieken, als oplossing heeft verzonnen. En krijgt men (vraag)stellingen als: Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn opdracht om de wereld te dragen draaglijk word? Met als (vaag) antwoord: ambiguum rationis et causea. Sterk zijn zoals Atlas was, blijft dan over als oplossing. Ik denk dat je je rug breekt op deze manier.

Helaas gaan ze voorbij aan het simpele gegeven dat de zoon die op pad gaat de wereld in, begint met de uitspraak (bede zelfs): “Vader, geef me” . Dat was de bede van een harteloze jonge dwaas. In dit opzicht begint het probleem dus bij hemzelf (onszelf mag je ook gerust lezen). Echter een oplossing bracht het hem niet...de wereld geeft je geen oplossing voor je problemen. Hij eindige zo smerig als de varkens.

Lees dan aub het volgende vers uit de betreffende tekst:

“En de zoon zei tegen hem: Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegenover u. Ik ben niet meer waard uw zoon genoemd te worden” (15:21).

Met deze bede kwam hij weer terug. De bede die niet meer luid: "geef me" , nee hij bid nu "vergeef me!" En daar ligt m.i. de oplossing... geen ambiguïteit te bekennen in de bijbel.

Met sparrende groeten,

Sjors.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 17 dec 2015 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 dec 2015 14:25

_Sjors_ schreef:Het is niet de bedoeling om je voor het hoofd te stoten Mortlach, maar het duurt een beetje lang met je reactie. Wellicht dat je de moeite hebt genomen om het betreffende gedeelte te lezen, zo niet dan bij voorbaat deze uitleg. Het kan namelijk zo zijn dat je de verkeerde parallel oppikt en je aangesproken voelt om verkeerde zaken. Het is vandaag zaterdag, mooie dag om uitgebreid en rustig de tijd te nemen voor de bijbel.

Jawel, o heer en meester. Ik heb al mijn prioriteiten opzij gegooid en de jouw blindelings overgenomen.

Ik vind het bijzonder amusant dat je me en mijn overtuigingen (op beide gebieden, zowel wat betreft het Boeddhisme als evolutietheorie) in de ene post tot op grond probeert af te fakkelen, en vervolgens blijkbaar wel verwacht dat ik jouw overtuigingen serieus neem. De groeten!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 12 dec 2015 14:37

Aan elk grapje komt een einde. En dan is het lachen of huilen. Je bent hier al zo lang aan de gang ben ik achter gekomen, dat het ook niet mijn intentie is om jou te bekeren. Wie niet wil die niet zal immers.

Waar je je wel op mag verheugen is dat je als metafoor zou kunnen worden beschouwd voor/door mensen die zich wel wat aantrekken van wat er geschreven staat.

liekemedia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor liekemedia » 17 dec 2015 15:43

Maar als het sommige mensen goed doet, moet het kunnen toch?

Een ieder wat hem gelukkig maakt..

Mij heeft een zelf-analyse zeer goed geholpen in het verleden.

Net als het gebruiken van make-up om mezelf mooier te voelen.

Zelfbeeld is belangrijk, maar ik ben het eens met dat leven en plezier maken de ware psychologie is.

Bruno

Berichtdoor Bruno » 18 dec 2015 09:45

liekemedia schreef:Maar als het sommige mensen goed doet, moet het kunnen toch?

Een ieder wat hem gelukkig maakt..

Mij heeft een zelf-analyse zeer goed geholpen in het verleden.

Net als het gebruiken van make-up om mezelf mooier te voelen.

Zelfbeeld is belangrijk, maar ik ben het eens met dat leven en plezier maken de ware psychologie is.

Zo is dat. Sommige mensen maken ook bepaalde stoffen niet aan, die vul je dan best aan met medicatie;
Sommige mensen maken teveel stoffen aan en dienen zo vertraagd te worden.
Zo'n pil slikken is vertrouwen leggen in de mensheid, al onze kennis en wetenschap. Ik begrijp dat zoiets voor een gelovige een bittere pil om te slikken is. Maar voor sommige is het echt beter de dag met een pil te starten. Zij kunnen dan beter functioneren in de dag.
Persoonlijk vind ik psychologie een zeer interessant thema. Praten werkt en iets uitgraven dat lang verborgen zit is toch een kunst op zich? Belangrijk is wel de juiste medicatie te krijgen en een goede vertrouwensband te hebben met je artsen.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 19 dec 2015 19:55

Hier bevind zich een spanningsveld:

Voor gelovigen die zich plaatsen onder de macht van God, is er een betere oplossing dan de pil. Deze smaakt verre van bitter omdat dit geen pil betreft.

Voor mensen die niet geloven in de macht van God, blijven er menselijke alternatieven over: jezelf bij de nekharen uit dat moeras sleuren, omdat we geen vaste, commensurabele zekerheden zouden hebben waaraan we ons kunnen optrekken. Dit kan zich uiten dmv bv. het slikken van (bittere, is mijn ervaring) pillen. Wat in mijn optiek niks anders is dan het beheersen van de problematiek. In ieder geval komt men veelal vast te zitten in een vicieuze cirkel. Dit is voor sommigen geen probleem, zolang de voorraad maar strekt.

Spanningsveld: Niet iedereen zal gaan geloven. Sterker: er zijn er weinig die in zullen gaan door die nauwe poort. Ik leefde in de veronderstelling dat iedereen hier in God geloofde, vandaar mijn stellige reacties, echter blijkt dit is dus niet het geval te zijn heb ik door.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 19 dec 2015 19:58

Ach ja, je zet gewoon alle mensen die er anders tegen aan kijken dan jou weg als ongelovigen. Lekker simpel.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”